Oznaczenia opon

Ważne! Opona, która jest przedstawiona na poniższym schemacie nie jest rzeczywistym modelem lecz wyłącznie przykładem umieszczonym w celach poglądowych. Kilka oznaczeń na oponie wyklucza siebie nawzajem i w rzeczywistości nigdy nie wystąpi równocześnie na jednej oponie.

Słownik oznaczeń

Poniżej znajdują się najpopularniejsze oznaczenia na oponach. Umieszczane one są na bocznych ścianach opon jak również w cennikach opon umieszczonych na stronach OPONEO.PL.

Oznaczenie BasePen
opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne).
Oznaczenie BLT
(Raised Black Letters) czarne i wypukłe litery
Oznaczenie BSW
(Black Sidewall) litery napisów na oponie są czarne.
Oznaczenie COLD
to informacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach.
Oznaczenie DOT
(Department of Transportion) właściwości opony są zgodne ze wszelkimi normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA . Z oznaczeniem tym sąsiaduje dwunastoznakowy kod indentyfikacyjny opony lub numer seryjny.
Oznaczenie DSST
opona typu RunFlat Dunlopa.
Oznaczenie ECE, e, E
skrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską.
Oznaczenie EMT
(Extended Mobility Tyre) ogumienie, które daje możliwość jazdy nawet po utracie ciśnienia, nawet do zera.
Oznaczenie FP
(Fringe Protector) albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.
Oznaczenie FR
opona z rantem, mającym chronić felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej znajduje się w oponach z profilem 55 oraz niższym. Zależy to od konkretnego producenta jak również od typu i rozmiaru ogumienia. Przykładowymi rozmiarami, wśród których najczęściej można znaleźć opony z rantem są: 205/45R16, 195/50R15, 205/55R16 (bywają wyjątki). Rzadziej w przypadku rozmiarów: 145/65R15, 235/70R16 (w samochodach SUV). Oznaczenie FR nie występuje na boku ogumienia.
Oznaczenie G1
czujnik kontroli ciśnienia w oponie.
Oznaczenie INSIDE
ta strona opony, powinna być zamontowana wewnątrz, w stronę auta.
Oznaczenie JLB
(Jointless Band) bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu.
Oznaczenie LI
(Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony.
Oznaczenie LT
(Light Truck) oznaczenie wskazujące, że opona jest przeznaczona dla pojazdów o napędzie 4x4 oraz lekkich ciężarówek (stosowane w USA). Występuje przed rozmiarem opony.
Oznaczenie MAX
maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie.
Oznaczenie M+S
(ang. mud and snow), błoto i śnieg, symbol używany na oponach zimowych i całorocznych.
Oznaczenie OWL
(Outlined White Lettering) litery w kolorze białym.
Oznaczenie OUTSIDE
oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz.
Oznaczenie P
(Passanger) symbol umieszczany przed rozmiarem opony. Oznacza, że opona jest przeznaczona dla pojazdów osobowych (stosowane w USA).
Oznaczenie PAX
opona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz.
Oznaczenie PSP-Beta
opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu.
Oznaczenie R
(Radial) opona radialna
Oznaczenie RBL
(Recessed Black Lettering) litery wklęsłe w kolorze czarnym.
Oznaczenie RETREAD
opona bieżnikowana.
Oznaczenie RF
(Reinforced = XL) opona o podwyższonej ładowności, nazywana oponą wzmacnianą.
Oznaczenie RFT
Run Flat Tires, opona typu Run Flat, stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.
Oznaczenie RIM PROTECTOR
opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami.
Oznaczenie ROF
(Run On Flat) symbol stosowany przez firmy Goodyear i Dunlop na oznaczenie opon, które pozwalają na dalszą jazdę po uszkodzeniu ogumienia przy braku ciśnienia powietrza wewnątrz.
Oznaczenie ROTATION
kierunek toczenia opony
Oznaczenie RSC
Run Flat System Component, opona typu Run Flat Bridgestone.
Oznaczenie RWL
(Raised White Lettering) wypukłe litery w kolorze białym.
Oznaczenie SST
(Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona pozwalająca na kontynuowanie jazdy nawet po jej przebiciu gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe.
Oznaczenie SI
(Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania.
Oznaczenie TL
(Tubeless Tyre) opona bezdętkowa.
Oznaczenie TT
(Tubed Type Tyre) opona dętkowa.
Oznaczenie ULW
opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów.
Oznaczenie XL
(Extra Load = RF) opona o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej nosności.
Oznaczenie ZP
Zero Pressure, opona typu run flat Michelina.

Oznaczenia opon

Oznaczenia opon znajdują się na ich ścianach bocznych. Każda opona posiada swoje cechy charakterystyczne, które pozwalają na dopasowanie jej do danego typu pojazdu i warunków użytkowania. Cechy te są przedstawione za pomocą oznaczeń opon. Dzięki oznaczeniom opon każdy może dopasować odpowiednie opony do swojego pojazdu. Prawidłowe odczytanie oznaczeń opon pozwoli uniknąć problemów z oponami podczas ich montażu i eksploatacji. Założenie niewłaściwych opon może doprowadzić do uszkodzenia pojazdu i niebezpiecznych sytuacji podczas jazdy.

Najważniejsze oznaczenia opon to: rozmiar, indeks prędkości i indeks nośności. Istnieją też oznaczenia opon, które informują o właściwościach zimowych opony, jej cechach związanych z eksploatacją (homologacja, wzmocnienie ściany bocznej, rant ochronny felgi itd.). Jednym z ważniejszych oznaczeń opon jest numer DOT. Za pomocą tego oznaczenia opon podaje się datę produkcji opony (możną ją odczytać z czterech ostatnich cyfr w numerze DOT).

Oznaczenia opon dotyczą też między innymi sposobu montażu na pojeździe. Opony kierunkowe montuje się zgodnie z kierunkiem toczenia (oznaczenie kierunku rotacji), a opony asymetryczne odpowiednią stroną względem wnętrza pojazdu (oznaczenia typu inside/outside). Prawidłowy montaż opon ma kluczowy wpływ na ich bezpieczeństwo użytkowania.

Obok oznaczenia opony na jej ścianie bocznej znajduje się również nazwa handlowa produktu. Każdy producent opon stosuje nazwy według własnych pomysłów i strategii marketingowej.

Narzędzie „oznaczenia opon” zawiera wszystkie najważniejsze skróty, symbole i liczby, które możesz znaleźć na oponie. Dowiedz się, jak odczytać z opony wszystko, co musisz o niej wiedzieć. Poznaj stosowane przez producentów oznaczenia opon.

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo