Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Zobacz godziny pracy
Poniedziałek 8 - 18
Wtorek nieczynna
Środa 7 - 22
Czwartek 7 - 22
Piątek 7 - 22
Sobota 8 - 20
Niedziela nieczynna

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty i możliwość ich porównania.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Wyważanie kół

OPONEO.PL

Dowiedz się po czym poznać, że Twoja koła są źle wyważone. Sprawdź jak często powinieneś je wyważać koła, aby uniknąć problemów podczas jazdy.

Przeczytaj artykuł i zobacz film:

Niewyważone koło to takie, które nie posiada równomiernie rozłożonych mas wokół osi obrotu.

Jakie są przyczyny niewyważenia koła?

  • niedoskonała produkcja opon i felg,
  • nieprawidłowe ułożenie opony i felgi względem siebie,
  • niedokładność w osadzeniu i umocowaniu na piaście,
  • niewyrównoważenie bębnów lub tarcz hamulcowych,
  • zużycie opony (np. nierównomierne starcie bieżnika),
  • zużycie amortyzatora lub felgi (np. najechanie na krawężnik).

Niewyrównoważenie kół powoduje zmniejszenie przyczepności.
Niewyważenie kół  przekłada się na zmniejszenie przyczepności.

Skutki jazdy na niewyważonych kołach

Jazda na kołach, które nie zostały wyważone wiąże się z wieloma negatywnymi zjawiskami. Do najczęściej spotykanych należą:

  • szybsze zużycie amortyzatorów, łożysk, drążków kierowniczych i opon,
  • pogorszona kierowalność i hamowanie,
  • mniejsza przyczepność,
  • niższy komfort jazdy.

Po czym poznam, że mam niewyważone koła?

Łatwo zorientować się, że koła są niewyważone. Najczęstsze objawy to:

  • drganie całego nadwozia oraz wrażenie zarzucania tyłu pojazdu przy ostrych zakrętach (niewyważenie tylnych kół) ,
  • drganie wyczuwalne na kierownicy (w przypadku niewyważenia przednich kół) - niekiedy znikają one wraz ze wzrostem prędkości,
  • nietypowe zużycie bieżnika (plackowanie),
  • specyficzny szum.

Na czym polega wyważenie koła?

Zgodnie z definicją wyważenie koła polega na równomiernym rozłożeniu mas wokół osi obrotu koła, gdzie środek ciężkości pokrywa się ze środkiem obrotu. Mówiąc prościej: chodzi o to, aby nie występowały na kole miejsca o większej lub mniejszej masie.

Koła są wyważane w serwisach samochodowych przy użyciu wyważarki, która określa miejsca, gdzie należy zamontować ciężarek równoważący.

Kiedy należy wyważyć koła?

  • zawsze, gdy opona jest zdejmowana z felgi (na przykład przy okazji sezonowej wymiany opon),
  • raz na 5 tys. km - po takim przebiegu lepiej odwiedzić, aby sprawdzić czy z kołami jest wszystko w porządku.

Ceny wyważania kół

  • samochód osobowy (felgi stalowe) - do 40 zł za komplet,
  • samochód osobowy (felgi aluminiowe) - do 50 zł za komplet,
  • samochód terenowy - do 50 zł za komplet,
  • samochód ciężarowy - do 50 zł za sztukę,
  • samochód dostawczy - do 20 zł za sztukę.
Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (34)
Tomekc 2009-10-13
Wyważanie kół to wbrew pozorom bardzo ważny aspekt. Miałem kiedyś drgania kierownicy opisane w artykule. Pytałem wielu osób co może być tego przyczyną. Większość wymieniała minimalną usterkę układu kierowniczego. Po paru tygodniach rozmów na ten temat ze znajomymi, w końcu dostałem radę, aby pojechać na wulkanizację do nas na osiedle. Sprawdzili, poprawili i wszystko gra. Dobrze, że długo z tym nierównowyważeniem nie jeździłem. Mieliście jakieś doświadczenia w tym temacie? Odpowiedz
POLPATROL 2013-06-18
W 90% warsztaty nie kalibruja swoich wywazarek i jest problem ba trzeba dodatkowo wywazac kola dlatego polecam autobalans ul.6 sierpnia warszawa w koncu po wizy cie 10 min mam super dowazone kola .Niestety zakupilem nowe dezenty 16 jakies trefne nie wiem czy firma w ktorej kupilem nie sprzedaje takich walnietych nie podam teraz ich namiarow ale trzeba uwazac . Odpowiedz
Rycho 2012-07-03
U mnie podczas jazdy jest ok. Wyraznie drga kierownica przy hamowaniu z prędkości powyżej 70 km/h. To też chyba wina niewyważenia ? Odpowiedz
Karolek 2012-09-24
Rycho 2012-07-03
U mnie podczas jazdy jest ok. Wyraznie drga kierownica przy hamowaniu z prędkości powyżej 70 km/h. To też chyba wina niewyważenia ?
Przejdź do komentarza
@Rycho Moim zdaniem jezeli drgania sa tylko przy hamowaniu a nie miedzy predkoscia 100-160 km/h to masz doczynienia z krzywymi/ zle ulozonymi tarczami. Pozdrawiam Odpowiedz
marcin 2012-12-19
Karolek 2012-09-24
@Rycho Moim zdaniem jezeli drgania sa tylko przy hamowaniu a nie miedzy predkoscia 100-160 km/h to masz doczynienia z krzywymi/ zle ulozonymi tarczami. Pozdrawiam
Przejdź do komentarza
@Karolek: też tak sądzę. Odpowiedz
dadam 2012-03-02
mam problem na zimowych oponach auto sciaga na prawo a na letnich jest ok mam auto od 3 lat i co rok problem sie powtarza. Odpowiedz
sajmon 2012-02-25
siemka wszystkim mam pytanie niedawno wymieniłem opony zimowe na letnie. Mam felgi aluminiowe. Czy w felgach aluminiowych po wyważeniu kół daje się odważniki po zewnętrznej stronie bo mi się wydaje że nie dajemy tylko felgach stalowych dajemy po zewnętrznej stronie. A aluminiowych nakleja się odważniki po wewnętrznej stronie. Jestem nie pewny czy to jest dobrze ponieważ jak jadę powyżej 110 km to samochód dostaje drganie to chyba jest nienormalne moim zdaniem. DZIĘKI Odpowiedz
o2 2012-03-04
sajmon 2012-02-25
siemka wszystkim mam pytanie niedawno wymieniłem opony zimowe na letnie. Mam felgi aluminiowe. Czy w felgach aluminiowych po wyważeniu kół daje się odważniki po zewnętrznej stronie bo mi się wydaje że nie dajemy tylko felgach stalowych dajemy po zewnętrznej stronie. A aluminiowych nakleja się odważniki po wewnętrznej stronie. Jestem nie pewny czy to jest dobrze ponieważ jak jadę powyżej 110 km to samochód dostaje drganie to chyba jest nienormalne moim zdaniem. DZIĘKI
Przejdź do komentarza
@sajmon W niektórych modelach felg istnieje możliwość montażu odważników od zewnętrznej strony (felgi z progiem). Nie powinno to samo w sobie być powodem wibracji. Te mogą być spowodowane złym wyważeniem, albo jakimiś innymi problemamy z felgami lub oponami (skrzywienie), które mogą nie być mozliwe do usunięcia przez wyważenia.pozdrawiam Odpowiedz
szymon 2012-02-26
siemka mam do was pytanie. Niedawno wymieniłem opony zimowe na letnie ale co okazało sie że przy prędkości 110 km zaczyna mi samochód wibrować nie wiem czy są felgi dobrze wyważone. Natomiast zastanawia mnie jedna rzecz czy felgach aluminiowych daje się odważniki po stronie zewnętrznej proszę o pomoc. Odpowiedz
bartek 2012-02-09
wyważałem koła pół roku temu w Wawie na Modlińskiej i w sumie nie zauważyłem większej różnicy. nie wiem czy to tak konieczny zabieg? Odpowiedz