Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

  • Czat z doradcą
  • Poproś o kontakt

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Czy moje opony zimowe nadają się już do wymiany?

OPONEO.PL

Sprawdź czy przejedziesz na swoich oponach zimowych jeszcze jeden sezon. Przeczytaj jak zmierzyć głębokość bieżnika. Czy dopuszczalne 1,6 mm głębokości bieżnika wystarcza, by bezpiecznie użytkować opony zimowe?

Zobacz film i przeczytaj artykuł:

Po czym poznać, że Twoje opony zimowe nadają się do wymiany? Ich stan możesz w dużej mierze sprawdzić samemu. Zdejmij koło i sprawdź głębokość bieżnika oraz obejrzyj oponę pod kątem wszelkich usterek eksploatacyjnych.

Głębokość bieżnika

Według polskich przepisów opony można użytkować dopóki głębokość ich bieżnika nie jest mniejsza niż 1,6 mm. Wiele modeli posiada wskaźnik zużycia TWI (Tread Wear Index), dzięki któremu łatwo można sprawdzić kiedy bieżnik opon osiągnął graniczną wartość 1,6 mm. Wskaźnik zużycia opony najczęściej ma postać zgrubienia/kostki między rowkami bieżnika. Wskazuje na niego napis TWI umieszczony na ścianie bocznej opony.

wskaźnik zużycia opon zimowych
Niektóre opony zimowe posiadają wskaznik w kształcie śnieżynki, którego zniknięcie informuje o tym, że opony należy wymienić.

 

oponeo radzi

W oponach zimowych głębokość bieżnika mniejsza niż 4 mm nie zapewnia odpowiedniej trakcji, dlatego taką oponę należy wymienić.

Dlaczego należy wymienić opony zimowe z głębokością bieżnika poniżej 4 mm?

Większa głębokość bieżnika jest niezbędna w warunkach zimowych, ponieważ podczas przemieszczania się, opony muszą ugniatać śnieg znajdujący się w rowkach, a także sprawnie go usuwać. W przypadku zbyt płytkiego bieżnika istnieje ryzyko przyczepiania się śniegu do opony, a tym samym pogorszy się trakcja. Głębokość bieżnika zmierzysz za pomocą suwmiarki.

Zmiana właściwości opony zimowej wraz ze zmianą głębokości bieżnika.

Testy niezależnego instytutu ADAC pokazują w jaki sposób obniżają się osiągi opon zimowych, w których bieżnik jest płytszy niż 4 mm. Porównano je także z nowymi oponami zimowymi.

 

Zastanawiasz się jakie zimówki zamontować w swoim aucie?

oponeo poleca

Nokian WR A3

Nokian WR D4

Goodyear Ultra Grip 9


Szukamy nieregularności na oponie

Przyjrzyj się oponie pod kątem wszystkich odstępstw od normy, takich jak choćby:

  • spękania,
  • wybrzuszenia,
  • pęcherze,
  • rozwarstwienia,
  • pęknięcia poprzeczne na ścianach bocznych lub bieżniku itp.

Jeśli zauważysz jakiekolwiek z wymienionych objawów  odwiedź profesjonalny serwis wulkanizacyjny w celu dokładniejszego sprawdzenia opony.

Przecięta opona.
Przecięta opona.

Zużyty bieżnik.
Zużyty bieżnik.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (25)
fix 2009-10-23
Wszystkie porady są jaknajbardziej trafne. Tak naprawdę aby być pewnym tego, że nasze opony są w dobrym stanie i będziemy się na nich poruszać w sezonie zimowym wystarczy dla nich poświęcić dobre 10 min. Obejrzeć dokładnie, sprawdzić bieżnik i wtedy mamy pewność, że będą nam dobrze służyć a my będziemy poruszać się bezpiecznie. Odpowiedz
mnmnmnmn 2015-01-28
Proszę Was, trochę powagi :) Czy nie można zmierzyć głębokości bieżnika przykładając głębokościomierz suwmiarki w innym miejscu niż pionowo w dół w nadkolu? Robię tak od zawsze, nigdy się nie wybrudziłem a pomiary są powtarzalne. Brakuje Wam wyobraźni? Mierzenie za pomocą zapałki to głupota, sama linia namalowana długopisem to już +-1mm. Odpowiedz
kkk 2013-11-02
Co za prymitywne mierzenie suwmiarką i zapałką...zapomnieliście,ze w suwmiarce jest głębokościomierz?? Razem z kolegami inżynierami mamy tu niezłą polewkę:) Odpowiedz
OPONEO.PL 2013-11-06
kkk 2013-11-02
Co za prymitywne mierzenie suwmiarką i zapałką...zapomnieliście,ze w suwmiarce jest głębokościomierz?? Razem z kolegami inżynierami mamy tu niezłą polewkę:)
Przejdź do komentarza
@kkk Oczywiście wiemy, że suwmiarka posiada głębokościomierz :) Proszę jednak zwrócić uwagę, że jego wygodne i prawidłowe użycie jest możliwe praktycznie tylko po odkręceniu i zdjęciu koła z piasty. W większości samochodów suwmiarka pionowo nie zmieści się w nadkolu. Przednie koła można jeszcze ewentualnie maksymalnie skręcić, ale problem pojawia się z tylnymi - trzeba się brudzić i męczyć schylając w okolice pod zderzakiem, co w nisko zawieszonych autach też jest niemożliwe. Rozwiązanie z zapałką jest szybkie, komfortowe i nie wymaga "gimnastykowania się". Odpowiedz
btr 2015-11-17
OPONEO.PL 2013-11-06
@kkk Oczywiście wiemy, że suwmiarka posiada głębokościomierz :) Proszę jednak zwrócić uwagę, że jego wygodne i prawidłowe użycie jest możliwe praktycznie tylko po odkręceniu i zdjęciu koła z piasty. W większości samochodów suwmiarka pionowo nie zmieści się w nadkolu. Przednie koła można jeszcze ewentualnie maksymalnie skręcić, ale problem pojawia się z tylnymi - trzeba się brudzić i męczyć schylając w okolice pod zderzakiem, co w nisko zawieszonych autach też jest niemożliwe. Rozwiązanie z zapałką jest szybkie, komfortowe i nie wymaga "gimnastykowania się".
Przejdź do komentarza
ta jo, nie wiedzieliście i teraz wymyślacie bo wam głupio Odpowiedz
inRZynier 2015-11-13
OPONEO.PL 2013-11-06
@kkk Oczywiście wiemy, że suwmiarka posiada głębokościomierz :) Proszę jednak zwrócić uwagę, że jego wygodne i prawidłowe użycie jest możliwe praktycznie tylko po odkręceniu i zdjęciu koła z piasty. W większości samochodów suwmiarka pionowo nie zmieści się w nadkolu. Przednie koła można jeszcze ewentualnie maksymalnie skręcić, ale problem pojawia się z tylnymi - trzeba się brudzić i męczyć schylając w okolice pod zderzakiem, co w nisko zawieszonych autach też jest niemożliwe. Rozwiązanie z zapałką jest szybkie, komfortowe i nie wymaga "gimnastykowania się".
Przejdź do komentarza
dalej nie myślicie, wystarczy skręcić koła na maxa z przodu i już śmiało można mierzyć, jak wiadomo gdy mamy samochód z przednim napędem to wiadomo że rpzednie zuzywają się szybciej wiec tylne będą w lepszej kondycji Odpowiedz
Damian 2012-11-15
Czy opony po wyżej 10 lat maja racje bytu Odpowiedz
oponiarz 2012-01-16
Opony powinno sie wymieniac co miesiac. Konieczniecznie jak zetrze sie farba z paskow namalowanych na bierzniku. Eksploatacja takiej opony jest smiertelnie niebezpieczna , bo ja tak mowie , JA "oponiarz " ja mam marze okolo 50% na oponie to powinniscie zmieniac opony jak najczesciej, co tam TWI co tam badania niezaleznych instytutow. Wazne ze producent i sprzedawca sie produkuje na forum, i to jest juz jezeli nie wykladnia to prawie PRAWO. Czyli krotko; zmieniajta opony dwa razy w sezonie , jedzta leki reklamowane w telewizorze , wydawajta te swoje zlocisze , zebym dwa razy do roku na Dominikane mogl leciec. Ciao Odpowiedz
ania 2011-07-25
nie rozumiem jednego skoro się zaleca wymiane opon letnich prz 3mm a zimowych przy 4mm to czemu w polsce dopuszcza się 1,6mm na oponie to już jest chore a potem wypadki na prawku L też uczą 1,6mm i potem nowy kierowca do tego doprowadza powinno być to jasno okreslone ze przykładowo zimówki mogą mieć maksymalne zużycie 3 mm a letnie 2 mm Odpowiedz
weeedel 2010-01-07
Moim zdaniem nie tak do konca sa stan wizualny nie potwierdza nam stanu opony. Czesto i gesto podczas zmiany zdarza sie ze wewnetrzna strona opony jest uszckodzona. I jedna opona zwyczajnie powiedzmy po 5 latach klei a inna nie najlepsze testy to te na drodze ja tegoroczne opony wymieniłem tylko z tego powodu. Odpowiedz