Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu

  • autor: Mav, edytowano: 2011-09-08

W drugim artykule z cyklu "Elementy zawieszenia samochodu", wyjaśniamy czym jest zbieżność kół i jaki ma wpływ na prowadzenie i trakcję samochodu.

Temat zbieżności kół w naszym samochodzie pojawia się najczęściej dopiero wtedy, gdy z samochodem podczas jazdy na wprost dzieje się coś niepokojącego. Rzeczywiście, winowajcą może być niewłaściwa zbieżność, zwłaszcza, gdy zjawisko np. krzywej kierownicy poprzedzone było wjechaniem z dużą prędkością w znaczną dziurę albo wpadnięcie na krawężnik. Gdy opisane zdarzenia będą na tyle silne, by skrzywieniu mogła ulec np. końcówka drążka kierowniczego, da to w efekcie przestawienie geometrii mające ostatecznie negatywny wpływ na prowadzenie pojazdu.

Schemat wyznaczania zbieżności kół przednich
Schemat wyznaczania zbieżności kół przednich.

Jakie są objawy braku zbieżności kół?

Efekt zbieżności kół przednich odczuwamy podczas jazdy w postaci tendencji do prostowania kół. Ta tendencja bardzo wyraźnie jest widoczna podczas szybkiej jazdy na wprost - samochód utrzymuje prostolinijny tor jazdy nawet po puszczeniu kierownicy. Jest to pożądane zjawisko.

Stację diagnostyczną powinniśmy odwiedzić, gdy wyraźnie odczuwamy, że musimy wciąż skręcać kierownicą, by utrzymać kierunek jazdy na wprost. Podobnie jest gdy mamy wrażenie, że samochód łatwiej wchodzi w prawe zakręty niż lewe, lub odwrotnie. Dłuższa jazda z niewłaściwą zbieżnością objawi się nadmiernie zużytym bieżnikiem na brzegu opony.

Warto w tym miejscu nadmienić, że zbieżność nie ma wpływu na ściąganie samochodu podczas jazdy na wprost. Za ten efekt odpowiedzialna jest różnica w kątach pochylenia kół (camber), różnica w wysokości sprężyn(bądź ich uszkodzenie) a nawet różnica w ciśnieniu opon.

Zbieżność. Jak to działa?

Czy koła samochodu są ustawione równolegle na wprost? Nie, koła są lekko skierowane przodami ku sobie. By zrozumieć cel ustawiania przez konstruktorów kół zbieżnie, należy najpierw zdać sobie sprawę co dzieje się np. z kołami osi przedniej w samochodzie przednionapędowym, podczas przyspieszania.

Każde z kół generuje moment siły starając się pociągnąć samochód w swoją stronę. Sytuacja wydaje się być pozornie stabilna, gdyż siły będąc wytwarzane po przeciwnych stronach samochodu znoszą się. Jednak gdy samochód najedzie na jakikolwiek wybój, jedno z kół otrzymuje większą przyczepność doprowadzając do niestabilności. Pojazd zaczyna nerwowo "myszkować" wymagając wiecznych korekt toru jazdy.

Aby unikać konieczności nieustannej korekty toru jazdy, wystarczy oba koła skierować lekko do wewnątrz - teraz wprawdzie koła nadal wytwarzają dwie przeciwne sobie siły, ale tym razem jest to stabilny system. Dodatkowym efektem takiego zabiegu jest wstępne obciążenie wszystkich elementów zawieszenia i opon, co pozytywnie odbija się na prowadzeniu pojazdu. Nie jest to jednak system bez wad, gdyż owocuje lekką podsterownością podczas pokonywania zakrętu.

Poprawa prowadzenia poprzez nastawy zbieżności kół

Zaskakującym jest fakt, iż nawet samochody bez przeszłości wypadkowej, nie mają poprawnych wartości zbieżności kół. Ustawienie kół może zmieniać się w trakcie eksploatacji - na skutek wymiany, bądź normalnego zużycia części zawieszenia, np. łożysk kół, przegubów drążków kierowniczych, tulei metalowo-gumowych. Dlatego warto podczas rutynowego badania diagnostycznego zwrócić uwagę czy zbieżność kół mieści się w podawanym przez producenta zakresie.

Przykłady zbieżności kół przednich +0,5 o
Przykłady różnych zbieżności połówkowych, przy tej samej zbieżności sumarycznej (kierownica ustawiona na wprost).

Należy nadmienić, że różna zbieżność połówkowa zmierzona statycznie na stanowisku diagnostycznym się „wyrówna”, gdy samochód się będzie poruszał (w wyniku działania dynamicznych sił na koła). Ubocznym efektem tego zjawiska będzie skręcona kierownica podczas jazdy na wprost. Natomiast na stojącym na parkingu samochodzie z kierownicą na wprost, zaobserwujemy niesymetrycznie względem siebie ustawione koła.

Opisany powyżej efekt wyrównywania zbieżności połówkowej, nie nastąpi z oczywistych powodów, w przypadku zbieżności tylnej osi – tutaj na jej symetrię należy zwrócić szczególną uwagę, zwłaszcza w wielowahaczowych konstrukcjach (np. VW Passat B6), gdzie istnieje możliwość regulacji.

Jak się ustawia zbieżność w sporcie?

Fabryczne nastawy są niejakim kompromisem ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo samochodu poruszającego się na różnych nawierzchniach. W wyścigach samochodów GT, gdzie dominują auta tylno napędowe, najczęściej przednia oś jest ustawiona rozbieżnie, a tylna lekko zbieżnie.

Zupełnie inaczej wygląda to np. w rajdach, gdzie nastawy geometrii zawieszenia dostosowuje się do różnych warunków nawierzchniowych na odcinkach specjalnych. Na gładkich nawierzchniach asfaltowych z szybkimi i długimi łukami, zbieżność przedniej osi otrzymuje wartości dodatnie, tylną natomiast ustawia się na tzw. zero. Na luźnych szutrowych nawierzchniach gdy rajdówka prawie nigdy nie jedzie prosto, prowadząc się poślizgiem z zakrętu w zakręt, czasem przednią i tylną oś ustawia się rozbieżnie. Daje to natychmiastową reakcję pojazdu na ruch kierownicą (za cenę bardzo nerwowego prowadzenia na prostej).

O tym jak ważne jest właściwe ustawienie geometrii niech świadczy fakt, iż inżynierowie zawieszeniowi niejednokrotnie rezerwują wiele dni treningów na odnalezienie nastawów odpowiednich dla danego rajdu.

Zbieżność w samochodach rajdowych korygowana jest nieraz na serwisie przed odcinkami specjalnymi.
Zbieżność w samochodach rajdowych korygowana jest nieraz na serwisie przed odcinkami specjalnymi.

Dlaczego warto kontrolować zbieżność?

Nawet gdy w zachowaniu samochodu nie odczytujemy żadnych negatywnych przesłanek, parametry zbieżności mogą odbiegać od fabrycznych wartości. W wyniku takiej sytuacji dochodzi do zwiększonych oporów toczenia, a co za tym idzie nadmiernego zużycia opon oraz paliwa. Nie bez znaczenia będzie tu fakt obniżonego poziomu bezpieczeństwa w postaci nietypowej reakcji samochodu na ruch kierownicy - do której, na przestrzeni wielu kilometrów już się przyzwyczailiśmy, a niekoniecznie poprawnej. Znane są też przypadki nieprawidłowej pracy systemów ESP spowodowanych np. zgiętym drążkiem kierowniczym (gdy mamy skręconą kierownice a jedziemy na wprost, ESP próbuje ingerować, gdyż taka sytuacja dla komputera oznacza poślizg).


Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Komentarze
Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Mikrusek 2010-02-17 Odpowiedz

Szkoda ze artykuł nmie do konca wyczerpuje to pojecie, przynajmniej moim zdaniem. Sam wczesniej miałem małego Opelka Tigre na kołach 17 i sie okazało ze wiekszosc zakładów jeszcze lat temu kilka nie mogło zaproponowac takiej usługi. Teraz mam 18" w innym aucie fabrycznie i jestem ciekawy czy nie bedzie problemow. NIe mowimy oczywiscie o salonie dilerskim. A moze mi ktos przedstawic jaka metoda jest najskuteczniejsza i jakie w ogóle sa metody.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
zetk 2013-03-14 Odpowiedz

opinie wasze są interesujące i na temat,ja wymieniłem w skodzie fabia I drazki kierownicze i z prawej strony sworzeń wahacza i lozysko amortyzatora,nastepnie ustawialem zbieznosc w trzech warsztatach oraz sprawdziłem sprawnosc zawieszenia na stacji diagnostycznej 65%,niby wszystko jest OK,a samochód wczasie jazdy jesli wpadnie nawet wniewielka dziure przy predkosci powyzej 60km/h traci stabilnosc i nikt nie potrafi wyjasnic co jest tego przyczyną,nadmieniam ze przed naprawą nie było z samochodem takich problemów,elementy zawieszenia były wymieniane tylko dlatego ze na drązku kierowniczym był luz a lozysko amortyzatora skrzypiało. proszę o sugestię co może być tego przyczyną pozdrawiam

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
kozak 2012-05-06 Odpowiedz

Co opisujecie to prawda tylko pada pytanie na na jakim sprzęcie ustawiać geometrię kół? Co stacja to inne parametry.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Jerry 2012-02-01 Odpowiedz

witam.. macie racje co do ustawienia zbieznosci kol ich upadu czy jak to sie nazywa ale czy ktos pomysla ze trzeba tez i pomyslec o nowych amortyzatorach z tego co wiem wymienia sie ja co 100000 km i dopiero wtedy mozna pomyslec o ustawieniu zbieznosci kol mialem podobny przypadek i mysle ze nie pisze bzdur

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
ERNEST 5/60 2012-01-18 Odpowiedz

autor tych rysunków ma racje. wszystkie te rysunki mają prawidłową zbieżność ,lecz błędna jest połówkowa zbieżność , a to ma wpływ na to ,że w jedną ze stron mamy mocniejszy skręt bądź odwrotnie a w nowszych pojazdach możemy być problem z esp ponieważ komputer widzi krzywą kierownice i uważa ze pojazd wpada w poślizg.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
dialekt mechanik 2013-03-08 Odpowiedz

@ERNEST 5/60 Co za brednie. Nie masz pojęcia jak wgląda zawieszenie. Termin połówkowa zbieżność jest umowny i teoretyczny. Chodzi o wartość jednego koła. W praktyce nie skręcasz bardziej w jedną stronę.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
marcin poznan 2011-12-25 Odpowiedz

W jednym z poznanskich warsztatow specjalizujacym sie w naprawach zawieszen,zbieznosci itd. panowie do ustawienia zbieznosci potrzebuje tylko jednego drazka kierowniczego mimo iz pojazd jest wyposazony w dwa. Niestety przekonalem sie o tym osobiscie,po zabiegu sprawdzenia i ustawienia kompletnej geometrii pojazdu,w aucie jadac na wprost kierownica byla lekko skrecona w lewo. 100zl za partactwo.Katy pochylenia kol nawet nie zostaly sprawdzone,mimo ze bylo widac golym okiem ze sa rozne.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
capsel 2011-04-18 Odpowiedz

Spróbuj utrzymać auto z tylnym napędem (ponad 300 KM) gdy różnica POCHYLENIA tylnych kół wynosi 1 stopień(255/50 R17). Nie przewidywalne jak kobieta...

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
DZIK 2011-02-21 Odpowiedz

"Czy koła samochodu są ustawione równolegle na wprost? Nie, koła są lekko skierowane przodami ku sobie." - BZDURA JAKAŚ!!!! Jest przeciez różnica w samochodach z przednim i tylnym napedem!!!!!!Autor nie widzi różnicy w napedach przednio napedowych i tylno napedowych samochodów seryjnych!!! Zbieżność kół to takie ustawienie przednich kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu (w samochodach z napędem na przednie koła odwrotnie- czyli rozbierznie, nie ku sobie).

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Marek 2013-06-28 Odpowiedz

@DZIK Niekoniecznie. To zasady sprzed 20 lat. Obecnie wiele samochodów przednionapędowych ma osie przednie zbieżnie ustawiane.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Marek 2011-08-18 Odpowiedz

@DZIK Nie, nie jest tak. Większość przednionapędowych jest z przodu zbieżna.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
ak 2011-03-13 Odpowiedz

popieram

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Yacho 2011-02-24 Odpowiedz

Masz racje.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Mav 2011-02-21 Odpowiedz

W artykule nie rozdzielono rodzajów napędu celowo, gdyż zbieżność jest tu opisywana jako zjawisko dynamiczne. Auta z napędem na przednie koła statycznie są rozbieżne, jednak po przyłożeniu momentu obrotowego na koła, robią się lekko zbieżne w okolicy zera. Z tego samego powodu koła w RWD są bardziej zbieżne (tym razem koła są pchane). A dlaczego ma być zbieżnie omawia podrozdział "Zbieżność jak to działa". Owszem w sporcie, nawet w RWD czasem się ustawia koła rozbieżnie, ale to dla poprawienia zachowania samochodu w zakręcie, kosztem bardzo nerwowego zachowania się na prostej. Polecam dokładne rozpoznanie tematu zamiast wykrzykiwanie "BZDURA".

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
RAFAŁ 2012-10-03 Odpowiedz

Bardzo rzeczowy artykuł, kolego - szacun, a komentarze, niestety od laików

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
WŁODEK 2010-10-26 Odpowiedz

CZY KTOŚ POTRAFI MNIE WYTŁUMACZYĆ DLACZEGO USTAWIA SIĘ ZBIEŻNOŚĆ AŻ +25* A NIE 0* W TOLERANCJI +5*, NA MÓJ TOK MYŚLENIA PRZY TAK DUŻEJ TOLERANCJI +25* TO CHYBA POWSTAJE DUŻY OPÓR OPON NA ASFALT CO POWODUJE CHYBA DUŻE ZUŻYCIE BIEŻNIKA BYĆ MOŻE SAMOCHÓD JEDZIE PROSTO ALE JAKIM KOSZTEM!!! TO PEWNIE PISAŁ TEN KTO PROWADZI HURTOWNIE Z OPONAMI ?????????

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Autor 2010-10-26 Odpowiedz

W artykule jest mowa o 0,25* a nie 25*. Skąd pomysł o 25*? Ustawienie zbieżności 25* jest niemożliwe!

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Weeedel 2010-04-14 Odpowiedz

Juz wiem co to brak zbieznosci po zmianie z zimowych na lato oby jak najszybciej sie tego pozbyc auto nerwowe jak wpadnie w swoj tor to idzie inaczej jak wyrywa to az strach,

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Fiacik 2010-04-21 Odpowiedz

NO ja miałem prolem przy przejsciu z alu 17' na zimowe 14 wszystkie koncówki luzy a na duzym kole nic nie było czuc.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Mirasss 2010-02-25 Odpowiedz

Zgadza sie wszystko zalezy od srednicy sa techniki ustawiania zbieznosci ktre nie daja rad z duzym kołem.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Mav 2010-02-24 Odpowiedz

Ale w czym miałeś problem z tą Tigrą? Z tyłu masz belkę, więc możliwości ustawienia zbieżności za dużych nie masz. Więc pewnie dlatego, jak miałeś złe kąty z tyłu to nikt Ci tego nie chciał ruszyć. już nie wspomnę o fakcie że tak duże koła(dodatkowo jak są na dystansach) powodują szybsze zużycie elementów zawieszenia i o poprawnej zbieżności można zapomnieć. A co do niezupełnego wyczerpania pojęcia - napisz konkretniej, co byś jeszcze chciał wiedzieć?

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
MAriusz 2010-02-24 Odpowiedz

A jesli mam obnizone zawieszenie to da sie poprawnie ustawic znieżnosc? kola mam 195/50/15 w Hondzie Civic 3d 97r.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
szunaj 2010-02-25 Odpowiedz

Coś tu chyba nie tak z tą zbieznością kół przednich. Jest jeszcze pojęcie kąta pochylenia i kata wyprzedzenia ( w nowoczesnych autach są to kąty których sie chyba nie da wyregulować tradycyjnie ) . Przy prawidłowych wartosciach tych kątów zbieżnósc lub rozbieznośc kół przednich będzie zawsze symetryczna. Po za tym czy ktoś moze mi wytłumaczyć jakim sposobem można zmierzyć zbiezność koła lewego bądź prawego

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
kidd_HCl 2011-09-07 Odpowiedz

@szunaj Witam kolegów. Rzecz - jak sądzę - rozbija się o dyskusję teoretyków z praktykiem. Zmiana kąta pochylenia koła i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy ma bardzo duży wpływ na zmianę zbieżności kół. Dalej. Szunaj ma rację w tym co mówi, a co niestety przeczy tezom zawartym w artykule. Najprościej - zbieżność nie jest przyczyną ściągania samochodu, nigdy. Bliżej nieokreślone "prowadzenia samochodu", ok, ale nie ściąganie. Konretniej. Na jednym z rysuneczków są zaznaczone wartości zbieżności połówkowych przednich kół: 40' na jednym i 0' na drugim. Co to oznacza? Kompletnie nic. Podczas jazdy koła ustawią się symetrycznie do osi toru jazdy, czyli oba ustawią się zbieżnie pod kątem 20' do osi toru jazdy. Proste? Jedynym mankamentem będzie kierownica ustawiona nie w poziomie do jazdy na wprost oraz, o ile wartość ta nie jest właściwa pojazdowi, "dziwne prowadzenie się samochodu", a w dłuższym okresie czasu nieprawidłowo zużyte przednie opony. Proste? Ok, ale dlaczego tak jest? Dlatego, że przednie koła są skrętne i siły działające na koła podczas jazdy ustawią je symetrycznie do osi jazdy. Dalej. Na rysuneczkach są przedstawione 4 przypadki ustawienia kół. Ustawienie na pierwszym - prawidłowe, na pozostałych - nieprawidłowe. Żeby zabrzmieć światowo - bullshit!. Samochód w każdym z czterech przypadków będzie prowadził się jednakowo - dobrze. Jedyną różnicą będzie ustawienie kierownicy do jazdy na wprost, poziomo tylko w pierwszym przypadku. Oś w każdym z przypadków ma identyczną zbieżność, i co ważne - w każdym z przypadków również kąty pochylenia kół i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy są prawidłowe. Hehe, dokładnie, zbieżność połówkowa przedniego koła to wartość wyliczona, a nie zmierzona. Pozdro;)

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Mav 2011-09-07 Odpowiedz

@kidd_HCl Żaden bullshit. Gdy założymy prostą kierownicę podczas badania geometrii, rysunki z różnymi zbieżnościami połówkowymi są jak najbardziej prawdziwe. I koryguje się to właśnie długością drążków kierowniczych. I artykuł temu nie przeczy. A to, że podczas jazdy gdy pozwoli się kierownicy na swobodny ruch, zbieżność połówkowa kół się zrównoważy - to naturalny proces i tak się właśnie dzieje. Dynamicznie zbieżność tak będzie właśnie się zachowywać. Statyczna na prostej kierownicy nie. Artykuł tez temu nie przeczy. Rysunek miał za zadanie pokazać sytuację że zbieżność mimo że w zakresie na przykład fabrycznym może nie być właściwą. Narysowane sytuacje kierowca może zaobserwować samemu - wystarczy stanąć na parkingu z kierownicą na wprost i porównać skosy (zbieżność) obu kół względem osi pojazdu. Przedmówcy mówią o puszczeniu kierownicy przy różnej zbieżności połówkowej ale uwzględniają, że zbieżność dynamicznie się już ustaliła -czyli samochód jedzie na wprost, a kierownica już jest skręcona. I faktycznie wtedy już się NIC nie wydarzy. Ale to już jest stan (krzywo kierownica) który już dawno powinien nam sugerować że coś jest nie tak. Autor wyszedł z innej sytuacji - kierownica prosto i po puszczeniu sama skręca. To jest objaw złej (nierównej) zbieżności. I nie mówcie mi tu o konflikcie teoretyków z praktykami, bo znam kilka stacji diagnostycznej na której krzywą kierownice praktycy chcieli przekładać na wieloklinie...

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
kidd_HCl 2011-09-07 Odpowiedz

@Mav Autor napisał że można przypuszczać o źle ustawionej zbieżności, gdy samochód ściąga. Jest to błąd, zbieżność kół przednich nigdy nie będzie powodować ściągania samochodu. Jeśli mamy się trzymać konkretów, to tak właśnie jest, to nie mój wymysł tylko efekt konstrukcji zawieszenia samochodu. W przeciwieństwie do wymysłu autora, który nie potwierdza się w praktyce. W to skąd takie informacje autor wziął - nie wnikam. Dalej, jak sądzę, upierasz się, że zbieżność jest źle ustawiona bo kierownica nie jest w poziomie do jazdy na wprost. Błąd, zbieżność jest ok. Korelacja zbieżność - kolumna kierownicza jest źle ustawiona. By łatwiej było to zrozumieć, przytoczę konstrukcję zawieszenia z jednym drążkiem poprzecznym (do ustawienia zbieżności przedniej osi) i jednym drążkiem wzdłuznym (do ustawienia korelacji oś - kolumna, konretnie - pozycji kierownicy). Jasne? Rozwiązanie z Nissana Patrola, czy np MB "kaczki". Najpierw ustawia się zbieżność kół, a następnie położenie kierownicy. A to że "fachowcy" idą na łatwiznę? Ja znam takich co do ustawienia zbieżności nic nie zakładają na tylną oś, co niby wtedy mierzą? Ja nie wiem:) Pozdro.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Mav 2011-09-07 Odpowiedz

@kidd_HCl Tak jak wcześniej pisałem, rozpatrując rysunki statycznie uważam, że wszystko się zgadza. Chyba nie podważysz kidd, że stojąc na parkingu z KIEROWNICĄ NA WPROST mogą tak koła się ustawić jak na wspomnianych rysunkach? http://imageshack.us/f/690/dscf6855c.jpg/ Nie jestem diagnostą, ale z wydruku diagnostycznego tego passata wyraźnie wynika że zbieżność połówkowa pozycji "DIAGNOZA" jest różna od siebie i samochód stojąc z kierownicą na wprost przypominać będzie czwarty przykład przytoczonego tu rysunku. Tak czy nie? I drugie pytanie, co się stanie gdy jadąc z różną zbieżnością połówkową z kierownicą NA WPROST puszczę tą kierownicę? IMHO samochód skręci kierownicą co oczywiście spowoduje zmianę toru jazdy. Najczęstszym rozwiązaniem są dwa drążki kierownicze i z tego co wiem, to za ich pomocą reguluje się zbieżność. Prawdą jest, że nawet gdy te długości poszczególnych drążków są niewłaściwe, to poruszający się samochód w wyniku sił dynamicznych działających na koła wyrówna te nierówno nachylone względem siebie koła. Ale zaowocuje to przekręconą kierownicą. i gdy kierowca kierownicę wyprostuje auto zciągnie/skręci. To samo będzie z pojedynczym drążkiem poprzecznym i drążkiem łączącym z kolumną. Gdy będzie coś nie tak, auto statycznie też będzie miało przy prostej kierownicy koła skręcone niesymetrycznie. Jedyną różnicą będzie fakt, że w tym przypadku jeżeli zbieżność całkowita jest poprawna, regulacji dokona się na drążku wzdłużnym. Ale tak czy tak trzeba kręcić, bo sytuacja jest niepoprawna. Pozdrawiam serdecznie.

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
KOYOT 2010-05-21 Odpowiedz

szunaj "... Jest jeszcze pojęcie kąta pochylenia i kata wyprzedzenia ( w nowoczesnych autach są to kąty których sie chyba nie da wyregulować tradycyjnie ) . Przy prawidłowych wartosciach tych kątów zbieżnósc lub rozbieznośc kół przednich będzie zawsze symetryczna. Po za tym czy ktoś moze mi wytłumaczyć jakim sposobem można zmierzyć zbiezność koła lewego bądź prawego.." Chyba nie wiesz co to jest "kąta pochylenia i kata wyprzedzenia" to się tyczy zawieszenia nie układu kierowniczego a sprawdzić zbieżność poszczególnych kół tj. prawe i lewe można na diagnostyce na płytach lub na urządzeniach pomiarowych zakładanych na koła. W czym problem???

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
Mav 2010-02-25 Odpowiedz

Mylisz Kolego pojęcia camber (kąt pochylenia koła względem podłoża) i caster (kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy) to inna bajka i nie o tym jest artykuł. Ich wpływ na geometrię to zupełnie inna historia i oczywistym jest że wszystkie elementy muszą być prawidłowo wyregulowane by oczekiwać poprawnego zachowania samochodu. A rzeczywiście te wartości nie są regulowane (niezależnie czy są to nowoczesne auta czy też nie). A zepsuć szczególnie camber można łatwo - wystarczy obniżyć zanadto samochód - konsekwencją tego jest pójście kąta pochylenia koła w duży negatyw - jeśli samochód nie ma wielowahaczowego zawieszenia z regulacja długości górnego wahacza to nie da się tego wyregulować. A zbieżność lewego i prawego koła mierzy się oddzielnie względem osi symetrii auta - na wydruku od diagnosty masz podane obie wartości oddzielnie i nie prawdą jest że zawsze jest symetryczna - bo elementy regulacyjne (drążki kierownicze) masz dwa po jednym na każda stronę...

Re: Wpływ zbieżności kół przednich i tylnych na prowadzenie pojazdu
szunaj 2010-03-04 Odpowiedz

może trochę polemiki 1. Starsze auto fiat 125 lub polonez kąt pochylenia koła względem podłoża jest regulowany przy pomocy dodawania lub odejmowania specjalnych podkładek dystansowych ( wartości pochylenia oczywiście przy odpowiednim obciążeniu auta) kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy jest regulowany poprzez skracanie bądź wydłużanie drążka łączącego dolny wachacz z przednią dolną cześćią popdwozia są tam dwie duże nakrątki kontrujace się ze sobą. Cytat " zbieżność lewego i prawego koła mierzy się oddzielnie względem osi symetrii auta " tak ale przy jakim ustawieniu kierownicy ? Reasumując: Przy prawidłowym symetrycznym ustawieniu kąta pochylenia koł względem podłoża i kąta wyprzedzenia sworzni zwrotnicy , jednakowych oponach i prawidłowych ciśnieniach kół, w czasie jazdy zbieżnośc bądź rozbieżność kół przednich jest zawsze symetryczna. Pytanie jest w jakim położeniu w czasie jazdy na wprost ustawiła się kierownica. Jeśli na wprost to dobrze jeśli nie na wprost tj. na lewo lub prawo to wtedy prawidłowe ustawienie jej na wprost ustawiamy poprzez regulację drażków kierowniczych jeden skracamy drugi wydłużamy oczywiście pamiętając o prawidłowej wartości sumarycznej zbieżności bądź rozbieżności. Pozdrawiam szunaj

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo