Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Historia opon Bridgestone

Źródło: OPONEO.PL SA
aktualizacja: 05 maja 2009

Bridgestone jest uznawany za największego producenta opon i artykułów gumowych na świecie. Dowiedz się więcej na temat tego japońskiego koncernu.

Gdy na początku lat trzydziestych ubiegłego stulecia Shojiro tworzył podwaliny pod przyszłą światową potęgę oponiarską, wiedział, że kluczowa będzie jej nazwa. Ponieważ w tamtych czasach produkty rodem ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii cieszyły się doskonałą renomą, Ishibashi zastosował dość przebiegły fortel. Dosłownie przetłumaczył swoje nazwisko na język angielski, a w wyrażeniu "stone bridge", które otrzymał, przestawił oba wyrazy i… voila! Narodził się Bridgestone.

Shojiro Ishibashi - tworca bridgestone
Shojiro Ishibashi - założyciel firmy Bridgestone.

Zanim Shojiro zdecydował się na inwestycję w przemyśle oponiarskim, razem z bratem prowadził w mieście Kurume na wyspie Kyushu nieźle prosperujący interes, w ramach którego produkował Tabi, tradycyjne japońskie obuwie. Ishibashi zbił pokaźny majątek wprowadzając na rynek w 1925 roku gumowe podeszwy. Kilka lat później znów wykazał się znakomitą intuicją w interesach. W 1930 roku wyprodukował swoją pierwszą oponę, a rok później założył Bridgestone Tire Co. Ltd. Stał się w ten sposób pierwszym japońskim producentem ogumienia dla raczkującej wówczas w Japonii motoryzacji.

Produkcja opon odbywała się w nowej fabryce. Aby jednak sprostać rosnącemu popytowi na nie w okolicach Tokio, w 1937 roku Ishibashi przeniósł siedzibę swojej firmy do stolicy Japonii. Shojiro próbował przy tym cały czas zdywersyfikować swoją działalność – w swoich zakładach wytwarzał też między innymi piłeczki golfowe oraz m. in. pasy transmisyjne i klinowe oraz gumowe węże. Natomiast w czasie drugiej wojny światowej, Bridgestone produkował głównie asortyment na potrzeby armii.

W 1942 roku firma na krótko zmieniła nazwę na Nippon Tire Co., Ltd. Dziewięć lat później powrócono do oryginalnego szyldu, a dopiero w 1984 roku ugruntowała się ostateczna nazwa: Bridgestone Corporation.

logo marki bridgestone
Logo Bridgestone.

Powojenna ekspansja

Po wojnie koncern mógł świętować spektakularny progres. Główna siedziba Bridgestone została przeniesiona do ścisłego centrum Tokio, otwarto też nowe punkty dystrybucji. Do sprzedaży wprowadzono opony zawierające kord. Dzięki innowacjom technicznym i organizacyjnym, w 1953 roku sprzedaż produktów spod znaku "Kamiennego Mostu" osiągnęła poziom 10 miliardów jenów, czyniąc firmę największym producentem opon w Japonii. W tym samym czasie Bridgestone rozpoczął produkcję motocykli, jednak nie były one w stanie konkurować z modelami takich marek, jak Honda, Suzuki czy Yamaha, dlatego projekt ten został wkrótce potem zamknięty. Za to w latach sześćdziesiątych Bridgestone wzbogacił się o cztery nowe fabryki opon, a w następnej dekadzie – o sześć kolejnych. Otwarto je między innymi w Singapurze (pierwsza zagraniczna fabryka Brigestone, rok 1965), a także w Malezji, Tajlandii i Indonezji. W 1967 roku utworzono w Stanach Zjednoczonych oddział zajmujący się marketingiem. Wówczas to zakrojony na szeroką skalę program poprawy jakości pozwolił na ujednolicenie wyśrubowanych standardów jakościowych wewnątrz firmy oraz podniósł wydajność. Działania te zaowocowały przyznaniem Bridgestone prestiżowej „Deming Prize” w 1968 roku.

 

opony bridgestone w wyścigach motocyklowych
Opony Bridgestone są na szeroką skalę wykorzystywane w sportach motorowych.

Bridgestone plus Firestone

Międzynarodowa ekspansja firmy szła w parze z technicznymi innowacjami. W 1962 roku Bridgestone wyprodukował pierwszą japońską oponę radialną do samochodów ciężarowych i autobusów, a dwa lata później – do samochodów osobowych. Na terenie Japonii prężnie działały fabryki w Kurume, Jokohamie i Tokio. Powstawały tam nie tylko opony, ale i inne produkty gumowe. Firma stała się również czołowym w kraju producentem rowerów.

W 1976 roku zmarł założyciel Bridgestone, Shojiro Ishibashi. Pod nowym kierownictwem, firma nie zwalniała tempa na rynku. Wciąż rozwijała też kolejne inicjatywy. Jeszcze za życia Shojiro, w 1970 roku Bridgestone, producent nie tylko piłek, ale i kijów golfowych zorganizował pierwsze zawody "Bridgestone Golf Tournament" znane dziś jako Bridgestone Open. W 1972 roku powstaje w Brukseli przedstawicielstwo koncernu na Europę. Natomiast pod koniec dekady firma rozpoczęła sprzedaż felg aluminiowych i zaczęła rozwijać technologię przerobu zużytych opon na paliwo i dodatki do produkcji cementu.

Lata osiemdziesiąte rozpoczęły złotą erę w Bridgestone. Firma ukoronowała swoją ekspansywną działalność międzynarodową. Najbardziej spektakularnym wydarzeniem było przejęcie amerykańskiego giganta Firestone. Wcześniej japoński koncern zaangażował się w wykupienie większościowego pakietu w australijskim przedsiębiorstwie oponiarskim Uniroyal Holdings. Z Antypodów Bridgestone ruszył do USA, gdzie na początek otworzył niewielką sieć dystrybucyjną Cockpit. W 1983 roku nabył pierwszą fabrykę Firestone Tire & Rubber Company w Tennessee. Pięć lat później, za 2,65 miliarda dolarów cała amerykańska firma stała się częścią koncernu z kraju Kwitnącej Wiśni. Poszerzyło to zakres wpływów Bridgestone nie tylko w Ameryce, gdzie pozycja produktów Firestone była bardzo silna, a sieć sprzedaży mocno rozwinięta, ale i w Europie, gdzie Firestone posiadał swoje fabryki (w Portugalii, Hiszpanii, we Włoszech i Francji). Po tym globalnym połączeniu, w Europie utworzone zostało biuro Firestone Europe Inc. Jego siedzibę ulokowano w Brukseli, tuż obok siedziby Bridgestone. W trakcie fuzji nie obyło się bez problemów – dotyczyły one głównie restrukturyzacji Firestone, a także awaryjności serii opon tej marki, które przez krótki czas musiały odbić się na jej wizerunku.

Bridgestone w F1
Od 2007 roku opony Bridgestone były na wyłącznym wyposażeniu F1.

Czas na Formułę 1

Operacje biznesowe zwieńczyły dzieło inżynierów. W 1982 roku firma zaprezentowała w Japonii pierwszą bezkolcową oponę zimową, zaś pięć lat później opracowano oryginalny skład wielowarstwowej mieszanki do użycia właśnie w tym rodzaju ogumienia. Dużym osiągnięciem było również opracowanie rewolucyjnej teorii optymalizacji kontroli tłoczenia oraz teorii kontroli naprężeń dla pojazdów ciężarowych i autobusów. W 1986 roku wysiłki te doceniło Porsche, które uznało wyczynowe opony Bridgestone RE71 za odpowiednie dla fabrycznego wyposażenia limitowanej edycji modeli 959, najszybszego seryjnego samochodu tamtych czasów.

O tym, że szybkość i Bridgestone mają ze sobą wiele wspólnego, dowiódł debiut marki wyścigach Formuły 1. W 1997 roku bolidy wyposażone w ogumienie Bridgestone Potenza sięgnęły po cztery miejsca na podium już podczas pierwszego sezonu. Rok później japońska firma miała udział w tytule zarówno Miki Hakkinena, jak i całego teamu Mercedes/McLaren. W sumie Bridgestone zdobył po siedem mistrzostw F1 wśród kierowców i konstruktorów z zespołami McLarena oraz Ferrari. Od 2007 roku koncern był wyłącznym dostawcą opon w Formule 1. Dostarcza też ogumienie do wyścigów GP2.

 

nowoczesne opony zimowe Bridgestone
Bridgestone mocno inwestuje w rozwój technologiczny.

Inwestycje na miarę XXI wieku

Na rynku "cywilnym" Bridgestone wyrósł w międzyczasie na jednego z liderów w dziedzinie opon Runflat umożliwiających kontynuowanie jazdy po przebiciu ogumienia. Warto wspomnieć również, że w 2002 roku wprowadził do sprzedaży nowy rewolucyjny system bezpieczeństwa – Aircept używany w super szerokich oponach Greatec zastępujących bliźniacze opony napędowe w ciężarówkach i autobusach. System Aircept pozwala na kontynuowanie jazdy z ładunkiem nawet po utracie ciśnienia roboczego.

Na początku XXI wieku szefowie Bridgestone zdecydowali się na kolejne międzynarodowe inwestycje – otworzył nowe fabryki, między innymi w Polsce, Japonii, Meksyku, Indonezji i Kostaryce, a także wykupił 18,9 procent udziałów fińskiego producenta opon Nokian PLC. Obecnie, oprócz marek Bridgestone i Firestone, japoński koncern produkuje i sprzedaje opony pod takimi markami jak Dayton, First Stop, Seiberling, Road King, czy Peebless. Opony koncernu Bridgestone powstają w 178 zakładach na całym świecie. Tak wielkiego „Kamiennego Mostu” nie wyobrażał sobie chyba nawet sam Shojiro Ishibashi.

 

Zobacz ofertę opon Bridgestone

 

dlaczego-warto-kupic-w-oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz