Menu

Informacje

Historia opon Cooper

Aktualizacja: 28 sierpnia 2017
|

W Stanach Zjednoczonych są dziesiątki miast, a także szczyty, wyspy i rzeki noszące tę nazwę. Cooper to po angielsku bednarz, a o sławnych ludziach o tym nazwisku można by napisać książkę. Cooper to także marka oponiarska wywodząca się ze stolicy tej branży, miejscowości Akron w stanie Ohio.

Cooper Tires Logo
Logo Marki Cooper.

Wszystkie drogi prowadzą do Akron

W USA wszystkie drogi musiały kiedyś prowadzić do Akron, bo to właśnie tam mieściła się duża część amerykańskiego przemysłu oponiarskiego (w pierwszych dekadach XX wieku ok. 140 firm działających w branży!). Ważnym elementem jego historii są dzieje marki Cooper, której początku sięgają roku 1914, gdy dwójka przedsiębiorców: John F. Schaefer oraz jego szwagier Claude E. Hart zakupiła działającą w tym miasteczku nad rzeką Cuyahoga firmę M&M Manufacturing Company. Zajmowała się ona produkcją materiałów naprawczych do opon.

Schaefer i Hart postanowili wykorzystać ogromny popyt na ogumienie samochodowe, a także usługi renowacyjne. Opony w tamtych czasach były mało odporne na przebicie, większość z nich obecnych na rynku nie prezentowała też zbyt wysokiej jakości. Dlatego rok po przejęciu M&M, dwaj biznesmeni kupili dodatkowo produkującą ogumienie (również w Akron) firmę The Giant Tire & Rubber Company. W 1917 roku przenieśli ją do Findlay w Ohio, zajmując fabrykę, w której wcześniej działało przedsiębiorstwo o nazwie Toledo Findlay Tire Company. Findlay nie okazało się szczęśliwym miejscem również dla Giant Tire – dwa lata po rozpoczęciu produkcji, pożar doszczętnie zniszczył jej zakłady. Dzięki szybkiej odbudowie, firma szybko stanęła na nogi, w czym sporo zasług miał niejaki Ira J. Cooper, który dołączył do niej w 1917 roku.

Fabryka Cooper Tire & Rubber Company
Fabryka Cooper Tire & Rubber Company.

Cooper z zasadami

Cooper był początkowo jednym z prezesów Giant Tire, a w 1920 stanął na czele jej nowego oddziału zajmującego się wyłącznie produkcją nowych opon. Tak powstała The Cooper Corporation. Jej szef wdrożył w niej trzy zasady, nazwane potem „credem Coopera” i obowiązujące w firmie przez lata: "towar wysokiej jakości, uczciwy zysk i dobry interes". Dekadę później Cooper Corporation wraz z Giant Tire Company połączyły się ze spółką Falls Rubber Company z Cuyahoga Falls w Ohio, tworząc w efekcie Master Tire & Rubber Company. W ciągu roku w trzech w jej trzech zakładach powstawało 2850 opon dziennie. Sprzedawano je pod różnymi markami: Falls, Giant, Sterchi, Hoover, Savage, Linco, Williams, Swinehart, Tigerfoot i Englert.

W 1941 roku, wraz z przystąpieniem Stanów Zjednoczonych do drugiej wojny światowej, firma zaangażowała się w działalność dla armii – produkowała między innymi pontony, kamizelki ratunkowe i opony do pojazdów wojskowych. Po wojnie, w 1946 roku zapadła decyzja o zmianie nazwy spółki na Cooper Tire & Rubber Company. Pod tym szyldem firma zaczęła się błyskawicznie rozwijać, co było możliwe dzięki rosnącemu popytowi na opony. W Stanach Zjednoczonych budowano autostrady, rozbudowywały się miasta i, co za tym, idzie – w szybkim tempie następował wzrost znaczenia transportu samochodowego. W 1956 roku rosnące potrzeby skłoniły szefów Coopera do zakupu fabryki Dismuke Tire w Clarksdale, w stanie Mississippi, zaś później – do przejęcia kolejnych zakładów w Auburn (Indiana) oraz El Dorado (Arkansas). Natomiast w latach 1947-1964 firma udoskonaliła swój ogólnokrajowy system sprzedaży.

Cooper Tires
Cooper angażuje się w sporty motorowe.

Kryzys? Jaki kryzys?

W latach siedemdziesiątych sztandarowym produktem marki Cooper były wysokiej jakości opony radialne, które wytrzymywały eksploatację na dystansie ponad 40 tysięcy mil, poprawiały sterowność samochodu oraz zmniejszały zużycie paliwa. Silna pozycja firmy na rynku, sprawiła, że kryzys, który na początku kolejnej dekady przetoczył się przez amerykański przemysł oponiarski, w małym stopniu był odczuwalny w samym Cooperze. Gdy w latach 1979-1987 w Stanach Zjednoczonych zamknięto 23 fabryki ogumienia, Cooper postawił na dalszą ekspansję, otwierał nowe zakłady (m. in. w Tupelo, Mississippi oraz centra badawcze w Auburn i Findlay), a w 1981 roku świętował wyprodukowanie pięciomilionowej opony. Szczycił się również nowymi typami ogumienia radialnego, które charakteryzowały się trzykrotnie zwiększoną wytrzymałością od wcześniejszych modeli. W 1983 roku Cooper trafił na prestiżową listę "Fortune 500", skupiającą największych przedstawicieli amerykańskiego przemysłu, a rok później ogłosił osiągnięcie poziomu sprzedaży w wysokości 500 milionów dolarów.

Cooper w sportach motorowych
Inwestycje poczynione przez firmę okazały się trafione.

Wyjście za Ocean

Ważną decyzją, której żniwo Cooper zbierał przez długi czas, było silne zaangażowanie się w rynek opon na wymianę, który jak obliczono w latach osiemdziesiątych, stawał się trzykrotnie bardziej dochodowy od rynku wyposażenia oryginalnego. Gdy po 1990 roku większe koncerny poszły za śladem firmy w Stanach Zjednoczonych, Cooper potrafił utrzymać swoje strefy wpływów w zaostrzającej się wojnie cenowej.

Za Oceanem marka nigdy nie była równie silnie reprezentowana – porównanie jej zysków ze sprzedaży w USA i w innych częściach świata kształtowało się w tym czasie w proporcjach 9:1. Ten brak równowagi zmieniło nieco przejęcie w 1997 roku brytyjskiej firmy Avon Rubber za 110,4 miliona dolarów. Inwestycja w Europie dała Cooperowi fabrykę w Anglii oraz solidną sieć detaliczną obejmującą Francję, Niemcy i Szwajcarię oraz kilka rynków azjatyckich. Dodajmy, że obecnie w posiadaniu amerykańskiej spółki znajdują się także marki Mastercraft oraz Starfire.

W sumie na całym świecie Cooper posiada ponad 60 placówek, takich jak fabryki czy ośrodki badawcze w trzynastu krajach i zatrudnia ponad 20 tysięcy pracowników. Pozostaje też jedną z dwóch amerykańskich firm oponiarskich, które nie zostały wykupione przez zagranicznych inwestorów.

 

Sprawdź ofertę opon Cooper

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Galeria

fabryka opon cooper

fabryka opon cooper

opony wyscigowe cooper

opony wyścigowe cooper

Podziel się
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA