Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu

Czym jest stabilizator zawieszenia? Jak wpływa na przyczepność pojazdu? Zapraszamy do nowego cyklu: "Elementy zawieszenia samochodu", w którym omówimy najważniejsze zagadnienia związane z zawieszeniem pojazdu.

O stabilizatorze w naszym samochodzie przypominamy sobie, gdy podczas przeglądu naszego pojazdu, diagnosta ogłasza nam usterkę w postaci uszkodzonych łączników stabilizatora. Bardziej doświadczeni kierowcy uszkodzenie rozpoznają po niepokojących głuchych stukach dochodzących z okolic zawieszenia podczas powolnego przejazdu np. przez torowisko.

Przyczyną większości uszkodzeń jest stan naszych dróg - koło wpadające w dziurę powoduje gwałtowne uderzenie, które w końcu prędzej czy później rozerwie gumową końcówkę łącznika. Częstszym wymianom podlegają łączniki z prawej strony pojazdu – to wynik gorszego stanu nawierzchni po stronie pobocza.

Naprawa zazwyczaj nie jest skomplikowana ani droga. Cena części nie powinna przekroczyć kilkudziesięciu złotych w przypadku elementu popularnej marki. Jazda z uszkodzonym łącznikiem stabilizatora negatywnie wpływa na bezpieczeństwo. W poniższym tekście postaramy się wytłumaczyć dlaczego.

stabilizatorowi zawieszenia utrzymanie toru jazdy
Dzięki stabilizatorowi zawieszenia utrzymujemy tor jazdy.

Jak działa stabilizator?

Wyobraźmy sobie jadący przez zakręt samochód. Działa na niego siła odśrodkowa. W związku z tą siłą, cały ciężar pojazdu przenoszony jest na koło zewnętrzne. Sytuację potęguje fakt, iż z tego samego powodu koło wewnętrzne traci przyczepność. Cały samochód przechyla się w kierunku przedniego zewnętrznego koła.

Jak temu zaradzić?

Gdyby stół miał lewą, przednią nogę krótszą (analogicznie do przechylonego w tym kierunku samochodu) w takiej pozycji by się chwiał. Gdy nic nie możemy podłożyć pod żadną z jego nóg, skracamy po prostu przeciwną (prawą przednią) nogę. Stół wprawdzie się teraz przechyli do przodu, ale odzyska stabilność.

Identycznie działa stabilizator – spina on oba wahacze i przenosi ich ruch z jednej strony na drugą. Czyli, jeśli podniesie się lewy wahacz to prawy również się podniesie. To, w jakim stopniu ten ruch jest przenoszony, reguluje średnica pręta z jakiego stabilizator jest zrobiony. Im sztywniejszy – tym większa część sił jest przenoszonych.

budowa stabilizatora zawieszenia
Budowa stabilizatora zawieszenia.

Prawdziwa rola stabilizatora zawieszenia

Inżynier projektujący pracę zawieszenia wybaczającego błędy niedoświadczonego kierowcy, zastosuje jedynie przedni stabilizator. Takie działanie wprawdzie wywoła podsterowną charakterystykę prowadzenia pojazdu, ale jednocześnie spowoduje bardzo neutralne zachowanie się pojazdu w zakręcie, poprzez zwiększenie przyczepności tylnej osi. Przy niższych prędkościach stabilizator zwiększy także poprawną reakcję na ruchy kierownicą.

Inaczej będzie, gdy projektujemy szybki i przejeżdżający często z dużymi prędkościami przez zakręty samochód. Będzie on wtedy wyposażony dodatkowo w tylny stabilizator. Poprawi on przyczepność kół przednich w zakręcie przejeżdżanym „z gazem”, gdy transfer masy obciąża koła tylne.
Ważnym elementem przy wykorzystywaniu zasady działania stabilizatorów, jest sztywność nadwozia – to poprzez nie balans masy jest przekazywany z przedniej do tylnej części pojazdu i na odwrót. Stąd między innymi dążenia konstruktorów do tworzenia coraz to sztywniejszych konstrukcji.

ruch stabilizatora zawieszenia
Ruch stabilizatora zawieszenia.

Jaki wpływ stabilizator zawieszenia ma na nasze bezpieczeństwo?

Pamiętajmy, iż przyczepność na drodze to nasze bezpieczeństwo. To właśnie w trosce o nie, zaopatrujemy się w jak najlepsze opony, dbając by ich stan był jak najlepszy. Stabilizator natomiast dba o to, by w sposób maksymalny wykorzystać przyczepność wszystkich kół - zmniejszając przechył i obciążenie pojedynczych kół w zakręcie - przenosi rolę przyczepności na wszystkie koła.

W zakręcie samochód z uszkodzonymi łącznikami może zachować się nerwowo i niestabilnie (bo raz będzie się prowadził z wykorzystaniem stabilizatorów a chwilę później ich praca będzie niwelowana przez luzy na łącznikach).

Częstym błędem u osób tuningujących swoje samochody jest zapominanie o stabilizatorach. Tunerzy zwiększają sztywność zawieszenia stosując sportowe sprężyny i amortyzatory. Nie zdają sobie jednak sprawy, iż fabryczny stabilizator nie został zaprojektowany do pracy w takich warunkach. Będzie on po prostu zbyt wiotki by przenieść w dostateczny sposób zwiększone siły generowane przez sportowe zawieszenie. Efektem takich zabiegów może niepożądana charakterystyka prowadzenia pojazdu. Rozwiązaniem może być zastosowanie wyczynowego odpowiednika o zwiększonej średnicy.

praca stabilizatora sprawia że utrzymujemy przyczepność w zakręcie
Praca stabilizatora zawieszenia sprawia, że utrzymujemy przyczepność w zakręcie.

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze
Re: Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
Marek 2010-02-09 Odpowiedz

Interesujacy artykuł powiedział bym bawet ze bardzo ciekawy. Zwykłem już mówić że diabeł Tkwi w szczegółach. Zawsze jak jest słaby stabilizator na wyjściu z zakretu koło niedociazone wtedy nie klei w skrajnych przypadkach jest to mocno wyczuwalne takie jest moje zdanie. Ale jak sprawdzic stan stabilizatora ? Luzu na kierownicy nie daje nie ? Tylko tyle ze popukuje prawda ? Odpowiednika sportowego do mojego auta BMWe46 nie odnalazłem !!! Tak to jest inwestujesz szpera, amorek, dobry spring jescze czegos Ci brakuje myslisz o rozporce ale o stabilizatorach nikt nic nie mowi. Sa firmy które do zawieszen gwintowanych daja w komplecie łaczniki ale nie pamietam jakie KONI ?

Re: Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
bartekinator 2013-08-13 Odpowiedz

@Marek, kup stabilizator do najwiekszego diesla e46, ten jest najmocniejszy bo musi udzwignac najwiecej :), pamietaj o foringach! moga miec inny przekroj niz twoje oryginalne

Re: Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
Przemas 2011-10-25 Odpowiedz

Ciekawy artykuł, dzieki

Re: Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
Pawel 2011-04-09 Odpowiedz

Bardzo fajnie napisany artykul dziekuje za wiadomosci:-)

Re: Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
DETEKTYW 2011-02-22 Odpowiedz

znacie może jakiegoś producenta lub dystrybutora takich krótszych łączników? Chodzi mi o łączniki do VW Bory. Nie moglem dojść skąd dochodzą dziwaczne odgłosy z przedniego zawieszenia przy duzych predkosciach.... po rozłączeniu łączników stabilizatora i próbie jazdy wyszło na jaw w czym rzecz =) kontakt bartek007-23@o2.pl

Re: Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
hmm 2010-12-21 Odpowiedz

Dzięki Super artykuł, tego właśnie szukałem ... :)

Re: Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
derry 2010-10-18 Odpowiedz

A jakie są niebezpieczeństwa jazdy BEZ STABILIZATORA?

Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
kundel 2010-02-09 Odpowiedz

fajny art, nie wiem tylko jak te nogi od stołu połączyć z pracą stabilizatora - chyba mam za małą wyobraźnię :-)

Re: Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
Mav 2010-02-09 Odpowiedz

Łączniki do niższych zawieszeń są zazwyczaj krótsze i sztywniejsze - wynika to z odmiennej(i skróconej) charakterystyki pracy wyczynowego zawieszenia. Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje". Uszkodzeniu ulegają łączniki - ich zużycie będzie zauważalne w postaci luzu w punkcie połączenia stabilizator-łącznik A przykład ze stołem - wyobraź sobie że czarny lancer na pierwszym zdjęciu to stół który ma jedną nogę krótszą - lewe przednie koło...

Re: Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
japan 2011-08-02 Odpowiedz

@Mav " Stanu stabilizatora się nie sprawdzi - bo on się nie "psuje" " - tzn. jeżeli jeden łącznik wymieniłem normalnie, a drugi wymagał podważenia stabilizatora i widać różnice w przyleganiu gum łączników lewego i prawego to mam krzywo zamocowane nowe wahacze z 4tys km przebiegu? Chyba jednak stabilizator "psuje" się?

Re: Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
Marek 2010-02-10 Odpowiedz

Firma o której mówiłem to WEITEC od nich do sportowego zawieszenia dostałem tez stabilizatory !! Owsem firmy tuningowe ale jak do e46 nic nie znalazłem tak nic nie znalazłem macie jakies propozycje ? Bo mam sportowe zawieszenie ale czuje ze nie klei kolo od wewnetrznej na ostrym cieciu w zakrecie.

Re: Stabilizator zawieszenia i jego rola w przyczepności pojazdu
sknerus 2010-02-09 Odpowiedz

Firmy tuningowe sprzedają odpowiednie łączniki poliuretanowe, zwykle są dostępne jako gotowe zestawy.

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo