Wiosna może kojarzyć się z wieloma rzeczami – dla jednych to okres wzmożonej pracy w ogródku, dla innych to czas na przydomowe porządki, jednak dla motocyklistów kres zimy oznacza przede wszystkim start sezonu. Tej wiosny pogoda wyjątkowo dopisuje jeździe na motorze – temperatury utrzymują się w granicach 10-15 stopni, a w wielu częściach Polski nie padało przez cały kwiecień. Nawet przejażdżki w idealnych warunkach, jeśli mają być bezpieczne, wymagają odpowiedniego sprzętu i akcesoriów. Podstawą jest kask dobrany w taki sposób, aby nie tylko chronić głowę, ale także nie odbierać użytkownikowi przyjemności z jazdy.

motocyklista w kasku off-roadKask przeznaczony do off-roadu.Co trzeba wiedzieć o kaskach motocyklowych? Jak wybrać idealny egzemplarz? Zapraszamy do lektury tekstu, który rozjaśni ten temat wszystkim, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z jednośladami.

Jaki kask na motor?

Dobór kasku motocyklowego to nie jest łatwa decyzja. Trzeba uwzględnić wiele czynników: rodzaj oraz wyposażenie pojazdu, styl jazdy, a także dopasowanie – nie każdy model pasuje na każdą głowę. Na rynku jest dostępnych kilka typów kasków, jednak droga postępowania zawsze pozostaje taka sama. Przy wybieraniu należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii, które stanowią cechy elementarne dla bezpieczeństwa kierowcy.

Certyfikat bezpieczeństwa

Wiele mówiło się w ciągu ostatnich dwóch lat o wprowadzeniu nowej, bardziej wygórowane normy bezpieczeństwa dla kasków w Europie (ECE 22-06), jednak pracę nad nowymi rozwiązaniami się opóźniają i przynajmniej do 2023 roku wciąż będzie obowiązywać certyfikat ECE 22-05. Dla motocyklistów oznacza to, że nic się na razie nie zmienia i wciąż na kaskach należy szukać z modeli z naklejką lub wszywką z sygnaturą tej normy. ECE 22-05 jest gwarancją wysokiej jakości i dobrego zabezpieczenia głowy.

Wspomniana norma obowiązuje już w Europie od dwóch dekad, dlatego w praktyce wszystkie kaski oferowane w sklepach spełniają ECE 22-05. Wyjątkiem mogą być tanie kaski sprowadzane z rynków wschodnich i ich przypadku warto sprawdzić, czy posiadają ten certyfikat.

Dopasowanie kasku

Nie ma tutaj taryfy ulgowej – kask musi idealnie pasować rozmiarem Za duży nie spełni w 100% swojej podstawowej funkcji, czyli ochrony głowy. Natomiast zbyt ciasny odbierze całą przyjemność z jazdy. Kask dobiera się do obwodu głowy. Jednak pomiary bywają złudne i najlepszą metodą jest przymierzenie kilku modeli i ponoszenie ich przez paręnaście minut. Podobnie jak z innymi elementami ubioru, np. butami, pierwsze wrażenie może okazać się mylące.

Bezwypadkowość

Kaski są gwarantem bezpieczeństwa jazdy, dlatego muszą spełniać wyśrubowane normy. Ze względu na jakość zastosowanych materiałów oraz skomplikowanie procesu produkcji, nie należą one do najtańszych akcesoriów. Niestety raz uszkodzony kask nie nadaje się do dalszej eksploatacji, ponieważ przestaje chronić kierowcę w 100%. Nie musi to być tzw. mocny dzwon, wystarczy lekkie uderzenie lub przetarcie o asfalt. Dlatego wyłącznie w przypadku nowych egzemplarzy, możemy mieć pewność, że nie uległy one wcześniej wypadkowi. Historia używanego kasku nigdy nie jest znana w 100%, nawet jeśli sprzedający zapewnia nas o czymś innym.

Jakość

Im bardziej renomowany producent, tym lepsze materiały zastosowane do produkcji. Dobry kask można poznać po gęstym wypełnieniu EPS, miękkiej wyściółce oraz wizjerze o świetnej widoczności.  Do tego dochodzą dodatkowe akcesoria takie jak szyby zapobiegające parowaniu czy osłona podbródka. Droższe modele często są po prostu bezpieczniejsze. Nie ma w tym zasady, ale trudno oczekiwać od najtańszych kasków takiej samej ochrony, co od topowych rozwiązań.

motocykliści na drodzeSolidny kask motocyklowy to sprzęt, który może uratować życie.

Typy kasków motocyklowych

W celu ułatwienia sobie tego ważnego wyboru, warto podzielić sobie dostępne na rynku kaski na kilka grup. Każdy ma swoje wady, zalety oraz konkretne przeznaczenie. Oto one:

  • otwarte
  • integralne
  • szczękowe
  • terenowe (off-road)

Budowa kasków motocyklowych jest zawsze podobna i składa się z trzech podstawowych elementów:

Skorupa – zewnętrzna część kasku. Jest twarda i ekstremalnie wytrzymała, ponieważ to od jej odporności zależy bezpieczeństwo kierowcy. Może być wykonana z różnych materiałów, jednak najwytrzymalsze modele są zrobione ze specjalnych kompozytów, w których każda warstwa odpowiada za inne właściwości. Nawet delikatne uszkodzenie skorupy dyskwalifikuje dalsze używanie kasku, ponieważ raz naruszona struktura, traci swoją wytrzymałość

Wypełnienie – wykonuje się go ze specjalnego styropianu EPS. Jest to druga warstwa i ma ona zadanie zaabsorbować jak najwięcej energii przyjętej przez kask podczas uderzenia. Wysokiej jakości, EPS o dobrej gęstości może zamortyzować uderzenia przyjętej przez skorupę i w ten sposób ochronić głowę przed wstrząsem.

Wyściółka – wnętrze kasku. Jedyna część, która styka się twarzą, dlatego w głównej mierze wpływa na wygodę użytkowania. Producenci prześcigają się w udogodnieniach stosowanych w tym elemencie. Dobra wyściółka powinna być miękka i delikatna dla skóry. Najciekawsze modele są wykończone materiałem o właściwościach antybakteryjnych, które ograniczają  nieprzyjemny zapach potu. Wnętrze kasku powinno być wyjmowane tak, aby dało się wygodnie uprać.

Kaski motocyklowe otwarte

Kaski otwarte to lekkie, wygodne i zapewniające doskonałą widoczność modele przeznaczone do małych motocykli – caferacerów oraz skuterów. Nie zapewniają dobrej ochrony twarzy, dlatego nie jest to wybór polecany do dynamicznej jazdy. Ochrona tego typu idealnie sprawdzi się podczas leniwego cruisingu po mieście. Otwarty kask zabezpieczy głowę przy delikatnej stłuczce lub wywrotce przy ruszaniu, jednak w razie niebezpiecznej sytuacji każdy motocyklista woli mieć na głowie coś bezpieczniejszego.

Krótko podsumowując – otwarte kaski to komfort i swoboda osiągnięte kosztem bezpieczeństwa.

Kaski integralne

Kaski integralne, czyli pełne to rozwiązanie zapewniające najlepszą ochronę. Można je postawić na biegunie przeciwnym do modeli otwartych. Największą i właściwie jedyną zaletą tamtych, była wygoda noszenia, zwłaszcza w upale dni. Natomiast integralne są najbezpieczniejszym wariantem – nie bez powodu korzysta się z nich w motorsporcie. Wysokiej jakości modele są także bardzo opływowe, co poprawia aerodynamikę jazdy oraz doskonale wyciszone. Niestety część tańszych egzemplarzy może mieć problemy z wentylacją przy niskich prędkościach. Wielu motocyklistów narzeka także na dosyć ograniczone pole widzenia, do którego trzeba się przyzwyczaić.

Lekki, wytrzymały kask integralny w aerodynamicznym kształcie i z niezawodnym zapięciem typu podwójne D to najbezpieczniejszy wybór. Dobrze dopasowany rozmiarem model, wyposażony dodatkowo w praktyczne akcesoria to wariant, który właściwie nie ma wad. Sprawdzi się zwłaszcza do dynamicznej jazdy, pojazdem dysponującym dużą mocą.

motocykl w terenieMotocykl off-road w akcji. 

Kaski szczękowe

Kaski często nazywa się także turystycznymi. Stanowią one kompromis między wygodą a bezpieczeństwem, dlatego doskonale nadają się na dalsze wyprawy. Zastosowane w nich rozwiązanie to konstrukcja podobna do integrala, ale z możliwością odchylenia szczęki. Daje to większą swobodę na trasie – przyda się do rozmowy na światłach z towarzyszami podróży albo napicia się wody. Nie trzeba zdejmować całego kasku, wystarczy uchylić ruchomą część.  Pod względem poziomu bezpieczeństwa jest to poziom zbliżony do modeli pełnych. Kask nie jest sztywny i jednolity jak integral, dlatego nie stosuje się w motocyklach sportowych.

Solidny szczękowy model turystyczny powinien nadawać się do kilkugodzinnej jazdy. Dlatego warto poszukać uniwersalnego kasku, który zapewni komfort w zimnie dni i wentylację latem. Dobrze, jeśli wnętrze jest również łatwe do prania, co umożliwi utrzymywanie kasku w czystości podczas kilkudniowych wyjazdów.

Kaski off-road

Jak sama nazwa wskazuje, kaski off-roadowe zostały stworzone specjalnie z myślą o jeździe w terenie. Ich najmocniejsze strony to doskonała wentylacja, ochrona przed kurzem i pyłem, a także amortyzacja wstrząsów. Trasy, na jakich się ich używa, nie pozwalają na rozwijanie dużych prędkości, dlatego kaski off-road zabezpieczają głowę przede wszystkim przed uderzeniami i upadkami przy powolnej jeździe.

Kaski terenowe mają otwartą konstrukcję, która zazwyczaj nie zawiera szyby, dlatego dodatkowo dobiera się do nich gogle, które chronią twarz.

Bez znaczenia, jakim motocyklem jeździmy i jakiego kasku szukamy, ważny aby był on bezpieczny i dopasowany rozmiarem do kształtu i wielkości naszej głowy. Nawet najdroższe modele kasków to ułamek ceny pojazdu, którym się poruszamy, dlatego nie warto przesadnie oszczędzać i zainwestować w sprzęt, który może uratować życie w niebezpiecznej sytuacji.