Opony idealne na każdą porę roku, niezależnie od panującej temperatury i warunków pogodowych. Brzmi bardziej jak bajka niż rzeczywistość. Jednak pojawiające się regularnie na rynku nowe modele całoroczne próbują zrealizować tę piękną ideę, kusząc uniwersalnymi właściwościami i brakiem konieczności sezonowej wymiany. Czy zdaniem producentów opony „na każdą pogodę” mogą już skutecznie konkurować z ogumieniem letnim lub zimowym?  

Samochód Toyota stojący na polnej drodze.Opony całoroczne muszą sprawdzać się w każdych warunkach. Jednak czy na pewno tak jest?

Rynek opon całorocznych rośnie w siłę 

Wizja jednego kompletu opon na wszystkie sezony wyraźnie spodobała się kierowcom w naszym kraju. Zdecydowanie chętniej sięgają po takie modele niż jeszcze kilka lat temu, o czym mogą świadczyć wyniki sprzedażowe. Jak podaje Polski Związek Oponiarski w 2019 roku dynamika sprzedaży ogumienia całorocznego wzrosła aż o 22%, przy jednoczesnym spadku zainteresowania oponami letnimi i zimowymi. Skąd taka zmiana? 

Przede wszystkim wpływ na to ma coraz łagodniejszy klimat, a dokładniej sezon zimowy. Zdecydowanie rzadziej doświadczamy intensywnych, długotrwałych przymrozków czy zasypujących drogi opadów śniegu. Z tego powodu nawet najbardziej zagorzali miłośnicy sezonowych rozwiązań przychylniej spoglądają na całoroczne modele.  

Oczywiście swoje znaczenie ma także oszczędność związana z brakiem konieczności regularnych wizyt w warsztatach na sezonową wymianę opon. Choć ta może okazać się tylko pozorna. Większość modeli całorocznych tworzona jest na bazie wzorów zimowych i miękkiej mieszanki, tak by sprawdzały się w tym teoretycznie bardziej wymagającym okresie. Taka struktura gumy intensywniej ściera się w sezonie letnim, dlatego modele całoroczne na ogół służą nieco krócej. 


Samochody jadące po mieście.Opony całoroczne najlepiej sprawdzają się w miastach, gdzie drogi są zadbane.


Dla kogo powstają opony całoroczne? 

Nie da się ukryć, że modele całoroczne u swoich podstaw mają kompromis: sprawdzają się latem lepiej niż opony zimowe, a zimą lepiej niż ogumienie letnie. Jednak ma to swoją cenę, uniwersalne osiągi nie zastąpią w pełni dedykowanego modelu na dany sezon.  

Dlatego rozwiązanie to polecane jest przede wszystkim dla osób jeżdżących spokojnie i na krótszych dystansach. Utarła się nawet opinia, że takie modele służą kierowcom nie pokonującym rocznie więcej niż 10 tysięcy kilometrów. To jednak granica bardzo umowna, która zależy od wielu czynników. 

Opony całoroczne zalecane są także raczej do mniejszych i średnich samochodów, szczególnie do modeli miejskich. W autach o większej masie, których środek ciężkości znajduje się wyżej, ogumienie uniwersalne może mieć negatywny wpływ niektóre parametry jazdy. W tym przypadku sporo zależy jednak od budowy bieżnika. 

Jakie opinie o modelach całorocznych mają czołowi producenci opon?





Łukasz Kusiak, Product Manager w Continental Opony Polska:

Dla Continental najważniejsze jest bezpieczeństwo kierowców i zawsze to podkreślamy. Dlatego też nasza opona całoroczna Continental AllSeasonContact to opona zimowa (posiada oznaczanie 3 PMSF) dostosowana do warunków letnich. Chcemy zapewnić jak najlepsze parametry ogumienia w trudnych warunkach zimowych – na tym się koncentrujemy. Trzeba mieć świadomość, że ogumienie całoroczne to kompromis pomiędzy oponą letnią a zimową.

Wzrost zainteresowania oponami całorocznymi wynika oczywiście z chęci obniżenia kosztów związanych z obsługą ogumienia, co nie jest do końca słusznym podejściem. Takie opony również wymagają kontroli ciśnienia i poziomu zużycia czy rotacji na samochodzie, jeżeli robimy większe przebiegi. Kierowcy używający ogumienia całorocznego również powinni odwiedzać okresowo warsztat wulkanizacyjny – można to robić poza sezonem wymiany, by zaoszczędzić czas spędzany w kolejkach, ale zdecydowanie nie powinno się tej konieczności zaniedbywać.

Z drugiej strony odnotowujemy wyższą sprzedaż opon premium. Wynika to z tego, że coraz więcej osób jeździ samochodami z segmentu premium, które wymagają stosowania ogumienia najwyższej jakości. Dla nich mamy w ofercie letniej wielokrotnie nagradzaną PremiumContact 6, a w ofercie zimowej sprawdzoną WinterContact 860. Kierowcy są także coraz bardziej świadomi tego, że opony mają istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Wizja Zero, której założenia od lat realizuje Continental, przemawia do kierowców. Rosnąca grupa użytkowników samochodów zdaje sobie sprawę z tego, że mając coraz szybsze auta i dostęp do coraz szybszych dróg, trzeba dbać o maksymalne bezpieczeństwo. A to jest związane m.in. z zastosowaniem opon klasy premium.


Kupując opony całoroczne trzeba mieć świadomość, że najlepiej sprawdzają się one w krajach, w których nie ma dużych wahań temperatury, a zimy są łagodne, czyli np. w Wielkiej Brytanii czy niektórych częściach Niemiec. Opona AllSeasonContact pozwala wówczas bezpiecznie poruszać się przez cały rok, szczególnie gdy wykorzystujemy samochód jedynie do spokojnego przemieszczania się po mieście i na krótkich odcinkach pozamiejskich. W Polsce zima jest zazwyczaj mroźna i wilgotna, a deszcze oraz niskie temperatury tworzą gołoledź. Lato to z kolei czas upałów, deszczy i gwałtownych burz. Opony całoroczne, z racji swoich właściwości i parametrów, mogą nie zdać egzaminu w zmiennych oraz zróżnicowanych warunkach klimatycznych jakie panują w naszym kraju, np. zimą mogą znacznie gorzej radzić sobie z odprowadzaniem wody i z dobrą przyczepnością na śniegu niż opony WinterContact 860.

Opony całoroczne można polecić kierowcom, którzy posiadają dwa lub więcej pojazdów w gospodarstwie domowym – do montażu w autach o małej mocy, poruszających się w obszarach miejskich i osiągających niewielkie roczne przebiegi. Taki samochód można pozostawić w garażu,  jeżeli warunki atmosferyczne są szczególnie niesprzyjające. W naszej ofercie klienci znajdą zarówno produkt z półki premium – Continental AllSeasonContact , jak i opony środka – Uniroyal AllSeason Expert 2, czy klasy ekonomicznej Barum Quartaris 5.





Michał Józefowicz - ekspert Bridgestone:

Od kilku lat możemy zaobserwować wyraźny wzrost zainteresowania oponami całorocznymi. Czy rzeczywiście opony całoroczne stanowią rozsądną alternatywę dla tradycyjnych opon letnich i zimowych? Spróbujmy odpowiedzieć na to i inne pytania na przykładzie dwóch nowych opon całorocznych: opony klasy premium: Bridgestone Weather Control A005 oraz opony ze środkowej półki cenowej: Firestone Multiseason GEN 02.

Niewątpliwą zaletą opon całorocznych jest możliwość zrezygnowania z sezonowych wymian opon i wiążących się z tym kosztami, nie wspominając o czasie spędzonym w kolejkach.

To z pewnością duże ułatwienie. Postęp w tworzeniu nowoczesnych mieszanek gumowych umożliwia eksploatacje jednego typu opony niezależnie od pory roku. Zarówno nowa A005, jaki i Multiseason GEN 02 wykorzystują najnowsze rozwiązania w tym zakresie, włącznie z użyciem Nano Technologii oraz mieszanek bogatych w krzemionkę. Takie rozwiązania sprawiają, że żywotność tych opon jest absolutnie porównywalna z oponami letnimi w swoich klasach cenowych. Tak więc, nie musimy już się obawiać, że opony zużyją się szybciej podczas letnich upałów.


A co z zachowaniem na śniegu?

Zarówno Bridgestone Weather Control A005, jak i Firestone Multiseason GEN 02 nie zadowalają się jedynie symbolem M+S (ang. Mud+Snow, Błoto+Śnieg), lecz posiadają pełne oznakowanie zimowe, czyli „Symbol Alpejski” – Górę o Trzech Szczytach z wpisaną Śnieżynką (ang. 3PMSF – Three Picks Mountain and Snow Flake). To oznacza, że spełniają rygorystyczne kryteria w zakresie zachowania na śniegu.

Nowoczesne opony całoroczne zaczynają się powoli zbliżać parametrami do typowych opon zimowych. Jeżeli jednak w naszej okolicy spodziewamy się dłuższych okresów z opadami śniegu wtedy lepszym wyborem wydaję się być opona zimowa jak np. Bridgestone Blizzak LM005 lub Firestone Winterhawk 3.


Warto podkreślić, że zarówno Weather Control A005 jak i Multiseason GEN 02 są dostępne dla szerokiej gamy samochodów osobowych jak i SUV-ów.

Biorąc pod uwagę szybko zachodzące zmiany klimatyczne oraz postęp w konstruowaniu opon, wydaję się, że opony całoroczne stały się sensowną alternatywą dla opon letnich i zimowych. Szczególnie dla mieszkańców dużych miast i aglomeracji, którzy tylko sporadycznie opuszczają obszar zabudowany.

Mieszkańcom terenów górzystych, narciarzom odwiedzającym regularnie stacje narciarskie, kierowcom zawodowo pokonującym długie trasy rekomendujemy jednak dwa komplety opon odpowiednich do pory roku.




Piotr Łukaszewicz - CSM Nexen Tire:

Opony całoroczne stanowią coraz większą część rynku europejskiego, w tym również polskiego. Jest to obecnie najszybciej rosnący segment rynku oponiarskiego.

Wynika to z kilku elementów: zmian klimatycznych, ewolucji zachowań konsumentów, pojawienia się nowych usług typu „car sharing” , użytkowanie kilku pojazdów w jednym gospodarstwie domowym. Część kierowców używa opon wielosezonowych także z innego powodu – nie muszą pamiętać o sezonowej wymianie opon.

Firma Nexen Tire stara się odpowiadać na potrzeby klientów w zakresie oferowanej gamy produktowej. Opony wielosezonowe są ważnym elementem w ofercie. Aktualnie Nexen Tire oferuje opony całoroczne N’blue 4 Season w wielu rozmiarach od 13” do 18”. Są to zarówno produkty do aut osobowych jak też najbardziej popularne rozmiary do aut typu SUV. W przygotowaniu jest natomiast oferta do pojazdów dostawczych – opony te powinny być dostępne na polskim rynku w nadchodzącym sezonie zimowym.

Aktualnie dostępne technologie pozwalają stworzyć uniwersalny produkt, który zapewnia bezpieczeństwo w zróżnicowanych warunkach pogodowych. N’blue 4 Season to opona która została przetestowana przez główne ośrodki testowe, jak też magazyny motoryzacyjne. Niemiecki ADAC przyznał 1. miejsce w rozmiarze 175/65R14 właśnie produktowi marki Nexen.

W typowych warunkach zimowych najlepszym rozwiązaniem jest opona zimowa, a latem opona letnia. Opona wielosezonowa to swego rodzaju kompromis, na który zgadza się coraz szersza rzesza kierowców. Podążając za potrzebami klientów Nexen wciąż pracuje nad poszerzaniem oferty oraz udoskonalaniem produktów – w tym także opon całorocznych.

Czy warto wybrać opony całoroczne?

Opony całoroczne znajdują się na wyraźnej fali wznoszącej, na co wskazuje rosnące zainteresowanie kierowców. Pomimo tego wciąż stanowią raptem 8% rynku opon w Polsce. Wpływ na to mają z pewnością przyzwyczajenia, ale także zakorzeniona kiepska opinia o „całorocznych” oponach sprzed kilku dekad. Jednak liczby nie kłamią i kierowców montujących wielosezonówki jest coraz więcej.

Rynek ogumienia całorocznego w ostatnich latach prężnie się rozwijał i z pewnością na tym nie poprzestanie. Modele o bardziej uniwersalnych właściwościach obecne są w katalogach większości czołowych producentów, posiadających doświadczenie i zaplecze technologiczne. Nie trzeba się więc obawiać zakupu kompletu całorocznego, warto jednak zwrócić uwagę na oznaczenie 3PMSF (śnieżynki na tle trzech szczytów), które będzie gwarancją, że opona spełnia standardy bezpieczeństwa w sezonie zimowym.