Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu

Mav

Co to jest stabilizator zawieszenia i jak wpływa on na przyczepność? Przeczytaj pierwszy artykuł z nowego cyklu „Elementy zawieszenia samochodu”, dzięki któremu poznasz istotne zagadnienia dotyczące zawieszenia auta.

Stabilizator na co dzień nie zaprząta głowy kierowcy, przypominamy sobie o nim dopiero gdy w czasie przeglądu samochodu dowiadujemy się o usterce polegającej na uszkodzeniu łączników stabilizatora. Doświadczeni kierowcy potrafią sami rozpoznać ten problem, który objawia się stukami w okolicy zawieszenia w czasie powolnego przejazdu po nierównej nawierzchni.

Większość uszkodzeń jest spowodowana przez stan dróg. Koło, które wpada w dziurę, powoduje gwałtowne uderzenia, a to finalnie rozrywa gumową końcówkę łącznika. Można również zauważyć, że częściej dzieje się to z prawej strony samochodu, co jest wynikiem gorszego stanu jezdni po stronie pobocza.

Naprawa tej usterki nie jest z reguły droga ani skomplikowana. W przypadku montażu elementu znanej marki cena nie powinna przekroczyć kilkudziesięciu złotych. Warto zadbać o szybką naprawę stabilizatora zawieszenia, ponieważ jazda z uszkodzonym elementem obniża bezpieczeństwo. Dlaczego? Postaramy się to wyjaśnić w poniższym tekście.

stabilizatorowi zawieszenia utrzymanie toru jazdy
Dzięki stabilizatorowi zawieszenia utrzymujemy tor jazdy.

Działanie stabilizatora

Na samochód pokonujący zakręt działa siła odśrodkowa, przez co ciężar pojazdu przenoszony jest na zewnętrzne koło. Potęguje to fakt, że z tego samego powodu wewnętrzne koło traci stabilność i przyczepność, a auto przechyla się w kierunku zewnętrznego przedniego koła.

Jak temu przeciwdziałać?

Gdyby stół miał lewą przednią nogę krótszą (analogicznie do przechylonego w tym kierunku samochodu) byłby chwiejny. W przypadku gdy nie możemy nic podłożyć pod żadną z jego nóg, skracamy przeciwną (przednią prawą) nogę. Stół będzie pochylony do przodu, ale odzyska stabilność.

Dokładnie w ten sposób działa stabilizator, który spina oba wahacze i przenosi ruch z jednej trony na drugą. W sytuacji gdy podniesie się lewy wahacz, podniesie się także prawy.

budowa stabilizatora zawieszenia
Budowa stabilizatora zawieszenia.

Rola stabilizatora zawieszenia

Zastosowanie jedynie przedniego stabilizatora ma sens w przypadku aut prowadzonych przez niedoświadczonych kierowców. Takie rozwiązanie wywoła podsterowne prowadzenie samochodu, ale jednocześnie sprawi, że auto będzie się zachowywało neutralnie na zakrętach dzięki zwiększeniu przyczepności tylnej osi. Podczas jazdy z mniejszą prędkością stabilizator pomoże także poprawić reakcję na ruchy kierownicy.

Sytuacja wygląda inaczej w przypadku projektowania szybkiego samochodu, który będzie przejeżdżał często i z dużymi prędkościami przez zakręty. Takie auto oprócz przedniego stabilizatora będzie wyposażone także w tylny. Wpłynie on na poprawę przyczepności przednich kół na zakrętach pokonywanych z dużą prędkością gdy zbyt duża masa obciąża tylne koła.

Podczas wykorzystywania zasady działania stabilizatorów ważnym elementem jest sztywność nadwozia – dzięki niemu masa jest przekazywana z tylnej do przedniej części auta i odwrotnie. Właśnie z tego powodu istnieje wśród inżynierów dążenie do projektowania coraz sztywniejszych konstrukcji.

ruch stabilizatora zawieszenia
Ruch stabilizatora zawieszenia.

Jak stabilizator zawieszenia wpływa na bezpieczeństwo?

Przyczepność to jeden z najważniejszych parametrów zapewniających bezpieczeństwo na drodze. W trosce o to warto wybrać optymalne opony. Stabilizator dba również, by równomiernie i w maksymalny sposób wykorzystać przyczepność wszystkich kół. Zwiększa obciążenie poszczególnych kół i przechył w zakręcie, a co za tym idzie – przenosi przyczepność na wszystkie koła.

W aucie z uszkodzonymi łącznikami podczas zakrętów może pojawić się utrata stabilności, a samochód może zachowywać się nieprzewidywalnie (raz samochód będzie jechał z wykorzystaniem stabilizatorów, a za chwilę bez nich z uwagi na luzy na łącznikach).

U kierowców tuningujących swoje auta częstym błędem jest zapominanie o ważnej roli stabilizatorów. Tunerzy zwiększają sztywność zawieszenia poprzez sportowe amortyzatory i sprężyny, jednak nie są świadomi, że oryginalny stabilizator nie był zaprojektowany z myślą o użytkowaniu w takich warunkach. Z tego powodu będzie on zbyt wiotki i nie przeniesie w optymalny sposób zwiększonych sił wytwarzanych przez sportowe zawieszenie. Może to wpłynąć na pogorszenie charakterystyki prowadzenia. Rozwiązaniem będzie użycie wyczynowego odpowiednika o większej średnicy.

praca stabilizatora sprawia że utrzymujemy przyczepność w zakręcie
Praca stabilizatora zawieszenia sprawia, że utrzymujemy przyczepność w zakręcie.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (13)
Marek 2010-02-09
Interesujacy artykuł powiedział bym bawet ze bardzo ciekawy. Zwykłem już mówić że diabeł Tkwi w szczegółach. Zawsze jak jest słaby stabilizator na wyjściu z zakretu koło niedociazone wtedy nie klei w skrajnych przypadkach jest to mocno wyczuwalne takie jest moje zdanie. Ale jak sprawdzic stan stabilizatora ? Luzu na kierownicy nie daje nie ? Tylko tyle ze popukuje prawda ? Odpowiednika sportowego do mojego auta BMWe46 nie odnalazłem !!! Tak to jest inwestujesz szpera, amorek, dobry spring jescze czegos Ci brakuje myslisz o rozporce ale o stabilizatorach nikt nic nie mowi. Sa firmy które do zawieszen gwintowanych daja w komplecie łaczniki ale nie pamietam jakie KONI ? Odpowiedz
bartekinator 2013-08-13
@Marek, kup stabilizator do najwiekszego diesla e46, ten jest najmocniejszy bo musi udzwignac najwiecej :), pamietaj o foringach! moga miec inny przekroj niz twoje oryginalne Odpowiedz
Przemas 2011-10-25
Ciekawy artykuł, dzieki Odpowiedz
Pawel 2011-04-09
Bardzo fajnie napisany artykul dziekuje za wiadomosci:-) Odpowiedz
DETEKTYW 2011-02-22
znacie może jakiegoś producenta lub dystrybutora takich krótszych łączników? Chodzi mi o łączniki do VW Bory. Nie moglem dojść skąd dochodzą dziwaczne odgłosy z przedniego zawieszenia przy duzych predkosciach.... po rozłączeniu łączników stabilizatora i próbie jazdy wyszło na jaw w czym rzecz =) kontakt bartek007-23@o2.pl Odpowiedz
hmm 2010-12-21
Dzięki Super artykuł, tego właśnie szukałem ... :) Odpowiedz
derry 2010-10-18
A jakie są niebezpieczeństwa jazdy BEZ STABILIZATORA? Odpowiedz
sknerus 2010-02-09
Firmy tuningowe sprzedają odpowiednie łączniki poliuretanowe, zwykle są dostępne jako gotowe zestawy. Odpowiedz
kundel 2010-02-09
fajny art, nie wiem tylko jak te nogi od stołu połączyć z pracą stabilizatora - chyba mam za małą wyobraźnię :-) Odpowiedz
Mav 2010-02-09
Łączniki do niższych zawieszeń są zazwyczaj krótsze i sztywniejsze - wynika to z odmiennej(i skróconej) charakterystyki pracy wyczynowego zawieszenia. Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje". Uszkodzeniu ulegają łączniki - ich zużycie będzie zauważalne w postaci luzu w punkcie połączenia stabilizator-łącznik A przykład ze stołem - wyobraź sobie że czarny lancer na pierwszym zdjęciu to stół który ma jedną nogę krótszą - lewe przednie koło... Odpowiedz
japan 2011-08-02
Mav 2010-02-09
Łączniki do niższych zawieszeń są zazwyczaj krótsze i sztywniejsze - wynika to z odmiennej(i skróconej) charakterystyki pracy wyczynowego zawieszenia. Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje". Uszkodzeniu ulegają łączniki - ich zużycie będzie zauważalne w postaci luzu w punkcie połączenia stabilizator-łącznik A przykład ze stołem - wyobraź sobie że czarny lancer na pierwszym zdjęciu to stół który ma jedną nogę krótszą - lewe przednie koło...
Przejdź do komentarza
@Mav " Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje" " - tzn. jeżeli jeden łącznik wymieniłem normalnie, a drugi wymagał podważenia stabilizatora i widać różnice w przyleganiu gum łączników lewego i prawego to mam krzywo zamocowane nowe wahacze z 4tys km przebiegu? Chyba jednak stabilizator "psuje" się? Odpowiedz
japan 2011-08-02
Mav 2010-02-09
Łączniki do niższych zawieszeń są zazwyczaj krótsze i sztywniejsze - wynika to z odmiennej(i skróconej) charakterystyki pracy wyczynowego zawieszenia. Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje". Uszkodzeniu ulegają łączniki - ich zużycie będzie zauważalne w postaci luzu w punkcie połączenia stabilizator-łącznik A przykład ze stołem - wyobraź sobie że czarny lancer na pierwszym zdjęciu to stół który ma jedną nogę krótszą - lewe przednie koło...
Przejdź do komentarza
@Mav " Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje" " - tzn. jeżeli jeden łącznik wymieniłem normalnie, a drugi wymagał podważenia stabilizatora i widać różnice w przyleganiu gum łączników lewego i prawego to mam krzywo zamocowane nowe wahacze z 4tys km przebiegu? Chyba jednak stabilizator "psuje" się? Odpowiedz
Marek 2010-02-10
Mav 2010-02-09
Łączniki do niższych zawieszeń są zazwyczaj krótsze i sztywniejsze - wynika to z odmiennej(i skróconej) charakterystyki pracy wyczynowego zawieszenia. Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje". Uszkodzeniu ulegają łączniki - ich zużycie będzie zauważalne w postaci luzu w punkcie połączenia stabilizator-łącznik A przykład ze stołem - wyobraź sobie że czarny lancer na pierwszym zdjęciu to stół który ma jedną nogę krótszą - lewe przednie koło...
Przejdź do komentarza
Firma o której mówiłem to WEITEC od nich do sportowego zawieszenia dostałem tez stabilizatory !! Owsem firmy tuningowe ale jak do e46 nic nie znalazłem tak nic nie znalazłem macie jakies propozycje ? Bo mam sportowe zawieszenie ale czuje ze nie klei kolo od wewnetrznej na ostrym cieciu w zakrecie. Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz