Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty i możliwość ich porównania.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Jakie opony? Poradnik doboru opon letnich

OPONEO.PL

Zanim odpowiemy sobie na pytanie jakie opony wybrać, należy ustalić jaki rozmiar opon jest odpowiedni do naszego auta. Najprostszy sposób to przyjrzeć się kołom naszego pojazdu. Szukaj ciągu znaków typu: 185/60 R14 - to jest Twój rozmiar opon.

wybór opon letnich
Wybór opon często bywa trudny.

1. Ile opon wymieniać: dwie czy cztery?

Co zrobić w sytuacji, gdy chcemy tylko dwie opony wymienić zamiast czterech? Rozwiązanie optymalne to cztery takie same opony w naszym aucie (ten sam model opon). Co prawda polskie ustawodawstwo dopuszcza możliwość posiadania różnych opon na dwóch osiach pojazdu (na jednej osi opony muszą być bezwzględnie takie same), ale pamiętajmy, że takie rozwiązanie obniża osiągi naszego auta.

Dwa różne modele opon oznaczają dwie różne drogi hamowania, dwa różne rodzaje pokonywania aquaplaningu, dwa różne sposoby przenoszenia mocy pojazdu na drogę. Zachowanie naszego auta będzie pewnym uśrednieniem osiągów tych dwóch rodzajów opon, z tym, że przyczepność tylnej osi jest znacznie mniej przewidywalna w czasie jazdy. Dlatego też, jeśli jednak zdecydujemy się wymienić tylko dwie opony, to pamiętajmy - nowe opony zawsze montujemy z tyłu. Zmniejsza to ryzyko obrotu samochodu na mokrej drodze oraz ułatwia kontrolę w ciężkich sytuacjach jak hamowanie awaryjne czy ciasny zakręt.

Powrót do góry artykułu.

klasy opon
Opony dzielimy na 3 klasy: ekonomiczną, średnią i wyższą.

2. Jakiej klasy opony wybrać?

Każdy duży koncern, jak Michelin, Goodyear, Continental czy Bridgestone, ma w swojej ofercie marki różnej klasy, poczynając od najtańszych do najdroższych. Generalnie, wyróżniamy trzy zasadnicze klasy opon: ekonomiczną, średnią oraz wyższą. Klasy opon są funkcją jakości i ceny, co oznacza, że jakość odpowiada cenie.

Pamiętajmy, że w przypadku opon istnieje bardzo duża korelacja pomiędzy ceną i jakością. Opony klasy ekonomicznej nigdy nie będą miały takich osiągów, jak opony klasy wyższej. Opony klasy wyższej reprezentują najwyższy poziom technologiczny, jednak przy niewielkich przebiegach i spokojnym stylu jazdy, nie odkryjemy w pełni ich potencjału.

Powrót do góry artykułu.

2.1 Opony klasy ekonomicznej

Najtańsze marki, jak Barum, Dębica, Sava czy Dayton produkowane są według starszych, sprawdzonych już technologii, wcześniej wykorzystywanych w oponach wyższej klasy. Dotyczy to zarówno wzorów bieżnika, jak i stosowanej mieszanki. W klasie ekonomicznej do głosu dochodzą także młode marki, jak na przykład Zeetex (dowiedz się więcej na jej temat). 

W oponach klasy ekonomicznej główny akcent położony jest na funkcjonalność za pomocą sprawdzonych rozwiązań, dlatego trudno tu mówić o innowacyjnych bieżnikach. Opony klasy ekonomicznej najlepiej sprawdzają się w warunkach miejskich umiarkowanych, w autach niższej i średniej klasy. Klasa ekonomiczna przeznaczona jest dla osób, które szukają tańszych opon. Opony tej klasy najlepiej sprawdzają się przy spokojnej jeździe z niewielkimi przebiegami miesięcznymi.

Jeśli nie pokonujesz wielu tysięcy kilometrów miesięcznie, jeździsz głównie w mieście, cenisz sobie spokojną jazdę, opony klasy ekonomicznej są dla Ciebie.


debica passio 2 opony letnie

Opona letnia klasy ekonomicznej - Dębica Passio 2.

Powrót do góry artykułu.

2.2 Opony klasy średniej

Opony klasy średniej to produkty, które stanowią najlepszy kompromis pomiędzy jakością a ceną. Modele opon tej klasy to doskonały wybór dla osób, które oczekują czegoś więcej niż przeciętny użytkownik, ale z drugiej strony nie potrzebują maksymalnych osiągów.

Do najbardziej znanych marek opon klasy średniej należą Fulda, BFGoodrich, Kleber, Firestone czy Uniroyal. Można je stosować w różnego rodzaju samochodach od aut małolitrażowych po mocne i ciężkie SUVy. Nadają się one do jazdy zarówno po mieście, jak i na trasach. Ich właściwości spełnią wymagania kierowców prezentujących spokojny lub umiarkowany styl jazdy.

Opony tego typu cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na dobre osiągi na suchej i mokrej nawierzchni. To wysoki poziom bezpieczeństwa, komfort i niezawodność w bardzo przystępnej cenie.

Powrót do góry artykułu.

 

opony letnie uniroyal rain expert

Opona letnia klasy średniej - Uniroyal RainExpert.

2.3 Opony klasy wyższej

Opony klasy premium powstały z myślą o wymagających kierowcach. Doskonale radzą sobie na każdej nawierzchni, są również niezawodne w ekstremalnych warunkach pogodowych. Dzięki najwyższej jakości wykonania i bardzo dobrym parametrom gwarantują bezpieczeństwo i sprawdzają się zarówno podczas codziennej, miejskiej jazdy, jak i na dłuższych trasach.

Opony klasy wysokiej to najważniejszy segment producentów opon. Wiąże się to z ogromnymi nakładami finansowymi na badania, rozwój i innowacje. Opony klasy premium to najnowocześniejsze mieszanki gumy oraz pionierskie bieżniki. Klasa wysoka jest wizytówką każdego producenta, dlatego decydując się na opony tej klasy otrzymujemy najwyższą jakość, jaką może dać dany producent.

Opony tej klasy przeznaczone są zarówno do aut klasy średniej, jak i do limuzyn, pojazdów sportowych oraz aut o dużych mocach silnika. Opony klasy wysokiej to np. Bridgestone, Pireli, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin i inne.

Jeśli dużo jeździsz, lubisz agresywną jazdę, od opon oczekujesz, by gwarantowały bezpieczną jazdę w każdych warunkach, opony klasy wyższej są dla Ciebie.


Powrót do góry artykułu.

Continental ContiSportContact Vmax
Opony letnie klasy wyższej - Continental ContiSportContact Vmax.

3. Jaki typ bieżnika wybrać?

Na rynku opon w Polsce występuje wiele modeli opon letnich. W samej ofercie OPONEO.PL znajduje się ich ponad 500. Spróbujmy je uporządkować. Na rynku występują trzy rodzaje bieżników: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. Każdy z nich prezentuje różny poziom zaawansowania technologicznego, każdy typ ma określone zalety i wady.

Powrót do góry artykułu.

3.1 Opony symetryczne

Opony symetryczne letnie występują znacznie częściej w ofertach producentów, niż w przypadku opon zimowych. Wynika to z faktu, iż opona o bieżniku symetrycznym nie sprawdza się w warunkach zimowych.

Bieżnik symetryczny to taki, w którym obie połowy bieżnika są identyczne, dlatego montować je można w dowolny sposób. Podstawową zaletą opony ze wzorem bieżnika symetrycznym jest jej wysoki komfort akustyczny. Bieżnik symetryczny, jeśli występuje w połączeniu z właściwą mieszanką opony, przyczynia się do niższych oporów toczenia, co za tym idzie – obniża spalanie oraz pozytywnie wpływa na żywotność opony.
Opony symetryczne, w przypadku opon osobowych, występują najczęściej w rozmiarach 13 - 15 cali. Opony symetryczne dość często występują również w ofercie opon dostawczych.

Bieżniki symetryczne występują w klasie opon budżetowej i średniej - zaleca się je do aut mało lub średniolitrażowych, o stosunkowo niewielkich mocach. Nie sprawdzają się w autach o dużych mocach. 

Jeśli szukasz opon do spokojnej, bezpiecznej jazdy w każdych warunkach, posiadasz auto mało lub średniolitrażowe, opony symetryczne są dla Ciebie.

Przykładowe opony symetryczne:

Powrót do góry artykułu.

Opona symetryczna
Przykład opony symetrycznej.

3.2 Opony asymetryczne

Opony asymetryczne letnie powszechnie występują w ofertach producentów. Pierwsze bieżniki asymetryczne pojawiły się na rynku około 15 lat temu, rozpowszechniły się około 10 lat temu. Opony asymetryczne to obecnie najsilniej rozwijający się segment rynku opon. Są one coraz częściej montowane jako wyposażenie oryginalne do większości aut klasy średniej i wyższej.

Rzeźba opon asymetrycznych jest różna po obu stronach bieżnika. Wewnętrzna część bieżnika ( mocniej ponacinana ) odpowiada za odprowadzanie wody, zaś zewnetrzna odpowiada za dobre prowadzenie na prostej i w zakrętach. Takie rozwiązanie przyczynia się do większej niż w przypadku innych typów opon stabilności auta w zakrętach (dzięki lepszemu rozłożeniu nacisku masy) oraz zwiększenia żywotności bieżnika. Opony z bieżnikiem asymetrycznym są ciche i ekonomiczne.

W przypadku opon asymetrycznych należy zwrócić uwagę na montaż (oznaczenie inside – oponę montować w kierunku pojazdu, outside – na zewnątrz pojazdu).
Bieżniki asymetryczne najczęściej występują w klasach opon średniej i wysokiej – zaleca się je do aut kompaktowych, miejskich, a także do aut sportowych, limuzyn o dużych mocach silnika. 

Jeśli szukasz opon cichych i komfortowych, opon wszechstronnych i oszczędnych, które zachowują dużą przyczepność w zakrętach i przy jeździe na wprost, opony asymetryczne są dla Ciebie.

Powrót do góry artykułu.

Opony asymetryczne
Przykład opony asymetrycznej.

3.3 Opony kierunkowe

Opony kierunkowe letnie występują powszechnie w ofertach producentów na wszystkie sezony. To bardzo popularny typ bieżnika, którego cechą charakterystyczną jest określony przez producenta kierunek toczenia opony.

Opony kierunkowe mają bieżnik w kształcie litery „V”, potocznie nazywany jest „jodełką”. Największą zaletą opon kierunkowych jest dobre odprowadzanie wody, dobra reakcja na przyspieszanie i hamowanie pojazdu. Dobre parametry opon kierunkowych sprawiają, że są one chętnie montowane w pojazdach sportowych, o dużej mocy silnika.

Bieżniki kierunkowe występują we wszystkich klasach opon: budżetowej, średniej oraz wysokiej. Zalecane są do aut klasy średniej oraz wysokiej, a także do wspomnianych już samochodów o charakterze sportowym.

Jeśli szukasz opon, które dobrze odprowadzają wodę spod kół, posiadasz auto o dużej mocy i szukasz gwarancji dobrej przyczepności przy przyspieszaniu i hamowaniu, opony kierunkowe są dla Ciebie.

Powrót do góry artykułu.

Opona kierunkowa
Przykład opony kierunkowej.

4. Dlaczego warto przestrzegać rozmiarów i indeksów zalecanych przez producenta?

Producent naszego samochodu przewidział kilka opcjonalnych rozmiarów opon, które możemy montować w naszym aucie. Wraz z rozmiarami producent podaje indeks prędkości oraz indeks nośności do naszych opon. Takie rozmiary i indeksy nazywamy homologowanymi. Stosowanie homologowanych rozmiarów opon wraz z indeksami jest bardzo ważne, bo gwarantuje pełne wykorzystywanie osiągów naszego auta. Stosowanie innych rozmiarów, wiąże się z ryzykiem niewłaściwego działania systemów wspomagania kierowcy, jak ABS, ESP czy ASR, a także z mniejszym wykorzystaniem potencjału naszego samochodu w zakresie przyspieszania i przyczepności.

Powrót do góry artykułu.

5. Rozmiar homologowany a zamienniki opon

Dopuszcza się niewielkie odstępstwo od rozmiaru homologowanego przez producenta poprzez stosowanie tzw. "zamienników". Zamiennik to rozmiar opony lub koła, którego całkowita wysokość nie przekracza 2 procent różnicy w porównaniu do wysokości rozmiaru opon homologowanych.

Dla przykładu: homologowany rozmiar to 185/65R15, stosując oponę szerszą 195/60R15, otrzymujemy zamiennik, którego różnica w wysokości koła wynosi 1,07 procenta, co mieści się w granicach normy. Inny przykład: rozmiar homologowany to 205/55R16 - zamiennikiem może być np 195/65R15 - całkowita różnica w wysokości wynosi 0,58 procent. Takie odchylenia mieszczą się w granicach normy i nie powodują negatywnych konsekwencji dla trakcji pojazdu.

Pamiętajmy, że stosowanie rozmiarów opon zamiennych może powodować przekłamania na liczniku oraz zwiększone zużycie paliwa (w przypadku opon szerszych od zalecanych).

Jeśli nie wiesz, jakie zamienniki możesz zastosować sprawdź zamienniki opon. W przypadku wątpliwości, możesz powierzyć dobór rozmiaru naszym specjalistom, telefonując do naszego Call Center (801 11 43 43).

Powrót do góry artykułu.

różne typy opon w samochodach
Jakie opony? Wybierz odpowiedni typ bieżnika dla siebie.

6. Czy można stosować inny indeks nośności i prędkości niż zalecany?

W przypadku opon letnich nie wolno stosować niższych indeksów nośności i prędkości niż homologowane. Używanie ogumienia z indeksem nośności lub prędkości niższym niż zalecany przez producenta jest karalne w Polsce. Opony, które posiadają niższe indeksy sprawiają, że bezpieczeństwo jazdy spada, rośnie natomiast ryzyko szybkiego zużycia bieżnika. W przypadku wypadku lub kolizji, firma ubezpieczeniowa może odmówić wypłaty odszkodowania jeżeli ogumienie zamontowane w aucie nie spełnia wymogów producenta.

Dozwolone jest natomiast stosowanie opon o wyższym indeksie prędkości. Rozwiązanie to skutkuje większą stabilnością pojazdu w czasie jazdy na wprost.

Warto jednak pamiętać, że zwiększenie indeksu prędkości o kilka stopni (np. z T na W) w skutkuje wyższymi oporami toczenia, pogorszeniem komfortu jazdy i większym zużyciem paliwa. Dzieje się tak dlatego, że model o wyższym indeksie prędkości jest cięższy, twardszy i głośniejszy. Mniejsza zmiana (np.  z T na H) nie spowoduje tych negatywnych skutków.

Modele opon o bardzo wysokim indeksie prędkości (od V do Y) zalecane są do samochodów wyposażonych w silniki o dużej mocy.

Powrót do góry artykułu.

dlaczego warto kupić w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (61)
Sireoido Max XXL 2010-02-10
Dochodzimy do wiosku ze wybieramy opony kierunkowe ? Takie odniosłem wrazenie po przeczytanie tego tekstu. Skoro symetrycznych nie robi sie w premium musi cos ozbnaczaj Zostaja nam wiec kierunki i asymetryki. Mysle ze zelazne pytania. Auto, styl jazdy, trasa/miasto, kwota jaka chcemy przeznaczyc. Odpowiedz
stasio 2014-06-27
moja opona to 225/50 R17 dla Mercedes C 180 Kompressor ,rok 2003 czy lepiej na felgach stalowych czy aluminiowych ,czy mozna też jezdzic na R16 ? Odpowiedz
kiciarz 2014-03-10
jaką wybrać oponę continental summerStar2 czy z tej samej grupy Vikinga do Golfa 4x4 Odpowiedz
Maciek 2014-03-04
Mam pytanie. Aktualnie mam zimówki 185/65/15. A letnie opony są do wymiany. Mam je na alusach i mają rozmiar 205/60/15. Zmieniać na takie same? Bo z artykułu wynika chyba, że to duża rozbieżność. Wychodzę z założenia, że ktoś kto wcześniej je zakładał na felgi wiedział co robi bo ja jestem w temacie zielony... Mam audi A4 B5 (1995r 1.6). Z góry dzięki za odpowiedź Odpowiedz
OPONEO.PL 2014-03-07
Maciek 2014-03-04
Mam pytanie. Aktualnie mam zimówki 185/65/15. A letnie opony są do wymiany. Mam je na alusach i mają rozmiar 205/60/15. Zmieniać na takie same? Bo z artykułu wynika chyba, że to duża rozbieżność. Wychodzę z założenia, że ktoś kto wcześniej je zakładał na felgi wiedział co robi bo ja jestem w temacie zielony... Mam audi A4 B5 (1995r 1.6). Z góry dzięki za odpowiedź
Przejdź do komentarza
@Maciek biorąc pod uwagę, że posiada Pan felgi aluminiowe i wcześniej miał założone opony 205/60 R15, lepiej pozostać przy tym rozmiarze. Jest to rozmiar zalecany do tego modelu auta (w przypadku felg aluminiowych). Zakładamy przy tym, że szerokość felgi jest idealnie dopasowana do szerokości opony. Odpowiedz
Torent 2013-05-05
Posiadam Opla Corsę D 2008 1.2, kupiłem do niego felgi aluminiowe (nowe) 17 cali + używane opony (głębokość rowków ok. 7mm). Efekt wizualny piękny, komfort podróżowania mocno na minus (choć tego się spodziewałem). Największym dla mnie problemem jest duży hałas opon (bardzo buczą przy wybranych prędkościach np. 81 czy 95km/h). Z przodu mam Goodyear F1 215/45, z tyłu jakieś tajwańskie gówno o tym samym rozmiarze (opony z przodu i z tyłu kierunkowe). Oprócz buczenia auto prowadzi się bardzo niepewnie na mokrej nawierzchni, o koleinach już nie wspomnę. Wg jednego mojego znajomego winę z to ponoszą tajwańskie opony tył i chyba faktycznie tylko one tak głośnio buczą. Nie chcę już więcej opon używanych, a z drugiej strony nie chcę wydać więcej jak 400zł na oponę. Proszę o pomoc co zrobić! 1. Wymienić tylko tył czy koniecznie muszę 4 opony? 2. Jakiej firmy opony wybrać żeby były ciche i trzymały się na mokrej nawierzchni? 3. Czy mogę/powinienem zrezygnować z kierunkowych? (może zostać tylko przód kierunkowe?) 4. Czy zmniejszać rozmiar opon dla lepszego komfortu z 215 na 205? (choć słyszałem że 205 są jeszcze gorsze w koleinach) mam wrażenie że 215 sa trochę za szerokie jak na to auto. Potrzebuję opny na 2-3sezony letnie. Z góry dziękuję za pomoc!!! Odpowiedz
KRYSZTOF 2013-04-23
Jak sprawować się będą opony firmy Kleber w BMW z silnikiem 163KM? Odpowiedz
Pawel 2013-04-02
a to dlatego, ze nie da sie ich zalozyc tak, by bruzdy byly skierowane prawidlowo po obu stronach pojazdu. Wychodzi z tego, ze opony z jednej strony powinna lepiej odprowadzac wode niz z drugiej. Jesli wszelkie elementy opony maja tak duze znaczenie dla ich zachowania na drodze to czemu ignoruje sie tak duza roznice ? Odpowiedz
Michał 2013-03-31
Witam. Obecnie na felgach mam opony zimowe 195/55R15 a letnie mam na drugich felgach 205/45R16 a chciałbym zmienić na 205/50R16 czy zmieszczą mi sie one pod nadkole?? Odpowiedz
seastin 2012-08-05
a takie opony Fulda Carat Progresso?? czy ktos mial do czynienia? bo szukam do passata 2002 kombi, pozdrawiam Odpowiedz