Test opon całorocznych ADAC 2006 w rozmiarze 185/60 R14

  • autor: Robert I. Bielecki, źródło: ADAC

O ile na drogach pokrytych śniegiem i błotem pośniegowym dobre opony zimowe są bezkonkurencyjne, to w pozostałych warunkach ogumienie całoroczne może stanowić alternatywę dla ogumienia sezonowego. Używając „uniwersalnych” opon trzeba jednak pamiętać, że projektując je szukano kompromisu między właściwościami w zimie i w lecie. Modele całoroczne w zimie są na ogół gorsze od najlepszych modeli zimowych, a w lecie od letnich, ale często okazują się lepsze od tanich produktów sezonowych.

Zwycięzcy testu

Najlepszą oponą całoroczną okazała się Goodyear Vector 5+, która najlepszym zimówkom w tym rozmiarze ustępuje jedynie właściwościami jezdnymi na śniegu. Generalnie właśnie pod względem zachowania na śniegu oraz na drodze pokrytej błotem pośniegowym ogumienie wielosezonowe ustępuje zimówkom. O ile jednak Dunlop SP 4 All season i Pirelli P2500 Euro w tych warunkach spisują się słabo, to na suchej jezdni dystansują prawie wszystkie zimówki. Z kolei na mokrej nawierzchni wspomniany Dunlop pokonuje nawet najlepsze opony zimowe w tym rozmiarze. Najważniejszą kwestią pozostają warunki w jakich opony będą eksploatowane i do tego dopasować trzeba kryteria wyboru.

Uwaga!
W testach ADAC niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony, które uzyskały najmniej punktów są najbardziej przez ADAC rekomendowane.
Reguły oceniania

Zalecenie ADAC bazuje na ocenie łącznej, wyliczanej wagowo na podstawie ocen cząstkowych w poszczególnych kategoriach. Nota na suchej nawierzchni otrzymuje wagę 15 proc., ocena na mokrej jezdni 30 proc., nota na śniegu 20 proc., na lodzie 10 proc., hałaśliwość 5 proc., opory toczenia 10 proc., zużycie bieżnika 10 proc. Jeśli jednak jedna z ocen w najważniejszych kategoriach (na suchej nawierzchni, na mokrej jezdni, na śniegu, na lodzie, pod względem zużycia bieżnika lub w teście długodystansowym) będzie niższa od wyliczonej wagowo oceny łącznej, to następuje obniżenie zalecenia ADAC.

 

ADAC Test opon 2006
OPONY CAŁOROCZNE, ROZMIAR 185/60 R 14 T (H)
ADAC goodyearGoodyear Vector 5+ hankookHankook Centum H720 verdesteinVerdestein Quatrac 2 pirelli Pirelli P2500 Euro H (do 210 km/h) dunlopDunlop SP 4 All Season
Uwaga: Niższa ocena oznacza lepszy wynik
Na suchej jezdni 2,6 2,4 2,5 2,3 2,4
Stabilność jazdy 2,5 2,4 2,5 2,2 2,3
Prowadzenie 2,6 2,4 2,5 2,2 2,3
Hamowanie 2,8 2,5 2,8 2,8 3,5
Na mokrej jezdni 2,4 3,0 2,3 2,7 2,2
Hamowanie 2,0 3,2 1,9 2,7 1,9
Aquaplaning - wzdłuż. 2,3 2,5 2,5 2,5 2,5
Aquaplaning - poprz. 2,0 2,3 2,7 2,5 2,3
Prowadzenie 2,7 3,4 2,2 2,8 2,2
Krąg/prowadz. boczne 2,7 3,0 2,7 3,0 2,5
Na śniegu 2,6 2,6 2,9 3,3 3,7
Hamowanie - ABS 2,7 2,7 3,3 3,5 4,3
Ruszanie 2,7 3,0 2,7 4,0 4,5
Trakcja/prow. boczne 2,4 2,2 2,6 2,9 3,0
Na lodzie 2,9 3,0 3,4 3,2 3,3
Hamowanie - ABS 3,0 3,0 3,5 3,3 3,0
Trakcja 2,7 3,0 3,0 3,0 3,3
Prowadzenie boczne 3,0 3,0 3,7 3,3 3,7
Hałaśliwość 2,2 2,2 2,8 2,3 2,4
W kabinie 2,3 2,4 2,8 2,5 2,4
Na zewnątrz 2,1 2,0 2,7 2,1 2,4
Opór toczenia 1,5 1,3 1,5 1,5 2,3
Zużycie bieżnika 1,3 2,2 3,2 2,7 2,8
Ocena łączna 2,3 2,5 2,6 2,7 2,7
Zalecenie ADAC polecana polecana polecana warunkowo polecana warunkowo polecana
Wyniki testu ADAC opon całorocznych 2006:

Zalety i wady produktów:

Goodyear Vector 5+

zalety: szczególnie dobra na mokrej jezdni oraz na lodzie, małe zużycie bieżnika
wady: w porównaniu z najlepszymi oponami zimowymi słabsza na śniegu

Hankook Centum H720

zalety: małe opory toczenia, szczególnie dobra na suchej nawierzchni
wady: słabsza na mokrej jezdni i na śniegu

Vredestein Quatrac 2

zalety: szczególnie dobra na mokrej nawierzchni
wady: względnie słaba na lodzie, duże zużycie bieżnika

Pirelli P2500 Euro (z indeksem prędkości H)

zalety: najlepsza na suchej nawierzchni
wady: słaba na śniegu, stosunkowo duże zużycie bieżnika

Dunlop SP 4 All season

zalety: najlepsza na mokrej nawierzchni, szczególnie dobra na suchej jezdni
wady: bardzo słaba na śniegu, stosunkowo duże zużycie bieżnika

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo