Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu

Mav, edytowano: 2011-09-08

To już drugi artykuł z cyklu „Elementy zawieszenie samochodu”. Znajdziesz w nim informacje na temat zbieżności kół pojazdu i wpływu tego zjawiska na trakcję oraz prowadzenie auta.

Zbieżność kół w aucie to temat, który pojawia się z reguły wówczas, gdy z samochodem zaczyna się dziać coś niepokojącego. Winna temu może być właśnie zbieżność, szczególnie gdy np. skrzywienie kierownicy było poprzedzone wjechaniem w dużą dziurę ze znaczna prędkością lub gwałtownym najechaniem na krawężnik. Jeżeli te zjawiska były bardzo silne, skrzywieniu mogła ulec końcówka drążka kierowniczego. Wówczas poskutkuje to przestawieniem geometrii, które ma negatywny wpływ na jazdę i prowadzenie samochodu.

Schemat wyznaczania zbieżności kół przednich
Schemat wyznaczania zbieżności kół przednich.

Objawy braku zbieżności kół

Efekt zbieżności przednich kół kierowca odczuwa w czasie jazdy jako tendencję do ich prostowania. Jest ona szczególnie wyczuwalna podczas szybkiej jazdy na wprost. Wówczas auto utrzymuje prosty tor jazdy nawet po puszczeniu kierownicy – takie zjawisko jest pożądane.

Jeżeli natomiast czujemy, że musimy wciąż skręcać kierownicą aby utrzymać kierunek jazdy na wprost, powinniśmy odwiedzić stację diagnostyczną. Podobnie musimy postąpić w przypadku gdy czujemy, że auto łatwiej wchodzi w zakręty lewe niż prawe bądź odwrotnie. Długotrwała jazda z nieprawidłową zbieżnością może także objawić się zbyt mocno zużytym bieżnikiem na brzegach opon.

Należy podkreślić, że zbieżność nie ma wpływu na ściąganie auta w czasie jazdy na wprost. Za ten efekt odpowiada camber czyli różnica w kątach pochylenia kół, różnica w ciśnieniu opon lub też w wysokości sprężyn (albo ich uszkodzenie).

Czym jest zbieżność?

Na początek warto przypomnieć, że prawidłowo ustawione koła w samochodzie są lekko skierowane przodami ku sobie. Podyktowane jest to m. in. zjawiskami zachodzącymi z kołami przedniej osi w aucie przednionapędowym podczas przyspieszania.

Koła generują moment siły, dzięki której każde z nich stara się pociągnąć auto w swoją stronę. Taka sytuacja jest pozornie stabilna, ponieważ siły wytwarzane z dwóch stron samochodu znoszą się wzajemnie. Jednak w momencie gdy auto np. wjedzie w dziurę, jedno z kół ma większą przyczepność, a to doprowadza samochód do utraty stabilności. Auto zaczyna „myszkować” i wymaga nieustannych korekt toru jazdy.

W celu uniknięcia ciągłych korekt wystarczy oba koła skierować nieco do wewnątrz. Koła będą nadal wytwarzać przeciwne sobie siły, ale system ten będzie stabilny. Dodatkowo obciąża on wszystkie elementy zawieszenia oraz opony, co pozytywnie wpływa na prowadzenie auta. Ma także swoje wady – powoduje lekką podsterowność w czasie pokonywania zakrętów.

Nastawy zbieżności kół

Nawet auta bez przeszłości wypadkowej bardzo często mają nieprawidłową zbieżność kół. Ustawienia te mogą się zmienić na skutek wymiany opon bądź normalnego zużycia części zawieszenia (przegubów drążków kierowniczych, łożysk kół, tulei metalowo-gumowych). Właśnie z tego powodu warto zwrócić uwagę na normy zbieżności kół podczas rutynowego badania diagnostycznego.

Przykłady zbieżności kół przednich +0,5 o
Przykłady różnych zbieżności połówkowych, przy tej samej zbieżności sumarycznej (kierownica ustawiona na wprost).

Należy przy tym pamiętać, że różna zbieżność połówkowa mierzona statycznie na stacji diagnostycznej wyrówna się podczas jazdy w wyniku działania sił dynamicznych. Ubocznym zjawiskiem będzie wówczas skręcona kierownica w czasie jazdy na wprost. Natomiast podczas postoju samochodu z kierownicą na wprost zaobserwujemy niesymetrycznie ustawione koła.

Efekt wyrównywania zbieżności połówkowej nie nastąpi w przypadku zbieżności tylnej osi. Na jej symetrię należy zwrócić szczególną uwagę szczególnie w konstrukcjach wielowahaczowych (np. Volkswagen Passat B6), które mają możliwość regulacji.

Zbieżność kół w motorsporcie

Fabryczne nastawienie zbieżności jest pewnym kompromisem uwzględniającym bezpieczeństwo samochodu, który porusza się na różnych nawierzchniach. Podczas wyścigów GT, gdzie dominują samochody tylnonapędowe, najczęściej koła w przedniej osi ustawione są rozbieżnie, natomiast koła na tylnej osi lekko zbieżnie.

Inaczej wygląda to w rajdach gdzie nastawy geometrii zawieszenia są dopasowywane do różnych warunków nawierzchniowych. Na asfaltowych, gładkich nawierzchniach z długimi i szybkimi łukami zbieżność przedniej osi otrzymuje wartości dodatnie, a oś tylną nastawia się na tzw. zero. Przednią i tylną oś ustawia się rozbieżnie na luźnych, szutrowych nawierzchniach, na których rajdówka prawie nigdy nie jedzie prosto. Dzięki temu występuje natychmiastowa reakcja na ruch kierownicą przy pogorszeniu komfortu jazdy na wprost.

Ustawienie geometrii kół jest na tyle ważne, że inżynierowie zawieszeniowi niekiedy rezerwują wiele dni treningowych na dopasowanie nastawów optymalnych dla danego rajdu.

Zbieżność w samochodach rajdowych korygowana jest nieraz na serwisie przed odcinkami specjalnymi.
Zbieżność w samochodach rajdowych korygowana jest nieraz na serwisie przed odcinkami specjalnymi.

Dlaczego zbieżność jest taka istotna?

Nawet w przypadku gdy w zachowaniu auta nie dostrzegamy żadnych nieprawidłowości, parametry zbieżności mogą różnić się od wartości fabrycznych. Wówczas dochodzi do zwiększenia oporów toczenia, a co za tym idzie – większego zużycia paliwa i nadmiernego ścierania się bieżnika. Obniża się także poziom bezpieczeństwa poprzez nietypowe reakcje samochodu na ruch kierownicy. Istnieją przypadki niepoprawnej pracy systemów ESP spowodowanych np. zgiętym drążkiem kierowniczym (kiedy jedziemy na wprost, ale mamy skręconą kierownicę ESP ingeruje, gdyż taka sytuacja oznacza dla komputera poślizg).

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (29)
Mikrusek 2010-02-17
Szkoda ze artykuł nmie do konca wyczerpuje to pojecie, przynajmniej moim zdaniem. Sam wczesniej miałem małego Opelka Tigre na kołach 17 i sie okazało ze wiekszosc zakładów jeszcze lat temu kilka nie mogło zaproponowac takiej usługi. Teraz mam 18" w innym aucie fabrycznie i jestem ciekawy czy nie bedzie problemow. NIe mowimy oczywiscie o salonie dilerskim. A moze mi ktos przedstawic jaka metoda jest najskuteczniejsza i jakie w ogóle sa metody. Odpowiedz
zetk 2013-03-14
opinie wasze są interesujące i na temat,ja wymieniłem w skodzie fabia I drazki kierownicze i z prawej strony sworzeń wahacza i lozysko amortyzatora,nastepnie ustawialem zbieznosc w trzech warsztatach oraz sprawdziłem sprawnosc zawieszenia na stacji diagnostycznej 65%,niby wszystko jest OK,a samochód wczasie jazdy jesli wpadnie nawet wniewielka dziure przy predkosci powyzej 60km/h traci stabilnosc i nikt nie potrafi wyjasnic co jest tego przyczyną,nadmieniam ze przed naprawą nie było z samochodem takich problemów,elementy zawieszenia były wymieniane tylko dlatego ze na drązku kierowniczym był luz a lozysko amortyzatora skrzypiało. proszę o sugestię co może być tego przyczyną pozdrawiam Odpowiedz
kozak 2012-05-06
Co opisujecie to prawda tylko pada pytanie na na jakim sprzęcie ustawiać geometrię kół? Co stacja to inne parametry. Odpowiedz
Jerry 2012-02-01
witam.. macie racje co do ustawienia zbieznosci kol ich upadu czy jak to sie nazywa ale czy ktos pomysla ze trzeba tez i pomyslec o nowych amortyzatorach z tego co wiem wymienia sie ja co 100000 km i dopiero wtedy mozna pomyslec o ustawieniu zbieznosci kol mialem podobny przypadek i mysle ze nie pisze bzdur Odpowiedz
ERNEST 5/60 2012-01-18
autor tych rysunków ma racje. wszystkie te rysunki mają prawidłową zbieżność ,lecz błędna jest połówkowa zbieżność , a to ma wpływ na to ,że w jedną ze stron mamy mocniejszy skręt bądź odwrotnie a w nowszych pojazdach możemy być problem z esp ponieważ komputer widzi krzywą kierownice i uważa ze pojazd wpada w poślizg. Odpowiedz
dialekt mechanik 2013-03-08
ERNEST 5/60 2012-01-18
autor tych rysunków ma racje. wszystkie te rysunki mają prawidłową zbieżność ,lecz błędna jest połówkowa zbieżność , a to ma wpływ na to ,że w jedną ze stron mamy mocniejszy skręt bądź odwrotnie a w nowszych pojazdach możemy być problem z esp ponieważ komputer widzi krzywą kierownice i uważa ze pojazd wpada w poślizg.
Przejdź do komentarza
@ERNEST 5/60 Co za brednie. Nie masz pojęcia jak wgląda zawieszenie. Termin połówkowa zbieżność jest umowny i teoretyczny. Chodzi o wartość jednego koła. W praktyce nie skręcasz bardziej w jedną stronę. Odpowiedz
marcin poznan 2011-12-25
W jednym z poznanskich warsztatow specjalizujacym sie w naprawach zawieszen,zbieznosci itd. panowie do ustawienia zbieznosci potrzebuje tylko jednego drazka kierowniczego mimo iz pojazd jest wyposazony w dwa. Niestety przekonalem sie o tym osobiscie,po zabiegu sprawdzenia i ustawienia kompletnej geometrii pojazdu,w aucie jadac na wprost kierownica byla lekko skrecona w lewo. 100zl za partactwo.Katy pochylenia kol nawet nie zostaly sprawdzone,mimo ze bylo widac golym okiem ze sa rozne. Odpowiedz
capsel 2011-04-18
Spróbuj utrzymać auto z tylnym napędem (ponad 300 KM) gdy różnica POCHYLENIA tylnych kół wynosi 1 stopień(255/50 R17). Nie przewidywalne jak kobieta... Odpowiedz
DZIK 2011-02-21
"Czy koła samochodu są ustawione równolegle na wprost? Nie, koła są lekko skierowane przodami ku sobie." - BZDURA JAKAŚ!!!! Jest przeciez różnica w samochodach z przednim i tylnym napedem!!!!!!Autor nie widzi różnicy w napedach przednio napedowych i tylno napedowych samochodów seryjnych!!! Zbieżność kół to takie ustawienie przednich kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu (w samochodach z napędem na przednie koła odwrotnie- czyli rozbierznie, nie ku sobie). Odpowiedz
Marek 2013-06-28
DZIK 2011-02-21
"Czy koła samochodu są ustawione równolegle na wprost? Nie, koła są lekko skierowane przodami ku sobie." - BZDURA JAKAŚ!!!! Jest przeciez różnica w samochodach z przednim i tylnym napedem!!!!!!Autor nie widzi różnicy w napedach przednio napedowych i tylno napedowych samochodów seryjnych!!! Zbieżność kół to takie ustawienie przednich kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu (w samochodach z napędem na przednie koła odwrotnie- czyli rozbierznie, nie ku sobie).
Przejdź do komentarza
@DZIK Niekoniecznie. To zasady sprzed 20 lat. Obecnie wiele samochodów przednionapędowych ma osie przednie zbieżnie ustawiane. Odpowiedz
Marek 2011-08-18
DZIK 2011-02-21
"Czy koła samochodu są ustawione równolegle na wprost? Nie, koła są lekko skierowane przodami ku sobie." - BZDURA JAKAŚ!!!! Jest przeciez różnica w samochodach z przednim i tylnym napedem!!!!!!Autor nie widzi różnicy w napedach przednio napedowych i tylno napedowych samochodów seryjnych!!! Zbieżność kół to takie ustawienie przednich kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu (w samochodach z napędem na przednie koła odwrotnie- czyli rozbierznie, nie ku sobie).
Przejdź do komentarza
@DZIK Nie, nie jest tak. Większość przednionapędowych jest z przodu zbieżna. Odpowiedz
ak 2011-03-13
DZIK 2011-02-21
"Czy koła samochodu są ustawione równolegle na wprost? Nie, koła są lekko skierowane przodami ku sobie." - BZDURA JAKAŚ!!!! Jest przeciez różnica w samochodach z przednim i tylnym napedem!!!!!!Autor nie widzi różnicy w napedach przednio napedowych i tylno napedowych samochodów seryjnych!!! Zbieżność kół to takie ustawienie przednich kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu (w samochodach z napędem na przednie koła odwrotnie- czyli rozbierznie, nie ku sobie).
Przejdź do komentarza
popieram Odpowiedz
Yacho 2011-02-24
DZIK 2011-02-21
"Czy koła samochodu są ustawione równolegle na wprost? Nie, koła są lekko skierowane przodami ku sobie." - BZDURA JAKAŚ!!!! Jest przeciez różnica w samochodach z przednim i tylnym napedem!!!!!!Autor nie widzi różnicy w napedach przednio napedowych i tylno napedowych samochodów seryjnych!!! Zbieżność kół to takie ustawienie przednich kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu (w samochodach z napędem na przednie koła odwrotnie- czyli rozbierznie, nie ku sobie).
Przejdź do komentarza
Masz racje. Odpowiedz
Mav 2011-02-21
DZIK 2011-02-21
"Czy koła samochodu są ustawione równolegle na wprost? Nie, koła są lekko skierowane przodami ku sobie." - BZDURA JAKAŚ!!!! Jest przeciez różnica w samochodach z przednim i tylnym napedem!!!!!!Autor nie widzi różnicy w napedach przednio napedowych i tylno napedowych samochodów seryjnych!!! Zbieżność kół to takie ustawienie przednich kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu (w samochodach z napędem na przednie koła odwrotnie- czyli rozbierznie, nie ku sobie).
Przejdź do komentarza
W artykule nie rozdzielono rodzajów napędu celowo, gdyż zbieżność jest tu opisywana jako zjawisko dynamiczne. Auta z napędem na przednie koła statycznie są rozbieżne, jednak po przyłożeniu momentu obrotowego na koła, robią się lekko zbieżne w okolicy zera. Z tego samego powodu koła w RWD są bardziej zbieżne (tym razem koła są pchane). A dlaczego ma być zbieżnie omawia podrozdział "Zbieżność jak to działa". Owszem w sporcie, nawet w RWD czasem się ustawia koła rozbieżnie, ale to dla poprawienia zachowania samochodu w zakręcie, kosztem bardzo nerwowego zachowania się na prostej. Polecam dokładne rozpoznanie tematu zamiast wykrzykiwanie "BZDURA". Odpowiedz
RAFAŁ 2012-10-03
Mav 2011-02-21
W artykule nie rozdzielono rodzajów napędu celowo, gdyż zbieżność jest tu opisywana jako zjawisko dynamiczne. Auta z napędem na przednie koła statycznie są rozbieżne, jednak po przyłożeniu momentu obrotowego na koła, robią się lekko zbieżne w okolicy zera. Z tego samego powodu koła w RWD są bardziej zbieżne (tym razem koła są pchane). A dlaczego ma być zbieżnie omawia podrozdział "Zbieżność jak to działa". Owszem w sporcie, nawet w RWD czasem się ustawia koła rozbieżnie, ale to dla poprawienia zachowania samochodu w zakręcie, kosztem bardzo nerwowego zachowania się na prostej. Polecam dokładne rozpoznanie tematu zamiast wykrzykiwanie "BZDURA".
Przejdź do komentarza
Bardzo rzeczowy artykuł, kolego - szacun, a komentarze, niestety od laików Odpowiedz
WŁODEK 2010-10-26
CZY KTOŚ POTRAFI MNIE WYTŁUMACZYĆ DLACZEGO USTAWIA SIĘ ZBIEŻNOŚĆ AŻ +25* A NIE 0* W TOLERANCJI +5*, NA MÓJ TOK MYŚLENIA PRZY TAK DUŻEJ TOLERANCJI +25* TO CHYBA POWSTAJE DUŻY OPÓR OPON NA ASFALT CO POWODUJE CHYBA DUŻE ZUŻYCIE BIEŻNIKA BYĆ MOŻE SAMOCHÓD JEDZIE PROSTO ALE JAKIM KOSZTEM!!! TO PEWNIE PISAŁ TEN KTO PROWADZI HURTOWNIE Z OPONAMI ????????? Odpowiedz
Weeedel 2010-04-14
Juz wiem co to brak zbieznosci po zmianie z zimowych na lato oby jak najszybciej sie tego pozbyc auto nerwowe jak wpadnie w swoj tor to idzie inaczej jak wyrywa to az strach, Odpowiedz
Fiacik 2010-04-21
Weeedel 2010-04-14
Juz wiem co to brak zbieznosci po zmianie z zimowych na lato oby jak najszybciej sie tego pozbyc auto nerwowe jak wpadnie w swoj tor to idzie inaczej jak wyrywa to az strach,
Przejdź do komentarza
NO ja miałem prolem przy przejsciu z alu 17' na zimowe 14 wszystkie koncówki luzy a na duzym kole nic nie było czuc. Odpowiedz
Mirasss 2010-02-25
Zgadza sie wszystko zalezy od srednicy sa techniki ustawiania zbieznosci ktre nie daja rad z duzym kołem. Odpowiedz
Mav 2010-02-24
Ale w czym miałeś problem z tą Tigrą? Z tyłu masz belkę, więc możliwości ustawienia zbieżności za dużych nie masz. Więc pewnie dlatego, jak miałeś złe kąty z tyłu to nikt Ci tego nie chciał ruszyć. już nie wspomnę o fakcie że tak duże koła(dodatkowo jak są na dystansach) powodują szybsze zużycie elementów zawieszenia i o poprawnej zbieżności można zapomnieć. A co do niezupełnego wyczerpania pojęcia - napisz konkretniej, co byś jeszcze chciał wiedzieć? Odpowiedz
MAriusz 2010-02-24
A jesli mam obnizone zawieszenie to da sie poprawnie ustawic znieżnosc? kola mam 195/50/15 w Hondzie Civic 3d 97r. Odpowiedz
szunaj 2010-02-25
Coś tu chyba nie tak z tą zbieznością kół przednich. Jest jeszcze pojęcie kąta pochylenia i kata wyprzedzenia ( w nowoczesnych autach są to kąty których sie chyba nie da wyregulować tradycyjnie ) . Przy prawidłowych wartosciach tych kątów zbieżnósc lub rozbieznośc kół przednich będzie zawsze symetryczna. Po za tym czy ktoś moze mi wytłumaczyć jakim sposobem można zmierzyć zbiezność koła lewego bądź prawego Odpowiedz
kidd_HCl 2011-09-07
szunaj 2010-02-25
Coś tu chyba nie tak z tą zbieznością kół przednich. Jest jeszcze pojęcie kąta pochylenia i kata wyprzedzenia ( w nowoczesnych autach są to kąty których sie chyba nie da wyregulować tradycyjnie ) . Przy prawidłowych wartosciach tych kątów zbieżnósc lub rozbieznośc kół przednich będzie zawsze symetryczna. Po za tym czy ktoś moze mi wytłumaczyć jakim sposobem można zmierzyć zbiezność koła lewego bądź prawego
Przejdź do komentarza
@szunaj Witam kolegów. Rzecz - jak sądzę - rozbija się o dyskusję teoretyków z praktykiem. Zmiana kąta pochylenia koła i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy ma bardzo duży wpływ na zmianę zbieżności kół. Dalej. Szunaj ma rację w tym co mówi, a co niestety przeczy tezom zawartym w artykule. Najprościej - zbieżność nie jest przyczyną ściągania samochodu, nigdy. Bliżej nieokreślone "prowadzenia samochodu", ok, ale nie ściąganie. Konretniej. Na jednym z rysuneczków są zaznaczone wartości zbieżności połówkowych przednich kół: 40' na jednym i 0' na drugim. Co to oznacza? Kompletnie nic. Podczas jazdy koła ustawią się symetrycznie do osi toru jazdy, czyli oba ustawią się zbieżnie pod kątem 20' do osi toru jazdy. Proste? Jedynym mankamentem będzie kierownica ustawiona nie w poziomie do jazdy na wprost oraz, o ile wartość ta nie jest właściwa pojazdowi, "dziwne prowadzenie się samochodu", a w dłuższym okresie czasu nieprawidłowo zużyte przednie opony. Proste? Ok, ale dlaczego tak jest? Dlatego, że przednie koła są skrętne i siły działające na koła podczas jazdy ustawią je symetrycznie do osi jazdy. Dalej. Na rysuneczkach są przedstawione 4 przypadki ustawienia kół. Ustawienie na pierwszym - prawidłowe, na pozostałych - nieprawidłowe. Żeby zabrzmieć światowo - bullshit!. Samochód w każdym z czterech przypadków będzie prowadził się jednakowo - dobrze. Jedyną różnicą będzie ustawienie kierownicy do jazdy na wprost, poziomo tylko w pierwszym przypadku. Oś w każdym z przypadków ma identyczną zbieżność, i co ważne - w każdym z przypadków również kąty pochylenia kół i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy są prawidłowe. Hehe, dokładnie, zbieżność połówkowa przedniego koła to wartość wyliczona, a nie zmierzona. Pozdro;) Odpowiedz
Mav 2011-09-07
kidd_HCl 2011-09-07
@szunaj Witam kolegów. Rzecz - jak sądzę - rozbija się o dyskusję teoretyków z praktykiem. Zmiana kąta pochylenia koła i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy ma bardzo duży wpływ na zmianę zbieżności kół. Dalej. Szunaj ma rację w tym co mówi, a co niestety przeczy tezom zawartym w artykule. Najprościej - zbieżność nie jest przyczyną ściągania samochodu, nigdy. Bliżej nieokreślone "prowadzenia samochodu", ok, ale nie ściąganie. Konretniej. Na jednym z rysuneczków są zaznaczone wartości zbieżności połówkowych przednich kół: 40' na jednym i 0' na drugim. Co to oznacza? Kompletnie nic. Podczas jazdy koła ustawią się symetrycznie do osi toru jazdy, czyli oba ustawią się zbieżnie pod kątem 20' do osi toru jazdy. Proste? Jedynym mankamentem będzie kierownica ustawiona nie w poziomie do jazdy na wprost oraz, o ile wartość ta nie jest właściwa pojazdowi, "dziwne prowadzenie się samochodu", a w dłuższym okresie czasu nieprawidłowo zużyte przednie opony. Proste? Ok, ale dlaczego tak jest? Dlatego, że przednie koła są skrętne i siły działające na koła podczas jazdy ustawią je symetrycznie do osi jazdy. Dalej. Na rysuneczkach są przedstawione 4 przypadki ustawienia kół. Ustawienie na pierwszym - prawidłowe, na pozostałych - nieprawidłowe. Żeby zabrzmieć światowo - bullshit!. Samochód w każdym z czterech przypadków będzie prowadził się jednakowo - dobrze. Jedyną różnicą będzie ustawienie kierownicy do jazdy na wprost, poziomo tylko w pierwszym przypadku. Oś w każdym z przypadków ma identyczną zbieżność, i co ważne - w każdym z przypadków również kąty pochylenia kół i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy są prawidłowe. Hehe, dokładnie, zbieżność połówkowa przedniego koła to wartość wyliczona, a nie zmierzona. Pozdro;)
Przejdź do komentarza
@kidd_HCl Żaden bullshit. Gdy założymy prostą kierownicę podczas badania geometrii, rysunki z różnymi zbieżnościami połówkowymi są jak najbardziej prawdziwe. I koryguje się to właśnie długością drążków kierowniczych. I artykuł temu nie przeczy. A to, że podczas jazdy gdy pozwoli się kierownicy na swobodny ruch, zbieżność połówkowa kół się zrównoważy - to naturalny proces i tak się właśnie dzieje. Dynamicznie zbieżność tak będzie właśnie się zachowywać. Statyczna na prostej kierownicy nie. Artykuł tez temu nie przeczy. Rysunek miał za zadanie pokazać sytuację że zbieżność mimo że w zakresie na przykład fabrycznym może nie być właściwą. Narysowane sytuacje kierowca może zaobserwować samemu - wystarczy stanąć na parkingu z kierownicą na wprost i porównać skosy (zbieżność) obu kół względem osi pojazdu. Przedmówcy mówią o puszczeniu kierownicy przy różnej zbieżności połówkowej ale uwzględniają, że zbieżność dynamicznie się już ustaliła -czyli samochód jedzie na wprost, a kierownica już jest skręcona. I faktycznie wtedy już się NIC nie wydarzy. Ale to już jest stan (krzywo kierownica) który już dawno powinien nam sugerować że coś jest nie tak. Autor wyszedł z innej sytuacji - kierownica prosto i po puszczeniu sama skręca. To jest objaw złej (nierównej) zbieżności. I nie mówcie mi tu o konflikcie teoretyków z praktykami, bo znam kilka stacji diagnostycznej na której krzywą kierownice praktycy chcieli przekładać na wieloklinie... Odpowiedz
kidd_HCl 2011-09-07
Mav 2011-09-07
@kidd_HCl Żaden bullshit. Gdy założymy prostą kierownicę podczas badania geometrii, rysunki z różnymi zbieżnościami połówkowymi są jak najbardziej prawdziwe. I koryguje się to właśnie długością drążków kierowniczych. I artykuł temu nie przeczy. A to, że podczas jazdy gdy pozwoli się kierownicy na swobodny ruch, zbieżność połówkowa kół się zrównoważy - to naturalny proces i tak się właśnie dzieje. Dynamicznie zbieżność tak będzie właśnie się zachowywać. Statyczna na prostej kierownicy nie. Artykuł tez temu nie przeczy. Rysunek miał za zadanie pokazać sytuację że zbieżność mimo że w zakresie na przykład fabrycznym może nie być właściwą. Narysowane sytuacje kierowca może zaobserwować samemu - wystarczy stanąć na parkingu z kierownicą na wprost i porównać skosy (zbieżność) obu kół względem osi pojazdu. Przedmówcy mówią o puszczeniu kierownicy przy różnej zbieżności połówkowej ale uwzględniają, że zbieżność dynamicznie się już ustaliła -czyli samochód jedzie na wprost, a kierownica już jest skręcona. I faktycznie wtedy już się NIC nie wydarzy. Ale to już jest stan (krzywo kierownica) który już dawno powinien nam sugerować że coś jest nie tak. Autor wyszedł z innej sytuacji - kierownica prosto i po puszczeniu sama skręca. To jest objaw złej (nierównej) zbieżności. I nie mówcie mi tu o konflikcie teoretyków z praktykami, bo znam kilka stacji diagnostycznej na której krzywą kierownice praktycy chcieli przekładać na wieloklinie...
Przejdź do komentarza
@Mav Autor napisał że można przypuszczać o źle ustawionej zbieżności, gdy samochód ściąga. Jest to błąd, zbieżność kół przednich nigdy nie będzie powodować ściągania samochodu. Jeśli mamy się trzymać konkretów, to tak właśnie jest, to nie mój wymysł tylko efekt konstrukcji zawieszenia samochodu. W przeciwieństwie do wymysłu autora, który nie potwierdza się w praktyce. W to skąd takie informacje autor wziął - nie wnikam. Dalej, jak sądzę, upierasz się, że zbieżność jest źle ustawiona bo kierownica nie jest w poziomie do jazdy na wprost. Błąd, zbieżność jest ok. Korelacja zbieżność - kolumna kierownicza jest źle ustawiona. By łatwiej było to zrozumieć, przytoczę konstrukcję zawieszenia z jednym drążkiem poprzecznym (do ustawienia zbieżności przedniej osi) i jednym drążkiem wzdłuznym (do ustawienia korelacji oś - kolumna, konretnie - pozycji kierownicy). Jasne? Rozwiązanie z Nissana Patrola, czy np MB "kaczki". Najpierw ustawia się zbieżność kół, a następnie położenie kierownicy. A to że "fachowcy" idą na łatwiznę? Ja znam takich co do ustawienia zbieżności nic nie zakładają na tylną oś, co niby wtedy mierzą? Ja nie wiem:) Pozdro. Odpowiedz
Mav 2011-09-07
kidd_HCl 2011-09-07
@Mav Autor napisał że można przypuszczać o źle ustawionej zbieżności, gdy samochód ściąga. Jest to błąd, zbieżność kół przednich nigdy nie będzie powodować ściągania samochodu. Jeśli mamy się trzymać konkretów, to tak właśnie jest, to nie mój wymysł tylko efekt konstrukcji zawieszenia samochodu. W przeciwieństwie do wymysłu autora, który nie potwierdza się w praktyce. W to skąd takie informacje autor wziął - nie wnikam. Dalej, jak sądzę, upierasz się, że zbieżność jest źle ustawiona bo kierownica nie jest w poziomie do jazdy na wprost. Błąd, zbieżność jest ok. Korelacja zbieżność - kolumna kierownicza jest źle ustawiona. By łatwiej było to zrozumieć, przytoczę konstrukcję zawieszenia z jednym drążkiem poprzecznym (do ustawienia zbieżności przedniej osi) i jednym drążkiem wzdłuznym (do ustawienia korelacji oś - kolumna, konretnie - pozycji kierownicy). Jasne? Rozwiązanie z Nissana Patrola, czy np MB "kaczki". Najpierw ustawia się zbieżność kół, a następnie położenie kierownicy. A to że "fachowcy" idą na łatwiznę? Ja znam takich co do ustawienia zbieżności nic nie zakładają na tylną oś, co niby wtedy mierzą? Ja nie wiem:) Pozdro.
Przejdź do komentarza
@kidd_HCl Tak jak wcześniej pisałem, rozpatrując rysunki statycznie uważam, że wszystko się zgadza. Chyba nie podważysz kidd, że stojąc na parkingu z KIEROWNICĄ NA WPROST mogą tak koła się ustawić jak na wspomnianych rysunkach? http://imageshack.us/f/690/dscf6855c.jpg/ Nie jestem diagnostą, ale z wydruku diagnostycznego tego passata wyraźnie wynika że zbieżność połówkowa pozycji "DIAGNOZA" jest różna od siebie i samochód stojąc z kierownicą na wprost przypominać będzie czwarty przykład przytoczonego tu rysunku. Tak czy nie? I drugie pytanie, co się stanie gdy jadąc z różną zbieżnością połówkową z kierownicą NA WPROST puszczę tą kierownicę? IMHO samochód skręci kierownicą co oczywiście spowoduje zmianę toru jazdy. Najczęstszym rozwiązaniem są dwa drążki kierownicze i z tego co wiem, to za ich pomocą reguluje się zbieżność. Prawdą jest, że nawet gdy te długości poszczególnych drążków są niewłaściwe, to poruszający się samochód w wyniku sił dynamicznych działających na koła wyrówna te nierówno nachylone względem siebie koła. Ale zaowocuje to przekręconą kierownicą. i gdy kierowca kierownicę wyprostuje auto zciągnie/skręci. To samo będzie z pojedynczym drążkiem poprzecznym i drążkiem łączącym z kolumną. Gdy będzie coś nie tak, auto statycznie też będzie miało przy prostej kierownicy koła skręcone niesymetrycznie. Jedyną różnicą będzie fakt, że w tym przypadku jeżeli zbieżność całkowita jest poprawna, regulacji dokona się na drążku wzdłużnym. Ale tak czy tak trzeba kręcić, bo sytuacja jest niepoprawna. Pozdrawiam serdecznie. Odpowiedz
KOYOT 2010-05-21
szunaj 2010-02-25
Coś tu chyba nie tak z tą zbieznością kół przednich. Jest jeszcze pojęcie kąta pochylenia i kata wyprzedzenia ( w nowoczesnych autach są to kąty których sie chyba nie da wyregulować tradycyjnie ) . Przy prawidłowych wartosciach tych kątów zbieżnósc lub rozbieznośc kół przednich będzie zawsze symetryczna. Po za tym czy ktoś moze mi wytłumaczyć jakim sposobem można zmierzyć zbiezność koła lewego bądź prawego
Przejdź do komentarza
szunaj "... Jest jeszcze pojęcie kąta pochylenia i kata wyprzedzenia ( w nowoczesnych autach są to kąty których sie chyba nie da wyregulować tradycyjnie ) . Przy prawidłowych wartosciach tych kątów zbieżnósc lub rozbieznośc kół przednich będzie zawsze symetryczna. Po za tym czy ktoś moze mi wytłumaczyć jakim sposobem można zmierzyć zbiezność koła lewego bądź prawego.." Chyba nie wiesz co to jest "kąta pochylenia i kata wyprzedzenia" to się tyczy zawieszenia nie układu kierowniczego a sprawdzić zbieżność poszczególnych kół tj. prawe i lewe można na diagnostyce na płytach lub na urządzeniach pomiarowych zakładanych na koła. W czym problem??? Odpowiedz
Mav 2010-02-25
szunaj 2010-02-25
Coś tu chyba nie tak z tą zbieznością kół przednich. Jest jeszcze pojęcie kąta pochylenia i kata wyprzedzenia ( w nowoczesnych autach są to kąty których sie chyba nie da wyregulować tradycyjnie ) . Przy prawidłowych wartosciach tych kątów zbieżnósc lub rozbieznośc kół przednich będzie zawsze symetryczna. Po za tym czy ktoś moze mi wytłumaczyć jakim sposobem można zmierzyć zbiezność koła lewego bądź prawego
Przejdź do komentarza
Mylisz Kolego pojęcia camber (kąt pochylenia koła względem podłoża) i caster (kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy) to inna bajka i nie o tym jest artykuł. Ich wpływ na geometrię to zupełnie inna historia i oczywistym jest że wszystkie elementy muszą być prawidłowo wyregulowane by oczekiwać poprawnego zachowania samochodu. A rzeczywiście te wartości nie są regulowane (niezależnie czy są to nowoczesne auta czy też nie). A zepsuć szczególnie camber można łatwo - wystarczy obniżyć zanadto samochód - konsekwencją tego jest pójście kąta pochylenia koła w duży negatyw - jeśli samochód nie ma wielowahaczowego zawieszenia z regulacja długości górnego wahacza to nie da się tego wyregulować. A zbieżność lewego i prawego koła mierzy się oddzielnie względem osi symetrii auta - na wydruku od diagnosty masz podane obie wartości oddzielnie i nie prawdą jest że zawsze jest symetryczna - bo elementy regulacyjne (drążki kierownicze) masz dwa po jednym na każda stronę... Odpowiedz
szunaj 2010-03-04
Mav 2010-02-25
Mylisz Kolego pojęcia camber (kąt pochylenia koła względem podłoża) i caster (kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy) to inna bajka i nie o tym jest artykuł. Ich wpływ na geometrię to zupełnie inna historia i oczywistym jest że wszystkie elementy muszą być prawidłowo wyregulowane by oczekiwać poprawnego zachowania samochodu. A rzeczywiście te wartości nie są regulowane (niezależnie czy są to nowoczesne auta czy też nie). A zepsuć szczególnie camber można łatwo - wystarczy obniżyć zanadto samochód - konsekwencją tego jest pójście kąta pochylenia koła w duży negatyw - jeśli samochód nie ma wielowahaczowego zawieszenia z regulacja długości górnego wahacza to nie da się tego wyregulować. A zbieżność lewego i prawego koła mierzy się oddzielnie względem osi symetrii auta - na wydruku od diagnosty masz podane obie wartości oddzielnie i nie prawdą jest że zawsze jest symetryczna - bo elementy regulacyjne (drążki kierownicze) masz dwa po jednym na każda stronę...
Przejdź do komentarza
może trochę polemiki 1. Starsze auto fiat 125 lub polonez kąt pochylenia koła względem podłoża jest regulowany przy pomocy dodawania lub odejmowania specjalnych podkładek dystansowych ( wartości pochylenia oczywiście przy odpowiednim obciążeniu auta) kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy jest regulowany poprzez skracanie bądź wydłużanie drążka łączącego dolny wachacz z przednią dolną cześćią popdwozia są tam dwie duże nakrątki kontrujace się ze sobą. Cytat " zbieżność lewego i prawego koła mierzy się oddzielnie względem osi symetrii auta " tak ale przy jakim ustawieniu kierownicy ? Reasumując: Przy prawidłowym symetrycznym ustawieniu kąta pochylenia koł względem podłoża i kąta wyprzedzenia sworzni zwrotnicy , jednakowych oponach i prawidłowych ciśnieniach kół, w czasie jazdy zbieżnośc bądź rozbieżność kół przednich jest zawsze symetryczna. Pytanie jest w jakim położeniu w czasie jazdy na wprost ustawiła się kierownica. Jeśli na wprost to dobrze jeśli nie na wprost tj. na lewo lub prawo to wtedy prawidłowe ustawienie jej na wprost ustawiamy poprzez regulację drażków kierowniczych jeden skracamy drugi wydłużamy oczywiście pamiętając o prawidłowej wartości sumarycznej zbieżności bądź rozbieżności. Pozdrawiam szunaj Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz