O czym myśli miłośnik motoryzacji, gdy słyszy słowo „wiosna”? O wypadzie za miasto klasycznym Fiatem 124 z 1966 roku? O chłonięciu pierwszych promyków słońca wszystkimi możliwymi zmysłami dzięki nadwoziu typu kabriolet? Czy może bardziej zastanawia się, jak przewieźć graty na działkę swoim Citroënem Berlingo. Oba te auta łączy jedno: rozmiar kół - 175/65 R14. 

Fachowcy przypominają o obowiązku wymiany opon na letnie, gdy średnia temperatura w ciągu doby przekroczy 7 stop. C. Specjalnie dla właścicieli samochodów z oponami 175/65 R14 przygotowaliśmy krótki poradnik, jaki model wybrać.

175/65 R14 – w jakich samochodach znajdziemy ten rozmiar?

Rozmiar 175/65 R14 montowany jest w wielu modelach. Z aut francuskich można go znaleźć m.in. w Citroënach (wspomniane Berlingo, C2, C3), Peugeot (1007, 206, 207, 309, Partner) i Renault (Clio, Kangoo, Megane, Thalia i Twingo). We Fiacie opony można odnaleźć w bardzo popularnym Tipo, a także w Bravo, 124, 500, Fiorino, Panda, Punto.

175/65 R14 - fiat 500Opony w rozmiarze 175/65R14 montowane są między innymi we Fiatach 500

Także Niemcy lubią tą wielkość. 175/65R14 można zobaczyć w Volkswagenach Caddy, Fox, Polo, Up! I przede wszystkim w hicie polskich salonów – Golfie (starsze generacje). Także w Oplach Astrze i Corsie montowano ten rozmiar.

Japończycy również często korzystali z opon 175/65R14. Wystarczy wymienić Toyotę (modele Agya, Corolla, Prius, Yaris), Mazdę (121, 323, MX-5) i starsze modele Nissana. Nie można też zapomnieć o czeskich Skodach – Fabii i Rapidzie.

Continental ContiPremiumContact 5
– melodia przyczepności!

Continental ContiPremiumContact 5 to pierwsza z polecanych opon w rozmiarze 175/65R14. Ogumienie tej firmy to absolutny top. Zwolennicy Golfów powiedzieliby – „niemiecka doskonałość”.

Opona uzyskała średnią notę 5,5 w sześciostopniowej skali. Ten znakomity wynik zawdzięcza zaawansowanej technologii. Ogumienie ma asymetryczny bieżnik, który gwarantuje krótką drogę hamowania. Na świetny końcowy efekt wpływ mają także mikro-bloki i trójwymiarowe krawędzie.

A co o modelu w tym rozmiarze sądzą kierowcy?

Pan Leszek jest bardzo stanowczy. Twierdzi, że gdyby Toyota Yaris startowałaby w zawodach F1, miałaby założone Continental ContiPremiumContact 5 w rozmiarze 175/65R14.

- Opona na drodze zachowuje się przewidywalnie. Na suchym asfalcie trzyma bardzo dobrze, na mokrym jeszcze lepiej. Yaris to lekkie i bardzo podsterowne auto. Nawet przy bardzo ciasnych i wymagających zakrętach, opony trzymają się drogi, jak przyklejone do asfaltu. Tak samo na wilgotnym, mokrym i wręcz zalanym wodą asfalcie. Nie miałem dotychczas problemów z przyczepnością na tych oponach. Jako że dosyć wcześnie zmieniłem ogumienie na letnie, miałem przygodę że w górach spadł mokry śnieg. I o dziwo, nawet w takich warunkach (2 cm błota pośniegowego) opona trzymała się wyśmienicie. A teraz troszkę z innej beczki, spalanie wzrosło o 0.2l (z 5.2 na 5.4), hałas jest umiarkowany, yaris jest słabo wyciszony więc jak się dobrze wsłucha, to słychać muzykę graną przez Continentale. Ale jest to melodia przyczepności! – kończy pan Leszek.

Nokian iLine pokażą, kiedy się zużywają 

Model Nokian iLine oceniony jest w rozmiarze 175/65R14 na 5,45. Podobnie jak konkurent od niemieckiego producenta ma asymetryczny bieżnik. Choć firma z północy Europy słynie z produkcji ogumienia zimowego, iLine to opona letnia, która sprawdza się znakomicie podczas największych upałów.

Model został opracowany z myślą o drogach Europy Środkowej. Oznacza to, że się stosunkowo wolno zużywa na nienajlepszych nawierzchniach. Proces ten dodatkowo można kontrolować dzięki wskaźnikowi zużycia. Atutem modelu Nokian iLine jest także konstrukcja, która umożliwia niższe spalanie paliwa.

Pan Andrzej nabył Nokian iLine w rozmiarze 175/65R14 i nie żałuje.

- Na pewno kupię identyczne, jak obecne się „skończą”. Na razie po 5 000 km nie widzę śladów zużycia. To świetne, ciche oponki – twierdzi kierowca.

- Korzystałam z tych opon, zarówno w mieście jak i w leśnych warunkach (droga dojazdowa do jeziora) i jestem zadowolona. Brak jakichkolwiek problemów, również podczas deszczu. Szczerze polecam! – pisze pani Klaudia.

Pirelli P1 Cinturato Verde – włoska fantazja

Pirelli P1 Cinturato Verde to model od włoskiego producenta. Poza znakomitymi osiągami ma jeszcze jeden argument, by po niego sięgnąć. Jest to troska o środowisko. Dzięki technologii Green Performance, samochód z ogumieniem od Włochów zużywa mniej paliwa, emisja dwutlenku węgla jest ograniczona, a trwałość na najwyższym poziomie.

Czemu opona zawdzięcza takie cechy? Pirelli P1 Cinturato Verde wykonana jest z hybrydowej mieszanki gumowej. Materiał ten przekłada się także na świetne osiągi zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Ponadto zoptymalizowany kształt bieżnika przekłada się na niską emisję hałasu.  

5,4 – to średnia ocena Pirelli P1 Cinturato Verde w rozmiarze 175/65R14. Fallco wie, co pisze, bo oponę kupił.

- Opony się świetnie sprawują niezależnie od warunków na drodze. Przy dużej prędkości potrafią trochę głośno pracować, ale nie jest to uciążliwe nawet w dłuższej trasie. Droga hamowania znacznie się skróciła w stosunku do poprzednich (Michelin), co było miłą niespodzianką. Jestem bardzo zadowolony z zakupu i polecam te opony – dodaje kierowca.

Barum Brillantis 2 – dobra jakość za niską cenę

Barum Brillantis 2  to przedstawiciel klasy ekonomicznej. Oznacza to niezłe osiągi za naprawdę dobrą cenę. Potwierdzają to opinie kierowców. Model ten w rozmiarze 175/65R14 otrzymał notę 5,4! To naprawdę świetny wynik.

Jakie cechy ma Barum Brillantis 2?

  • Opona charakteryzuje się długim czasem eksploatacji.
    • Bieżnik jest asymetryczny, co gwarantuje dobre odprowadzanie wody. Hamowanie na mokrej nawierzchni nie jest problemem.
      • Opona emituje stosunkowo niewielki hałas.



Czy użytkownicy potwierdzają te zalety?

- Nie miałem problemu z oponami zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Opona doskonale trzyma się drogi. Ukształtowanie bieżnika OK. Nie powoduje nadmiernego hałasu podczas jazdy. Zdecydowanie polecam - to świetna opona za niską cenę – pisze pan Dariusz.

- Zmiana opon na Barum Brillantis 2 zwiększyła zdecydowanie komfort jazdy. Jest ciszej i mniej odczuwa się drobne nierówności podłoża. Dobra jakość za niewygórowaną cenę – dodaje z kolei Julitano.

Uniroyal RainExpert 3 - deszcz im niestraszny 

Uniroyal RainExpert 3 to z kolei model klasy średniej. Co to oznacza? Najlepszą jakość w relatywnie niskiej cenie. Model ten, także w rozmiarze 175/65R14, ma wiele cech, które znane są z droższych opon.

Jedną z zalet jest lepsze panowanie nad samochodem na mokrej nawierzchni. Sprzyja temu technologia Shark Skin. Woda jest znakomicie odprowadzana dzięki zaawansowanej konstrukcji bieżnika. Uniroyal RainExpert wyróżnia się także świetną przyczepnością na suchej nawierzchni. Hałas generowany podczas jazdy jest na nie najwyższym poziomie.

A co sądzą kierowcy o Uniroyal RainExpert w rozmiarze 175/65R14?

- Przy zakupie nie liczyłem się z tak dobrym produktem za taką cenę – pisze pan Grzegorz, właściciel opon. - Na mokrej nawierzchni spisują się rewelacyjnie. Nawet duże kałuże nie sprawiają jej żadnego problemu. Na suchej też jest bardzo dobrze, ale mam wrażenie, że na mokrym czują się dużo lepiej. Pokonywanie zakrętów, jazda na wprost i nawet awaryjne hamowanie w deszczu nie robią żadnego problemu, kleją się do asfaltu, jak żadne inne. Naprawdę gorąco polecam!

W jaki sposób wybrać opony na lato?

Wybór odpowiednich opon to trudna sprawa. Aby podjąć właściwą decyzję, należy zebrać informacje o produkcie. Część z nich znajdziemy na etykiecie, która jest obowiązkowym elementem. Z niej dowiemy się, jak opona się toczy, czy jest głośna i jak sprawuje się na mokrej nawierzchni.

Warto także sprawdzić, jak opony, które zamierzamy kupić, wypadają w testach. Jednak wielu kierowców uważa, że najwięcej informacji można znaleźć w opiniach innych kierowców. To oni testują opony na co dzień, znają wszystkie wady i zalety.

Jeśli masz wątpliwości, zwróć się do naszych ekspertów. Oni pomogą podjąć Ci właściwą decyzję!