Na desce rozdzielczej każdego pojazdu znajduje się szereg kontrolek, z których każda pełni określoną funkcję. Informują one m.in. o nieprawidłowym ciśnieniu w oponach, poziomie oleju silnikowego czy zaciągnięciu hamulca ręcznego. Szczególną uwagę warto jednak zwrócić na kontrolkę silnika, czyli tzw. check engine. Jej zapalenie się może budzić obawy, ale czy zawsze sygnalizuje poważną usterkę?
Pojawienie się kontrolki check engine świadczy o nieprawidłowej pracy któregoś z systemów w aucie.
Kontrolka check engine – jak wygląda?
Każda kontrolka znajdująca się na desce rozdzielczej ma przypisaną charakterystyczną ikonę, co pozwala na szybkie rozpoznanie sygnalizowanego problemu. W przypadku check engine producenci najczęściej stosują symbol graficzny przedstawiający obrys bloku silnika. Rzadziej spotykana jest wersja opisowa – występuje ona głównie w starszych modelach samochodów.
Istotne znaczenie ma również kolor kontrolki w samochodzie. Żółta bądź pomarańczowa barwa oznacza, że któraś z części pracuje nieprawidłowo, jednak nie stwarza to bezpośredniego zagrożenia. Natomiast zapalenie się czerwonego symbolu, sygnalizuje poważniejszą usterkę – w takim przypadku należy niezwłocznie zatrzymać pojazd.
Każdy komunikat wyświetlający się na desce rozdzielczej jest istotny. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem dotyczącym kontrolek w samochodzie by wiedzieć, co każda z nich oznacza.
Jakie są przyczyny pojawienia się kontrolki check engine?
Powodem pojawienia się ikonki silnika może być wiele – zarówno błahych, jak i poważniejszych. W niektórych przypadkach przyczyną może być coś pozornie nieistotnego, jak np. zatankowanie paliwa niskiej jakości, niedokręcony korek wlewu paliwa czy chwilowe zakłócenie w pracy czujników. Najczęściej jednak kontrolka sygnalizuje, że system diagnostyczny pojazdu wykrył nieprawidłowości w działaniu któregoś z podzespołów silnika lub układów współpracujących.
Kontrolka check engine zapala się, gdy w sterowniku silnika pojawi się błąd spowodowany jego nieprawidłową pracą. Może być on wywołany przez drobniejsze usterki, ale także poważniejszymi awariami w silniku. – mówi specjalista z Wyważonego Serwisu.
Choć w wielu przypadkach są to drobne usterki – np. związane z układem wydechowym lub wtryskowym – nie należy ich lekceważyć. Nawet pozornie niegroźna awaria może prowadzić do pogorszenia osiągów pojazdu, wzrostu zużycia paliwa, a z czasem do poważniejszych napraw, które mogą mocno nadwyrężyć domowy budżet.
Do najczęstszych przyczyn zapalenia się żółtej kontrolki silnika można zaliczyć:
- Uszkodzenie sondy lambda: odpowiada ona za kontrolę zawartości tlenu w spalinach, jednak problem ten będzie dotyczyć wyłącznie silników benzynowych.
- Awaria katalizatora: jego nieprawidłowa praca prowadzi do wzrostu emisji spalin oraz wpływa na spadek wydajności pracy silnika.
- Niesprawna cewka zapłonowa, przez którą kierowca może mieć problem z zapłonem oraz nierówną pracą jednostki napędowej.
- Zanieczyszczony lub zatkany zawór EGR: nieprawidłowa praca układu recyrkulacji spalin może prowadzić do spadku mocy oraz zwiększenia emisji tlenków azotu do atmosfery.
- Uszkodzony masowy przepływomierz powietrza (MAF): usterka czujnika MAF zaburza prawidłowe dawkowanie mieszanki paliwowej, przez co na biegu jałowym prędkościomierz może „falować”, a podczas ostatniej fazy hamowania silnik potrafi niespodziewanie zgasnąć. Częstym objawem tej usterki jest również wydobywający się czarny dym z rury wydechowej, a także zwiększone spalanie.
- Słaby akumulator: jeśli bateria nie dostarcza do komputera odpowiedniej ilości prądu, na desce rozdzielczej może pojawić się ikonka check engine.
Warto również pamiętać, że kontrolka silnika zapala się na chwilę przy każdym uruchomieniu zapłonu – to standardowy test systemu. Jeśli jednak nie gaśnie ona chwilę po jego odpaleniu, oznacza to, że pojawił się problem wymagający diagnostyki.
Pamiętaj!
Regularna kontrola stanu technicznego auta to klucz do jego sprawnej pracy. Sprawdź, o jakich kwestiach związanych z eksploatacją samochodu należy pamiętać, aby był niezawodny przez wiele lat.
Żółta kontrolka silnika przy instalacji LPG
Pojawienie się żółtej kontrolki silnika w samochodzie z instalacją LPG to dość powszechny problem, szczególnie w przypadku starszych systemów, które działają bardziej mechanicznie. W nowoczesnych, sekwencyjnych instalacjach gazowych, które ściśle współpracują z komputerem pokładowym pojazdu, taka sytuacja zdarza się znacznie rzadziej – choć nadal jest możliwa.
Jednym z najczęstszych powodów zapalenia się kontrolki check engine może być niewłaściwe zestrojenie instalacji LPG. Powoduje to rozbieżności pomiędzy faktycznymi parametrami pracy silnika a informacjami, jakie przekazywane są do sterownika. Ikonka może się również zapalić z powodu zabrudzonych filtrów gazu, nieprawidłowej pracy wtryskiwaczy gazowych, złej jakości gazu, błędów montażowych lub zużycia elementów instalacji.
W przypadku samochodu z LPG najlepszym rozwiązaniem jest wizyta u specjalisty od instalacji gazowej. Fachowiec przeprowadzi diagnostykę komputerową, sprawdzi błędy zapisane w sterowniku oraz odpowiednio wyreguluje instalację lub wymieni zużyte podzespoły.

Jak postępować przy pojawieniu się kontrolki silnika?
W przypadku zapalenia się kontrolki pierwszym odruchem kierowcy powinno być zatrzymanie się w bezpiecznym miejscu i wyłączenie silnika. Następnie należy odczekać chwilę i odpalić go ponownie. Jeżeli była to drobna nieprawidłowość, to w większości przypadków powinna ona zniknąć.
Jeżeli jednak restart silnika nie przyniósł oczekiwanego efektu, należy nieco pochylić się nad problemem. Najlepszym rozwiązaniem jest umówienie się do mechanika na diagnostykę komputerową, która powinna wskazać przyczynę. Koszt takiej usługi w zależności od lokalizacji warsztatu wynosi od 150 zł do nawet 260 zł.
Czy wiesz, że…
Zdarza się, że ikona silnika jest mylona z kontrolką EPC. Ta występuje wyłącznie w samochodach z grupy VAG (Volkswagen, Audi, Skoda) oraz niektórych modelach Mercedesa. Jej pojawienie sygnalizuje błąd elektroniki i zazwyczaj dotyczy awarii świateł mijania lub stopu.
Check engine – czy można jeździć z takim komunikatem?
Wielu kierowców zastanawia się, czy po pojawieniu się kontrolki check engine, można kontynuować jazdę. Sytuacja jest jednak zależna od jej koloru. Kiedy na desce rozdzielczej wyświetla się żółta lub pomarańczowa ikonka silnika, jednak samochód pracuje normalnie, dalsza podróż jest możliwa. Nie należy jednak ignorować tego sygnału i jak najszybciej umówić wizytę u mechanika, aby znaleźć przyczynę pojawienia się komunikatu. Może ona bowiem prowadzić do poważniejszych uszkodzeń, np. katalizatora czy zaworów.
Jeśli dalsza jazda jest możliwa, możemy kontynuować ją z zapaloną kontrolką, lecz się tego nie zaleca. Może to spowodować większe usterki w silniku. Najlepiej udać się do wyspecjalizowanego serwisu w celu zdiagnozowania problemu i jego jak najszybszej naprawy. – dodaje ekspert.
Bezwzględnym przeciwwskazaniem do kontynuowania podróży jest natomiast czerwona kontrolka silnika. W przypadku jej pojawienia się należy zatrzymać auto w bezpiecznym miejscu i zgasić silnik. Oznacza ona bowiem poważną awarię jednostki napędowej i konieczna jest jak najszybsza wizyta w warsztacie samochodowym.
Jak skasować błąd check engine?
Kasowanie błędu silnika to czynność, którą można wykonać samodzielnie, bez konieczności odwiedzania warsztatu, jednak należy mieć świadomość, że jest to rozwiązanie tymczasowe. Błąd komputera można usunąć również w domowych warunkach, o ile dysponujemy odpowiednim sprzętem. Do tego celu potrzebny jest skaner OBD II – niewielkie urządzenie, które podłącza się do gniazda diagnostycznego w samochodzie. W połączeniu z odpowiednią aplikacją zainstalowaną na smartfonie (dostępnych jest wiele darmowych i płatnych opcji zarówno na Androida, jak i iOS), możliwe jest nie tylko skasowanie błędów, ale również odczytanie kodów usterek i monitorowanie parametrów pracy silnika w czasie rzeczywistym.
Takie rozwiązanie jest przydatne szczególnie wtedy, gdy kontrolka check engine zapala się sporadycznie, a kierowca chce zorientować się, czy problem jest poważny. Należy jednak pamiętać, że samo skasowanie błędu nie oznacza usunięcia przyczyny jego pojawienia się. W wielu przypadkach, po przejechaniu kilku kilometrów, kontrolka może się ponownie zapalić. Dlatego mimo możliwości samodzielnej diagnozy, w przypadku nawracającego problemu, warto udać się do mechanika, który przeprowadzi dokładną analizę i zapobiegnie poważniejszym uszkodzeniom.
Ważne!
Samodzielne kasowanie błędów silnika powinniśmy podejmować się wyłącznie wtedy, kiedy posiadamy podstawową wiedzę o znaczeniu komunikatu. Bez wcześniejszej diagnozy może prowadzić do poważnych i kosztownych awarii. Jeśli błąd dotyczy np. układu chłodzenia lub czujnika spalania stukowego, jego zignorowanie może doprowadzić do przegrzania silnika i uszkodzenia podzespołów. Niewłaściwe użycie interfejsu OBD II, zwłaszcza przy bardziej zaawansowanych funkcjach, powinno odbywać się wyłącznie pod nadzorem specjalisty.