Sumitomo Rubber Industries, Ltd. - trzeci co do wielkości japoński producent opon samochodowych - wytwarza opony pod nazwą Dunlop w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Stanach Zjednoczonych, a także w Japonii. Jest również ważnym producentem przyrządów do gry w golfa i innych przyrządów sportowych. Dowiedz się więcej o tej firmie.

logo opon sumitomo
Logo marki Sumitomo.

Firma jest częścią koncernu Sumitomo, jednego z największych japońskich keiretsu, czyli konglomeratów. Koncern Sumitomo miał swoje początki w XVII wieku, jako księgarnia i apteka, założone przez Masatomo Sumitomo - byłego samuraja. Inny członek rodziny Sumitomo opanował do perfekcji metodę pozyskiwania srebra z surowej miedzi przy pomocy ołowiu i pod sam koniec XVII wieku rodzina była właścicielem wiodącej kopalni miedzi, i rafinerii. Przed rozpoczęciem restauracji Meiji (czasów japońskiego Oświecenia) w 1868 roku, która zainicjowała rewolucję przemysłową w Japonii, inwestycje Sumitomo i rozwój kopalni miedzi uczyniły z niej jedną z największych firm w kraju.

Koncern Sumitomo posiadał udział w firmie Dunlop w Japonii - jednostce brytyjskiej firmy Dunlop - kiedy została ona założona w Kobe w 1909 roku. Dunlop wyprodukował swoje pierwsze opony w Japonii w 1913 roku, a wkrótce potem, w 1917 roku, utworzono firmę Sumitomo Rubber. Między firmami nawiązała się i była kontynuowana bliska współpraca.

Na początku lat 40-ych ubiegłego stulecia koncern Sumitomo był już jednym z wiodących japońskich zaibatsu - wielkich koncernów przemysłowych, ściśle kontrolowanych przez zarząd centralny. Kiedy w 1941 roku Japonia rozpoczęła wojnę ze Stanami Zjednoczonymi, wszystkie firmy Sumitomo zostały zmuszone do przestawienia się na produkcję militarną. Przed końcem drugiej wojny światowej urządzenia przemysłowe Sumitomo były w dużej mierze zniszczone w wyniku nalotów, ale oczekiwano, że firma zostanie odbudowana w czasie powojennej okupacji kraju i jego restauracji.

masatomo sumitomo
Masatomo Sumitomo dał początek firmie, której nazwa pochodzi od jego nazwiska.

 

Sprawdź opony Sumitomo

Sumitomo po II wojnie światowej

Wszystkie zaibatsu zostały w tamtym czasie rozwiązane na mocy przepisów antymonopolowych, w związku z czym każda jednostka Sumitomo stała się odrębną firmą. Kiedy złagodzono prawo antymonopolowe na początku lat 50-ych, wspólnicy Sumitomo zaczęli przywracać swoje dawne biznesowe kontakty. Tak jak w przypadku innych dawnych zaibatsu, Sumitomo ponownie zjednoczył swoje poprzednie firmy poprzez posiadany przez rodzinę bank, co umożliwiło opcję wzajemnego posiadania akcji między tymi firmami. Te luźno powiązane, ale ciągle wpływowe koncerny przemysłowe nazwano keiretsu. Sumitomo znajdował się wśród nich na trzecim miejscu, po firmach Mitsubishi i Mitsui.

Firma Sumitomo Electric Industries, inny członek koncernu Sumitomo, zakupiła udział większościowy Dunlop Japan w 1963 roku i zmieniła nazwę Dunlop na Sumitomo Rubber Industries (SRI). Koncern produkujący gumę pozostał jednym z mniejszych przedsięwzięć Sumitomo, sprzedając swoje produkty głównie w Japonii i zajmując od 1985 roku 12. miejsce na rynku światowym. Jednak do roku 1987, SRI zajmował 6. miejsce na światowym rynku opon, mając fabryki produkujące opony w Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii, czyli w trzech głównych światowych centrach produkujących pojazdy. Mając 6-procentowy udział w rynku, zbliżał się niepostrzeżenie do czwartego miejsca zajmowanego przez Firestone i piątego - zajmowanego przez Uniroyal, przy czym na czele pozostawał Goodyear z 20-procentowym rynkiem, a za nim Michelin z 17 procentami i japońskim Bridgestone z 8 procentami udziałów w rynku.

fabryka sumitomo po wojnie lata 1952-56
Powojenna fabryka Sumitomo w latach 1952-1956.

Sumitomo a kłopoty firmy Dunlop

Zmiana statusu SRI nastąpiła w wyniku przejęcia przez firmę dodatkowych działalności Dunlop. Na początku lat 80-ych coraz więcej firm japońskich zaczęło zdawać sobie sprawę z tego, że aby móc konkurować na rynku światowym, muszą kupować udziały w firmach zagranicznych, w ten sposób przyczyniając się do zmiany statycznej sytuacji gospodarczej i znosząc bariery handlowe za granicą. SRI zaczął wyznaczać trendy, kiedy nabył 98-procentowy udział w firmie Dunlop, która w 1984 roku wyprodukowała opony we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii za 240 milionów USD.

Dunlop był na krawędzi bankructwa, kiedy rozpoczęto procedury przyjaznego przejęcia firmy. Firma brytyjska popełniła poważny błąd na początku lat 60-ych, kiedy mylnie uznała opony radialne z opasaniem stalowym za przejściową modę. Zamiast opracować opony radialne, takie jak Michelin (firma pionierska), firma zdecydowała się na produkcję tańszych, włókienniczych opon radialnych. Miały one dłuższą żywotność niż tradycyjne opony diagonalne, ale nie miały takiej wydajności jak opony radialne z opasaniem stalowym. W latach 70-ych, kiedy było już jasne, że opony radialne z opasaniem stalowym prześcignęły opony konwencjonalne, Dunlop nie miał kapitału, aby zacząć produkcję tychże opon.

Innym złym ruchem firmy Dunlop było przejęcie akcji włoskiego producenta opon Pirelli w 1971 roku. W roku tym, Pirelli zanotował bowiem znaczące straty, a Dunlop musiał odpisać jako stratę sumę 40 milionów jenów, zainwestowanych we włoską firmę. Okres od 1974 do 1975 roku, który charakteryzował się wysoką inflacją, był ciosem dla zdolności kredytowej firmy Dunlop, która wtedy powinna była zwiększać produkcję opon radialnych. Mimo, że rok 1978 był dotychczas najbardziej dochodowym rokiem w historii firmy, dług Dunlopa wkrótce pochłonął wszystkie jej zyski i przed rokiem 1983 firma zaczęła przynosić straty. Zdecydowała się więc ograniczyć gamę swoich produktów, co było błędem na tym wysoce wyspecjalizowanym rynku opon. Brak gotówki oznaczał, że urządzenia produkcyjne były w bardzo złym stanie, a programy projektowania i rozwijania nowych zostały cofnięte. Kilka fabryk zamknięto, ponieważ liczbę pracowników ograniczono z 5 tys. na mniej niż 3,5 tys. w Wielkiej Brytanii. Morale w firmie było bardzo niskie i nawet kierownicy najwyższego szczebla decydowali się na odejście ze swoich stanowisk. W końcu, w roku 1984 brytyjska firma nie mogła już dalej refinansować strat ponoszonych przez jej francuską spółkę zależną, w związku z czym ta musiała przejść pod sekwestr sądowy.

sumitomo centrum badawcze
Sumitomo wiele środków finansowych przeznacza na badania i rozwój.

Sumitomo inwestuje w markę Dunlop

SRI wcześniej utrzymywała bliskie - techniczne i komercyjne - związki z firmą Dunlop. Jej inwestycja w to przedsięwzięcie była ogromna, więc firma japońska nie chciała, aby Dunlop wpadł w ręce konkurencji. Należy także dodać, że SRI dostrzegał to, że działania związane z Dunlop mogą być wysoce opłacalne, jeżeli udzieli się im wystarczającego wsparcia finansowego i menedżerskiego. Zatem, na żądanie Dunlop, zakupiła większość działalności związanej z produkcją opon w 1984 roku. Taka sama działalność firmy Dunlop w Stanach Zjednoczonych została wykupiona przez zarząd w 1984 roku, ale dwa lata później została nabyta przez SRI.

SRI zmieniła nazwę firmy brytyjskiej na SP Tyres, a niemieckiej na SP Reifenwerke, ale zatrzymała nazwę marki Dunlop. Specjaliści SRI przewidywali, że przynosząca ogromne straty działalność w Wielkiej Brytanii będzie znowu opłacalna w ciągu następnych trzech lat. Było to dość śmiałe stwierdzenie, ale już w roku 1986 SP Tyres osiągnęły zysk operacyjny, a w roku 1987 zanotowały zyski po opodatkowaniu, które wzrosły w roku następnym.

SRI odnowiła swoje nowo zakupione fabryki i zmniejszyła siłę roboczą o ok. 20 proc. Firma ustaliła dziesięciopunktowy plan odnowy, który koncentrował się na komunikacji, szkoleniu i angażowaniu pracowników w proces ustalania celów firmy, zapewnieniu równości pracowników, czystości w miejscu pracy, gwarancji zatrudnienia, wydatków kapitałowych, elastyczności kadry, ulepszonych metod produkcji oraz rekompensat. Firma japońska, wierząc w to, że lokalni pracownicy znają swoje fabryki lepiej niż personel nowej firmy macierzystej, pozwoliła na to, aby nowo zakupione fabryki mogły pozostać w rękach swoich własnych, dotychczasowych zarządów, których członkowie mogliby kontaktować się z japońskimi doradcami w roli konsultantów. Ogromne nakłady kapitałowe zostały poniesione na polepszenie jakości i wydajności produkcji, w związku z czym do roku 1989, SP Tyres produkowały o 40 proc. opon więcej niż przed przejęciem firmy, mając 30 proc. mniej pracowników.

sumitomo opony rower sprzet sportowy
Sumitomo angażuje się między innymi w produkcję sprzętu sportowego.

Sumitomo - rozwój na początku lat 90-tych

Firma Sumitomo Rubber Industries weszła w lata 90-te rozwinięta w trzech dziedzinach: opony, sprzęt sportowy i towary powiązane. Całkowita wartość sprzedaży wzrosła o 14 proc. w 1990 roku, mimo że dotknięty kryzysem rynek opon samochodowych przyczynił się do 81-procentowego spadku zysków. Spadek ten również odzwierciedlił duże inwestycje kapitałowe w fabrykach zagranicznych. SRI poszukiwała nowych technologii i ulepszonych sposobów koordynacji swoich działań. W grudniu 1990 roku, firma połączyła się z Sumitomo Rubber Europe B.V. w Holandii, aby nadzorować działalność w Europie i pomóc w przygotowaniach do integracji rynku europejskiego w 1992 roku.

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Galeria

produkcja opon sumitomo

reklama opon sumitomo wzory felg

siedziba sumitomo

sumitomo samoloty przemysł zbrojeniowy w czasie wojny

opony sumitomo baner

sumitomo maszyny produkcyjne

fabryka opon sumitomo

kodeks firmy sumitomo