Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Test opon zimowych ADAC 2012/2013 w rozmiarze 215/65 R16 T (SUV)

Robert I. Bielecki, źródło: ADAC

Sprawdź wyniki testu opon zimowych ADAC w rozmiarze 215/65 R16 T na sezon 2012/2013. Zobacz najlepsze opony do aut typu SUV.

Automobilklub ADAC i fundacja Warentest przetestowały 6 modeli ogumienia zimowego typu 215/65 R16 z indeksem prędkości T (do 190 km/h), przeznaczonych do samochodów typu SUV. Zdecydowanie najlepsze okazały się wyroby renomowanych producentów, chociaż nie w każdej dziedzinie są lepsze od tańszych alternatyw.

Model Ocena ADAC Sucha nawierchnia Mokra naw. Śnieg Lód Hałas Zużycie paliwa Trwałość
Waga noty   15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Bridgestone Blizzak LM-80 dobry (szczególnie polecana) 2,5 2,0 2,1 2,1 2,8 1,5 2,5
Dunlop SP Winter Sport 4D dobry (szczególnie polecana) 2,3 2,1 2,2 2,3 3,0 2,0 2,5
Continental ContiCrossContact Winter dobry (szczególnie polecana) 2,5 2,1 2,3 2,1 3,6 2,1 2,5
Goodyear UltraGrip 8 dostateczny (polecana) 2,7 1,6 2,5 2,4 3,5 2,3 1,0
Sava Eskimo SUV dostateczny (polecana) 2,9 3,2 2,9 2,4 3,4 2,6 0,5
Sailun Ice Blazer WSL2 niedostateczny (niepolecana) 2,7 5,5 2,9 2,6 3,4 1,5 1,5

Uwaga! Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Rezultaty w testowanym rozmiarze można przenosić tylko na „sąsiednie” wymiary.

Wady i zalety testowanych modeli

  ADAC o oponie Nasi klienci o oponie
Model ZALETY WADY ZALETY WADY
Bridgestone Blizzak LM-80 wszechstronna opona, najlepsze osiągi na lodzie, najlepsza nota za komfort jazdy i zużycie paliwa (niskie opory toczenia), dobre osiągi na suchej, mokrej i ośnieżonej nawierzchni, niski poziom trwałości, bardzo dobra w zróżnicowanych zimowych warunkach, brak
Dunlop SP Winter Sport 4D wszestronna opona, najlepsza nota za jazdę po suchej nawierzchni, dobre osiągi na mokrej i oblodzonej drodze, dobry poziom komfortu jazdy, niski poziom trwałości, bardzo dobre osiągi na każdym rodzaju zimowej nawierzchni, cicha brak
Continental ContiCrossContact Winter wszechstronna opona, najlepsze osiągi na lodzie, dobra na suchej i mokrej nawierzchni, najsłabsza ocena za komfort jazdy, niski poziom trwałości, dobry poziom osiągów w każdych warunkach zimowych, brak
Goodyear UltraGrip 8 najlepsze osiągi na mokrej nawierzchni, wysoka trwałość, średni poziom osiągów na śniegu, dobry poziom osiągów związanych z bezpieczeństwem, dość hałaśliwa
Sava Eskimo SUV najwyższa ocena za trwałość, najgorsza nota za jazdę po suchej i ośnieżonej nawierzchni, bardzo słabe osiągi na mokrej drodze, najgorsza nota za oszczędność paliwa, brak większej liczby opinii
Sailun Ice Blazer WSL2 najlepsze osiągi na ośnieżonej nawierzchni, najlepsza nota za oszczędność paliwa (niskie opory toczenia), najgorsze osiągi na mokrej i oblodzonej nawierzchni, słaba ocena za jazdę po suchej drodze, brak opinii o tej oponie

Dobre, ale nie bardzo dobre

Trzy produkty oceniono jako dobre: Bridgestone Blizzak LM-80, Dunlop SP Winter Sport 4D i Continental CrossContact Winter. Największe uznanie testujących zyskała opona Bridgestone Blizzak LM-80, dobrze spisująca się w każdej dziedzinie związanej z bezpieczeństwem i wyróżniająca się najlepszą notą za zużycie paliwa. Nieco ustępują jej Dunlop SP Winter Sport 4D, najlepsza na suchej jezdni, i Continental CrossContact Winter. Dwa modele uzyskały notę końcową dostateczny: Goodyear UltraGrip 8 i Sava Eskimo SUV. Jedynie Sailun Ice Blazer WSL 2 ukończył test z wynikiem niedostateczny, z powodu bardzo słabych właściwości jezdnych na mokrej nawierzchni.

Na suchej jezdni największe uznanie testujących zyskał model Dunlop SP Winter Sport 4D, a następnie Bridgestone Blizzak LM-80 i Continental CrossContact Winter. Najsłabiej wypadła opona Sava Eskimo SUV.

Po mokrej jezdni najlepiej jeździć używając Goodyear UltraGrip 8, który zdystansował rywali. Fatalnie wypadł za to Sailun Ice Blazer WSL 2 – uzyskła najgorsza możliwa notę.

Wprost przeciwnie na śniegu. Sailun Ice Blazer WSL 2 okazał się najlepszy, a Goodyear UltraGrip 8 najgorszy.

Na lodzie poziom był dość wyrównany. Najlepiej oceniono Bridgestone Blizzak LM-80 i Continental CrossContact Winter.

Zdecydowanie najmniej hałaśliwą oponą w teście została Bridgestone Blizzak LM-80, a najmniej komfortową Continental CrossContact Winter.

Pod względem zużycia paliwa bezkonkurencyjne okazały się Bridgestone Blizzak LM-80 i Sailun Ice Blazer WSL 2, czyli najlepsza i najgorsza opona w teście.

Z kolei najbardziej trwały, czyli najwolniej zużywający się bieżnik, ma Sava Eskimo SUV. Po niej Goodyear Ultragrip 8 i Sailun Ice Blazer WSL 2.

test opony zimowej nokian suv
Samochody typu SUV są coraz popularniejsze, dlatego często testy opon dotyczą wyposażenia do właśnie tego typu aut (fot. Nokian).

Trudny wybór

Warto pamiętać, że koszt serwisu blacharsko-lakierniczego jest z reguły większy niż różnica w cenie nowego kompletu opon, dlatego bardziej opłacalny jest wybór opony wyspecjalizowanej w obszarach, w których będzie eksploatowana. Jeżeli ogumienie nie zapewnia bezpieczeństwa na drodze w ekstremalnych, zimowych warunkach, to mniejsze zużycie paliwa czy komfort jazdy stają się mniej istotnymi kwestiami. 

Dobrze zdecydować się na wybór modelu niekoniecznie najlepszego w teście, ale właściwego dla przewidywanych warunków użytkowania. Właściwości jezdne na śniegu i lodzie są ważne w górach i na wyżynach, z kolei na nizinach istotniejsze wydaje się zachowanie opony na suchej oraz mokrej jezdni.

W przypadku opon przeznaczonych do użytku firmowego warto także zwrócić uwagę na tempo zużywania się bieżnika i wysokość spalania, ponieważ elementy te w dużym stopniu wpływają na koszty eksploatacyjne floty.

Niemiecka organizacja ADAC zwraca uwagę na duże różnice w cenach – za najsłabsze w teście opony można zapłacić więcej niż za modele osiągające wyższe noty, dlatego warto zwracać uwagę na koszty i porównywać je między sobą.

opona zimowa bridgestone blizzak lm-80
Bridgestone Blizzak LM-80 zajęła 1 miejsce w teście opon przeznaczonych do SUV-ów.

Zasady oceniania

Niemiecka organizacja motoryzacyjna ADAC wprowadziła dwa lata temu ujednolicony system oceniania opon. Zamiast ocen: szczególnie polecana, polecana, warunkowo polecana, nie polecana wprowadzono noty od bardzo dobrej do niedostatecznej, przy czym ocena dobra odpowiada nocie polecanej z dawnego systemu używanego przez ADAC.

Osiągi na mokrej nawierzchni mają największe znaczenie w teście – 30%. Obejmują one aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, hamowanie na betonie i asfalcie, kierowalność, prowadzenie boczne i jazdę po okręgu. Istotne są także właściwości na śniegu (20%) – ruszanie z miejsca i hamowanie. Parametry na suchej jezdni, takie jak: kierowalność, stabilność, hamowanie na nawierzchni asfaltowej otrzymały wagę 15%. Znaczenie właściwości na lodzie - prowadzenia bocznego, hamowania, zużycia paliwa i bieżnika to 10% ostatecznej noty. Waga 5% została przyznana hałaśliwości zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. Wynikiem testu przyspieszonego zużycia może być jedynie ocena pozytywna lub negatywna.

Organizacja obniża notę końcową jeżeli ocena w jednej lub kilku kategoriach związanych z bezpieczeństwem jazdy była niższa niż wartość progowa dla tej kategorii. Dlatego kolejność na podstawie wyliczonej oceny ostatecznej może różnić się od miejsca w tabeli. W rezultacie promuje się wszechstronne opony, które cechują się zrównoważonymi osiągami na każdym typie nawierzchni kosztem ogumienia wyspecjalizowanego w jednej dziedzinie np. opon deszczowych.

Test ADAC 2007 w rozmiarze 215/65 R16

Opony zimowe w rozmiarze 215/65 R16 zostały sprawdzone przez automobilklub ADAC już wcześniej. W 2007 specjaliści z tej ogranizacji przetestowali poszczególne modele opon, a wyniki tego sprawdzianu publikujemy poniżej:

Model opony
Zalecenie ADAC

Ocena łączna

Na suchej nawierzchni (20%)

Na mokrej nawierzchni (35%)

Na śniegu (25%)
Hałaśliwość (5%) Zużycie bieżnika (5%)
               
Continental
CrossContact
Winter
*** 2,0 1,9 2,1 2,4 2,8 2,0
Michelin Latitude Alpin *** 2,1 1,8 2,5 2,4 3,1 1,5
Bridgestone Blizzak LM25 4x4 *** 2,2 2,0 2,6 2,2 2,4 2,2
Vredestein Wintrac 4Xtreme ** 2,3 2,0 2,3 2,4 2,6 3,1
Goodyear UltraGrip
Performance
** 2,3 2,2 3,0 2,4 2,8 1,5
Pirelli Scorpion
Ice & Snow
** 2,3 2,1 2,5 2,7 2,8 2,3
Cooper Weathermaster S/T 2 - 3,4 2,6 5,5 1,9 3,9 3,2
Dla porównania:
markowa opona
całoroczna
- 3,0 1,6 3,4 5,5 3,0 0,5
    LEGENDA

*** - szczególnie polecana
** - polecana
* - warunkowo polecana
- - niepolecana
Czerwonym kolorem wyróżniono oceny cząstkowe, które spowodowały obniżenie oceny łącznej.  

 

Zalety i wady testowanych modeli

Model Zalety Wady
Continental CrossContact Winter najlepsza ocena na mokrej jezdni, bardzo wyważona opona, dobra na śniegu i suchej nawierzchni brak
Michelin Latitude Alpin dobra na śniegu, bardzo wyważona, małe zużycie bieżnika, szczególnie dobra na suchej jezdni, brak
Bridgestone Blizzak LM 25 4×4 najcichsza opona w teście (najmniej hałaśliwa wewnątrz kabiny i na zewnątrz), bardzo wyważona opona, szczególnie dobra na śniegu, brak
Vredestein Wintrac 4Xtrem stosunkowo mało hałaśliwa (wewnątrz kabiny i na zewnątrz), szczególnie dobra na mokrej nawierzchni, dobra także na śniegu, względnie duże zużycie bieżnika (obniżyło ocenę końcową)
Goodyear Ultra Grip Performance małe zużycie bieżnika, dobra na śniegu, stosunkowo słaba na mokrej nawierzchni
Pirelli Scorpion Snow & Ice dobra na mokrej nawierzchni stosunkowo słaba na śniegu
Cooper Weathermaster S/T2 najlepsza na śniegu słaba na suchej jezdni, stosunkowo duże zużycie bieżnika słaba na mokrej nawierzchni, szczególnie hamowanie,
Opona całoroczna z oznaczeniem M+S (dla porównania) wyraźnie najmniejsze zużycie bieżnika, najlepsza na suchej nawierzchni, słaba na mokrej jezdni, słaba na śniegu – hamowanie (co obniżyło ocenę końcową),

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (2)
dzik 2012-10-01
A czemu nie przetestowano zadnego Michelina? Podobno jest nowy bieznik do SUVow na zime... Odpowiedz
Paweł 2012-11-07
Czy te wyniki mozna rowniez zastosowac do rozmiaru 235/55/17 (pomimo adnotacji przy tabeli)? Szukam najlepszych opon zimowych do Tiguana 4x4 Odpowiedz