Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Test opon całorocznych 2012/2013 w rozmiarze 175/65 R14

OPONEO.PL, 

Stoisz przed wyborem opon całorocznych? Z naszego artykułu dowiesz się do kogo skierowany jest ten typ opon i które modele należy wziąć pod uwagę przy zakupie.

Pewnie nieraz każdy z nas zastanawiał się nad zakupem opon całorocznych, które mogłyby stanowić interesujące rozwiązanie, dostarczające uniwersalnych osiągów w każdych warunkach. Zakładając opony całoroczne, teoretycznie można zyskać całkiem sporo. Oszczędzamy czas potrzebny na zakup i poszukiwanie opon letnich i zimowych. Nie musimy brudzić rąk ani zlecać wymiany warsztatom. No i wreszcie - w naszym garażu nie musi znaleźć się miejsce na dodatkowy komplet zimówek z felgami, które zabierają nam też sporo funduszy. Zachodzi jednak jedno podstawowe pytanie: czy opony całoroczne spełnią się w każdych warunkach pogodowych?

Wyniki testu opon zimowych na sezon 2012/2013:

Miejsce Model opony Ocena Sprawdź ofertę
1.  Goodyear Vector 4Seasons szczególnie polecana Kup opony Goodyear Vector 4Seasons
2.  Sava Adapto szczególnie polecana Kup opony Sava Adapto
3.  Hankook Optimo 4S H730 polecana Kup opony Hankook Optimo 4S H730
4.  Kumho Solus 4 All Weather polecana brak tej opony w ofercie Oponeo.pl
5.  Vredestein Quatrac Lite polecana Kup opony Vredestein Quatrac Lite
6.  Bridgestone A001 Weather Control zadowalający Kup opony Bridgestone A001 Weather Control
7.  Kleber Quadraxer zadowalający Kup opony Kleber Quadraxer
8.  Star Performer Winter AS zadowalający brak tej opony w ofercie Oponeo.pl
9.  Tyfoon All Season niepolecana Kup opony Tyfoon All Season
10.  Herse 4Season wadliwa brak tej opony w ofercie Oponeo.pl

Opona całoroczna Goodyear Vector 4seasons
Zwycięzcą testu opon całorocznych został model Goodyear Vector 4Seasons.

Przebieg testu

Wśród 10 testowych kompletów znaleźli się producenci bardziej oraz mniej znani. Do tych mniej znanych można zaliczyć markę Tyfoon. Opony te doskonale radziły sobie na ośnieżonej drodze. Na cztery zimowe konkurencje, jako jedyne w trzech testach, wypadły lepiej niż opony zimowe. Podczas testu hamowania z 40 km/h opony Tyfoon pomogły zatrzymać nowego Forda Fiesta po 16,4 metrach. Zimowe opony potrzebowały 16,5 m, a najgorzej wypadły opony Herse – 26,3 m. Dla wnikliwych dodajmy, że na oponach letnich samochód zatrzymał się dopiero po 33,3 metrach. Zaskakująco słabo na śniegu radziły sobie opony Bridgestone, od których za każdym razem gorsze były tylko opony Herse oraz letnie ogumienie.

Równie interesującym sprawdzianem był test na mokrej nawierzchni. Z aquaplaningiem najlepiej poradziły sobie zimówki, na których udało się uzyskać prędkość 99 km/h. Drugie i trzecie miejsce przypadło tym razem oponom Bridgestone – 93,6 oraz Goodyear 88,7 km/h. Jednym z najbardziej dających do myślenia testów był pomiar drogi hamowania. Na deszczowej nawierzchni ze 100 km/h testowa Fiesta na oponach Bridgestone zatrzymała się po 56 metrach, na letnich po 56,1 metrze, co było drugim wynikiem. Do myślenia daje rezultat na oponach Herse – 69,9 metra. W teście mokrego ronda oraz sterowności najlepiej wypadły opony letnie. Ogumienie Herse oraz Tyfoon zajmowało na przemian ostatnie i przedostatnie miejsce.

W testach na suchym asfalcie zdecydowanie najlepiej radziły sobie opony letnie. Podczas sprawdzianu sterowności na krętym odcinku toru najwyższą średnią prędkość uzyskano na oponach letnich – 102,6 km/h, przedostatnie miejsce przypadło zimówkom - 100,9 km/h, a ostatnie oponom Star Performer (100,3 km/h). Droga hamowania ze 100 km/h to 39,6 m dla najlepszych w teście opon letnich i 48,6 m dla zimowych, które uplasowały się na ostatnim miejscu. Wśród opon całorocznych najlepiej sprawdziły się opony Vredestein z wynikiem 42,3 metra, a najsłabiej opony Kleber – 46,9 metra.


Oznaczenie opony calorocznej
Opona całoroczna oznaczona jest skrótem M+S lub/i piktogramem z 3 szczytami górskimi z symbolem płatka śniegu.

Kiedy sięgnąć po opony całoroczne?

Przed decyzją o wyborze i zakupie opon całorocznych zawsze należy pamiętać o tym, że ten typ wyposażenia to kompromis osiągów letnich i zimowych. Należy zdać sobie sprawę z tego, że opona całoroczna nigdy nie będzie miała tak dobrych osiągów zimą jak opona zimowa i latem jak opona letnia, ponieważ nie jest możliwe połączenie w jednym produkcie dwóch zupełnie innych typów osiągów.

Opony całoroczne skierowane są do osób poruszających się przeważnie po mieście, gdzie nie zalega śnieg i osób, które charakteryzuje umiarkowany styl jazdy. Wyposażenie samochodu w opony całoroczne jest odpowiednie dla kogoś, kto pokonuje rocznie ok. 5-6 tys. km w polskich warunkach drogowych (w Niemczech 20 000 km).

Test opon całorocznych ACE z 2010 r. w rozmiarze 185/65 R15 H dowiódł, że opony te dużo lepiej sprawdzają się małych samochodach, a auta o szerszych oponach powinny być wyposażane w opony sezonowe. Tymczasem, jak pokazują badania TNS OBOP, w lutym 2011 roku 13% polskich kierowców użytkowało opony całoroczne. To właśnie do nich i do tych, którzy dopiero zastanawiają się nad pierwszym zakupem opon całorocznych kierowane są testy opon całorocznych. W ostatnim wydaniu magazynu „AutoBild” opublikowano test, w którym sprawdzono dziesięć kompletów opon całorocznych w rozmiarze 175/65 R14.

Opony oznaczone symbolem „M+S” przetestowano na śniegu, deszczowej trasie oraz przy upale wynoszącym 35ºC. Każdy sprawdzian był porównywany jednocześnie z oponami zimowymi oraz letnimi. Nie sposób przedstawić wszystkich sprawdzianów, ale warto przyjrzeć się niektórym z nich.


Ford Fiesta w warunkach zimowych
Test opon całorocznych magazyn "AutoBild" przeprowadził na popularnym modelu auta - Fordzie Fiesta.

Opony całoroczne - dobre, ale nie bardzo dobre

Powyższy podtytuł stanowi podsumowanie, które obwieścili niemieccy dziennikarze. Dla osób, które szukają tańszego rozwiązania opony całoroczne mogą być dobrym rozwiązaniem. Pod jednym warunkiem – jeżeli nie oczekujemy od nich 100% sprawności w poszczególnych warunkach atmosferycznych.

Jeśli pasywna jazda nas nie zadowala, a od opon oczekujemy nieco więcej, to najlepszym rozwiązaniem będą opony letnie latem, a zimowe w chłodnym okresie każdego roku.

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (5)
Bladix 2012-10-24
Sava Adapto = Dębica Navigator 2 Odpowiedz
Tom 2014-05-05
Też jeżdżę ostatnie 3 lata na całorocznych - do miasta i auta klasy B grzech mieć dwa komplety. Nigdy nie miałem z nimi problemu, zimą dawały radę w kopnym śniegu. Odpowiedz
Mauriz 2013-08-05
Przejeździłem 4 lata na Pirelli 4 season jak jeździ się spokojnie to super rozwiązanie. Na ostatnią zimę zmieniłem na Dunlop-y i przyznam szczerze że nie zobaczyłem większej różnicy. Jednak Pirelli ma jedną zasadniczą wadę szybko się ścierają ;) Odpowiedz
Łysy 2013-04-07
Sava adapto tylko wyglada jak Navigator 2, sava w mieszance gumowej ma dodatkowo sylikon przez co jest wyraznie lepsza! Odpowiedz
Polak 2013-03-06
Potwierdzam opinie z artykułu.Jeżdże na goodyerach całorocznych od 8 lat i nie narzekam.W kazdym sezonie zachowują sie dobrze ,oczywiście jak się jeździ normalnie.Na pewno są lepsze od kazdych opon sezonowych klasy budżetowej i niektórych wyższej. Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz