Sprawdź które modele opon zostały docenione w jednym z pierwszych tegorocznych testów opon zimowych. Dzięki niemu szybko dobierzesz opony, które będą Ci służyły przez całą zimę. 

zimowa droga

Wybór odpowiedniego modelu opony zimowej nie jest prosty, ale w szybki sposób można go sobie ułatwić. Jak to zrobić? Po pierwsze należy porównać wyniki opony uzyskane w testach opon, opinie kierowców i specjalistów. Pierwszy z tych sposobów, czyli testy opon to najbardziej obiektywne źródło informacji o oponach, dlatego można im w pełni zaufać. Testy są przeprowadzane dwa razy w roku, przed sezonem letnim i drugi raz przed sezonem zimowym. Przeprowadzają je organizacje i czasopisma motoryzacyjne. Jednymi z najważniejszych na rynku są testy niemieckiego automobilklubu ADAC. Sprawdź poniżej, które modele opon zostały docenione w tegorocznej odsłonie sławnych testów.

W małych samochodach osobowych segmentu B nowszych roczników często montowane jest ogumienie w rozmiarze 185/60 R15 z indeksem prędkości T (do 190 km/h). Przykładowe modele, na wyposażenie których trafiają takie opony to: Citroen C3, Fiat Punto, Renault Clio czy Volkswagen Polo.

Przejrzyj wyniki omawianego testu:

ModelOcena ADACSucha nawierzchniaMokra nawierzchniaŚniegLódPoziom hałasuZużycie paliwaZużycie bieżnika
Waga 15%30%20%10%5%10%10%
1. Continental ContiWinterContact TS850szczególnie polecana2,41,91,91,92,81,81,5
2. Dunlop Winterresponse 2szczególnie polecana2,41,91,92,23,11,52,5
3. Firestone Winterhawk 3szczególnie polecana2,02,02,42,22,82,21,5
4. Michelin Alpin A4szczególnie polecana2,22,42,12,23,41,80,5
5. Nokian WR D3szczególnie polecana1,72,22,22,33,52,12,3
6. Goodyear UltraGrip 8szczególnie polecana2,42,32,12,53,32,02,5
7. Semperit Speed-Grip 2szczególnie polecana2,12,42,52,53,31,52,5
8. Vredestein Snowtrac 3polecana2,22,61,92,33,62,12,3
9. Barum Polaris 3polecana2,62,92,22,33,12,42,5
10. Pirelli Snowcontrol 3polecana2,13,02,02,53,82,02,5
11. GT Radial Champiro WinterPropolecana2,83,23,12,53,42,42,3
12. Hankook Winter i*cept RS W442polecana2,13,22,62,33,12,12,3
13. Falken HS 449polecana2,12,62,22,23,52,43,5
14. Kleber Krisalp HP 2polecana 2,23,52,42,63,61,91,5
15. Nexen Eurowin 600wystarczająca1,92,73,63,03,12,22,5
16. Kormoran Snowpro b2niepolecana3,35,22,12,53,41,92,0
17. Marangoni 4 Winter E+niepolecana2,25,53,92,83,82,81,5

Uwaga: Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik.

ModelZaletyWadyZobacz opinie użytkowników
Continental ContiWinterContact TS850wszechstronna opona, szczególnie dobra na mokrej nawierzchni, śniegu i lodzie (najlepsze oceny), niskie zużycie paliwa i bieżnika-Przeczytaj opinie o oponie Continental ContiWinterContact TS850
Dunlop Winterresponse 2wszechstronna opona, szczególnie dobra na mokrej nawierzchni i śniegu, dobra na lodzie, bardzo małe zużycie paliwa (najlepsza ocena)-Nie posiadamy jeszcze opinii o tej oponie - nowość
Firestone Winterhawk 3wszechstronna opona, szczególnie dobra na suchej i mokrej nawierzchni, dobra na lodzie, niskie zużycie bieżnika-Nie posiadamy jeszcze opinii o tej oponie - nowość
Michelin Alpin A4wszechstronna opona, najlepsza ocena w kategorii zużycia bieżnika, dobra na śniegu i lodzie, niskie zużycie paliwa-Przeczytaj opinie o oponie Michelin Alpin A4
Nokian WR D3wszechstronna opona, szczególnie dobra na suchej nawierzchni (najlepsza ocena), dobra na mokrym i na śniegusłabsza ocena za hałasPrzeczytaj opinie o oponie Nokian WR D3
Goodyear UltraGrip 8wszechstronna opona, dobra na mokrej nawierzchni i na śniegu -Przeczytaj opinie o oponie Goodyear UltraGrip 8
Semperit Speed-Grip 2wszechstronna opona, dobra na suchej jezdni, najlepsza ocena w kategorii zużycia paliwa-Przeczytaj opinie o oponie Semperit Speed-Grip 2
Vredestein Snowtrac 3najlepsza ocena na śniegutrochę słabsza na mokrej nawierzchniPrzeczytaj opinie o oponie Vredestein Snowtrac 3
Barum Polaris 3dobra na śniegunieco słabsza na mokrej i suchej nawierzchniPrzeczytaj opinie o oponie Barum Polaris 3
Pirelli Snowcontrol 3szczególnie dobra na śniegu, dobra na suchej nawierzchninieco słabsza na mokrej nawierzchniPrzeczytaj opinie o oponie Pirelli Snowcontrol 3
GT Radial Champiro WinterPro-stosunkowo słaba na mokrej i suchej jezdni, a także na śnieguPrzeczytaj opinie o oponie GT Radial Champiro WinterPro
Hankook Winter i*cept RS W442dobra na suchej nawierzchnistosunkowo słaba na mokrej jezdniPrzeczytaj opinie o oponie Hankook Winter i*cept RS W442
Falken HS 449dobra na suchej nawierzchni, na śniegu i lodzieszybkie zużycie bieżnikaPrzeczytaj opinie o oponie Falken HS 449
Kleber Krisalp HP 2niskie zużycie paliwa i bieżnikasłaba na mokrej nawierzchniPrzeczytaj opinie o oponie Kleber Krisalp HP 2
Nexen Eurowin 600szczególnie dobra na suchej nawierzchnisłaba na śnieguNie posiadamy jeszcze opinii o tej oponie
Kormoran Snowpro b2niskie zużycie paliwasłaba na suchej nawierzchni, bardzo słaba na mokrej jezdniPrzeczytaj opinie o oponie Kormoran Snowpro b2
Marangoni 4 Winter E+niskie zużycie bieżnikabardzo słaba na mokrej nawierzchni, śniegu i lodzie, większe zużycie bieżnikaBrak opony w ofercie sklepu

 

Contiental ContiWinterContact TS 850
Zwycięzca testu - Continental ContiWinterContact TS850.

 

Przebieg testu

Spośród 17 przetestowanych modeli po 7 uznano za dobre (szczególnie polecane) albo dostateczne (polecane), jeden ogłoszono modelem warunkowo polecanym, a tylko 2 otrzymały ocenę niedostateczny (niepolecane), w tym znany w Polsce Kormoran. Siedem produktów otrzymało ocenę końcową dobry: Continental ContiWinterContact TS850, zaprojektowany od nowa Dunlop Winter Response 2 – najlepszy na mokrej nawierzchni, na śniegu oraz pod względem zużycia paliwa, Semperit Speed-Grip 2 – równie oszczędny, Goodyear Ultragrip 8, Michelin Alpin A4 o zdecydowanie najmniejszym zużyciu paliwa, Nokian WR D3 – najlepszy na suchej nawierzchni i Firestone Winterhawk 3. Także siedem modeli oceniono jako dostateczne: Vredestein Snowtrac 3, Barum Polaris 3, Pirelli Snowcontrol 3, GT Radial ChampiroWinterPro, Hankook Winter I*cept RS W442, Falken Eurowinter HS 449 i Kleber Krisalp HP 2. Dwa wyroby uznano za niedostateczne: Marangoni 4 Winter E+ i Kormoran Snowpro b2, a jeden otrzymał ocenę końcową mierny – Nexen Eurowin 600.

Zwycięzcy i przegrani poszczególnych kategorii

Najlepszym modelem ogumienia na suchej jezdni okazał się Nokian WR D3, a kolejne noty w tej klasie otrzymały Nexen Eurowin 600 i Firestone Winterhawk 3. Zdecydowanie najgorszy okazał się w tej dziedzinie Kormoran Snowpro b2. Na mokrej nawierzchni stawce przewodziły Continental WinterContact TS850 i Dunlop Winterresponse 2, a minimalnie ustępował im Firestone Winterhawk 3. Fatalnie wypadły za to Marangoni 4 Winter E+ i Kormoran Snowpro b2, które otrzymały noty niedosteczny (niepolecany), w wyniku czego obniżono ich ocenę końcową. Oba produkty wyraźnie odstawały od konkurentów pod względem właściwości jezdnych. Na śniegu ponownie najwyżej oceniono Continental WinterContact TS850 i Dunlop Winterresponse 2. Równie dobry w tych warunkach był Vredestein Snowtrac 3. a dobre noty uzyskał m.in. Kormoran. Najsłabsze w tej kategorii okazały się Marangoni 4 Winter E+ oraz Nexen Eurowin 600. Na lodzie po raz kolejny prym wiódł Continental WinterContact TS850, za którym na zbliżonym poziomie oceniono większość produktów. Najsłabsze ponownie okazały się modele Nexen Eurowin 600 i Marangoni 4 Winter E+. Za hałaśliwość przyznano jedynie noty dostateczny i mierny. Kolejny raz triumfował Continental WinterContact TS850 i równie cichy Firestone Winterhawk 3. Największy hałas powodowała jazda na ogumieniu Marangoni 4 Winter E+ i Pirelli Snowcontrol 3. Kategorię zużycie paliwa wygrały Dunlop Winterresponse 2 i Semperit Speed-Grip 2, zdecydowanie najoszczędniejsze w teście. Najniższą oceną w tej kategorii była dostateczna. Pod względem zużycia bieżnika wyraźnie wyróżnia się Michelin Alpin A4. Wprawdzie notę cząstkową bardzo dobry uzyskało jeszcze kilka produktów, ale Alpin A4 jako jedyna otrzymała najlepszą możliwą ocenę cząstkową. Pozostałe oceny bardzo dobry przyznano: Continental WinterContact TS850, Firestone Winterhawk 3, Kleber Krisalp HP 2, Marangoni 4 Winter E+.

test opon zimowych adac 2013
Test opon ADAC w rozmiarze 185/60 R15 T wyłania wiele wartych uwagi modeli opon. 

Zasady oceniania

Wśród części składowych oceny, największe znaczenie mają parametry opony na mokrej nawierzchni, które stanowią 30% ostatecznej noty. Obejmują one aquaplaning poprzeczny i wzdłużny, hamowanie na betonie i asfalcie, łatwość prowadzenia pojazdu (kierowalność), prowadzenie boczne i jazdę po okręgu. Zdaniem niemieckiej organizacji ADAC, wysokie noty na mokrej nawierzchni przekłada się na właściwości na jezdniach, które są pokryte błotem pośniegowym. Istotne są także parametry na śniegu (20%), a wśród nich ruszanie z miejsca i hamowanie. Osiągi na suchej nawierzchni takiej, jak: kierowalność, stabilność jazdy, hamowanie na jezdni asfaltowej stanowią 15% oceny całkowitej. 10% noty to z kolei odporność na zużycie bieżnika, zużycie paliwa i właściwości na lodzie (prowadzenie boczne, hamowanie). Wagę 5% przyznano komfortowi akustycznemu zarówno w kabinie, jak i na zewnątrz pojazdu. Niemiecka organizacja obniża ocenę końcową w przypadku gdy nota w jednej z kategorii związanej z bezpieczeństwem jest niższa niż wartość progowa dla tej kategorii. Wówczas kolejność na podstawie wyliczonej noty łącznej różni się od miejsca zajętego w tabeli. Ma to na celu promowanie wszechstronnych opon o zrównoważonych osiągach na każdym typie nawierzchni, kosztem opon wyspecjalizowanych w jednej dziedzinie np. ogumienia deszczowego.

Jak wybierać optymalny model?

W testach ADAC faworyzowane są opony wszechstronne o wyrównanych właściwościach – dobre w każdych warunkach. Dla nabywcy poruszającego się zimą niemal cały czas po śniegu czy po mokrej albo oblodzonej jezdni preferencje mogą być inne. Dlatego warto uwzględniać przewidywane warunki eksploatacji – w górach i na wyżynach właściwości jezdne na śniegu na ogół są najważniejsze, ponieważ decydują czy damy radę wjechać po drodze pod górę oraz zjechać z góry. Z kolei w miastach, na nizinach istotniejsze bywają właściwości na mokrej jezdni, na lodzie itd. W samochodach firmowych znaczenie mają zużycie paliwa i trwałość bieżnika, ponieważ auta te przejeżdżają po kilkadziesiąt tysięcy kilometrów rocznie. Za to prywatnemu nabywcy ogumienie zwykle częściej się zestarzeje niż głębokość bieżnika zmniejszy się do 4 mm. Zawsze warto mieć na uwadze, że koszt naprawy blacharsko-lakierniczej jest większy niż różnica w cenie zakupu kompletu ogumienia. Dlatego warto wybrać oponę o lepszych właściwościach jezdnych w przewidywanych warunkach eksploatacji.

Olbrzymie różnice w cenie

Różnice w cenach z rynku niemieckiego przekraczają 50% najniższej ceny. W Polsce różnice są mniejsze, ale także sięgają kilkudziesięciu procent. Na obu rynkach można kupić taniej najlepsze produkty niż kosztują w innym miejscu modele ze środka stawki. Warto porównywać oferty, aby nie przepłacić.

Inne rozmiary

Wyniki testu przenosić można na zbliżone (sąsiednie) rozmiary. Trzeba jednak brać poprawkę, że im większe różnice w wymiarach, tym mniejsza zgodność wyników i jeden z najlepszych modeli w rozmiarze A w rozmiarze B może być już średni. Różnice wynikają także z innego indeksu prędkości. Warto także czytać wyniki testów z poprzednich lat.