Profil opon ma znaczenie. W pewnym stopniu wpływa na to, jak prowadzi się nasze auto. Kierowcy mogą wybierać spośród modeli o wysokim lub niskim profilu. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, jednak z punktu widzenia podróżujących najważniejsze pytanie brzmi: jaki profil opony będzie najlepszy? 

Samochód pędzący po miejskiej drodze.Co oznacza profil opony i jak wpływa na sposób prowadzenia się auta?

Profil opony – co to jest?

Wielu kierowców, zwykle stojących przed dylematem zakupowym, zastanawia się, co to jest profil opony. Najprościej rzecz ujmując, tym pojęciem określamy procentowy stosunek wysokości przekroju opony do jej szerokości. Umownie wyróżniamy wersje wysoko- i niskoprofilowe opony.

Dla wielu motomaniaków istotne jest określenie konkretnych wymiarów ogumienia. Stąd często pojawiają się w sieci pytania typu: „Profil opony 45 ile to cm?”. Odpowiedź jest prosta, chociaż nie możemy udzielić uniwersalnej odpowiedzi. Wartość zależy bezpośrednio od szerokości.

Przykład:

W przypadku modelu w rozmiarze 195/60 R15 wysokość boku będzie stanowić 60% z szerokości 195 milimetrów, czyli 117 mm. To profil wysoki.

W przypadku modelu w rozmiarze 215/35 R18 wysokość boku będzie stanowić 35% z szerokości 215 milimetrów, czyli 75,25 mm. To profil niski.

Przeważnie, jeśli wysokość ściany bocznej stanowi 50% lub mniej jej szerokości mówimy o profilu niskim, jeżeli wartość jest wyższa – wysokim. Innymi słowy, „niskoprofilowymi” nazywa się modele, których wysokość boku jest niewielka w stosunku do szerokości jej przekroju. Jako oryginalne wyposażenie (OE) stosuje się je najczęściej w autach klasy średniej i wyższej, zwłaszcza w modelach określanych przez producentów jako sportowe lub o nadzwyczajnych osiągach.

Na co wpływają profile opon?

Relacja pomiędzy szerokością i wysokością ogumienia jest niezwykle istotna. Istnieją przynajmniej dwa ważne powody. Pierwszy to wygląd – opona niskoprofilowa (np. 195/45 R16) będzie się wizualnie prezentować zupełnie inaczej niż taka o wysoka (np. 195/75 R16). Różnica ta, w połączeniu z odpowiednio wybraną felgą aluminiową może całkowicie odmienić prezentowanie się auta.

Należy podkreślić, że parametr ten realnie wpływa na sposób prowadzenia samochodu oraz osiągane przez niego parametry, zwłaszcza w przypadku modeli o skrajnej charakterystyce. Profil opony 60 a 55 – taka różnica nie stanowi dużej rozbieżności, jednak przesiadka z profilu wysokiego na bardzo niski jest naprawdę wyczuwalna „za kółkiem” (np. z 75 na 40).

Jaki profil opony wybrać? 

Jednym z podstawowych zagadnień, jakie bierzemy pod uwagę, szukając nowego ogumienia jest relacja między profilem opony a komfortem jazdy. Rzeczywiście, rozmiar opony ma ogromny wpływ na jakość podróży. Miłośnicy każdej z wersji są w stanie przedstawić szereg pozytywnych aspektów wybranego przez siebie rozwiązania. W chwili, gdy zastanawiamy się, jaki profil opony będzie odpowiedni do naszego auta, warto poznać wady i zalety każdej z możliwości. Wówczas podjęcie właściwej decyzji stanie się dużo łatwiejsze. 


Widok na opony niskoprofilowe.

Wysokość profilu opony przekłada się na wygląd całego auta.

Wielu kierowców, których pojazdy pierwotnie miały zamontowane standardowe ogumienie o wysokim profilu, decyduje się na zmianę i montaż „niskoprofilówki”. Modele tego typu stały się ostatnimi laty prawdziwym trendem. Pożądają ich zwłaszcza osoby dbające o podkreślenie unikalnego charakteru swojego samochodu. Dlaczego spora część motomaniaków śni o nich po nocach?

Prezentują się one dużo atrakcyjniej, dobrze trzymają się drogi oraz zapewniają lepsze prowadzenie samochodu w zakrętach. Efektowny, modny wygląd to jednak nie wszystko. Kierowcy zauważają odczuwają ograniczenie nadsterowności czy dobrą trakcję przy większych prędkościach. Mocne auta jadą zdecydowanie płynniej, a w modelach sportowych odczujemy wyraźnie bardziej dynamiczne rozpędzanie się. Ponadto, użytkownicy zauważają, że w suchych warunkach drogowych hamowanie przebiega bardziej efektywne. Jednocześnie dla wielu motomaniaków atutem jest możliwość zamontowania większych tarcz hamulcowych.

Lista pozytywów prezentuje się zachęcająco. Należy pamiętać o tym, że każda opona jest swego rodzaju kompromisem. Zalety w pewnych dziedzinach wiążą się ze słabościami w innych. Niskoprofilowe opony dużo słabiej tłumią dziury i nierówności, przez co komfort jazdy może okazać się niewystarczający. Bywają także dużo głośniejsze od modeli wysokoprofilowych. Innym problemem jest brak należytej ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi. Felga nie zostanie w tym przypadku należycie zabezpieczona i każdy kontakt z większą dziurą lub krawężnikiem może skończyć się jej zniszczeniem. Pomagają w tym ranty ochronne na felgę, jednak nie wszyscy producenci opon stosują wystarczająco duże elementy ochronne.

Ruch uliczny w mieście.

Miasto to domena wysokich profili.

Nieco w opozycji do przedstawionego rozwiązania stoją opony o wysokim profilu. Charakteryzuje je przewaga elementów gumowych i niewyeksponowana obręcz. Duży procentowy stosunek wysokości do szerokości przekrojów opony zapewnia przede wszystkim ochronę felgi oraz dobre tłumienie nierówności. Z tego powodu najlepiej sprawdzają się podczas chaotycznej jazdy miejskiej. Ich zwolennicy wskazują na szereg dodatkowych atutów. Przede wszystkim są dużo bardziej wytrzymałe, co chroni je bezpośrednio przed uszkodzeniami mechanicznymi. Należy podkreślić, że w przypadku sytuacji ekstremalnej – wybuchu opony, zagrożenie jest mniejsze. Lepiej sprawdzają się w deszczowe dni, ponieważ efektywnie chronią przed aquaplaningiem. Jeżeli poruszamy się po zanieczyszczonych drogach, bez wątpienia wyróżnią się krótszą drogą hamowania niż wersje „odchudzone”. Generują znacznie mniej hałasu, co podnosi komfort jazdy. Bez wątpienia to także opcja bardziej ekonomiczna. Ogumienie jest tańsze, a jednocześnie zapewnia lepsze tłumienie drgań i wstrząsów, co przekłada się bezpośrednio na wolniejsze zużycie zawieszenia.

Profil opony w Polsce – na co zwrócić uwagę? 

Wysoki profil to dobre zabezpieczeniem przed dziurami, koleinami i krawężnikami, kosztem efektownego wyglądu oraz osiągów przy dużych prędkościach. Poszczególne profile opon mają swoje mocne i słabe strony. Wielu kierowców zastanawia się, jaki profil opony na polskie drogi będzie najlepszym. Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Bez wątpienia wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Podejmując decyzję, należy zwrócić uwagę na szereg czynników, a następnie zastanowić się, jakie rozwiązanie będzie dla nas optymalne.

Bardzo często pada stwierdzenie, że lepszym wyborem jest wysoki profil w oponie. Zwolennicy tej tezy argumentują swoje stanowisko uproszczeniem: Polskie drogi są w złym stanie. Faktycznie, znajdziemy jeszcze wiele miejsc, w których nawierzchnie pokryte są dziurami i koleinami. Tam jazda na niskim profilu będzie niekomfortowa, a nawet niezalecana. Stojąc przed dylematem zakupowym, warto zastanowić się, jak wyglądają najczęściej odwiedzane przez nas miejsca. Może okazać się, że przeważnie wybieramy ulice dobrej lub bardzo dobrej jakości, a co za tym idzie, nawet profil opony 45 będzie sprawdzał się znakomicie.

Wyższy profil opony na zimę.

Bezpieczniejszym wyborem zimą okazuje się wyższy profil opony.

Kolejnymi czynnikami, jakie warto wziąć pod uwagę, są: model samochodu, którym się poruszamy oraz nasz styl prowadzenia auta. Osoby jeżdżący dynamicznie, sportowo i głównie po autostradach lub drogach ekspresowych, mogą śmiało zdecydować się na niski profil. Natomiast dużo przemieszczający się po mieście lub trasach z bardzo kiepskim stanem nawierzchni, powinien zainteresować się wyższym profilem opony.

Chociaż śnieg pojawia się później niż jeszcze kilkanaście lat temu, a opady przeważnie są mniej intensywne, polscy kierowcy, zastanawiając się nad wyborem ogumienia, muszą wziąć pod uwagę kwestię sezonowości. W przypadku standardowych, dosyć uniwersalnych rozmiarów, wysokość opony nie ma tak dużego znaczenia. Pora roku nie powinna warunkować żadnej zmiany. Nie oznacza to jednak, że oba rodzaje będą sprawdzać się równie dobrze przez 12 miesięcy. Jaki profil opony na zimę? Zimą zdecydowanie lepiej będzie jeździło się na „wysokoprofilówkach”. Mogą bez uszkodzeń znieść więcej „drogowych niedogodności”. Poza tym, aura jesienią i zimą rzadko pozwala na cieszenie się pełnią osiągów, dlatego korzyści płynące z użytkowania niskiego profilu okazują się zredukowane do minimum. Inaczej jest latem. Naprawione drogi, dobra widoczność oraz zdecydowanie lepsza pogoda umożliwiają cieszenie się z możliwości auta na oponach letnich. Do szybkiej jazdy oraz dynamicznego wchodzenia w kolejne zakręty, idealnie nada się sportowe ogumienie o niższym profilu.