Wśród kierowców często powtarza się pytanie, czy zestaw naprawczy do opon naprawdę spełnia swoje zadanie. Niewątpliwie jest to element, który warto mieć na wyposażeniu samochodu. Jednak czy może on stanowić realną alternatywę dla zapasowego koła? W tym artykule zawarliśmy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące kompletów do reperowania ogumienia.

Uszczelniacz do opon i kompresorWarto wozić ze sobą zestaw do uszczelniania opon.

Zestawy naprawcze stają się coraz popularniejszym rozwiązaniem. Kierowcy chętnie decydują się na nie, kiedy np. nie mogą wozić ze sobą kół zapasowych, choćby przez wzgląd na zamontowaną w ich miejscu butlę na gaz LPG. To także opcja znacznie tańsza niż opony runflat. Przyjrzyjmy się rodzajom, działaniu, a także wadom i zaletom takich zestawów.

Czym jest zestaw naprawczy do opon?

Zestaw naprawczy kół to specjalny komplet zawierający rzeczy niezbędne do naprawy opony w razie jej przebicia. Uszczelniają one uszkodzoną konstrukcję, sprawiając, że kierowca może kontynuować jazdę. Warto jednak zaznaczyć, że wszystkie dostępne na rynku produkty stanowią tylko doraźny sposób na czasowe pozbycie się usterki i zadziałają wyłącznie w przypadku małych ubytków mających ok. 5-6 mm. Ich użycie ma jedynie umożliwić dojechanie do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego, gdzie specjaliści we właściwy sposób zajmą się naprawą ogumienia.

Zestaw naprawczy do opon – gdzie kupić?

Tego typu produkty można kupić w wielu miejscach, począwszy od sklepów motoryzacyjnych. Sporo osób decyduje się także na zakup w Internecie. Znajduje się tam największy wybór, a dodatkowo można od razu sprawdzić opinie na temat konkretnych produktów. W sytuacji awaryjnej na stacjach benzynowych także znajdziemy zestaw naprawczy do opon – Orlen, Shell, BP, Circle K – to tylko niektóre z sieci, w których często oferowane są takie komplety.

Wady i zalety zestawów naprawczych do koła samochodowego

Zestaw naprawczy do auta to niewątpliwie ciekawe rozwiązanie i warto zawsze mieć go przy sobie. Ma on jednak zarówno swoje wady, jak i zalety. Warto się z nimi zapoznać, aby wiedzieć, z czym wiąże się jego użytkowanie.

ZaletyWady
Niska masaOgraniczone działanie
Łatwe w użytkowaniuOdpowiednie tylko do niewielkich uszkodzeń
Zajmuje niewiele miejscaSerwis może odmówić naprawy ogumienia po ich użyciu
Pozwala uniknąć wymiany kołaMożliwa wrażliwość na warunki pogodowe

Zestaw naprawczy koła bezdętkowego – jakie rodzaje są na rynku?

Obecnie na rynku dostępnych jest kilka rodzajów tego typu produktów. To, jaki zestaw naprawczy do opon wybrać, zależne jest przede wszystkim od preferencji kierowcy. Choć poszczególne rozwiązania różnią się sposobem działania, to cel we wszystkich jest taki sam – zasklepienie drobnego ubytku.

Warto zaznaczyć, że komplety dostosowane są do opon bezdętkowych, czyli stanowiących zdecydowaną większość produktów spotykanych na drogach.

Pianka do kół

Jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest pianka do kół. Ile trzyma taki preparat? To zależy od producenta. Nie powinno się jednak jeździć tak uszczelnioną oponą przez długi czas, ma wystarczyć do tego, aby dotrzeć do warsztatu. Sama pianka umieszczona jest w puszcze z wężykiem, dzięki czemu jej aplikacja nie sprawia kłopotów i zajmuje dosłownie chwilę. Jak działa zestaw naprawczy do opon tego typu? To nic skomplikowanego. Preparat wypełnia oponę, wytwarzając przy tym ciśnienie niezbędne do jej napompowania, a także do zasklepienia ubytku.

Jak używać pianki do koła:

  1. Wyciągnij ciało obce, które przebiło oponę.
  2. Podłącz wężyk do wentyla i rozpocznij aplikację pianki do naprawy opon.
  3. Po napełnieniu opony należy przejechać kilka kilometrów z prędkością ok. 30-40 km/h. aby preparat dobrze rozprowadził się po wnętrzu ogumienia.
  4. Po kilku kilometrach koniecznie trzeba zatrzymać się i sprawdzić, czy uszczelnienie się udało.


Uszczelniacz do oponNa rynku dostępne są różne preparaty do uszczelniania opon


Zestaw do kołkowania opon (sznur)

Takie zestawy to jedne z pierwszych, które pojawiły się na rynku. W ich skład wchodzi uszczelnienie w formie mocnego sznurka, a także specjalne szydło, świder, a czasem również klej. Warto zaznaczyć, że naprawa opony sznurem butylowym wymaga trochę siły, dlatego osoby, które chcą uniknąć wysiłku, powinny decydować się na zakup innych rodzajów uszczelniaczy.

Jak użyć zestawu naprawczego koła ze sznurkiem:

  1. Usuń element, który przebił oponę.
  2. Poszerz lekko otwór za pomocą świdra.
  3. W zestawach z klejem, po poszerzeniu otworu nałożyć klej na świder i wprowadzić go w ubytek.
  4. Załóż sznurek na szydło, tak, aby był on równy po obu stronach.
  5. Wprowadź szydło do otworu do momentu, aż sznurek będzie wystawał ok 4-5 cm ponad bieżnik.
  6. Zdecydowanym, szybkim ruchem wyciągnij szydło z opony.
  7. Skróć pozostałość sznurka do poziomu bieżnika.
  8. Napompuj oponę.


Kołkowanie oponyUszczelnienie opony sznurkiem wymaga siły.


Zestaw naprawczy do opon samochodowych z uszczelniaczem i kompresorem

To najbardziej zaawansowane technologicznie zestawy, dołączane nawet czasem przez producentów aut. Zawierają uszczelniacz w specjalnym pojemniku oraz kompresor. Zasada działania tego systemu zależna jest od konkretnego modelu – czasem trzeba wykręcić rdzeń wentyla, wlać uszczelniacz i dopiero napompować, a innym razem wystarczy podłączyć butelkę z preparatem do wentyla, następnie podczepić kompresor do pojemnika i napompować koło. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze przeczytanie dołączonej do zestawu instrukcji.

Jak używać zestawu naprawczego do opon:

  1. Nakręć przewód od pojemnika z uszczelniaczem do wentyla.
  2. Podepnij uszczelniacz do opon do kompresora (o ile zestaw tego wymaga).
  3. Podłącz kabel od sprężarki do gniazda zapalniczki samochodowej.
  4. Napompuj oponę do wartości zalecanych przez producenta.

Kobieta uszczelniająca oponęUszczelnianie opony nie zajmuje dużo czasu.

Czy opona po zestawie naprawczym jest do wyrzucenia?

O tym, czy opona uszczelniona zestawem jest zdatna do dalszego użytku, zadecyduje wulkanizator. Wszystko zależy od rozmiaru uszkodzenia. Zazwyczaj, jednak jeśli komplet spełnił swoje zadanie, to ubytek nie mógł być na tyle duży, by nie dało się go naprawić. Warto jednak zaznaczyć, że czasem słabej jakości spray do naprawy opon jest zbyt trudny do usunięcia, przez co serwisanci odmówią wykonania usługi wulkanizacji. W takiej sytuacji kierowcy pozostaje tylko wymiana ogumienia lub spróbowanie szczęścia w innym warsztacie.

Czytając krążące na temat koła zapasowego w sprayu opinie, można spotkać się z przypadkami, kiedy powodowało ono uszkodzenie wnętrza opony. Dzieje się tak zwykle w przypadku tanich preparatów wątpliwego pochodzenia lub źle przeprowadzonej procedury uszczelniania, np. zastosowania niższego niż zalecane ciśnienia.

Zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego

Wożenie zestawu naprawczego do opon zamiast koła zapasowego będzie dobrym rozwiązaniem, jeśli zapasówka z jakichś względów nie może być przewożona na swoim miejscu. Dotyczy to głównie osób, które mają na jej miejscu zamontowaną instalację gazową. Komplet do reperowania ogumienia zajmuje bardzo mało miejsca i bez problemu zmieści się w aucie. Jeśli jednak istnieje możliwość wożenia zapasowego koła, warto się na to zdecydować. Głównie przez wzgląd na fakt, że uszczelniacze są w stanie radzić sobie jedynie z małymi dziurkami i będą bezużyteczne w przypadku większych uszkodzeń lub zniszczenia bocznej części ogumienia.

Koło zapasowe w sprayu – ile można jechać?

W zestawach dołączanych np. przez producentów aut, zawierających uszczelniacz do naprawy koła oraz kompresor, zawsze określany jest maksymalny dystans, jaki można przejechać po naprawie ogumienia. Takie informacje zwykle znajdują się w instrukcji obsługi często znajdującej się na etykiecie. Możliwa do pokonania odległość może wynosić nawet do 200 km. Najlepiej byłoby jednak znaleźć serwis wulkanizacyjny w odległości kilkudziesięciu kilometrów.