Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Zobacz godziny pracy
Poniedziałek 7 - 22
Wtorek 7 - 22
Środa 7 - 22
Czwartek 7 - 22
Piątek 8 - 16
Sobota 8 - 16
Niedziela 8 - 16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty i możliwość ich porównania.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Jakie ciśnienie w oponach na lato?

OPONEO.PL

Opony to jedyny element pojazdu mający kontakt z drogą, ale to ich ciśnienie powietrza utrzymuje ciężar auta. Dbanie o odpowiednie ciśnienie jest niezbędne, jeśli opony mają zapewnić dobry poziom prowadzenia.

Zobacz materiał filmowy i przeczytaj artykuł:

Dlaczego ciśnienie opon się zmienia?

Ciśnienie w oponie zmienia się w stały sposób wraz z upływającym czasem. Dzieje się tak przez zjawisko przenikania cząsteczek powietrza przez ścianki opony. Ponieważ typowa wartość ciśnienia powietrza w oponie wynosi od 2 do 2,4 bara (dla samochodów osobowych), to mamy do czynienia ze stałą siłą, która usiłuje przepchnąć powietrze przez ścianki opony. Powietrze uchodzi poprzez mikroskopijnej wielkości przestrzenie znajdujące się między molekułami gumy. Jeżeli uwzględnimy zjawisko przenikania oraz nieszczelność zaworów wentyli, możemy przyjąć, że ciśnienie w oponie spada o wartość ok. 0,2 bara na miesiąc. 

Ciśnienia w oponach może też zmieniać się pod wpływem temperatury. Powietrze to gaz, który kurczy się po schłodzeniu i rozszerza po podgrzaniu dlatego przyjmuje się, że za każdą zmianą temperatury o 10°, ciśnienie zmienia się o 0,1 bara. Powody zmiany ciśnienia mogą być też inne np. uszkodzenia mechaniczne na boku lub bieżniku opony.

 

sprawdzanie ciśnienia powietrza w kole manometr
Warto przestrzegać ciśnienia homologowanego przez producenta pojazdu.

Jakie ciśnienie powinienem mieć w oponach?

Każdy pojazd ma dedykowany przez producenta rozmiar opon, który zapewnia pełnię przewidzianych dla danego auta osiągów. Podobnie jest z ciśnieniem w oponach. Dla każdego pojazdu jego producent homologuje określoną wartość ciśnienia, której należy przestrzegać. Etykieta informująca o tym ciśnieniu umieszczona jest najczęściej w: otworze drzwi (w dolnej części słupka środkowego) po stronie kierowcy, na tylnej krawędzi drzwi kierowcy, obok fotela kierowcy, na klapce wlewu paliwa lub w instrukcji pojazdu. Etykieta ta informuje o wartości ciśnienia przy różnych obciążeniach pojazdu.

 

oponeo poleca

Aby prawidłowo dobrać ciśnienie do swojego auta możesz skorzystać też z naszej tabeli ciśnień.

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

Ciśnienie należy sprawdzać okresowo, aby uwzględnić wpływ czasu, zmiany temperatury otoczenia lub ewentualnego niewielkiego przebicia opony. Ciśnienie powietrza w oponie zalecane w instrukcji użytkowania pojazdu, to ciśnienie „na zimno”. Oznacza to, że należy je sprawdzać rano przed jazdą lub przed wzrostem temperatury otoczenia, bądź wystąpieniem oddziaływania promieni słonecznych.

Aby wartość ciśnienia w oponie była jak najbardziej stała, musimy ją często kontrolować. Raz w miesiącu i przed dłuższymi wyjazdami to minimum, zaś optymalnie - co dwa tygodnie. Umożliwia to uzupełnianie pojawiającego się z czasem spadku ciśnienia oraz wykrycie wszelkich spadków zanim spadnie ono do poziomu, w którym uszkodzeniu ulegnie struktura wewnętrzna opony.

Zalety utrzymywania dobrego ciśnienia w oponach

Utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponach przyczynia się do uzyskiwania optymalnych osiągów opon i obniżenia zużycia paliwa. Właściwe ciśnienie w oponach umożliwia kierowcy pełne wykorzystanie oferowanego przez nie komfortu, trwałości i osiągów dostosowanych do danego rodzaju pojazdów. Dzięki prawidłowemu ciśnieniu, temperatura w oponach narasta w sposób kontrolowany, odpowiedni jest też opór toczenia. Właściwe ciśnienie powietrza w oponach pomaga ponadto w stabilizowaniu struktury opony oraz w uzyskaniu właściwych reakcji, trakcji i prowadzenia.

zbyt niskie ciśnienie w oponie
Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje zwiększenie zużycia paliwa.

Jakie są skutki niewłaściwego ciśnienia w oponach?

Model opony ze zbyt niskim ciśnieniem moze przyczynić się do większych oporów toczenia, a w konsekwencji - wzrostu spalania. Niedobór ciśnienia może objawiać się „pływaniem” samochodu na zakrętach oraz „ściąganiem” auta podczas jazdy na wprost. Taka opona nadmiernie się rozgrzewa i znacznie skraca swoją żywotność. Po pewnym czasie na bokach bieżnika pojawią się oznaki nieregularnego zużycia, co w dużym stopniu osłabia właściwości trakcyjne opony.

Z drugiej strony zbyt duże ciśnienie sprawia, że konstrukcja opony jest nadmiernie sztywna i nie absorbuje nierówności na drodze w optymalnym stopniu. W rezultacie zawieszenie zużywa się szybciej, a komfort jazdy obniża się. Większe ciśnienie w oponie to także zwiększona podatność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (29)
Czarny 2010-02-16
Dobra a jest ktos mądry kto powie mi jaka bedzie roznica w ciesniu powiedzmy 2br na zimnej oponie przy -20 i tej samej oponie z tym samym powietrzem przy +20 ? Odpowiedz
ziomson 2014-06-25
Mam opony 205/60 r16 producent zaleca 2,5 bara na 3 osoby, jeżdzę głównie a nasze drogi są jakie są i ile obniżyć aby poprawić komfort jazdy?? Odpowiedz
Canonic 2013-08-07
Należy utrzymywać ciśnienie jakie podaje producent, ale przy uwzględnieniu temperatury. Latem gdy opony bardzo się nagrzewają, w zależności od stylu jazdy ciśnienie powinno być niższe o 0,2-0,5.(analogicznie zimą). Ciśnienie również wpływa bardzo na charakterystykę prowadzenia się samochodu (bardziej nad/podsterowny lub neutralny) ale to trzeba wiedzieć jak robić. Dla przykładu u mnie producent podaje 2,3/2,1, natomiast ja jeżdżę na 2,5/1,8 (Clio sport). Odpowiedz
bzzzzzzzzzzzzz 2013-08-07
@Czarny poniewaz pomineimy zmiane objętości gazu stosując proste prawa fizyki róznica temperatur to 40 stopni, czyli wzrosło z 253 K do 293K jest to wzrost o 1,16 razy dla uproszczenia zastosujemy rownanie gazu doskonalego, tak aby pokazac uproszcozny schemat zmiany cisnienia, wiec cisneinie wzrośnie proporcjonalnie do wzrostu temperatury czyli o 1,16 razy, wiec jezeli przy -20 stopni celsjusza (253K) wzrośnie temperatura do +20 stopni celsjusza (293K) to cisnienie wrosnie np z 2,0 bara do 2,31 bara oczywiście to uproszczenie normalnie trzeba zastosowac równania van der waalsa lecz dla koła gdzie cisienie nie są duże jak i objętośc mała możemy to pominąc a teraz uwaga o było w 8 klasie szkoły podstawowej... :-) Odpowiedz
janko 2013-08-08
@Czarny napompuj azot do właściwych parametrow dla auta i będziesz miał względny spokój z wachaniami temperatury! Odpowiedz
Maykel 2013-08-08
Dla tych co chcą poznać sami różnicę ciśnienia, proponuję skorzystać ze znanego ze szkoły wzoru - równania Clapeyrona. Odpowiedz
Dominik 2013-04-26
Mam Nissana Almerę N16 waga samochodu 1200kg i jak ja bym napompował 2.1bara to samochód pływa tańcuje po ulicy ! Pompuje 2.5bara do opon 195/65R15 opony letnie ! Auto prowadzi się pięknie ,opony zużywają się równomiernie ,w deszczu nie ma uślizgów w zakrętach ,zawieszenie nie trzepie od twardości opon . Na dokładkę powiem ze na felgach Alu nie mam ołowiu ani nabitego ani naklejonego ;-) Wyważam proszkiem elektrostatycznym polecam ale działa od profilu 65! Odpowiedz
jaaa 2012-08-03
jakie cisnienie mam załadowac do opon 225x55x17 do mercedesa Vito 110D 1997r.?? Odpowiedz
asd 2013-08-07
jaaa 2012-08-03
jakie cisnienie mam załadowac do opon 225x55x17 do mercedesa Vito 110D 1997r.??
Przejdź do komentarza
@jaaa przod 2.2 tyl 2.4 Odpowiedz
ARCHANGEL 2011-06-21
Ja mam zamiast oryginalnych kółek wsadzone 14" 185/60 w corsie b Ile powinienem mieć? Odpowiedz