Nadsterowność i podsterowność - korekcja

Nadsterowność

Co to znaczy, że samochód jest nadsterowny?

Oznacza to, że przednia oś auta ma większą przyczepność  od tylnej.

Czym objawia się nadsterowność?

W wyniku różnicy przyczepności, samochód "wyrzuca tył z zakrętu". Zobacz ilustrację 1. pod tekstem.

Jak zniwelować efekt podsterowności lub nadsterowności w Twoim aucie?

Jak zniwelować efekt podsterowności lub nadsterowności w Twoim aucie?

Jak zmniejszyć efekt nadsterowności?

Należy dążyć do zwiększenia przyczepności osi tylnej lub zmniejszenia przyczepności osi przedniej. Dzięki temu, samochód będzie zachowywał się neutralnie.

Powyższy efekt uzyskać można na kilka sposobów:

Korygując stabilizatory

 

  • zmniejszając średnice tylnego stabilizatora,
  • zwiększając średnicę (sztywność) przedniego.

Czytaj więcej o stabilizatorach.

Dystanse

 

  • Jeśli szerokość osi przedniej będzie nieco większa od tylnej, zmniejszy się przyczepność przednich kół, co w efekcie wygeneruje lekką podsterowność, która ograniczy nadsterowność.
  • Minusem tego rozwiązania jest delikatne spowolnienie reakcji samochodu na ruch kierownicy.

Opony

 

  • Jeśli tylna opona posiada po rozgrzaniu niższą temperaturę niż opona przednia, możemy nieco zmniejszyć ciśnienie przedniej, co zniweluje efekt nadsterowności.

Amortyzatory

 

  • Nadsterowność może zostać zniwelowana poprzez nieznaczne zmiękczenie tylnych amortyzatorów lub zwiększenie twardości przednich.

Czytaj więcej o amortyzatorach.

Samochód podsterowny

Co to znaczy, że samochód jest podsterowny?

Samochód jest podsterowny, gdy tylna oś ma większa przyczepność od przedniej.

Czym objawia się podsterowność?

"Wyjeżdżaniem z przodu". Zobacz ilustrację 2. pod artykułem.

Jak zmniejszyć efekt podsterowności?

Aby zmniejszyć efekt podsterowności należy zwiększyć przyczepność osi przedniej lub zmniejszyć przyczepność osi tylnej.

Powyższy efekt uzyskać można na kilka sposobów:

Stabilizatory

Podsterowność skoryguje zmniejszenie średnicy przedniego stabilizatora, lub zwiększenie średnicy tylnego.

Kąt nachylenia kół względem podłoża

 

  • Jeśli podsterowność jest szczególnie odczuwalna przy niższych prędkościach, pomóc może zwiększenie pochylenia kół przednich. Można to osiągnąć np. obniżając przód samochodu.

Czytaj więcej o kącie nachylenia kół.

Dystanse

 

  • Zmniejszenie rozstawu kół przedniej osi w stosunku do osi tylnej zniweluje efekt nadsterowności.
  • Wadą rozwiązania jest bardziej nerwowa reakcja auta na ruchy kierownicą.
Schemat montażu dystansu.

Schemat montażu dystansu.

Opony

 

  • Sposób zachowania jest analogiczny jak w przypadku niwelowania nadsterowności, z ta różnicą, że tym razem zmniejszamy ciśnienie opony przedniej.

Amortyzatory

 

  • Zwłaszcza gdy efekt nasila się przy niskich prędkościach, mogą pomóc bardziej miękkie amortyzatory przedniej osi lub nieco sztywniejsze osi tylniej.

Pamiętaj! Jedynie stosowanie fabrycznych nastawów zawieszenia zapewnia bezpieczne i przewidywalnie zachowania auta. Wszelkich zmian dokonujesz na własną odpowiedzialność. Każda korekta wymaga dużej wiedzy i doświadczenia. Przed wprowadzaniem jakichkolwiek modyfikacji należy skonsultować się z porządnym warsztatem.

Ilustracja 1. Zachowanie nadsterownego pojazdu.

Ilustracja 1. Zachowanie nadsterownego pojazdu.

Ilustracja 2. Zachowanie podsterownego pojazdu.

Ilustracja 2. Zachowanie podsterownego pojazdu.

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Komentarze
Re: Nadsterowność i podsterowność - korekcja
Sean 2010-08-20 Odpowiedz

Krótko i na temat-dla mnie rewelacja. A rysunki absoluynie wymiatają. Brawo OPONEO!

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo