Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Jakie powinienem mieć ciśnienie w oponach na zimę?

OPONEO.PL, 

Wielu kierowców nurtuje pytanie dotyczące ciśnienia w oponach podczas sezonu zimowego. Dowiedz się jaka wartość ciśnienia jest odpowiednia - homologowana przez producenta danego samochodu czy może mniejsza lub  większa?

Czym jest „ciśnienie homologowane”?

„Ciśnienie homologowane” to zalecane optymalne ciśnienie dla opon w danym samochodzie. Podawane jest przez producenta pojazdu i można je znaleźć (w zależności od samochodu):

  • w schowku
  • na klapce wlewu paliwa
  • przy drzwiach kierowcy
  • na słupku/progu

Przykładowe wartości zalecanego ciśnienia to najczęściej 2.0, 2.2 itp.

Jak temperatura otoczenia wpływa na ciśnienie w naszych oponach?

Podczas zimy istotne jest częstsze sprawdzanie ciśnienia – należy to robić najlepiej raz w tygodniu. Jeżeli auto ma zalecaną przez producenta wartość ciśnienia 2 bary i opona została napompowana w temperaturze ok 20°C łatwo zaobserwować wpływ temperatury na utrzymanie ciśnienia. Przy temperaturze ok. 0°C będzie ono wynosić ok. 1,8 bara, a przy dalszych spadkach temperatur (do -10°C) 1,7 bara. Przy -20°C ciśnienie w oponach wyniesie zaledwie 1,59 bara co jest 20% spadkiem w stosunku do ciśnienia zalecanego przez producenta samochodu.

informacje o ciesnieniu w kolach na klapce wlewu paliwa
Informacje o prawidłowym ciśnieniu w oponach możemy często znaleźć na klapce wlewu paliwa.

Jakie są skutki zbyt niskiego ciśnienia w naszych oponach?

  • gorsza sterowalność samochodu
  • dłuższa droga hamowania
  • znoszenie na boki podczas jazdy na wprost
  • pogorszenie przyczepności
  • „pływanie” na zakrętach
  • większe spalanie
  • zmniejszenie żywotności opony.

pompowanie kola
Pompując koła zimą ciśnienie należy zwiększyć o 0,2 bara.

Ciśnienie w oponach zimowych - warto wiedzieć

Dzięki prawidłowemu ciśnieniu opony zapewniają optymalną dla danego pojazdu przyczepność, która jest kluczowa szczególnie podczas trudnych zimowych warunków. W przypadku często zmieniających się temperatur nie zawsze jest możliwe bieżące dostosowanie ciśnienia do aktualnej pogody. W związku z tym zaleca się zwiększenie ciśnienia o 0,2 bara wraz nadejściem niskich temperatur utrzymujących się przez kilka dni. Należy przy tym pamiętać o wyrównaniu ciśnienia do homologowanego przez producenta auta gdy temperatura powietrza znów się podniesie.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (32)
xxx 2009-12-04
Zawsze to olewam a kontroluje jak juz jest zdecydowanie mało. Odpowiedz
janusz 2014-10-25
jakie powinno być ciśnienie w oponach 225x55x17 espace4 Odpowiedz
44 2014-12-01
janusz 2014-10-25
jakie powinno być ciśnienie w oponach 225x55x17 espace4
Przejdź do komentarza
takie samo.... cisnienie w kole nie ma nic wspólnego z rozmiarem opony Odpowiedz
Aspar 2010-12-17
Jak mosz za duże ciśnienie, to idz się na Teściowej wyładuj!!! Odpowiedz
Damian 2012-11-15
Proponuje azot ktory nie zmienia objetosci pod wplywem temperatury Odpowiedz
Tygrysek 2013-11-23
Damian 2012-11-15
Proponuje azot ktory nie zmienia objetosci pod wplywem temperatury
Przejdź do komentarza
@Damian Azot nie zmienia objętości? Kto ci takich bzdur naopowiadał? Powietrze atmosferyczne przy spadku temp. z +27 do -23 zmniejsza objętość o około 20%, czysty azot tak samo*. Nie może być inaczej, skoro powietrze to w prawie 80% azot. * - wartości z wiarygodnego zbioru publikacji techniczno-naukowych. Odpowiedz
tomek 2012-02-14
mam oponki klebera rozmiar 165/70 r 14 w skodzie fabia II heczbek jakie cisnienie powinno byc? Odpowiedz
Adam z UK 2011-12-21
Witam, Proszę o konkretną odpowiedź: Mam opony cało-roczne tak przynajmniej mi powiedziano... 225/R17/45 i aktualnie mam je na 2.4 bara ale wygladają jak by bylo za malo coś w stylu lekkiego kapcia, czy ktoś ma takie opony??? Jakie powinno byc prawidłowe ciśnienie? Dodam ze standardowe opony to 205/R16/50 lub 55 dobrze nie pamiętam i na klapce wlewu paliwa jest napisane że ma być 2.2 bara, więc ile dac do tych 225/R17/45 co posiadam teraz?? Dodam że temperatury nie spadaja po niżej -5 Proszę o konkretne podpowiedzi. Z góry dziękuję. Odpowiedz
Mattai 2011-12-14
Trzeba mieć właściwe ciśnienie, a opony wszystkie powinny spełniać normy. Odpowiedz
Basieńka 2010-03-08
Dzisiaj pompowałam koła przyszedł gościu ze stacjii paliw i mi naplapał az do 3,0 bo padoł ze tak mo byc....masakra Odpowiedz
leoo64 2010-02-02
Toyota corolla d4d 2.0 dyzel Odpowiedz
Bodek 2010-01-14
Trzeba mieć Ciśnienie pod kontrolą!:-) Odpowiedz
Mariano 2010-01-28
Bodek 2010-01-14
Trzeba mieć Ciśnienie pod kontrolą!:-)
Przejdź do komentarza
Orientujecie sie jakie powinenem miec ciesnienie w oponach 215/35/18 na lato ? W standardzie 195/65/15 jestem posiadaczem BMW e46 ! Odpowiedz
mazda 2009-12-18
zalozylem dwie nowe opony zimowe do przodu i uzywane do tylu auto dziwnie sie prowadzi slizga sie na zakretach przod co moze byc przyczyna? Odpowiedz
Grzech'u 2014-10-27
mazda 2009-12-18
zalozylem dwie nowe opony zimowe do przodu i uzywane do tylu auto dziwnie sie prowadzi slizga sie na zakretach przod co moze byc przyczyna?
Przejdź do komentarza
@mazda Napęd na przód powoduje że opony o słabym bieżniku z tyłu będą się ślizgały. Odpowiedz
Szczery 2010-02-21
mazda 2009-12-18
zalozylem dwie nowe opony zimowe do przodu i uzywane do tylu auto dziwnie sie prowadzi slizga sie na zakretach przod co moze byc przyczyna?
Przejdź do komentarza
To, że do przodu wstawiłeś nowe, a do tyłu używki. Na oponach się nie oszczędza. Odpowiedz
Gość 2010-02-12
mazda 2009-12-18
zalozylem dwie nowe opony zimowe do przodu i uzywane do tylu auto dziwnie sie prowadzi slizga sie na zakretach przod co moze byc przyczyna?
Przejdź do komentarza
Przełuż nowe do tyłu a używane do przodu. Różnica będzie kolosalna. Odpowiedz
supermotox 2010-02-10
mazda 2009-12-18
zalozylem dwie nowe opony zimowe do przodu i uzywane do tylu auto dziwnie sie prowadzi slizga sie na zakretach przod co moze byc przyczyna?
Przejdź do komentarza
lepsze opony zakłada się na tył a nie na przód !!! Odpowiedz
Weedel 2010-01-05
mazda 2009-12-18
zalozylem dwie nowe opony zimowe do przodu i uzywane do tylu auto dziwnie sie prowadzi slizga sie na zakretach przod co moze byc przyczyna?
Przejdź do komentarza
KOlego mazda troche nie na temat ale pojdzmy w OT :) MOim zdaniem cisnienie w oponach jak by było za wysokie tez auto bedzieszybciej puszczało ale w Twoim przypadku to raczej nie jest przyczyna. Czy mozesz mi napisac o jakim aucie rozmawiamy RWD czy FWD o jakiej mocy jakie opony zakupiłes ? Moze opona jest zwyczajnie stara ? Odpowiedz
komar43R 2009-12-26
ciśnienie opon zimowych Odpowiedz
MIMA267 2010-08-03
Muszę dokupić oponę o takim samym wzorze bieżnika jaki jest na oponie koła zapasowego. Do żadnego sklepu koła nie wniosę aby porównać wzór bieżnika z oponą w sklepie, a w żadnych materiałach nie udało mi się znaleść kodu czy oznaczenia określającego wzór bieżnika . Proszę o pouczenie, najlepiej mailem: MIMA267. Z góry dziękuję. Odpowiedz
adamas 2009-12-19
przełóż nowe opony na tył niezależnie od tego jaki masz napęd Odpowiedz
Dawid 2009-12-21
Nic bardziej mylnego zakladac nowe na przod ,sam tez tak myslalem do dnia kiedy zobaczylem testy i program o tego typu sprawach na tvn turbo .Nowe zawsze zaklada sie na tyl a dlaczego i zwlaszcza w przednionapedowce- poniewaz przednimi sterujesz a jak ci zarzuci tyl z powodu slabego bieznika to juz nic nie zrobisz niestety .Moze troche inaczej jest z tylnonapedowymi autami a le tego do konca nie wiem pozdro Odpowiedz
Tadek 2009-12-21
Dawid 2009-12-21
Nic bardziej mylnego zakladac nowe na przod ,sam tez tak myslalem do dnia kiedy zobaczylem testy i program o tego typu sprawach na tvn turbo .Nowe zawsze zaklada sie na tyl a dlaczego i zwlaszcza w przednionapedowce- poniewaz przednimi sterujesz a jak ci zarzuci tyl z powodu slabego bieznika to juz nic nie zrobisz niestety .Moze troche inaczej jest z tylnonapedowymi autami a le tego do konca nie wiem pozdro
Przejdź do komentarza
Ja zawsze zakładałem lepsze opony na przód, a wtym roku słysząc właśnie takie opinie że lepiej lepsze na tył postanowiłem złamać tę "tradycję". Zwlasza ze musilem wlasnie wymienic juz dwie oponki.I powiem, że widzę że auto sie zachowuje lepiej, a było juz kila śliskich dni. Dziwi mnie brak swiadomosci niektorych fachowcow od siedmiu bolesci-ten u ktorego ja bylem prawie sie chcial ze mna bic zeby jednak nowa pare na przod zalozyc. Odpowiedz
leoo64 2010-02-02
Tadek 2009-12-21
Ja zawsze zakładałem lepsze opony na przód, a wtym roku słysząc właśnie takie opinie że lepiej lepsze na tył postanowiłem złamać tę "tradycję". Zwlasza ze musilem wlasnie wymienic juz dwie oponki.I powiem, że widzę że auto sie zachowuje lepiej, a było juz kila śliskich dni. Dziwi mnie brak swiadomosci niektorych fachowcow od siedmiu bolesci-ten u ktorego ja bylem prawie sie chcial ze mna bic zeby jednak nowa pare na przod zalozyc.
Przejdź do komentarza
Niezależnie od napędu samochodu, przód czy tył - zasada jest jedna zawsze nowe , czy lepsze opony zakładamy na przód - ma to bezpośrednie przełożenie na utrzymanie kierunku jazdy. Przednie przecież opony tak naprawdę walczą o ten wektor. Im lepsza opona tym jej uślizgi są rzadsze - opona zdecydowanie lepiej sobie poradzi z odprowadzeniem wody,błota jest mniej podatna na aqwaplaning (może inaczej się to pisze ale wiecie o co chodzi). Tylna opona z mniejszym bieżnikiem po oczyszczeniu drogi przez przednia oponę też będzie sobie lepiej radzić. Następny argument to hamowanie - przy naciśnięciu pedału hamulca pierwsze uderzenie płynu następuje na przednie koła i one pierwsze atakują nawierzchnię. Poszukajcie trochę na necie i w poradnikach. Szerokiej drogi. Odpowiedz
leoo64 2010-03-31
leoo64 2010-02-02
Niezależnie od napędu samochodu, przód czy tył - zasada jest jedna zawsze nowe , czy lepsze opony zakładamy na przód - ma to bezpośrednie przełożenie na utrzymanie kierunku jazdy. Przednie przecież opony tak naprawdę walczą o ten wektor. Im lepsza opona tym jej uślizgi są rzadsze - opona zdecydowanie lepiej sobie poradzi z odprowadzeniem wody,błota jest mniej podatna na aqwaplaning (może inaczej się to pisze ale wiecie o co chodzi). Tylna opona z mniejszym bieżnikiem po oczyszczeniu drogi przez przednia oponę też będzie sobie lepiej radzić. Następny argument to hamowanie - przy naciśnięciu pedału hamulca pierwsze uderzenie płynu następuje na przednie koła i one pierwsze atakują nawierzchnię. Poszukajcie trochę na necie i w poradnikach. Szerokiej drogi.
Przejdź do komentarza
Jeśli ktoś uwierzył w mój poprzedni link, to myślicie tak jak 50 % Polaków. Prawda jest z goła inna, więc śpieszę wyjaśnić , że zawsze nowe opony zakładamy na tył pojazdu.Gdy stracimy przyczepność na przednich oponach a nowe mamy z tyły na pewno po chwili utrzymamy dalej ten sam tor jazdy auto samo sie naprostuje ponieważ tylne opony nie dopuszcza do utraty przyczepności. Gdybyśmy stracili przyczepność na łysych tylnych oponach i nowych przednich to w przypadku utraty przyczepności z tyłu -tył wyprzedzi przód pojazdu, a w skrócie zrobimy bączka. Prosty test to wyjaśni bieżemy mały samochodzik , blokujemy mu przednie koła i puszczamy po mokrym asfalcie auto jedzie prosto jak po sznurku. W przypadku tej samej czynności i blokowaniu tylnych kół auto natychmiast się okręca Odpowiedz
narciarz 2010-04-27
leoo64 2010-03-31
Jeśli ktoś uwierzył w mój poprzedni link, to myślicie tak jak 50 % Polaków. Prawda jest z goła inna, więc śpieszę wyjaśnić , że zawsze nowe opony zakładamy na tył pojazdu.Gdy stracimy przyczepność na przednich oponach a nowe mamy z tyły na pewno po chwili utrzymamy dalej ten sam tor jazdy auto samo sie naprostuje ponieważ tylne opony nie dopuszcza do utraty przyczepności. Gdybyśmy stracili przyczepność na łysych tylnych oponach i nowych przednich to w przypadku utraty przyczepności z tyłu -tył wyprzedzi przód pojazdu, a w skrócie zrobimy bączka. Prosty test to wyjaśni bieżemy mały samochodzik , blokujemy mu przednie koła i puszczamy po mokrym asfalcie auto jedzie prosto jak po sznurku. W przypadku tej samej czynności i blokowaniu tylnych kół auto natychmiast się okręca
Przejdź do komentarza
Wydaje się, że tłumaczenie logiczne.Mam pytanie. Jak wyprowadzić auto z lepszą trakcją tylnej osi, kiedy nam ucieka przodem(mokro), stało się pdsterowne z powodu słabych przednich opon w przednionapędowcu? Ja osobiście zwracam uwagę na to , aby opony na przedniej i tylnej osi nie odbiegały stopniem zużycia, co daje gwarancję podobnej trakcji. Ze względu na przyśpieszone zużycie przednich wymieniam stosując zasadę, lepsze a przód. Z pewnośią można znaleźć wiele argumentów za każdym z rozwiązań. Ja mam przewodni- Kupując nowe opony wymieniam kompletem i unikam dzięki temu dylematu- łyse kapcie zakładać z przodu czy z tyłu. Pozdrawiam narciarz Odpowiedz
Esperr 2010-04-28
narciarz 2010-04-27
Wydaje się, że tłumaczenie logiczne.Mam pytanie. Jak wyprowadzić auto z lepszą trakcją tylnej osi, kiedy nam ucieka przodem(mokro), stało się pdsterowne z powodu słabych przednich opon w przednionapędowcu? Ja osobiście zwracam uwagę na to , aby opony na przedniej i tylnej osi nie odbiegały stopniem zużycia, co daje gwarancję podobnej trakcji. Ze względu na przyśpieszone zużycie przednich wymieniam stosując zasadę, lepsze a przód. Z pewnośią można znaleźć wiele argumentów za każdym z rozwiązań. Ja mam przewodni- Kupując nowe opony wymieniam kompletem i unikam dzięki temu dylematu- łyse kapcie zakładać z przodu czy z tyłu. Pozdrawiam narciarz
Przejdź do komentarza
Generalnie w takiej sytuacji (wjeżdżamy w zakręt skręcamy koła a auto nie skręca, albo wyjeżdża przodem) niewiele jest do zrobienia dla mniej zaawansowanego kierowcy. Mozna spróbować lekko "odprostować" kierownicę - czyli zmienić kąt skrętu kół (koła wpadły w poślizg bo nie potrafiły tak mocno skręcić, trzeba spróbować skręcić "słabiej"). Wiem że to często trudne do realizacji, zwłaszcza przy skrętach w  lewo gdzie obrany tor jazdy za bardzo nie może sie przesunąć bo ogranicza nas pobocze. Ale juz prawe zakręty z pasem jezdni "pod prąd" mogą nas uratowac (zamiast wypasć z drogi i np. uderzyć w drzewo - samochód pojedzie bezpiecznie szerszym łukiem - warunkiem bezpiecznego wykonania takiego manewru jest upewnienie się że nic nie jedzie z naprzeciwka). Jest też metoda dla bardziej zaawansowanych - hamowanie lewą nogą - w uproszczeniu wchodząc w zakręt używając tej techniki powodujemy dociążenie przedniej osi a co za tym idzie zwiększenie na niej przyczepności na tyle by zrekompensować przyczepniejszy tył. Co do samej techniki odsyłam do artykułu http://www.oponeo.pl/artykul/techniki-jazdy-zima-dla-zaawansowanych Odpowiedz
CupraR 2010-02-25
leoo64 2010-02-02
Niezależnie od napędu samochodu, przód czy tył - zasada jest jedna zawsze nowe , czy lepsze opony zakładamy na przód - ma to bezpośrednie przełożenie na utrzymanie kierunku jazdy. Przednie przecież opony tak naprawdę walczą o ten wektor. Im lepsza opona tym jej uślizgi są rzadsze - opona zdecydowanie lepiej sobie poradzi z odprowadzeniem wody,błota jest mniej podatna na aqwaplaning (może inaczej się to pisze ale wiecie o co chodzi). Tylna opona z mniejszym bieżnikiem po oczyszczeniu drogi przez przednia oponę też będzie sobie lepiej radzić. Następny argument to hamowanie - przy naciśnięciu pedału hamulca pierwsze uderzenie płynu następuje na przednie koła i one pierwsze atakują nawierzchnię. Poszukajcie trochę na necie i w poradnikach. Szerokiej drogi.
Przejdź do komentarza
Panowie prawda jest taka ze zalezy od stylu jazdy. Pytania które mozna by zadac - styl jazdy - auto - na czym nam zalezy ? ( Trzymanie boczne czy hamowanie przyspieszanie ) ... i na bank o czyms zapomniałem. Odpowiedz
ppp 2010-01-04
tak tylko ze pod górkę na lepszych oponach z tyłu z napedem na przód to nie bardzo widze jazde Odpowiedz
leszek wal 2010-01-06
kia sportage 4*4 Odpowiedz
weedel 2010-01-13
leszek wal 2010-01-06
kia sportage 4*4
Przejdź do komentarza
Leszek na stronie FULDY znajdziesz takie informacje, albo wpisz w google TIREMANAGER i znajdziesz taka informacje. A jak nie to standard w salonie dilerskim KIA powiedza CI jakie powinenes miec cisnienie w oponach na zime a reszta jak w artykule +/-10% - szerokiej drogi. Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz