Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu

Mav, edytowano: 2011-09-08

To już drugi artykuł z cyklu „Elementy zawieszenie samochodu”. Znajdziesz w nim informacje na temat zbieżności kół pojazdu i wpływu tego zjawiska na trakcję oraz prowadzenie auta.

Nim przeczytasz zobacz film na ten temat:

Zbieżność kół w aucie to temat, który pojawia się z reguły wówczas, gdy z samochodem zaczyna się dziać coś niepokojącego. Winna temu może być właśnie zbieżność, szczególnie gdy np. skrzywienie kierownicy było poprzedzone wjechaniem w dużą dziurę ze znaczna prędkością lub gwałtownym najechaniem na krawężnik. Jeżeli te zjawiska były bardzo silne, skrzywieniu mogła ulec końcówka drążka kierowniczego. Wówczas poskutkuje to przestawieniem geometrii, które ma negatywny wpływ na jazdę i prowadzenie samochodu.

Schemat wyznaczania zbieżności kół przednich
Schemat wyznaczania zbieżności kół przednich.

Objawy braku zbieżności kół

Efekt zbieżności przednich kół kierowca odczuwa w czasie jazdy jako tendencję do ich prostowania. Jest ona szczególnie wyczuwalna podczas szybkiej jazdy na wprost. Wówczas auto utrzymuje prosty tor jazdy nawet po puszczeniu kierownicy – takie zjawisko jest pożądane.

Jeżeli natomiast czujemy, że musimy wciąż skręcać kierownicą aby utrzymać kierunek jazdy na wprost, powinniśmy odwiedzić stację diagnostyczną. Podobnie musimy postąpić w przypadku gdy czujemy, że auto łatwiej wchodzi w zakręty lewe niż prawe bądź odwrotnie. Długotrwała jazda z nieprawidłową zbieżnością może także objawić się zbyt mocno zużytym bieżnikiem na brzegach opon.

Należy podkreślić, że zbieżność nie ma wpływu na ściąganie auta w czasie jazdy na wprost. Za ten efekt odpowiada camber czyli różnica w kątach pochylenia kół, różnica w ciśnieniu opon lub też w wysokości sprężyn (albo ich uszkodzenie).

Czym jest zbieżność?

Na początek warto przypomnieć, że prawidłowo ustawione koła w samochodzie są lekko skierowane przodami ku sobie. Podyktowane jest to m. in. zjawiskami zachodzącymi z kołami przedniej osi w aucie przednionapędowym podczas przyspieszania.

Koła generują moment siły, dzięki której każde z nich stara się pociągnąć auto w swoją stronę. Taka sytuacja jest pozornie stabilna, ponieważ siły wytwarzane z dwóch stron samochodu znoszą się wzajemnie. Jednak w momencie gdy auto np. wjedzie w dziurę, jedno z kół ma większą przyczepność, a to doprowadza samochód do utraty stabilności. Auto zaczyna „myszkować” i wymaga nieustannych korekt toru jazdy.

W celu uniknięcia ciągłych korekt wystarczy oba koła skierować nieco do wewnątrz. Koła będą nadal wytwarzać przeciwne sobie siły, ale system ten będzie stabilny. Dodatkowo obciąża on wszystkie elementy zawieszenia oraz opony, co pozytywnie wpływa na prowadzenie auta. Ma także swoje wady – powoduje lekką podsterowność w czasie pokonywania zakrętów.

Nastawy zbieżności kół

Nawet auta bez przeszłości wypadkowej bardzo często mają nieprawidłową zbieżność kół. Ustawienia te mogą się zmienić na skutek wymiany opon bądź normalnego zużycia części zawieszenia (przegubów drążków kierowniczych, łożysk kół, tulei metalowo-gumowych). Właśnie z tego powodu warto zwrócić uwagę na normy zbieżności kół podczas rutynowego badania diagnostycznego.

Przykłady zbieżności kół przednich +0,5 o
Przykłady różnych zbieżności połówkowych, przy tej samej zbieżności sumarycznej (kierownica ustawiona na wprost).

Należy przy tym pamiętać, że różna zbieżność połówkowa mierzona statycznie na stacji diagnostycznej wyrówna się podczas jazdy w wyniku działania sił dynamicznych. Ubocznym zjawiskiem będzie wówczas skręcona kierownica w czasie jazdy na wprost. Natomiast podczas postoju samochodu z kierownicą na wprost zaobserwujemy niesymetrycznie ustawione koła.

Efekt wyrównywania zbieżności połówkowej nie nastąpi w przypadku zbieżności tylnej osi. Na jej symetrię należy zwrócić szczególną uwagę szczególnie w konstrukcjach wielowahaczowych (np. Volkswagen Passat B6), które mają możliwość regulacji.

Zbieżność kół w motorsporcie

Fabryczne nastawienie zbieżności jest pewnym kompromisem uwzględniającym bezpieczeństwo samochodu, który porusza się na różnych nawierzchniach. Podczas wyścigów GT, gdzie dominują samochody tylnonapędowe, najczęściej koła w przedniej osi ustawione są rozbieżnie, natomiast koła na tylnej osi lekko zbieżnie.

Inaczej wygląda to w rajdach gdzie nastawy geometrii zawieszenia są dopasowywane do różnych warunków nawierzchniowych. Na asfaltowych, gładkich nawierzchniach z długimi i szybkimi łukami zbieżność przedniej osi otrzymuje wartości dodatnie, a oś tylną nastawia się na tzw. zero. Przednią i tylną oś ustawia się rozbieżnie na luźnych, szutrowych nawierzchniach, na których rajdówka prawie nigdy nie jedzie prosto. Dzięki temu występuje natychmiastowa reakcja na ruch kierownicą przy pogorszeniu komfortu jazdy na wprost.

Ustawienie geometrii kół jest na tyle ważne, że inżynierowie zawieszeniowi niekiedy rezerwują wiele dni treningowych na dopasowanie nastawów optymalnych dla danego rajdu.

Zbieżność w samochodach rajdowych korygowana jest nieraz na serwisie przed odcinkami specjalnymi.
Zbieżność w samochodach rajdowych korygowana jest nieraz na serwisie przed odcinkami specjalnymi.

Dlaczego zbieżność jest taka istotna?

Nawet w przypadku gdy w zachowaniu auta nie dostrzegamy żadnych nieprawidłowości, parametry zbieżności mogą różnić się od wartości fabrycznych. Wówczas dochodzi do zwiększenia oporów toczenia, a co za tym idzie – większego zużycia paliwa i nadmiernego ścierania się bieżnika. Obniża się także poziom bezpieczeństwa poprzez nietypowe reakcje samochodu na ruch kierownicy. Istnieją przypadki niepoprawnej pracy systemów ESP spowodowanych np. zgiętym drążkiem kierowniczym (kiedy jedziemy na wprost, ale mamy skręconą kierownicę ESP ingeruje, gdyż taka sytuacja oznacza dla komputera poślizg).

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (29)
Mikrusek 2010-02-17
Szkoda ze artykuł nmie do konca wyczerpuje to pojecie, przynajmniej moim zdaniem. Sam wczesniej miałem małego Opelka Tigre na kołach 17 i sie okazało ze wiekszosc zakładów jeszcze lat temu kilka nie mogło zaproponowac takiej usługi. Teraz mam 18" w innym aucie fabrycznie i jestem ciekawy czy nie bedzie problemow. NIe mowimy oczywiscie o salonie dilerskim. A moze mi ktos przedstawic jaka metoda jest najskuteczniejsza i jakie w ogóle sa metody. Odpowiedz
zetk 2013-03-14
opinie wasze są interesujące i na temat,ja wymieniłem w skodzie fabia I drazki kierownicze i z prawej strony sworzeń wahacza i lozysko amortyzatora,nastepnie ustawialem zbieznosc w trzech warsztatach oraz sprawdziłem sprawnosc zawieszenia na stacji diagnostycznej 65%,niby wszystko jest OK,a samochód wczasie jazdy jesli wpadnie nawet wniewielka dziure przy predkosci powyzej 60km/h traci stabilnosc i nikt nie potrafi wyjasnic co jest tego przyczyną,nadmieniam ze przed naprawą nie było z samochodem takich problemów,elementy zawieszenia były wymieniane tylko dlatego ze na drązku kierowniczym był luz a lozysko amortyzatora skrzypiało. proszę o sugestię co może być tego przyczyną pozdrawiam Odpowiedz
kozak 2012-05-06
Co opisujecie to prawda tylko pada pytanie na na jakim sprzęcie ustawiać geometrię kół? Co stacja to inne parametry. Odpowiedz
Jerry 2012-02-01
witam.. macie racje co do ustawienia zbieznosci kol ich upadu czy jak to sie nazywa ale czy ktos pomysla ze trzeba tez i pomyslec o nowych amortyzatorach z tego co wiem wymienia sie ja co 100000 km i dopiero wtedy mozna pomyslec o ustawieniu zbieznosci kol mialem podobny przypadek i mysle ze nie pisze bzdur Odpowiedz
ERNEST 5/60 2012-01-18
autor tych rysunków ma racje. wszystkie te rysunki mają prawidłową zbieżność ,lecz błędna jest połówkowa zbieżność , a to ma wpływ na to ,że w jedną ze stron mamy mocniejszy skręt bądź odwrotnie a w nowszych pojazdach możemy być problem z esp ponieważ komputer widzi krzywą kierownice i uważa ze pojazd wpada w poślizg. Odpowiedz
dialekt mechanik 2013-03-08
ERNEST 5/60 2012-01-18
autor tych rysunków ma racje. wszystkie te rysunki mają prawidłową zbieżność ,lecz błędna jest połówkowa zbieżność , a to ma wpływ na to ,że w jedną ze stron mamy mocniejszy skręt bądź odwrotnie a w nowszych pojazdach możemy być problem z esp ponieważ komputer widzi krzywą kierownice i uważa ze pojazd wpada w poślizg.
Przejdź do komentarza
@ERNEST 5/60 Co za brednie. Nie masz pojęcia jak wgląda zawieszenie. Termin połówkowa zbieżność jest umowny i teoretyczny. Chodzi o wartość jednego koła. W praktyce nie skręcasz bardziej w jedną stronę. Odpowiedz
marcin poznan 2011-12-25
W jednym z poznanskich warsztatow specjalizujacym sie w naprawach zawieszen,zbieznosci itd. panowie do ustawienia zbieznosci potrzebuje tylko jednego drazka kierowniczego mimo iz pojazd jest wyposazony w dwa. Niestety przekonalem sie o tym osobiscie,po zabiegu sprawdzenia i ustawienia kompletnej geometrii pojazdu,w aucie jadac na wprost kierownica byla lekko skrecona w lewo. 100zl za partactwo.Katy pochylenia kol nawet nie zostaly sprawdzone,mimo ze bylo widac golym okiem ze sa rozne. Odpowiedz
capsel 2011-04-18
Spróbuj utrzymać auto z tylnym napędem (ponad 300 KM) gdy różnica POCHYLENIA tylnych kół wynosi 1 stopień(255/50 R17). Nie przewidywalne jak kobieta... Odpowiedz
DZIK 2011-02-21
"Czy koła samochodu są ustawione równolegle na wprost? Nie, koła są lekko skierowane przodami ku sobie." - BZDURA JAKAŚ!!!! Jest przeciez różnica w samochodach z przednim i tylnym napedem!!!!!!Autor nie widzi różnicy w napedach przednio napedowych i tylno napedowych samochodów seryjnych!!! Zbieżność kół to takie ustawienie przednich kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu (w samochodach z napędem na przednie koła odwrotnie- czyli rozbierznie, nie ku sobie). Odpowiedz
Marek 2013-06-28
DZIK 2011-02-21
"Czy koła samochodu są ustawione równolegle na wprost? Nie, koła są lekko skierowane przodami ku sobie." - BZDURA JAKAŚ!!!! Jest przeciez różnica w samochodach z przednim i tylnym napedem!!!!!!Autor nie widzi różnicy w napedach przednio napedowych i tylno napedowych samochodów seryjnych!!! Zbieżność kół to takie ustawienie przednich kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu (w samochodach z napędem na przednie koła odwrotnie- czyli rozbierznie, nie ku sobie).
Przejdź do komentarza
@DZIK Niekoniecznie. To zasady sprzed 20 lat. Obecnie wiele samochodów przednionapędowych ma osie przednie zbieżnie ustawiane. Odpowiedz