Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Historia opon BFGoodrich

Źródło: OPONEO.PL SA
aktualizacja: 05 maja 2009

Historia BFGoodrich rozpoczyna się w 1870 roku w miasteczku Akron w stanie Ohio, w którym doktor Benjamin Franklin Goodrich, chirurg wojskowy z czasów wojny secesyjnej założył pierwszą w Ameryce Północnej fabrykę kauczuku oraz małe laboratorium.

logo BFGoodrich
Logo marki BFGoodrich.

Zaczęło się w Akron

Zakład ten już kilkanaście lat później wyprodukował pierwszą oponę samochodową. Na cześć zmarłego w 1888 roku przedsiębiorcy, firma przyjęła nazwę BFGoodrich Rubber Company. W 1896 roku, na prośbę klubu motoryzacyjnego Winton Automobile Company of Cleveland, fabryka zrealizowała zamówienie na produkcję opon do nowego pojazdu o nazwie Winton, produkowanego w niewielkich ilościach. Siedem lat później w ogumienie BFGoodrich został wyposażony pierwszy samochód, który przemierzył całe Stany Zjednoczone. Wypłynąć na szersze wody pomógł BFGoodrich dynamiczny rozkwit branży motoryzacyjnej skupionej wokół Detroit. Zakłady z rodzącego się Motown były wówczas głównymi odbiorcami produktów ze znaczkiem BFG. W 1903 roku po ogumienie właśnie tej marki sięgnął Henry Ford budujący swój premierowy Model A.

Nad Atlantykiem z BFGoodrich

Szefowie BFGoodrich szybko postanowili rozszerzyć swoje wpływy o rynek europejski i w 1910 roku otworzyli pierwszą wytwórnię opon za oceanem, w podparyskim Colombes. Rozwój firmy owocował wzrostem wpływów ze sprzedaży. To z kolei przekładało się na dodatkowe inwestycje w nowe technologie. W efekcie w 1926 roku opatentowano polichlorek winylu (PCV). Wynalazek doktora Waldo Semona okazał się przełomem nie tylko w przemyśle samochodowym. Rok później marka BFGoodrich ponownie zapisała się na kartach historii. Wtedy to pilot Charles Lindbergh za sterami Spirit of St. Loius, wyposażonego w opony BFG, dokonał pierwszego udanego przelotu nad Atlantykiem bez międzylądowania.


testowanie i produkcja opon dawniej
BFGoodrich może poszczycić się ponad 140-letnią tradycją.

Kolejną innowacją powstałą dzięki BFGoodrich jest opracowana w 1937 roku technologia otrzymywania syntetycznego kauczuku. Wynalazek ten okazał się szczególnie istotny, gdy po wybuchu II wojny światowej umożliwił utrzymanie ciągłości dostawy gumy dla celów wojskowych. Po przystąpieniu Stanów Zjednoczonych do konfliktu zbrojnego w Europie, BFGoodrich produkował wyłącznie na potrzeby US Army. Firma zaopatrywała w opony samochody Willys Jeep i ciężarówki GMC.

Ewolucja opony

Koniec wojny zaowocował powrotem firmy do podstaw swojej działalności – produkcji ogumienia dla użytku cywilnego. Już w 1947 roku BFGoodrich zaprezentował pierwszą oponę bezdętkową – wynalazek, który miał ogromne znaczenie dla całego przemysłu motoryzacyjnego. W roku 1965 gotowa była pierwsza amerykańska opona radialna Lifesaver, a dwa lata później – pierwsza opona umożliwiająca jazdę bez powietrza. To nie koniec innowacji, bowiem w 1976 roku BFGoodrich, jako pierwszy wprowadził na rynek oponę radialną Performance do samochodów dostawczych: Radial All Terrain T/A. W 1999 roku do sprzedaży trafiło ogumienie z kolorowym bieżnikiem: Scorcher T/A. Natomiast na rozpoczęcie XXI wieku firma przygotowała pierwszą 24-calową oponę g-Force T/AKDW przeznaczoną do aut z napędem na cztery koła, a także sztandarową serię Profiler G dla samochodów osobowych i dostawczych.


testowanie wytrzymałości opon BFGoodrich
Tak dawniej wyglądały testy opon BFGoodrich.

W ostatnich latach oferta BFGoodrich poszerzyła się między innymi o takie produkty, jak: g-Force Profiler o wysokich osiągach i unikalnej przyczepności, Trawler do terenowych rajdów ekstremalnych pojazdów 4x4, oponę kolcowaną g-Force Stud, gamę ogumienia do samochodów dostawczych Activan, a także opony g-Force Winter i Radial Long Trial T/A Tour. Warto wspomnieć, że oprócz ogumienia dla współczesnych samochodów, BFGoodrich produkuje też krótkie serie opon z oryginalnymi bieżnikami z lat 1920-1980, które stanowią gratkę dla właścicieli pojazdów zabytkowych, od Forda T, przez krążowniki z lat 50., aż po kultowe modele Chevroleta Corvette.

Zwycięskie gumy

Nieodłączną częścią historii firmy są jej sukcesy na trasach rajdowych i torach wyścigowych. Już w 1915 roku BFGoodrich stał się pierwszą marką w Stanach Zjednoczonych, która przyczyniła się do dwóch zwycięstw z rzędu na torze Brickyard, w ramach legendarnej rywalizacji Indy 500. W 1972 roku BFG stał się pierwszym producentem opon, jaki pojawił się w 24-godzinnym wyścigu Le Mans z dopuszczonym do ruchu drogowego ogumieniem radialnym. Rok 1972 był dla marki wyjątkowy także ze względu na rozpoczęcie wielkiej przygody z najbardziej wymagającym rajdem terenowym w Ameryce Północnej - Baja 1000. Start w nim miał przede wszystkim na celu wypróbowanie nowej opony BFGoodrich Radial All-Terrain T/A, która potem została wprowadzona do sprzedaży. Do dziś opony BFGoodrich wygrywały na trasie tego rajdu 20 razy i 18 razy na trasie wyścigu Baja 500. Dodajmy, że w 1984 roku John Buffim, jako pierwszy Amerykanin wygrał Rajdowe Mistrzostwa Europy stosując opony marki BFG.

siedziba BFGoodrich
Siedziba firmy BFGoodrich.

Polityki firmy nie zmieniło wykupienie jej przez koncern Michelin w 1987 roku. Wręcz przeciwnie, BFGoodrich postanowił zaistnieć również w legendarnym Rajdzie Dakar. Zespoły korzystające z opon marki odniosły dotychczas aż sześć zwycięstw w morderczym, pustynnym maratonie. Do nie mniej efektownych osiągnięć BFGoodrich można zaliczyć też zwycięstwa w legendarnym wyścigu Daytona 24 czy rajdzie górskim Pikes Peak.

opony BFGoodrich
Opony BFGoodrich są często uzywane przez zespoły rajdowe.

Sukcesy na trasach terenowych znalazły swoje odzwierciedlenie na odcinkach rajdów WRC. Opierając się na doświadczeniu projektantów, zespołów badawczych i mechaników BFGoodrich odgrywał wiodącą rolę na trasach rajdowych mistrzostw świata od momentu pojawienia się w tej rywalizacji. Wejście marki do kolejnej dyscypliny spowodowało gwałtowną ewolucję jej produktów, które teraz musiały sprawdzać się w coraz bardziej różnorodnych warunkach. W 2006 roku marka zwyciężała na wszystkich etapach rywalizacji i była współtwórcą tytułów mistrzowskich zarówno w klasyfikacji konstruktorów (Ford), jak i kierowców (Sebastian Loeb jadący Citroenem). W 2007 roku BFGoodrich ponownie uczestniczył w zwycięstwach w obydwu rywalizacjach, a dodatkowo produktom marki zaufał kolejny zespół fabryczny – Subaru.

BFGoodrich w kosmosie

Przy okazji analizowania historii BFGoodrich nie można zapomnieć, że miała ona swój wkład w rozwój lotów kosmicznych. 5 maja 1961 pierwszy amerykański kosmonauta Alan Shepard, tuż przed misją Freedom 7, założył srebrzysty kombinezon z tworzywa opatentowanego przez naukowców z BFGoodrich Laboratories. Wyjątkowym dniem w historii BFGoodrich był także 14 kwietnia 1981, kiedy to na pasie numer 23 lotniska USAAF w Edwards w Kalifornii wylądował pierwszy na świecie prom kosmiczny Columbia. W ważącym 88 ton wahadłowcu opony BFGoodrich wytrzymały zarówno kosmiczny mróz, jak również wysokie temperatury tarcia przy lądowaniu z prędkością przyziemienia wynoszącą ponad 450 km/h!

 

Sprawdź ofertę opon BFGoodrich

 

dlaczego warto kupic w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA