CST, czyli Cheng Shin Tires to jeden ze światowych gigantów na rynku opon rowerowych. Właściciel marki – Cheng Shin Rubber to z kolei dziewiąty największy na świecie producent opon w ogóle. Firma powstała w latach 60. na Tajwanie.

Opony  i dętki rowerowe na początek

Na początek wyjaśnienie relacji w obrębie azjatyckiego koncernu. Ten nosi nazwę Cheng Shin Rubber. Jego flagowym i eksportowym produktem są opony Maxxis, które w ostatnich latach błyskawicznie umacniają swoją pozycję na niemal wszystkich kontynentach. Koncern z Tajwanu od początku istnienia produkuje też ogumienie niejako macierzystej marki, czyli Cheng Shin Tire. W skrócie CST.

A teraz historia. Przedsiębiorstwo Cheng Shin Rubber powstało w 1967 roku w miejscowości Yuanlin na Tajwanie. Powołało je chińskie Ministerstwo Gospodarki. Cel – produkcja opon i dętek rowerowych (jako Cheng Shin Tire), w pierwszych latach na małą skalę. Popyt doprowadził do zwiększenia zatrudnienia w fabryce CSR do prawie 180 osób i poszerzenia jej oferty o ogumienie motocyklowe. Po dwóch latach Cheng Shin Rubber przekształcono w spółkę akcyjną i w takiej formie ruszyła współpraca z innym tajwańskim producentem, Federal Tire.

Dotyczyła ona wymiany know-how i relacji biznesowych. Firma Federal Tire była wtedy związana z japońskim koncernem Bridgestone, więc część technologii niezbędnych dla dalszego rozwoju produkcji Cheng Shin pozyskało prosto z Japonii. Efekty? W 1971 roku azjatyckie przedsiębiorstwo zatrudniało już ponad 600 osób i mogło poważnie myśleć o rozszerzeniu działalności o opony samochodowe.

logo marki opon cheng shin
Logo marki opon Cheng Shin.

 

Rok 1975 w Mieście Aniołów

W tym czasie w miejscowości Dacun w Changhua County trwała już budowa nowej fabryki Cheng Shin, przeznaczonej właśnie do produkcji opon do aut osobowych i ciężarowych. Inwestycja została ukończona w roku 1972 roku, a kilkanaście miesięcy później zakład pracował na pełnych obrotach. Ogumienie CST trafiało na rynek chiński oraz do sąsiednich krajów na kontynencie azjatyckim. Szefowie spółki wiedzieli jednak, że kolejny krok musi być bardziej spektakularny. Dlatego w 1975 roku w Los Angeles otworzyli swój pierwszy oddział w Stanach Zjednoczonych. Dalsze plany międzynarodowej ekspansji zostały powierzone utworzonej dwa lata później specjalnej komórce w firmie odpowiedzialnej za działalność eksportową.

Pod koniec dekady Cheng Shin miało już co eksportować zagranicę na dużą skalę. W jego fabrykach produkowano pełną gamę opon do samochodów osobowych, lekkich ciężarówek, autobusów, pojazdów rolniczych i przemysłowych, a należy pamiętać też o ogumieniu rowerowym i motocyklowym. W 1981 roku Cheng Shin uruchomiło kolejny zakład w Zhuang produkujący wyłącznie opony rowerowe. Od nich firma zaczynała i z nich słynie do dziś.

opony cst cheng shin quad
Początkowo opony CST były przeznaczone dla rowerów, obecnie oferta marki rozszerzyła się m.in. o opony do quadów.

 

Zmiana strategii na Maxxis

W 1982 roku spółka podpisała umowę o współpracy z japońskim Toyo Tire, a dwa lata później w jej katalogu pojawiły się pierwsze modele opon radialnych. Tajwańczycy zaangażowali się też w wytwarzanie gumowych elementów m.in. do maszyn przemysłowych i rolniczych. W tym celu w 1987 roku otwarto fabrykę w Sijhou. Na początku lat dziewięćdziesiątych Cheng Shin stworzyło swój pierwszy europejskich oddział. Powstał w 1991 roku w Niemczech, kilka miesięcy później przeniesiono go do Holandii, gdzie przemianowano go na Cheng Shin Rubber Europe.

W 1998 roku tajwańska firma utworzyła spółkę zależną Maxxis International. Był to krok wzmacniający dalszą zagraniczną ekspansję – w ten sposób powstała nowa marka o znaczeniu globalnym, która przejęła część produkcji CST (np. ogumienie do samochodów osobowych czy ciężarowych). Dziś Maxxis to okręt flagowy Cheng Shin, oferowany w 150 krajach na wszystkich kontynentach świata. W Azji opony Maxxis dostarczane są jako oryginalne wyposażenie do aut takich producentów, jak Toyota, Nissan, Volkswagen, Mitsubishi czy Hyundai.

Maxxis od lat prowadzi też bardzo intensywne działania marketingowe i reklamowe. Angażuje się we wspieranie sportu, nie tylko samochodowego czy rowerowego: sponsoruje m.in. tenisowy turniej Australian Open, amerykański baseballowy klub New York Yankees i piłkarskie kluby w angielskiej Premier League: Liverpool, Aston Villa oraz Sunderland. Jednym z kluczowych przedsięwzięć wizerunkowych jest też współpraca z klubem Houston Rockets w rozgrywkach koszykarskiej ligi NBA. Z drużyną z Teksasu od dawna jest Maxxis po drodze – kiedyś barwy Rockets reprezentował idol chińskiego basketu, Yao Ming. Dziś twarzą marki jest z kolei Jeremy Lin, pierwszy zawodnik w NBA z tajwańskim pochodzeniem.

opony motocross cheng shin cst
Opony Cheng Shin (CST) mają specjalistyczne przeznaczenie.

CST bardziej specjalistyczne

Sukces Maxxis umożliwił dalszy rozwój całego koncernu Cheng Shin Rubber. U progu XXI wieku firma otwierała kolejne nowe przedstawicielstwa, m.in. w Wielkiej Brytanii, Kanadzie oraz Tajlandii i Wietnamie, gdzie od 2004 roku działają jej dwie zagraniczne fabryki. W samej tylko Ameryce Północnej Cheng Shin dysponuje centrami dystrybucyjnymi w Dallas, Kalifornii oraz Georgii. Poza Tajwanem zlokalizowano też cztery ośrodki testów i badań– dwa w Chinach oraz w USA i Holandii. Globalne przedsiębiorstwo rodem z Tajwanu zatrudnia 20 tys. pracowników, a jego roczny przychód przekracza 2 mld dolarów.

Mimo ekspansji Maxxis, flagowego produkt firmy z Tajpej, pozycja drugiej z marek Cheng Shin, czyli CST, wcale nie osłabła. Marka została jedynie przeorientowana, skupiła się na wytwarzaniu ogumienia do jednośladów oraz pojazdów specjalistycznych. Z jej opon korzystają producenci motocykli i quadów: Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki, Polaris i KTM. Firma wyposaża też w swoje ogumienie rowery Giant, Merida, Yeti, Iron Horse czy Cannondale oraz skutery marek Yamaha, Piaggio, Suzuki, Aprilla czy Malaguti. CST produkuje obecnie pełną gamę opon również do wózków widłowych, kosiarek oraz pojazdów przemysłowych i rolniczych.  

 

Kup opony Cheng Shin

 

dlaczego warto kupić w oponeo