Dni robią się cieplejsze, dłużej świeci słońce, wiosna staje się bardziej odczuwalna. Miłośnicy motocykli już się szykują, by wyciągnąć swoje maszyny z garażu. Jednak zanim wyruszy się w trasę, by poczuć pęd powietrza, należy nie tylko dobrze przygotować swój motor, ale także samego siebie. Do jazdy na motocyklu zawsze powinno się specjalnie ubrać.

Wsiadając na motor zawsze trzeba pamiętać o odpowiednim ubiorze, kask to za mało.Wsiadając na motor, zawsze trzeba pamiętać o odpowiednim ubiorze, kask to za mało

Jak ubrać się na motocykl?

Słowem – odpowiedzialnie. Podstawą, o której należy zawsze pamiętać, wsiadając na motor, jest własne bezpieczeństwo. Ta aktywność nierozerwalnie wiąże się z adrenaliną i emocjami, czego nie trzeba tłumaczyć żadnemu pasjonacie. Nie powinno to przysłonić jednak zdrowego rozsądku. Jazda bez ochronnego odzienia jest wysoce ryzykowna i nieodpowiedzialna, dlatego nigdy nie powinna mieć tak naprawdę miejsca. Zatrważający jest fakt, że wiele osób jest tego kompletnie nieświadomych i wsiada za kierownicę jednośladu w zwykłym ubraniu. Sam kask motocyklowy, choć jest absolutnie obowiązkowym wyposażeniem motocyklisty, nie ochroni użytkownika przed obrażeniami reszty ciała w razie ewentualnego wypadku.

Nawet drobny incydent podczas jazdy może skończyć się stłuczeniami czy bolesnymi otarciami, przed którymi skuteczną ochroną są ubrania motocyklowe. Wybór odzieży tego typu jest obecnie bardzo szeroki, więc nikt nie powinien mieć problemu, by dobrać coś, co odpowiada mu także pod kątem estetycznym. Motocyklista nigdy nie powinien zapominać o stylu!

W artykule skoncentrowaliśmy się przede wszystkim na odzieży dla amatorów oraz hobbystów, korzystających z motocykla w mieście oraz rekreacyjnie. Nie braliśmy pod uwagę produktów, których adresatami są sportowcy czy inne osoby jeżdżące wyczynowo.

Kurtka, płaszcz czy zbroja?

Dla wielu osób kombinezon motocyklowy, ze względu na używanie go przez profesjonalistów, może być pierwszym skojarzeniem w kontekście ubioru na jednoślad. Nie da się ukryć, że jest to strój zapewniający najwyższy poziom ochrony ciała, jak i komfortu podczas jazdy, zwłaszcza szczególnie długiej. O ile został stworzony na motocykle, niekoniecznie sprawdza się poza nimi.

W związku z powyższym dla amatora dużo lepszym wyborem może okazać się np. kurtka, płaszcz albo zbroja motocyklowa, zależnie od osobistych preferencji jazdy oraz terenu, po jakim planuje się przemieszczać.

Kurtka na motor

Pierwsza propozycja to z reguły stały element szafy każdego motocyklisty. Kurtka najczęściej wykonana jest ze skóry naturalnej, ewentualnie w wypadku lżejszych modeli – z innych materiałów. Zwykle wzmacnia się ją w miejscach najbardziej narażonych na przetarcia jak np. ramiona.

Kurtka na motor jest produktem bardzo uniwersalnym, w czym należałoby doszukiwać się jej popularności. Podczas codziennego użytkowania dobrze chroni przed chłodem, wiatrem oraz deszczem, a w razie upadku, dzięki wzmocnionej strukturze, skutecznie osłania tułów, gdzie znajduje się większość najważniejszych ludzkich organów. Zaraz po kasku to najistotniejszy element wyposażenia fana jednośladów.

Dla osób poruszających się po mieście bez osiągania dużych prędkości, np. na skuterze, dobrym wyborem może okazać się lekka kurtka tekstylna. Z kolei taka wykonana ze skóry naturalnej będzie odpowiednia dla każdego, kto planuje jeździć przez cały rok. Na mrozy istnieje możliwość zakupu kurtki dodatkowo ocieplanej, niektóre modele mają na wyposażeniu nawet wyciągane wkładki chroniące przed chłodem. W gorące lato można ubrać kamizelkę motocyklową.

Ze względu na wysoką jakość i ponadczasowy design, nic nie stoi na przeszkodzie, by kurtkę motocyklową nosić nie tylko wtedy, gdy wsiada się na jednoślad. Doda ona na pewno nieco pazura codziennej stylizacji.

Stylowy płaszcz

Dla osób, dla których kurtka to za mało, dobrym wyborem będzie płaszcz motocyklowy. Ten rodzaj odzieży wierzchniej ma w zasadzie wszelkie atuty kurtki, z tym że jest dłuższy. Doskonale sprawdzi się więc w niepogodę oraz podczas dalszych wypraw. A w razie nieszczęśliwego wypadku dzięki swojej długości lepiej ochroni ciało niż krótszy odpowiednik. Zakrywanie nie tylko w pełni pleców, ale także części nóg (zależnie od długości konkretnego modelu) jest przewagą płaszcza nad kurtką.

Niestety to, co w jednych okolicznościach jest zaletą, w innych może okazać się wadą. Płaszcz nie zawsze jest tak uniwersalny do noszenia, jak kurtka. Wiele zależy od fasonu i materiału, z którego został wykonany. Skórzany, ciężki wariant może się podobać, zwłaszcza gdy ktoś jest np. fanem chopperów i zależy mu na określonym stylu, jednak zdecydowanie daleko mu do ubrania, które swobodnie można nosić na co dzień. Ponadto płaszcz motocyklowy nie zawsze zdaje egzamin w wysokiej temperaturze.

Zbroja motocyklowa

Ostatnią propozycją na zakrycie górnej części ciała podczas jazdy jest tzw. zbroja motocyklowa. Wystarczy tylko spojrzeć na ten strój, by zrozumieć, skąd wziął on swoją nazwę. Zwykle wyposażony w liczne mocne i sztywne ochraniacze oraz zabezpieczenie prawie całych pleców, wygląda naprawdę interesująco.

Choć wydaje się niespodziewanie wytrzymała, wrażenie to jest jednak nieco mylne, gdyż zbroja wcale nie jest najpewniejszym zabezpieczeniem motocyklisty. Owszem, stanowi bardzo dobrą ochronę, ale przede wszystkim dla osób o specjalnych zainteresowaniach, zdecydowanych na jazdę off-roadową. To ubiór nieco bardziej specjalistyczny, dlatego, jeśli ktoś wykorzystuje motor jako środek transportu i przemieszcza się za jego pomocą głównie po asfalcie, mocno powinien zastanowić się, czy wybrać akurat zbroję. Z czego wynika takie rozróżnienie? Zbroja poprzez wbudowane w nią ochraniacze bardzo dobrze tłumi uderzenia, jednak przy wypadkach drogowych największe urazy mogą powstać nie podczas samej kolizji, ale na skutek tarcia o asfalt. Niestety przy tego typu zdarzeniu materiał, który zwykle znajduje się pomiędzy ochraniaczami zbroi, bardzo łatwo się przeciera, przez co całe zabezpieczenie staje się nieskuteczne.

Na motor można ubrać się stylowo, a jednocześnie bezpiecznie.Na motor można ubrać się stylowo, a jednocześnie bezpiecznie.

Spodnie na motor

Kiedy zaopatrzymy się już w nakrycie górnych partii ciała, warto zadbać o ochronę nóg. Chociaż wiele osób uważa, że nie jest to aż tak ważne, gdyż to głowa i klatka piersiowa są najbardziej narażone na obrażenia, liczne przypadki pokazują, iż nie warto ryzykować. Stosunkowo prosto uszkodzić sobie np. kolano, którego leczenie jest kłopotliwe i skutki kolizji można odczuwać do końca życia.

W wypadku spodni motocyklowych w zasadzie miłośnicy prędkości do wyboru mają trzy opcje: jeansy, spodnie skórzane lub tekstylne. Ich specyfika w gruncie rzeczy jest bardzo zbliżona do omawianych już kurtek na motor, z tym że podczas doboru tego elementu stroju należy jeszcze bardziej zwrócić uwagę na to, jak komfortowo się w nim kieruje. Nie ma nic bardziej irytującego niż uwierające spodnie podczas długiej jazdy.

Wariant wykonany z tekstyliów będzie zdecydowanie najlżejszy, więc powinny zastanowić się nad nimi osoby, dla których ten aspekt jest ważny. Rzecz jasna chroni on mniej niż grubsze okrycia nóg, więc zaleca się go do jazd miejskich bez osiągania wysokich prędkości albo do dalekich wycieczek, ale typowo turystycznych, w tym wypadku zapewnią one największy komfort. Minusem tego rodzaju spodni jest również ich mało elegancki wygląd.

Jeansy motocyklowe są stosunkowo nowym wynalazkiem i szybko znalazły wielu zwolenników. Nie ma się czemu dziwić. Jeans sam w sobie jest materiałem grubym, wytrzymałym, a jednocześnie wygodnym. Wariant zaprojektowany specjalnie do jazdy jest jeszcze dodatkowo wzmocniony w punktach, które trzeba najbardziej chronić, takich jak kolana, biodra, pas czy kość ogonowa.

Jeansy będą prawdopodobnie najlepszym wyborem dla motocyklistów pragnących zachować optymalną równowagę między bezpieczeństwem a wygodą. Zwłaszcza dla tych, przemieszczających się po mieście, gdyż spodnie te praktycznie niczym nie różnią się wizualnie od swoich standardowych odpowiedników, więc beż żadnego dyskomfortu i konieczności przebierania się można w nich pracować, przebywać na uczelni itd.

Spodnie motocyklowe skórzane ze względu na swoje parametry będą natomiast najbezpieczniejszym wyborem. Są najbardziej odporne na wszelkie przetarcia, a dzięki swojemu wyglądowi sprawią się doskonale jako np. spodnie na choppera. Ponadto są bardzo wytrzymałe i mogą służyć przez wiele lat, więc jeśli ktoś oczekuje trwałości warto, by się nad nimi zastanowił. Niestety nie są aż tak wygodne, jak inne warianty, zwłaszcza w upalne dni mogą być mało komfortowe.

Obecnie rynek odzieży na motor jest tak rozbudowany, że każdy znajdzie produkty dopasowane do indywidualnych preferencji. Dobrym przykładem są coraz modniejsze ostatnio spodnie mieszane – będące połączeniem skóry i tekstyliów. Jest to rozwiązanie niemal idealne, posiadające zalety obu materiałów, a zarazem niwelujące ich wady. Chętni do nabycia takich spodni powinni jednak liczyć się ze sporym wydatkiem.

Buty motocyklowe

Drugim elementem chroniącym nogi motocyklisty, a konkretnie stopy, są oczywiście buty. Jak je dobrać? Wielu motocyklistów wykorzystuje podczas jazdy zwyczajne buty, doradzalibyśmy jednak wybór obuwia specjalnie przystosowanego do jazdy. Jeśli kogoś nie przekonuje fakt, iż jest ono bezpieczniejsze, to warto zauważyć, że zapewnia wyższy komfort podczas kierowania, a i codziennych butów nie narazi się na zniszczenie poprzez kontakt z osprzętem motocyklowym.

Buty na motor powinny być dokładnie dobrane rozmiarowo, mocno stabilizować stopę, a w szczególności piętę. Zapewnia to dobrą mobilność dolnej kończyny i pewność w kontrolowaniu motocykla. Niesamowicie istotne jest wyczucie pedału gazu i hamulca. Ponadto obuwie projektowane specjalnie z myślą o jednośladach posiada z reguły wzmocnienia ułatwiające kierowanie oraz dodatkowo chroniące nogę. Przede wszystkim jest to utwardzenie części przysłaniającej palce oraz odpowiedzialnej za poruszanie dźwignią zmiany biegów. Podeszwy często mają właściwości antypoślizgowe i olejoodporne.

Motocyklista poruszający się głównie po mieście może zdecydować się na buty niższe – czy to klasyczne skórzane, czy przypominające zwyczajne sportowe obuwie, idealnie pasujące do jeansów motocyklowych. Na trasy pozamiejskie, zwłaszcza dłuższe, warto zastanowić się nad takimi z wysokimi cholewami, które gwarantują lepsze bezpieczeństwo.

Z kolei, jeśli komuś zależy na stylu i poszukuje najwyższej jakości, powinien przyjrzeć się skórzanym kowbojkom. Zapewniają one świetną ochronę, a jednocześnie cechują się niesamowitą wytrzymałością i, o dziwo, są również lekkie. To doskonałe buty na choppera i do jazdy niezależnie od panującej za oknem pogody oraz pory roku.

Rękawice nie tylko ułatwiają kierowanie, ale również chronią dłonie przed warunkami atmosferycznymi.Rękawice nie tylko ułatwiają kierowanie, ale również chronią dłonie przed warunkami atmosferycznymi.

Rękawice na motor

Ostatnim elementem ubioru, choć nie najmniej ważnym są rękawice na motor. Nie bez powodu wymienione zaraz za butami. W obu przypadkach istotne jest wykonanie z dobrych gatunkowo materiałów, gdyż “pracują” one podczas jazdy. Równie ważne jest dokładne dopasowanie rozmiaru, w rękawicach, jak i w butach – powinien on być idealny, nie może być za duży, gdyż motocyklista traci wtedy dokładne wyczucie maszyny, tak istotne przy jej prowadzeniu.

Przy doborze rękawic na motor, najbardziej ze wszystkich części stroju do jazdy, należy pamiętać o ochronie przed niesprzyjającymi warunkami pogodowymi. Dłonie, a w szczególności palce są bardzo czułe na zimny wiatr czy wilgoć, dlatego warto zadbać, by rękawice miały odpowiednie warstwy ochronne. Długotrwałe poddawanie rąk działaniu niekorzystnych warunków może skończyć się chorobami reumatycznymi czy zwyrodnieniami stawów w przyszłości.

Koniecznie trzeba więc dostosować noszone rękawice do pory roku i pogody. Tak, jak w przypadku innych elementów ubioru przy krótkich trasach, jako np. rękawice na skuter starczą lekkie modele materiałowe, chroniące przede wszystkim przed wiatrem. Warto jednak zadbać, by w miarę możliwości miały one dodatkową ochronę, m.in. na kostki.

Najpewniejszym wyborem są oczywiście rękawice skórzane lub podobnie jak przy spodniach motocyklowych – mieszane. Można je kupić w różnych wariantach. Lżejsze, dodatkowo wentylowane przydadzą się na sezon letni, podczas gdy dodatkowo ocieplane zadbają o dłonie nawet w najcięższe mrozy. W wyjątkowo upalne dni można pokusić się o modele bez palców. Sprawdzają się one jednak tylko podczas krótkich tras i należy pamiętać, że nie oferują one tak dobrej ochrony dłoni, jak pełne rękawice.

Słowem podsumowania

Każdy przedstawiony w niniejszym artykule element ubioru ma swoje wady i zalety, a odpowiedź na pytanie – jak ubrać się na motocykl, musi być zależna od stylu jazdy konkretnej osoby, jej potrzeb oraz sposobu, w jaki korzysta z motocykla.

Niezależnie jednak od osobistych preferencji i dokonywanych wyborów najważniejsze jest, by zawsze mieć na uwadze swoje bezpieczeństwo, które może być zagrożone przez pozornie drobne niedopatrzenie lub zaniedbanie. Należy również pamiętać, by sprawdzać, czy odzież posiada odpowiedni certyfikat jakości, świadczący o tym, że ochraniacze w niej wykorzystane spełniają rzeczywiście przypisywaną im funkcję. Produkty nieznanych firm, choć tańsze, w razie wypadku mogą okazać się bezużyteczne. Nie warto ryzykować zdrowia i życia, by zaoszczędzić trochę pieniędzy. Lepiej nawet kupić porządną używaną odzież motocyklową niż nową, niedającą żadnej gwarancji jakości.