Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony do aut zabytkowych

OPONEO.PL
Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące opon do zabytkowych samochodów. Gdzie szukać? O czym pamiętać? Sprawdź!
Które firmy produkują opony do zabytkowych samochodów?

Największy wybór opon do samochodów klasycznych - w zakresie lat 20.-70. XX wieku mają firmy:

  • Michelin,
  • Dunlop,
  • Firestone,
  • Avon,
  • Goodyear,
  • BFGoodrich,
  • bardziej ograniczony: Lester, Denman, Coker Classic i US Royal.

Firmami wyspecjalizowanymi w produkcji opon do pojazdów sprzed II wojny światowej są:

  • Universal,
  • Excelsior,
  • Blockley,
  • Waymaster,
  • Lucas.

opony klasyczne

Posiadanie samochodu zabytkowego może być świetną zabawą. Zaś kłopotem z tym związanym - dostępność odpowiednich opon.

Ogumienie calowe do powojennych klasyków wytwarzają:

  • Pirelli,
  • Camac,
  • Cooper,
  • Vredestein,
  • Hercules,
  • Premium Sport.

Opony metryczne do powojennych aut wytwarzają:

  • Michelin,
  • Dunlop,
  • Avon,
  • Pirelli.

Opony o typowych rozmiarach amerykańskich z lat 50. i 60., oraz alfanumerycznych z lat 70. (oznaczanych np. F70-14) znajdziesz w ofercie:

  • Goodyear,
  • American Classic,
  • Firestone,
  • BFGoodrich,
  • Denman.

Opony do zabytkowych pojazdów militarnych znajdziesz w ofercie firm:

  • S.T.A, Firestone,
  • BF Goodrich,
  • Denman,
  • Deka,
  • Tommell,
  • Super Swamper.

Największy wybór na rynku mają posiadacze klasyków z 15-calowymi kołami.

opony do samochodów zabytkowych

Pamiętaj! Nie należy zakładać opon calowych na felgi metryczne.

Pytania i odpowiedzi - o czym należy pamiętać przy zakupie opon do aut zabytkowych?

Kupiłem przez Internet opony 6.40-15, dokładnie takie jak przewidywał producent. Po montażu okazało się, że ocierają przy skręcie w prawo. Co jest grane?

Różnica w obwodzie klasycznych opon o tych samych rozmiarach katalogowych sięga nawet 10-15 centymetrów, zależnie od producenta. Nie wystarczy więc znać rozmiar opon i szerokość felg, na które mają być zakładane. Warto wiedzieć, jaki jest dokładny obwód lub chociaż wysokość opony. Kupując ogumienie przez Internet - to dziś zdecydowana większość transakcji - należy o te parametry zawczasu zapytać sprzedawcę. Dobre sklepy internetowe podają szczegółowe wymiary opon w kartach produktów.


Postanowiłem do swojego Taunusa P7b kupić współczesne opony 165 SR 13. Mam wrażenie, że po ich założeniu prędkościomierz zaczął zawyżać wskazania.

Nic dziwnego. Współczesne opony mają zwykle mniejszą średnicę, niż ich rozmiarowe odpowiedniki sprzed 30-40 lat. Dlatego zasada znajomości obwodu / wysokości opony dotyczy nawet posiadaczy aut z lat 70.


Czy mogę założyć stare dętki do nowych opon?

Każda opona odciska na dętce niepowtarzalne piętno. Dlatego używana dętka nie będzie optymalnie współpracować z nową oponą, co zwiększa prawdopodobieństwo defektu. Dlatego warto przyjąć, że z nowym ogumieniem zawsze zakładamy nowe dętki.


W swoim BMW 635 CSi mam zużyte opony Michelin TRX. Chciałem kupić nowe, ale odstraszyła mnie ich wysoka cena. Chyba przejdę na zwykłe koła calowe.

Proszę łatwo nie rezygnować, zacisnąć zęby i nazbierać odpowiednią sumę. System TRX jest klasą samą w sobie! Jego bazą są felgi o specjalnej konstrukcji dedykowanej do opon metrycznych. Niwelują zjawisko "znoszenia" opon radialnych na zakrętach. Oba elementy systemu TRX - felga i opona - tworzą świetny tandem, jak żaden inny łącząc precyzję prowadzenia i komfort.

opony do klasyków

BMW 507 - auto produkowane w latach 1956-1959. Z wyprodukowanych 253 egzemplarzy do dziś istnieją i jeżdżą 203.

Pytania i odpowiedzi - bezpieczna eksploatacja opon do samochodów zabytkowych

Czy warto zamienić opony diagonalne na radialne w moim klasyku z lat 60.?

Pamiętaj!
Po przesiadce z opon diagonalnych na radialne warto podnieść ciśnienie o 0,3-0,6 bara.

To zależy. Jeżeli choćby czasem lubimy pojechać szybko krętą szosą, to warto. Europejskie i japońskie samochody najczęściej reagują na taką zmianę korzystnie. Co innego w przypadku samochodów amerykańskich z lat 50. i 60. XX wieku, gdyż przy projektowaniu ich podwozi na pewno brano pod uwagę tylko charakterystykę opon diagonalnych. Nie ma tu jednak sztywnych reguł, dlatego dobrze jest przed dokonaniem wyboru zasięgnąć opinii na forach internetowych posiadaczy konkretnych marek i modeli aut. Jeżeli wozimy klasyka na lawecie od pokazu do pokazu, warto zainwestować w opony diagonalne o wzorze bieżnika zbliżonym do oryginalnego. W sytuacji, gdy w naszym zabytkowym aucie stosowane były zarówno opony diagonalne jak i radialne, w zależności od wersji, warto przed przesiadką na ogumienie radialne nabyć także felgi, które współpracowały z nim fabrycznie. To dlatego, że opony diagonalne i radialne przenoszą na koła różniące się siły.


Założyłem opony radialne zamiast diagonalnych. Napompowałem według fabrycznej normy, pojechałem na pierwszą przejażdżkę i... rozczarowanie! Wóz jeździ wygodniej, ale wcale nie trzyma się lepiej drogi, ani precyzyjniej skręca.

Jeśli znamy wartość ciśnienia powietrza tylko dla opon diagonalnych, to warto spróbować podnieść je o 0,3-0,6 bara. Zachowanie auta powinno się poprawić bez pogorszenia komfortu. W samochodach, w których stosowano zamiennie opony diagonalne i radialne, te drugie zawsze miały podawane wyższe ciśnienie powietrza. Po to, żeby częściowo skompensować dużo większą elastyczność ich boków.

opony klasyczne

Zabytkowe samochody doskonale oddają klimat "tamtych lat".


Nie mogę nigdzie dostać opon metrycznych 380 mm, czy mogę założyć opony 15-calowe na oryginalne felgi?

Nie wolno zakładać opony calowych na felgi metryczne. Realnie grozi to zsunięciem się opony z felgi podczas jazdy, zwykle na ostrym wirażu.


Mam dwa koła z oponami diagonalnymi i dwa z radialnymi, na którą oś powinienem je założyć?

Przy takim układzie, koła z oponami radialnymi powinny być zawsze montowane na tylnej osi.


Kupiłem wspaniale zachowany wóz, który ma ledwie używane opony sprzed 20 lat, takie jeszcze z włoskami. Czy mogę na nich jeździć?

Pamiętaj!
Opony starsze niż 10 lat powinny być ze względów bezpieczeństwa bezwzględnie wymienione na nowe. Niezależnie od stopnia zużycia bieżnika.

Niestety, nie. To prawda, że w klasykach, zwykle garażowanych w przyjaznych warunkach i nie użytkowanych zimą, opony starzeją się wolniej. Tym niemniej starsze niż 10 lat bezwzględnie powinny być wymienione na nowe, niezależnie od stopnia zużycia bieżnika, ze względów bezpieczeństwa. Nie wiemy co dzieje się pod warstwą gumy starej opony, np. jak daleko zaawansowany jest proces korozji osnowy. Przy negatywnym scenariuszu może np. zdarzyć się, że pod dużym obciążeniem cały karkas oderwie się od reszty opony, wywołując gwałtowny spadek ciśnienia powietrza, niszcząc nadkole i błotnik (opisany przypadek jest autentyczny, cudem nie skończył się wypadkiem). Z tych samych powodów nie kupujemy fabrycznie nowych opon, które przeleżały kilkanaście, kilkadziesiąt lat w czyimś garażu.

opony classic

Zawody samochodów zabytkowych stają się coraz popularniejszą rozrywką.


W moim samochodzie ciśnienie powietrza jest podawane tylko w "psi". Ile to jest w barach?

Psi (pound per square inch) to funt na cal kwadratowy - zwyczajowa miara ciśnienia powietrza w amerykańskich i brytyjskich autach. Żeby uzyskać wynik w barach wystarczy pomnożyć psi przez 0,06985.


Podczas pierwszej przejażdżki po zimie opony w moim klasyku strasznie "tupały" przez pierwsze kilometry. Potem zjawisko stopniowo ustąpiło. Co się stało?

Wskutek długotrwałego postoju nastąpiło odkształcenie opony w miejscu kontaktu z podłożem. Na szczęście tylko tymczasowe. Jeżeli wóz stoi więcej niż 2-3 tygodnie, warto ustawić go na kołkach, albo chociaż zmieniać jego pozycję o kilkanaście centrymetrów. Nie zapominajmy też o regularnym sprawdzaniu ciśnienia powietrza w oponach, także podczas długiego postoju. Opony, które przez wiele miesięcy stały bez powietrza obciążone masą auta, nadają się tylko do wyrzucenia.


Chcę mieć białe boki opon w moim dużym Fiacie z 1968 roku. Jak to dobrze zrobić i jak o nie dbać?

Pamiętaj!
Białe boki opon należy konserwować i czyścić wyłącznie dedykowanymi preparatami. Inne środki mogą przyspieszyć ich starzenie i żółknięcie.

Najlepiej kupić opony z fabrycznymi białymi ściankami bocznymi, wulkanizowanymi podczas procesu produkcji. Dużo tańszą, ale gorszą alternatywą są doklejane pierścienie. Wyglądają ładnie do pierwszego przytarcia o krawężnik. Odradzamy ich przyklejanie do opon radialnych. Elastyczne ściany "radialek" - pracujące znacznie bardziej niż w oponach diagonalnych - mogą przez to ulec uszkodzeniu. Białe boczki opon należy konserwować i czyścić wyłącznie dedykowanymi preparatami. Używanie do czyszczenia powszechnie dostępnych, wybielających detergentów drastycznie przyspiesza ich starzenie i żółknięcie.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz