Wybór ogumienia zawsze powinien być dobrze przemyślany. Warto poszukać modelu, którego parametry, związane m.in. ze wzorem bieżnika, w pełni odpowiadają naszym potrzebom. Zanim podejmiemy decyzję zastanówmy się po jakich drogach najczęściej jeździmy oraz ile kilometrów rocznie średnio pokonujemy. 

Kierowcy, którzy poruszają się jedynie w centrach miast oraz na autostradach powinni wybierać inne rodzaje ogumienia niż mieszkańcy górskich, bardziej wymagających terenów.

zbliżenie na bieżnik opony - bloki, rowki oraz lameleRzeźba bieżnika ma kluczowe znaczenie dla właściwości opony.

Jak zbudowany jest bieżnik?

W skład mieszanki gumowej, z której jest zbudowany bieżnik, wchodzą kauczuk naturalny oraz syntetyczny. Elementami dodatkowymi są: sadza, krzemionka oraz elastomery.

Bieżnik, jest jednym z elementów, mających największy wpływ na osiągi opony. Skład mieszanki gumowej oraz jego rzeźba mają za zadanie: zapewnić dobrą sterowność, a także przyczepność podczas jazdy po mokrej i trudnej nawierzchni, wspomagać bezpieczne pokonywanie zakrętów, obniżać opory toczenia i wpływać na niski poziomu hałasu.

Elementy bieżnika

schemat budowy bieżnika

1. Bloki bieżnika

Są to właściwe elementy tworzące bieżnik. Ich głównym zadaniem jest zagwarantowanie dobrej trakcji. Bloki mogą być zróżnicowane pod względem wielkości, kształtu (np. zaokrąglone narożniki w Bridgestone Blizzak LM001) oraz konstrukcji (niektóre modele posiadają wzmocnione bloki po jednej stronie, w zależności od wzoru).

2. Żebro

Grzbiet bieżnika, który znajduje się na jego obwodzie. W zależności od modelu środek opony może być wzmocniony lub poprzecinany licznymi rowkami poprzecznymi.

3. Lamele

Są to wąskie szczeliny, które tworzą luki wewnątrz klocków bieżnika. Mają najczęściej rozmiar 0,3-1,5 mm. W modelach przeznaczonych do użytku w sezonie zimowym możemy zauważyć większe zagęszczenie lameli (np. Nokian WR D4) niż np. w przypadku opon letnich. System lameli zapobiega poślizgom na mokrych i ośnieżonych nawierzchniach oraz zapewnia skuteczniejsze hamowanie.

4. Rowki

To przestrzenie między blokami bieżnika, które mają różny kształt, wzór i wielkość. Bardziej zaawansowana budowa rowków wpływa na jakość opony (np. Uniroyal Rainsport 3), poprawę kierowalności oraz skrócenie drogi hamowania. Ich głębokość i układ nie pozostaje bez znaczenia jeśli chodzi o poziom hałasu wytwarzany podczas toczenia.

5. Rowkowanie bieżnika

Jest to układ i gęstość rowków na bieżniku opony, niezbędny do usuwania wody spod kół podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Dzięki szerokim rowkom, które biegną wzdłuż osi modelu, możliwe jest szybkie, a zarazem efektywne osuszanie czoła opony. Gęsta i szeroka sieć rowków zapewnia lepsze prowadzenie na mokrej lub ośnieżonej nawierzchni. Jednak im większe jest pole rowków, tym mniejsza jest łączna powierzchnia bloków – co zmniejsza przyczepność na suchej drodze. 

6. Dołki

Ich zadaniem jest chłodzenie opony. Nie występują na każdym modelu. 


Rodzaje bieżnika

Wielu kierowców zastanawia, który z wariantów rzeźby bieżnika wybrać, aby był najlepiej dopasowany do ich potrzeb oraz samochodu. Opony symetryczne czy asymetryczne? Opony kierunkowe czy asymetryczne na zimę? Na te pytania znajdziecie odpowiedź poniżej.

Kształt rzeźby bieżnika ma bezpośredni wpływ na zachowanie opony w trakcie jazdy, przyczepność na zróżnicowanych podłożach czy odprowadzanie wody spod czoła opony. Z tego powodu powstały podziały na rodzaje bieżników oraz ich zastosowanie w określonych porach roku.

Paweł Skrobisz 

Kierownik Działu Technicznego

continental logo

Bieżnik asymetryczny

Wzór asymetryczny – rzeźba jest zróżnicowana po obu stronach opony. Zazwyczaj po zewnętrznej stronie umieszczone są większe klocki bieżnika, które odpowiadają za stabilność auta podczas jazdy. Zadaniem mniejszych bloków, umieszczanych od wewnątrz, jest wydajne odprowadzanie wody spod kół, a co za tym idzie zapobieganie poślizgom na mokrej nawierzchni.

bieżnik opony asymetrycznej - schemat

 

Plusy: 

  • Duża powierzchnia styku opony z drogą, która przekłada się na lepszą przyczepność.
  • Stabilne pokonywanie zakrętów, także z wyższą prędkością.
  • Sprawdzają się przy agresywnym stylu jazdy.

Minusy: Opona musi być montowana i rotowana zgodnie z instrukcją producenta, właściwą stroną na zewnątrz nadwozia.

Zastosowanie: Ogumienie typu High Performance i Ultra High Performance, dedykowane samochodom ze sportowym zacięciem.

Najbardziej zaawansowany rodzaj ogumienia to opony o bieżniku asymetrycznym. Podział czoła bieżnika na poszczególne strefy (zewnętrzną, środkową i wewnętrzną) pozwala na takie zaprojektowanie, aby każda z nich poprawiała właściwości jezdne w innych warunkach. Opony tego typu cechuje bardzo dobre zachowanie w zakrętach i świetne przenoszenie mocy.

Paweł Skrobisz 

Kierownik Działu Technicznego

continental logo


Bieżnik kierunkowy

Wzór kierunkowy – w środkowej części bieżnika umieszczone są rowki poprzeczne, które są ułożone symetrycznie względem siebie i biegną pod takim samym kątem, od środka do zewnątrz, po obu stronach opony. Rzeźba opon kierunkowych przypomina wzorem „jodełkę” lub kształt litery „U”.

Plusy:

  • Doskonałe właściwości trakcyjne.
  • Wysoka stabilność na mokrej nawierzchni.
  • Sprawdzają się przy szybkiej i dynamicznej jeździe.

Minusy: Pracują głośniej niż opony ze wzorem asymetrycznym i są bardziej podatne na ząbkowanie.

Zastosowanie: Do aut osobowych, w których dedykowane rozmiary opon mają wysoki indeks prędkości. Wzór kierunkowy często stosowany jest w oponach zimowych.

Bardzo często opony tego typu, z bieżnikiem w kształcie „jodełki”, to opony zimowe. Zastosowanie takiego wzoru na bieżniku znacząco poprawia właściwości trakcyjne w porównaniu do opon symetrycznych, a także pozytywnie wpływa na drogę hamowania w warunkach deszczowych. Opony zimowe o takim ułożeniu klocków bieżnika charakteryzują się dobrą trakcją na śniegu.

Paweł Skrobisz 

Kierownik Działu Technicznego

continental logo


Bieżnik blokowy

Wzór blokowy – tworzą go niezależne bloki, oddzielone systemem połączonych ze sobą rowków.

Plusy:

  • Dobra stabilizacja i sterowność na mokrych i pokrytych śniegiem drogach.
  • Sprawne odprowadzanie wody.

Minusy: Krótszy okres eksploatacji.

Zastosowanie: Do użytku na autostradach i drogach miejskich. Wzór kiedyś często spotykany w oponach całorocznych do aut osobowych.



Bieżnik ciągnący

Wzór ciągnący – rowki są ułożone prostopadle do osi jazdy.

Plusy:

  • Doskonałe właściwości trakcyjne.
  • Bardzo dobra przyczepność podczas hamowania i przyspieszania.

Minusy: Wysoki poziom generowanego hałasu oraz zwiększone opory toczenia przy wyższych prędkościach.

Zastosowanie: Opony przeznaczone przede wszystkim do jazdy po nieutwardzonym terenie. Wzór spotykany w pojazdach specjalistycznych oraz terenowych, jak również charakterystyczny dla osi napędowej autobusów i aut ciężarowych.



Bieżnik żebrowy

Wzór żebrowy – łatwo go rozpoznać po równoległym układzie rowków o „esowatym” kształcie, umiejscowionych wzdłuż osi jazdy. 

Plusy:

  • Niskie opory toczenia
  • Wysoka przyczepność boczna, za którą idzie stabilność kierunkowa.
  • Niski poziom wytwarzanego ciepła pozwala na optymalną pracę nawet na długich dystansach i przy wyższych prędkościach.

Minusy: Obniżona przyczepność oraz skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni. Jednocześnie bieżnik jest podatny na pękanie, ze względu na rozkład sił, którym poddawana jest opona.

Zastosowanie: Do użytku na twardej nawierzchni – na asfalcie lub betonie. Opony z takim bieżnikiem są stosowane na osi sterującej w autobusach i ciężarówkach.



Bieżnik mieszany

Wzór mieszany, żebrowo-ciągnący – to kombinacja dwóch układów, w której rowki są ułożone zarówno prostopadle, jak i równolegle do osi jezdni.

Plusy:

  • Wzór żebrowy w centralnej części bieżnika gwarantuje zwiększoną kontrolę kierunkową.
  • Elementy w części barkowej odpowiadają za dobrą trakcję podczas przyspieszania oraz hamowania.

Minusy: Podatność na zużywanie.

Zastosowanie: Do użytku na drogach gruntowych oraz utwardzonych. Opony z takim wzorem bieżnika możemy spotkać na kołach osi napędowej oraz sterującej autobusów i samochodów ciężarowych.