Opony całoroczne czy letnie? Jest to pytanie, które spędza sen z powiek kierowcom planującym zakup nowego kompletu ogumienia. W tym artykule zebraliśmy najważniejsze informacje o obu rodzajach, co pomoże Ci w podjęciu decyzji. Sprawdź, które rozwiązanie będzie dla Ciebie odpowiednim wyborem.

Opony letnie czy całoroczne - jakie wybrać?Opony całoroczne zapewniają zrównoważone osiągi w zróżnicowanych warunkach, ale letnie są bezkonkurencyjne w ciepłych porach roku.

Modele letnie projektowane są w taki sposób, aby zapewnić doskonałą przyczepność na mokrej oraz suchej nawierzchni i dobrze radzić sobie podczas jazdy po rozgrzanym asfalcie. Z reguły wyróżniają je niskie opory toczenia i świetne odprowadzanie wody. W ich przypadku, oprócz stanu ogumienia, kluczowym warunkiem określającym, czy warto je nadal używać, jest średnia dobowa temperatura: jeśli spada ona poniżej 7 stopni Celsjusza, ogumienie traci swoje właściwości trakcyjne i powinno zostać zmienione na inny, dostosowany do pracy w zimnie komplet. Dlatego opony tego typu najlepiej sprawdzają się w okresie od wiosny do jesieni, a zimowe w pozostałym czasie. Są jednak modele, które poradzą sobie zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach.

Ogumienie wielosezonowe, zwane też całorocznym ma cechy modeli letnich oraz zimowych. Połączenie zalet dwóch sezonowych rodzajów ogumienia w jednej oponie jest dużym wyzwaniem. Im większe spektrum warunków drogowych do uwzględnienia, tym zadanie projektantów staje się trudniejsze. Nie bez powodu zatem mówi się, że sztuka produkcji ogumienia całorocznego polega na osiągnięciu odpowiednich kompromisów pomiędzy parametrami tak, aby zaspokoić oczekiwania użytkowników i zapewnić im bezpieczną jazdę zarówno na suchej, jak i mokrej czy ośnieżonej nawierzchni.

To, czy lepszym wyborem będą opony wielosezonowe czy letnie, zależy w dużej mierze od samego użytkownika. Czym zatem kierować się, aby wybrać odpowiednie ogumienie do swojego stylu podróżowania? O tym w dalszej części artykułu.

Osiągi opon całorocznych i letnich możesz sprawdzić w artykule:

Opony całoroczne a opony sezonowe w testach

Opony letnie czy całoroczne? Różnice i podobieństwa

Początkowo punktem wyjściowym produktów całorocznych były wersje zimowe, jednak od 2016 roku, kiedy powstał model Michelin CrossClimate, tendencja ta uległa zmianie i wiele opon wielosezonowych powstawało na bazie wersji letnich. Mimo zdolności do jazdy w mroźne dni, poradzą sobie one również w wysokich temperaturach, nie zapewnią jednak parametrów tak satysfakcjonujących, jak ogumienie letnie. Wynika to z różnic w budowie oraz w składzie mieszanek gumowych.



Bieżniki opon całorocznych i wielosezonowych

Poszukując nowych opon letnich i całorocznych, nadal można jeszcze trafić na wszystkie trzy typy bieżników: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.

We współcześnie produkowanych modelach widać jednak pewne różnice, wynikające z przeznaczenia poszczególnych wersji ogumienia. W nowych oponach letnich stosowany jest obecnie głównie bieżnik asymetryczny. Ma on znacznie mniejszą tendencję do ząbkowania oraz świetnie odprowadza wodę. W "wielosezonach" dominują z kolei rzeźby kierunkowe, zaprojektowane w taki sposób, aby jedna część odpowiadała za jazdę w okresie zimowym, druga natomiast ma zapewnić optymalne osiągi latem.

Kolejna kwestia to kontur opony (obrys wokół bieżnika). W modelach letnich ma on okrągły kształt, co gwarantuje niskie opory toczenia i dużą przyczepność. Obrys opony całorocznej jest masywny i przypomina kwadratowy kontur charakterystyczny dla ogumienia zimowego. Mocne barki zapewniają dobrą przyczepność zimą, jednak latem powodują szybsze zużywanie bieżnika i zwiększone zużycia paliwa.

bieżniki opon zimowych, całorocznych i letnichBieżniki opon: zimowej, całorocznej, letniej.

Mieszanki gumowe

Aby zagwarantować osiągi na akceptowalnym poziomie w każdej temperaturze, mieszanki gumowe stosowane w oponach całorocznych są opracowane w kompromisowy sposób. Muszą być na tyle miękkie, aby zapewnić przyczepność w mroźne dni, ale zarazem wystarczająco twarde, by nie ulec zwulkanizowaniu podczas jazdy po rozgrzanym asfalcie w czasie upałów. Dzięki temu można ich z powodzeniem używać zarówno w okresie letnim, jak i zimowym. Wiążą się z tym jednak pewne ograniczenia. Takie ogumienie rekomenduje się przede wszystkim do aut o przebiegach miejskich w granicach 15 tysięcy km rocznie. Jest to związane z faktem, że wykorzystywane w produkcji modeli wielosezonowych mieszanki cechują się szybszym zużyciem przy wysokich rocznych przebiegach od wersji sezonowych. 

W modelach letnich stosowane są mieszanki znacznie twardsze. Dzięki temu gwarantują świetną przyczepność na rozgrzanym asfalcie oraz małe opory toczenia, jednak w niskich temperaturach mogą twardnieć jeszcze bardziej, co przy jeździe po ośnieżonych nawierzchniach skutkuje utratą przyczepności i wpadaniem w poślizgi. Mogą więc wówczas nie zapewnić osiągów wystarczających do bezpiecznej i komfortowej jazdy.

Przed zakupem nowych opon warto sprawdzić ich oznaczenia. Więcej dowiesz się z artykułu:

Oznaczenia opon samochodowych - kompletny przewodnik

Opony całoroczne czy letnie – decydujące zalety

Zarówno opony letnie, jak i całoroczne mają swoje zalety. Warto przyjrzeć im się przed zakupem, aby dobrać produkt odpowiedni do naszych potrzeb. Jedno rozwiązanie potrzebne jest kierowcom pokonującym rocznie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, a drugie sprawdzi się u osób poruszających się głównie po swoich najbliższych okolicach.

Zalety opon całorocznych

Opony wielosezonowe powinny nam zapewniać akceptowalny poziom osiągów przez cały rok, zwłaszcza przy umiarkowanych warunkach użytkowania. Stosując ogumienie całoroczne, zawsze będziemy więc przygotowani na nagłe nadejście zimy lub jej nawrót w czasie wiosny. Dlatego ich główną zaletą jest uniwersalność.

Modele wielosezonowe nie wymagają też regularnych wizyt w serwisach ogumienia w celu wymiany opon, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Należy pamiętać jednak o wyważaniu kół, które wykonamy w dowolnym momencie, nie czekając w kolejkach u wulkanizatora.

Bardzo ciekawym i wartym uwagi modelem opon całorocznych jest np. Michelin CrossClimate 2. Produkt wyróżnia się specjalną rzeźbą bieżnika zachowującą swoje właściwości podczas całego okresu eksploatacji. Dzięki temu zapewnia dobrą przyczepność i kontrolę nad autem w zróżnicowanych warunkach. To następca wersji CrossClimate, która w pewnym sensie na nowo zdefiniowała ten segment ogumienia.



Opony wielosezonowe, czy warto?

To, jakie opony, letnie czy wielosezonowe będą bardziej opłacalne, zależy przede wszystkim od kierowcy. Komplet dobrego ogumienia całorocznego, oferowanego przez renomowanego producenta, może być lepszym wyjściem niż dwa zestawy najtańszych „sezonówek”. Dla osób o spokojnym lub umiarkowanym stylu jazdy, poruszających się głównie na krótkich dystansach – po mieście lub na drogach, które są często odśnieżane, opony wielosezonowe w większości przypadków będą satysfakcjonującym rozwiązaniem. 

Zalety opon letnich

Największym atutem opon letnich w porównaniu z całorocznymi są ich osiągi. Jest to argument nie do podważenia. Ogumienie to jeden z najważniejszych elementów samochodu, mający największy wpływ na bezpieczeństwo. Porównując najlepsze modele letnie z najlepszymi oponami wielosezonowymi na suchej i mokrej nawierzchni, to jednak te pierwsze będą bezkonkurencyjne. Zapewniają krótszą drogę hamowania i znacznie dłuższy czas eksploatacji. Wyróżniają się też niższymi oporami toczenia, co przekłada się na mniejsze spalanie paliwa. Dodatkowy ich atut stanowi również mniejszy hałas generowany podczas jazdy, co znacząco zwiększa komfort użytkowania, zwłaszcza u osób, które często poruszają się po autostradach, gdzie obowiązują większe limity dozwolonych prędkości jazdy.

Samochód zakręcający na mokrej drodzeOpony letnie mają wiele niepodważalnych zalet i świetnie radzą sobie na mokrej nawierzchni.

Opony letnie czy wielosezonowe?

Jakie opony wybrać – letnie czy wielosezonowe? Odpowiedź na to pytanie nie jest wcale tak trudna, jak się wydaje. Decyzja powinna być uzależniona od potrzeb konkretnego kierowcy. Dlatego przed jej podjęciem, trzeba wziąć pod uwagę kilka podstawowych aspektów.

Wybierz opony sezonowe, jeśli:

  • potrzebujesz maksymalnego poczucia bezpieczeństwa,
  • jeździsz głównie poza miastem lub w trybie mieszanym (miasto – trasa),
  • jeździsz ponad 15 tysięcy kilometrów rocznie,
  • jeździsz dynamicznie.

Zobacz ofertę opon letnich

Wybierz opony całoroczne, jeśli:

  • jeździsz głównie w mieście,
  • jeździsz do 15 tysięcy kilometrów rocznie,
  • jeździsz spokojnie.

Zobacz ofertę opon całorocznych