Jeden z najstarszych koreańskich producentów opon przeżył w swoich dziejach sukces i upadek. Nowy rozdział w jego historii rozpoczął się od hasła, które zawiera się w jego nazwie: „Next Century Tires”, czyli „opony nowej ery”. W skrócie Nexen Tire.

Yangsan to średniej wielkości miasto w południowo-wschodniej części Korei Południowej. To właśnie tu w 1942 roku powstała firma Heung-Ah Tire i tu dziś znajduje się fabryka i główna siedziba firmy Nexen Tire. Zanim w Yangsan powstały pierwsze opony do samochodów, Heungh-Ah zajmowało się głównie produkcją na potrzeby japońskiej armii. Trwała druga wojna światowa, Korea znajdowała się pod japońską okupacją, a Koreańczycy byli siłą werbowani do służby w jej wojsku. Nie były to czasy sprzyjające biznesowemu myśleniu na dużą skalę. W 1943 roku Korea odzyskała niepodległość, ale do odzyskania pełnej sprawności państwa w powojennych realiach było daleko. Tym bardziej, że półwysep, na którym leży został podzielony na dwa, zwaśnione kraje. Od 1953 roku w Korei Południowej stacjonowały wojska amerykańskie.

logo nexen
Logo marki Nexen.

Woosung Tire - poprzednik Nexen

Dzięki wsparciu amerykańskich technologii, w 1956 roku zakład w prowincji Kyongsang Południowy, we wspomnianej miejscowości Yangsan rozpoczął produkcję pierwszych w kraju opon motocyklowych. Dwanaście lat później zmieniona została nazwa firmy: z Heungh-Ah na Woosung Tire. Choć pierwsze modele ogumienia samochodowego w fabryce w Yansang powstały jeszcze ze starą nazwą – na początku lat sześćdziesiątych, dopiero pod nowym szyldem stały się bardziej znane nie tylko w Korei Południowej, ale i na sąsiednich rynkach azjatyckich.

Kolejny ważny okres w historii Nexen Tire rozpoczął się wraz z latami osiemdziesiątymi. Rozbudowa i modernizacja fabryki w Yangsan pozwoliły Woosung na skuteczniejszą ekspansję biznesową w Azji. W połowie dekady firma miała w ręku pierwszy atut – premierowe opony radialne własnego projektu i produkcji. Jej potencjał zaczynali dostrzegać też inwestorzy z Europy. W 1987 roku Koreańczycy przypieczętowali joint venture z francuskim koncernem Michelin. W ten sposób powstała spółka Michelin Korea Tire. W tym samym roku akcje Woosung Tire debiutowały na giełdzie papierów wartościowych w Seulu.

opona nexen felga dotz
Opony Nexen charakteryzują się bardzo dobrą przyczepnością.

Woosung - nieoczekiwany kryzys i bankructwo

Priorytetem dla szefów firmy pozostawał rynek azjatycki, choć pod koniec lat osiemdziesiątych opony Woosung trafiały też między innymi do Australii. W 1991 roku doszło do skutku porozumienie koreańskiej spółki z japońską marką Ohtsu Tire & Rubber. Japończycy mieli służyć partnerom z Yangsan wsparciem technologicznym. Zaledwie rok później Woosung mógł pochwalić się wymiernym efektem tej współpracy: pierwszym w kraju modelem ogumienia samochodowego z bieżnikiem w kształcie litery „V”.

W 1997 roku sprzedaż opon marki Woosung osiągnęła rekordowy poziom 150 mln dolarów, co wywindowało ją na 41. miejsce wśród światowych producentów ogumienia. Tym mocniej rynek zszokowały informacje o bankructwie firmy ogłoszone rok później. Jednym z jego podłoży był poważny ekonomiczny kryzys, jaki wtedy przechodziła koreańska gospodarka. Niemal w tym samym czasie upadał w Korei prawdziwy gigant – koncern Daewoo. W pewnym momencie wszyscy najwięksi tamtejsi producenci samochód wstrzymali produkcję, bo producenci opon żądali znaczącego podniesienia cen swoich towarów.

nexen drift
Nexen, podobnie jak inni znani producenci opon, wspiera sport motorowy.

Odrodzenie pod nazwą Nexen

Przyszłość Woosung wyjaśniła się, gdy historia firmy zatoczyła koło. W 1999 roku powołano spółkę Heungh-Ah Corporation, która kupiła upadające przedsiębiorstwo i rok później zmieniła jego nazwę na Nexen Tire, bazując na przywołanym wcześniej haśle: „Next Century Tires”. Nowe rozdanie w dziejach marki przyniosło dobre wyniki i ciekawe perspektywy. W 2004 roku otwarto nową fabrykę w Yangsan, a Nexen zainwestował w produkcję opon typu high performance, czego efektem był nowy model N5000 (inną nowością były opony zimowe do SUV-ów). Rok później firma otworzyła swoje przedstawicielstwo w Stanach Zjednoczonych i rozpoczęła produkcję gumy nano-compound zapewniającej ogumieniu lepszą przyczepność do podłoża.

W 2006 roku wystartowała budowa nowego zakładu w chińskiej miejscowości Qingdao (otwarto go w 2007 roku). Kolejnymi dobrymi wiadomościami były kontrakty z najważniejszymi producentami samochód w Korei Południowej. Od 2008 roku Nexen dostarcza opony do aut marek Hyundai, Kia i Ssangyong. Aktywnie uczestniczy też w sportach motorowych, głównie w drifcie, będąc partnerem takich amerykańskich imprez jak Xtreme Drift Circuit i Formula Drift. W ramach ciekawostki dodajmy, że Nexen sponsoruje też klub baseballowy w Seulu, noszący nazwę Nexen Heroes.

nexen reklama targi
Firma dba o dobry PR - jej stanowiska na targach motoryzacyjnych robią wrażenie.

Nexen - dynamiczny rozwój

Jeszcze w 2005 roku wartość eksportu opon Nexen wynosiła 100 milionów dolarów. Trzy lata później była ona czterokrotnie wyższa. Należy pamiętać, że prócz rynków azjatyckiego i amerykańskiego, Nexen bardziej zdecydowanie niż kiedykolwiek wcześniej zaangażował się w działalność w Europie. W 2008 roku firma otworzyła swoją filię w Niemczech, tworząc spółkę Nexen Tire Europe.

Obecnie firma zatrudnia ponad 2 tysiące pracowników, a jej opony sprzedawane są w 120 krajach świata. Jej szefowie mają jednak apetyt na więcej. W 2010 roku Nexen ogłosił budowę nowej fabryki ogumienia w Korei.

 

Kup opony Nexen


Galeria

nexen baseball
nexen drift
nexen reklama 1
nexen reklama 2
nexen reklama 3
nexen reklama 4
nexen reklama 5
nexen reklama 6
opony nexen

opony nexen 3

opony nexen 2