Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony niskoprofilowe: wady i zalety

OPONEO.PL

Czy warto stosować opony niskoprofilowe? W jakich rozmiarach występują? Dowiedz się więcej!

Przeczytaj artykuł i zobacz film:

Co to są opony niskoprofilowe?

Parametrami opisującymi rozmiar opony są jej szerokość, wysokość profilu i średnica osadzenia, czyli średnica felgi. Wszystkie te parametry są ze sobą związane, co znaczy że dla danego samochodu chcąc zmienić jeden z nich - musimy dostosować również pozostałe. Wynika to z konieczności zachowania całkowitej średnicy koła (wysokości koła) przewidzianej przez producenta samochodu. Wysokość profilu, inaczej określana jako seria, jest to stosunek pomiędzy wysokością przekroju opony (czyli jej boku), a szerokością tego przekroju.

Jak obliczyć profil opony? wzor na obliczenie profilu opony

Wymiar ten nie wyraża wartości bezwzględnej, wiąże natomiast ze sobą szerokość i wysokość. Dla przykładu: zgodnie ze wzorem wysokość boku opony 205/55 R16 będzie mniejsza niż 225/55 R16. Automatycznie mniejsza będzie też jej średnica całkowita (całkowita wysokość opony).

Czym są więc opony niskoprofilowe? Są to opony w przypadku, których wysokość boku od felgi do drogi jest wartością stosunkowo małą względem szerokości przekroju opony. Opony niskoprofilowe stosowane są zwykle jako oryginalne wyposażenie w samochodach klasy średniej i wyższej. Samochody te często charakteryzują się osiągami o sportowym zacięciu. Opony niskoprofilowe bywają też stosowane przez fanów tuningu samochodowego w miejsce opon fabrycznych.

typowy rozmiar opony niskoprofilowej
Typowy rozmiar opony niskoprofilowej.

Jakie opony są niskoprofilowe?

Przemysł i rynek oponiarski podobnie jak cała motoryzacja są w ciągłej ewolucji. Tempo zmian jest duże, wciąż pojawiają się nowe rozwiązania i trendy. Również pojęcie opon niskoprofilowych na przestrzeni lat zmieniło swoje znaczenie.
Dawniej, w latach 70. każdą oponę o profilu poniżej 80 nazywano oponą niskoprofilową. Dziś, wartości te w żaden sposób nie korespondują z rzeczywistością. Obecnie, coraz rzadziej profil 55 jest uważany za niski.

Rozmiar 205/55 R16 staje się obecnie w Europie jednym z najpopularniejszych rozmiarów do aut klasy średniej. Wśród gam klasy medium często występuje bez rantu ochraniającego felgę, co sprawia, że przestaje być traktowany jako rozmiar niskoprofilowy.
Należy tutaj pamiętać o bezpośrednim związku wysokości boku i szerokości opony. Zdecydowanie łatwiej uznać za niskoprofilową oponę 185/55 R15, której faktyczna wysokość boku jest znacznie mniejsza niż w przypadku opony 205/55 R16.

Reasumując, za oponę niskoprofilową możemy uznać oponę o serii mniejszej lub równej 55-50 w zależności od szerokości. Opona niskoprofilowa zwykle jest wyposażona w rant ochronny felgi.

opona Kumho Ecsta o profilu 15
Opona Kumho Ecsta o profilu 15.

Jakie są najniższe wartości serii dla opon niskoprofilowych?

Standardy ETRTO (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Felg) z 2009 roku definiują jako najniższą serię 20, a dokładnie rozmiar 375/20 R21. Jednak podczas północno-amerykańskich targów Sema firmy Nexen i Kumho pokazały pierwsze na świecie opony serii 15. W przypadku Nexena jest to model N3000 o rozmiarze 365/15 ZR 24, natomiast Kumho zaprezentowało Ecsta SPT KU31 w rozmiarze 385/15 ZR 22.

Czy opony niskoprofilowe szybciej się zużywają?

Każda opona musi być skonstruowana i wykonana tak, by zapewniać użytkowanie i trwałość zgodnie z indeksami nośności i prędkości przypisanymi do danego rozmiaru. Zwykle dzieje się to przez odpowiednie wzmocnienie strefy stopki i czoła opony. Teoretycznie długość życia opony niskoprofilowej użytkowanej w sposób właściwy powinna być taka sama jak zwykłej opony.

Jednak może być ona bardziej podatna na wszelkiego rodzaju uszkodzenia, zwłaszcza w przypadku jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem oraz zbyt dużym obciążeniem. Nagłe najazdy na krawężniki lub inne przeszkody z dużymi prędkością lub częste ocieranie bokiem opony na przykład o krawężnik mogą przyspieszyć uszkodzenie opon niskoprofilowych. Innym czynnikiem, który przyspiesza zużycie opon niskoprofilowych jest styl jazdy i charakter pojazdów, do których są przeznaczone. Opony niskoprofilowe często należą do gam sportowych, w których producent wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienta zapewnia mu wysoki poziom przyczepności kosztem szybszego zużycia.

Obecnie coraz częściej zdarza się, że opony niskoprofilowe są wykonane w technologii typu Run Flat czyli umożliwiają jazdę nawet po całkowitej utracie ciśnienia opony. Ta właściwość wymaga dodatkowego wzmocnienia w strefie boku i barku, aby opona nawet po utracie ciśnienia pozwalała na kontynuowanie jazdy.

opona Nexen o profilu 15
Opona Nexen o profilu 15.

Wpływ opon niskoprofilowych na zawieszenie

Jeśli opony niskoprofilowe były montowane jako oryginalne wyposażenie w danym samochodzie, wszystkie elementy zawieszenia są do nich przystosowane zapewniając właściwe funkcjonowanie i odpowiednią trwałość.

Problem pojawia się gdy układ jezdny i zawieszenie pojazdy nie są właściwie zaadoptowane do większych felg i opon, które w mniejszym stopniu amortyzują nierówności. W tym przypadku opony niskoprofilowe powodują szybsze zużycie wszystkich elementów zawieszenia. Stosując opony niskoprofilowe zwiększamy także ryzyko uszkodzenia felg aluminiowych, na które zwykle zakłada się te opony. Rant ochronny opon niskoprofilowych nie uratuje nas przed uszkodzeniem, jeśli wpadniemy w dziurę na jezdni.

Jakie ciśnienie w oponach niskoprofilowych?

W przypadku opon niskoprofilowych właściwa wartość ciśnienia odgrywa szczególnie istotną rolę. Zbyt duże ciśnienie może znacznie pogorszyć komfort podróżowania, zbyt małe natomiast może w szybkim tempie doprowadzić do przegrzania i nieodwracalnego uszkodzenia opony. Dlatego zawsze należy przestrzegać wartości zalecanych przez producenta samochodu. Niektórzy producenci mający homologowane do danego modelu samochodu opony o wyższym i o niskim profilu, zalecają w przypadku tych drugich trochę wyższe wartości ciśnienia (zwykle o 0,2 bara) nie jest to jednak zasadą. Konieczność podwyższania ciśnienia wynika z tego, że mniejsza objętość opony (więc powietrza) musi przenieść taki sam ciężar.

opona niskoprofilowa poprawia wygląd auta.
Opona niskoprofilowa poprawia wygląd auta.

Opony niskoprofilowe: zalety

Najbardziej widoczną zaletą stosowania opon niskoprofilowych jest podniesienie atrakcyjności wizualnej naszego pojazdu.
Niski profil często wiąże się z zastosowaniem większych felg i opon o większej szerokości, a to może pozytywnie wpływać na zachowanie samochodu na suchej nawierzchni zarówno w czasie hamowania, jak i w zakręcie.

Niski bok to również większa sztywność opony, która jest szczególnie cenną cechą w przypadku dynamicznej jazdy w zakrętach zwłaszcza na gładkiej nawierzchni.

Opony niskoprofilowe zapewniają lepszy kontakt z samochodem, kierowca ma większą kontrolę nad autem, jest w stanie lepiej przewidzieć jego zachowanie. Zdecydowanie mniej odczuwalne są przechyły boczne.

Opony niskoprofilowe: wady

Do głównych wad opon niskoprofilowych należy zaliczyć znaczne zmniejszenie komfortu jazdy. Chodzi tu zarówno o komfort mechaniczny (tłumienia) jak i komfort akustyczny (hałas). Niższa wysokość boku i związana z nim większa sztywność opony sprawiają, że odczuwanie dyskomfortu związanego ze złym stanem nawierzchni jest znacznie większe niż w oponach o tej samej średnicy lecz wyższym profilu.Większa sztywność bieżnika, to również mniejsza powierzchnia przylegania na nierównych nawierzchniach, co może powodować nieznaczne zmniejszenie przyczepności.

Niski profil to również zwykle znaczna szerokość opony. Ta natomiast może potencjalnie generować większy hałas.
Opony niskoprofilowe, jeśli montowane w autach nieprzystosowanych fabrycznie do sztywnej pracy kół, może negatywnie wpływać na zużycie wszystkich elementów zawieszenia. Ponadto, jeśli wysokość koła zostanie zmieniona o 5 mm, wymagana będzie korekta ustawień świateł pojazdu.

dlaczego warto kupić w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (30)
Szym=CrupaR 2010-02-10
OPony niskoprofilowe do dla mnie mniej niz 45, od zawsze na takich jezdziłem i nie ma sie co oszukiwac nie jest to praktyczne. Jeden wielki slalom gigant w i poza miestaem. I te spinajace sie miesnie przy dzwonie w dziure. NIgdy nie uwazałem tego za praktyczne, ale zawsze mnie to bawiło byc moze dlatego ze nie robie wiecej n iz 40-50 km dziennie. Odpowiedz
195/50 r16 2013-08-16
mam opony continental 195/50 r16, w zakrętach mają naprawdę bardzo dobrą przyczepność (lepszą niż policyjna pościgowa octavia która próbując mnie zatrzymać na krętej drodze zostawała w tyle na każdym zakręcie nadrabiając na prostej). jeśli uwierzymy że ta opona ma duuuużo większą przyczepność to możeby jechać w każdym zakręcie dużo za szybko. jedyne o czym trzeba pamiętać to wyważanie kół i prostowanie felg. ja co 3 miesiące odwiedzam wulkanizatora i za każdym razem ma się co napocić a taka krzywa felga uszkadza łożyska, zawieszenie. nie rozpisując się po prostu trzeba częściej odwiedzać wulkanizatora i liczyć się z kosztami prostowania felg ale jeśli nie oszczędzamy na oponach i kupimy nowe klasy premium to przyczepność dogrzanej opony na suchym asfalcie jest niesamowita Odpowiedz
janko 2013-12-21
jak trafisz niskoprofilowa opona w kraweznik przy 50km/h to już nie masz opony, bo krawężniki dzialają jak brzytwy i zdzierają z takiej opony bieżnik. wiem, sam to przerabiałem Odpowiedz
szofer z BMW 2013-03-26
Dlaczego autor pominął tak istotny element eksploatacji niskoprofilówek jak katastrofalne zachowanie się samochodu na takich oponach w czasie deszczu przy aquaplaningu! Odpowiedz
Grzegorz 2014-05-28
szofer z BMW 2013-03-26
Dlaczego autor pominął tak istotny element eksploatacji niskoprofilówek jak katastrofalne zachowanie się samochodu na takich oponach w czasie deszczu przy aquaplaningu!
Przejdź do komentarza
@szofer z BMW bo wysokość profilu opony nie ma nic wspólnego ze zjawiskiem aquaplaningu. Wszystko zależy od rzeźby bieżnika, materiałów z jakich wyprodukowano ogumienie i ciśnienia w oponie. Wszystko to co wymieniłem musi być zachowane w jakiś standardach żeby opona dobrze odprowadzała wodę. Na mój przykład mogę podać opony Uniroyal Rainsport 2 w rozmiarze 195/45 R16. Przejedź się na takiej oponie a dopiero potem się wypowiadaj o czymś, o czym nie masz pojęcia. Odpowiedz
G-Style 2012-06-11
a jaki najnizszy profil by najlepiej pasowal do felg 15' obecnie sa opony o szerokosci (z tylu) 205 (z przodu) 195. Profilu nie pamietam ale jesc dosyc duzy a planuje obnizyc troche Scenica i dac niskoprofilowki dla wygladu i nie wiem czy kupowac nowe alu czy dostosowac opony do tych co sa ( a mam bbs'y :D ) Odpowiedz
Rafian 2012-05-08
A co powiecie o oponach 235/45 17R czy dobrze sie bedzie jeździło na takich oponach w aucie BMW 5 Kombi...? Odpowiedz
rico 2012-03-22
A co z ekonomią na szerokich i niskich pali więcej, czy mniej, bo mnie wyszło prawie 0,5 litra więcej na szerokich. A wasze spostrzeżenia? Odpowiedz
tolek 2011-08-15
od tygodnia jezdze na niskoprofilowych 225/40/18" i wszystko jest ok.faktycznie kazda dziurke w jezdni czuc bardziej, no i ten szum (huczenie)jakby jechal walcem.ale cos za cos, bo wizualnie super Odpowiedz
Red 2014-09-25
tolek 2011-08-15
od tygodnia jezdze na niskoprofilowych 225/40/18" i wszystko jest ok.faktycznie kazda dziurke w jezdni czuc bardziej, no i ten szum (huczenie)jakby jechal walcem.ale cos za cos, bo wizualnie super
Przejdź do komentarza
zgadzam się z przedmówcą w stu procentach Odpowiedz