Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Czy moje opony zimowe nadają się już do wymiany?

Sprawdź czy przejedziesz na swoich oponach zimowych jeszcze jeden sezon. Przeczytaj, jak zmierzyć głębokość bieżnika. Czy dopuszczalne 1,6 mm głębokości bieżnika wystarcza, by bezpiecznie użytkować opony zimowe?

Po czym poznać, że Twoje opony zimowe nadają się do wymiany? Ich stan możesz w dużej mierze sprawdzić samemu. Zdejmij koło i sprawdź głębokość bieżnika oraz obejrzyj oponę pod kątem wszelkich usterek eksploatacyjnych.

Głębokość bieżnika

Według polskich przepisów opony można użytkować dopóki głębokość ich bieżnika nie jest mniejsza niż 1,6 mm. Wiele modeli posiada wskaźnik zużycia TWI (Tread Wear Index), dzięki któremu łatwo można sprawdzić kiedy bieżnik opon osiągnął graniczną wartość 1,6 mm. Wskaźnik zużycia opony najczęściej ma postać zgrubienia/kostki między rowkami bieżnika. Wskazuje na niego napis TWI umieszczony na ścianie bocznej opony.

wskaźnik zużycia opon zimowych
Niektóre opony zimowe posiadają wskaznik w kształcie śnieżynki, którego zniknięcie informuje o tym, że opony należy wymienić.

Uwaga! W oponach zimowych głębokość bieżnika mniejsza niż 4 mm nie zapewnia odpowiedniej trakcji, dlatego taką oponę należy wymienić.

Dlaczego należy wymienić opony zimowe z głębokością bieżnika poniżej 4 mm?

Większa głębokość bieżnika jest niezbędna w warunkach zimowych, ponieważ podczas przemieszczania się, opony muszą ugniatać śnieg znajdujący się w rowkach, a także sprawnie go usuwać. W przypadku zbyt płytkiego bieżnika istnieje ryzyko przyczepiania się śniegu do opony, a tym samym pogorszy się trakcja.

Zmiana właściwości opony zimowej wraz ze zmianą głębokości bieżnika.

Testy niezależnego instytutu ADAC pokazują w jaki sposób obniżają się osiągi opon zimowych, w których bieżnik jest płytszy niż 4 mm. Porównano je także z nowymi oponami zimowymi.

Zastanawiasz się jakie zimówki zamontować w swoim aucie? Sprawdź te modele:

Nokian WR A3

Nokian WR D3

Goodyear Ultra Grip 9

Jak sprawdzić głębokość bieżnika?

Można tego dokonać za pomocą suwmiarki, długopisu/ołówka i zapałki. Wystarczy włożyć zapałkę między rowki bieżnika i długopisem zaznaczyć jego głębokość. Następnie za pomocą suwmiarki zmierzyć długość odcinka zaznaczonego na zapałce.

Sprawdzanie głębokości bieżnika przy użyciu zapałki, długopisu i suwmiarki.

Sprawdzanie głębokości bieżnika przy użyciu zapałki, długopisu i suwmiarki.
Sprawdzanie głębokości bieżnika przy użyciu zapałki, długopisu i suwmiarki.

Szukamy nieregularności na oponie

Przyjrzyj się oponie pod kątem wszystkich odstępstw od normy, takich jak choćby:

  • spękania,
  • wybrzuszenia,
  • pęcherze,
  • rozwarstwienia,
  • pęknięcia poprzeczne na ścianach bocznych lub bieżniku itp.

Jeśli zauważysz jakiekolwiek z wymienionych objawów  odwiedź profesjonalny serwis wulkanizacyjny w celu dokładniejszego sprawdzenia opony.

Przecięta opona.
Przecięta opona.

Zużyty bieżnik.
Zużyty bieżnik.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (22)
fix 2009-10-23
Wszystkie porady są jaknajbardziej trafne. Tak naprawdę aby być pewnym tego, że nasze opony są w dobrym stanie i będziemy się na nich poruszać w sezonie zimowym wystarczy dla nich poświęcić dobre 10 min. Obejrzeć dokładnie, sprawdzić bieżnik i wtedy mamy pewność, że będą nam dobrze służyć a my będziemy poruszać się bezpiecznie. Odpowiedz
kkk 2013-11-02
Co za prymitywne mierzenie suwmiarką i zapałką...zapomnieliście,ze w suwmiarce jest głębokościomierz?? Razem z kolegami inżynierami mamy tu niezłą polewkę:) Odpowiedz
OPONEO.PL 2013-11-06
kkk 2013-11-02
Co za prymitywne mierzenie suwmiarką i zapałką...zapomnieliście,ze w suwmiarce jest głębokościomierz?? Razem z kolegami inżynierami mamy tu niezłą polewkę:)
Przejdź do komentarza
@kkk Oczywiście wiemy, że suwmiarka posiada głębokościomierz :) Proszę jednak zwrócić uwagę, że jego wygodne i prawidłowe użycie jest możliwe praktycznie tylko po odkręceniu i zdjęciu koła z piasty. W większości samochodów suwmiarka pionowo nie zmieści się w nadkolu. Przednie koła można jeszcze ewentualnie maksymalnie skręcić, ale problem pojawia się z tylnymi - trzeba się brudzić i męczyć schylając w okolice pod zderzakiem, co w nisko zawieszonych autach też jest niemożliwe. Rozwiązanie z zapałką jest szybkie, komfortowe i nie wymaga "gimnastykowania się". Odpowiedz
Damian 2012-11-15
Czy opony po wyżej 10 lat maja racje bytu Odpowiedz
oponiarz 2012-01-16
Opony powinno sie wymieniac co miesiac. Konieczniecznie jak zetrze sie farba z paskow namalowanych na bierzniku. Eksploatacja takiej opony jest smiertelnie niebezpieczna , bo ja tak mowie , JA "oponiarz " ja mam marze okolo 50% na oponie to powinniscie zmieniac opony jak najczesciej, co tam TWI co tam badania niezaleznych instytutow. Wazne ze producent i sprzedawca sie produkuje na forum, i to jest juz jezeli nie wykladnia to prawie PRAWO. Czyli krotko; zmieniajta opony dwa razy w sezonie , jedzta leki reklamowane w telewizorze , wydawajta te swoje zlocisze , zebym dwa razy do roku na Dominikane mogl leciec. Ciao Odpowiedz
ania 2011-07-25
nie rozumiem jednego skoro się zaleca wymiane opon letnich prz 3mm a zimowych przy 4mm to czemu w polsce dopuszcza się 1,6mm na oponie to już jest chore a potem wypadki na prawku L też uczą 1,6mm i potem nowy kierowca do tego doprowadza powinno być to jasno okreslone ze przykładowo zimówki mogą mieć maksymalne zużycie 3 mm a letnie 2 mm Odpowiedz
weeedel 2010-01-07
Moim zdaniem nie tak do konca sa stan wizualny nie potwierdza nam stanu opony. Czesto i gesto podczas zmiany zdarza sie ze wewnetrzna strona opony jest uszckodzona. I jedna opona zwyczajnie powiedzmy po 5 latach klei a inna nie najlepsze testy to te na drodze ja tegoroczne opony wymieniłem tylko z tego powodu. Odpowiedz
Marianek 2010-02-01
weeedel 2010-01-07
Moim zdaniem nie tak do konca sa stan wizualny nie potwierdza nam stanu opony. Czesto i gesto podczas zmiany zdarza sie ze wewnetrzna strona opony jest uszckodzona. I jedna opona zwyczajnie powiedzmy po 5 latach klei a inna nie najlepsze testy to te na drodze ja tegoroczne opony wymieniłem tylko z tego powodu.
Przejdź do komentarza
Zgadza sie miałem to samo letnie zostały u wulkaniatora bo wewnetrzna czesc opony wygladała jak Ser ze Szwajcarii :)Zewnetrznie opona idealna. Odpowiedz
Pytanie Rant FR 2010-02-25
Marianek 2010-02-01
Zgadza sie miałem to samo letnie zostały u wulkaniatora bo wewnetrzna czesc opony wygladała jak Ser ze Szwajcarii :)Zewnetrznie opona idealna.
Przejdź do komentarza
Panowie mam pytanie miałem nieprzyjemnosc uszkodzic na koniec zeszłego sezonu rant ochronny opony jest całkowicie przerwany wtrwałem ten kawałek jakies 2-3cm, ma to jakis wpływ na bezpieczenstwo ? Odpowiedz
Reggy 2009-11-03
Większość producentów umieszcza w rzeźbie również wskaźnik zimowy informujący o osiągnięci wysokości bieżnika 4mm. Zwykle jest on oznaczony za pomocą płatka śniegu.pozdr Odpowiedz
JJ 2009-11-04
Reggy 2009-11-03
Większość producentów umieszcza w rzeźbie również wskaźnik zimowy informujący o osiągnięci wysokości bieżnika 4mm. Zwykle jest on oznaczony za pomocą płatka śniegu.pozdr
Przejdź do komentarza
Zgadzam sie, że opony zimowe należy wymienić na nowe gdy pozostało ok. 3-4 mm bieżnika. Trzeba również pamiętać o tym, że wskaźnik na oponie TWI oznacza wartość graniczną gdzie opona zachowuje swoje właściwości. Pozdrawiam Odpowiedz
Reggy 2009-11-04
JJ 2009-11-04
Zgadzam sie, że opony zimowe należy wymienić na nowe gdy pozostało ok. 3-4 mm bieżnika. Trzeba również pamiętać o tym, że wskaźnik na oponie TWI oznacza wartość graniczną gdzie opona zachowuje swoje właściwości. Pozdrawiam
Przejdź do komentarza
Absolutnie nie! Wskaźnik TWI oznacza jedynie że opona może byc użytkowana zgodnie z prawem. Zwykle opona traci swoje właściwości zdecydowanie wcześniej- zwłaszcza na mokrym. Chyba ze ktoś chce użytkować sliki:) pozdrawiam Odpowiedz
IbizaR 2009-12-04
Reggy 2009-11-04
Absolutnie nie! Wskaźnik TWI oznacza jedynie że opona może byc użytkowana zgodnie z prawem. Zwykle opona traci swoje właściwości zdecydowanie wcześniej- zwłaszcza na mokrym. Chyba ze ktoś chce użytkować sliki:) pozdrawiam
Przejdź do komentarza
Zgadzam sie z Toba Reggy TWI to opona juz kwalifikujaca sie w kosz. Max 5-8lat oraz 4 mm co nie zmienia faktu ze taka opona juz nie bedzie trzymała na śniegu jak powinna to samo na mokrym. Odpowiedz
Jasiu 2009-11-01
Panie fix. Proszę nie robić błędów ortograficznych. Bierznik w tekście czy raczej poprawnie bieżnik Odpowiedz
dan 2010-09-03
jak sie zmienia zuzycie paliwo w porównaniu do zuzycia bieznika? Odpowiedz
eM 2009-12-19
Czy śnieg w bieżniku opony ma wpływ na przyczepność tejże do śnieżnego podłoża? Odpowiedz
racjonalista 2009-12-21
eM 2009-12-19
Czy śnieg w bieżniku opony ma wpływ na przyczepność tejże do śnieżnego podłoża?
Przejdź do komentarza
Ma i to negatywny. Większość obecnie produkowanych opon zimowych ma konstrukcję tzw samooczyszczającą, co oznacza, że w trakcie jazdy śnieg powinien sam wyłazić z bieżnika. Jakie masz opony? Odpowiedz
eM 2009-12-21
racjonalista 2009-12-21
Ma i to negatywny. Większość obecnie produkowanych opon zimowych ma konstrukcję tzw samooczyszczającą, co oznacza, że w trakcie jazdy śnieg powinien sam wyłazić z bieżnika. Jakie masz opony?
Przejdź do komentarza
Rodzaj opon w moim pytaniu jest nieistotny. Chodziło mi o przyczepność śniegu w oponie do śniegu na drodze. Byłem przekonany że to jest dodatkowy atut opon zimowych.Znaczy, myliłem się? A jeśli tak, to przegrałem zakład. Odpowiedz
racjonalista 2009-12-21
eM 2009-12-21
Rodzaj opon w moim pytaniu jest nieistotny. Chodziło mi o przyczepność śniegu w oponie do śniegu na drodze. Byłem przekonany że to jest dodatkowy atut opon zimowych.Znaczy, myliłem się? A jeśli tak, to przegrałem zakład.
Przejdź do komentarza
opony zimowe zachowują przyczepność dzięki składowi mieszanki, rzeźbie bieżnika, głębokości rzeźby. Nowe zimowe opony mają głębokość rzeźby w okolicach 10-11 mm. Przy 4 mm można już myśleć o wymianie opon. Dlaczego głębokość jest ważna - jeśli jest mniejsza, opona przestaje się samooczyszczać ze śniegu. Ideałem jest opona, która ma czyste rowki, bez śniegu pomiędzy lamelami. śnieg w rowkach utwardza bieżnik obniżając jego skuteczność hamowania. tak mi się przynajmniej wydaje :D Odpowiedz
V6 2014-10-30
racjonalista 2009-12-21
opony zimowe zachowują przyczepność dzięki składowi mieszanki, rzeźbie bieżnika, głębokości rzeźby. Nowe zimowe opony mają głębokość rzeźby w okolicach 10-11 mm. Przy 4 mm można już myśleć o wymianie opon. Dlaczego głębokość jest ważna - jeśli jest mniejsza, opona przestaje się samooczyszczać ze śniegu. Ideałem jest opona, która ma czyste rowki, bez śniegu pomiędzy lamelami. śnieg w rowkach utwardza bieżnik obniżając jego skuteczność hamowania. tak mi się przynajmniej wydaje :D
Przejdź do komentarza
@racjonalista - Nie wiem na jakich oponach widziałeś bieżnik o głębokści 10-11 mm ? Ostatnio właśnie celowo poszedłem to sprawdzić. Teraz większość opon zimowych ma bieżnik głębokości 8 -9 mm, przy czym 9mm to wyjątkowa rzadkość. Chodzi o to żebyśmy więcej kasy wydawali !!! Odpowiedz
eM 2009-12-21
racjonalista 2009-12-21
opony zimowe zachowują przyczepność dzięki składowi mieszanki, rzeźbie bieżnika, głębokości rzeźby. Nowe zimowe opony mają głębokość rzeźby w okolicach 10-11 mm. Przy 4 mm można już myśleć o wymianie opon. Dlaczego głębokość jest ważna - jeśli jest mniejsza, opona przestaje się samooczyszczać ze śniegu. Ideałem jest opona, która ma czyste rowki, bez śniegu pomiędzy lamelami. śnieg w rowkach utwardza bieżnik obniżając jego skuteczność hamowania. tak mi się przynajmniej wydaje :D
Przejdź do komentarza
Jakiś czas temu w programie motoryzacyjnym słyszałem wypowiedź jednego z komentujących o roli śniegu w takiej oponie i na tym oparłem swoją wiedzę. Nie powiem teraz jaki to był program i kto się wypowiadał bo, jak wspomniałem, spory kawałek czasu upłynął. Na zdrowy rozum też wydawało mi się że chłop ma rację: sprobujmy poruszyć kulę śniegową po śniegu i gumową "ślizgając" ją. Chciałbym poznać jeszcze wypowiedź jakiegoś producenta na ten temat aby się upewnić. Niemniej, dzięki za zainteresowanie moim postem i odpowiedzi. Odpowiedz
Reggy 2009-12-21
eM 2009-12-21
Jakiś czas temu w programie motoryzacyjnym słyszałem wypowiedź jednego z komentujących o roli śniegu w takiej oponie i na tym oparłem swoją wiedzę. Nie powiem teraz jaki to był program i kto się wypowiadał bo, jak wspomniałem, spory kawałek czasu upłynął. Na zdrowy rozum też wydawało mi się że chłop ma rację: sprobujmy poruszyć kulę śniegową po śniegu i gumową "ślizgając" ją. Chciałbym poznać jeszcze wypowiedź jakiegoś producenta na ten temat aby się upewnić. Niemniej, dzięki za zainteresowanie moim postem i odpowiedzi.
Przejdź do komentarza
Teoria jest ciekawa i nie można jej odmówić pewnej logiki. Gdyby jednak miałobyć tak jak twierdzisz to opony zimowe byłyby robione ze sniegu lub lodu:) Jednak bardzie skłaniam się ku temu co mówi Racjonalisty. A tak serio faktycznie bieżnik całyczas sie oczyszcza i ogólnie nastepuje wymiana śniegu. Zwróć uwagę, że gdy ubywa bieżnika, bardzo spadają właściwości na śniegu. Śnieg nie ma któredy być odprowadzany i gdzie chwilowo "gromadzony". Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz