ET felgi oraz jej szerokość to parametry, które często budzą wątpliwości u kierowców. Niejednokrotnie powoduje to problemy podczas wyboru nowego kompletu obręczy. W tym artykule gruntownie omówimy wspomniane technikalia.

ET felgi mocno wpływa na ogólny wygląd kół i całego samochodu.

Wybierając nowe obręcze do samochodu można spotkać się z różnymi wartościami. Najczęściej mówi się o średnicy i rozstawie śrub, jednak równie ważne są szerokość felgi i ET. Szczególnie ten drugi parametr w dużej mierze odpowiada za to, czy wybraną obręcz będzie można zamontować w danym samochodzie. Wpływa zarówno na wygląd całego samochodu, jak i funkcjonowanie kół. Warto więc dowiedzieć się, czym jest ET felgi oraz jej szerokość, aby zyskać pewność, że wybierając nowe obręcze postawimy na model dobrze dopasowany do naszego auta.

Co to jest ET felgi?

ET felg jest to odległość powierzchni montażu felgi, czyli miejsca, w którym styka się ona z osią pojazdu, od jej geometrycznego środka, czyli osi symetrii. Wartość tę wyraża się w milimetrach. Polska nazwa tego parametru to „odsadzenie” lub „odsadzenie ET”, a angielska „offset”. Sam skrót ET pochodzi zaś od niemieckiego „Einpress Tiefe” czyli „głębokość wcisku”.

Aby lepiej zobrazować to, w jaki sposób parametr ET wpływa na felgę, przyjmijmy, że bazowe ET wynosi 45.

  • jeżeli wartość ET w nowej feldze będzie mniejsza od bazowej 45, to obręcz będzie bardziej wysunięta w nadkolu,
  • jeśli nowe ET będzie większe, to felga będzie osadzona głębiej w nadkolu.

ET w felgach – jak je obliczyć?

Obliczenie prawidłowego osadzenia (czyli ET, jakie powinna mieć nowa felga, aby rozstaw kół pozostał niezmieniony) wielu osobom spędza sen z powiek. Tymczasem istnieje prosty sposób na to, jak sprawdzić ET felgi. Wystarczy posłużyć się wzorem przedstawionym poniżej. Podstawmy do niego dane felgi fabrycznej, a także szerokość nowej, wtedy otrzymamy odpowiedź, jakie ET trzeba wybrać, aby otrzymać odpowiednik pierwotnie założonego zestawu.

Jak obliczyć ET felgi:

Koniecznie należy jednak pamiętać, że odsadzenie felgi ET to niejedyny element, który jest odpowiedzialny za umiejscowienie kół w stosunku do nadkoli. Mimo takiego samego odsadzenia – na przykład ET 30 – felga, której szerokość wynosi 9 cali, będzie bardziej wystawać poza nadkola niż jej sześciocalowa odpowiedniczka. Zależność tę można zaobserwować na rysunku poniżej:

Szerokość felgi

Szerokość felgi to kolejny obok osadzenia ET parametr, na którego temat istnieje sporo teorii w żaden sposób niepokrywających się ze stanem faktycznym. Tymczasem odgrywa on kluczową rolę m.in. przy doborze opon. Dlatego warto bliżej zaznajomić się z tym rozmiarem, aby zrozumieć na czym polega i za co odpowiada. Mierzony jest on od przedniego do tylnego brzegu obręczy. W przeciwieństwie do oznaczenia felg ET, wyrażanego przy pomocy milimetrów, szerokość określana jest w calach. Zazwyczaj jej wartość będzie tym większa, im większą średnicę ma dana felga.

Jeżeli mimo wiedzy na temat poszczególnych parametrów zastanawiasz się, jakie obręcze wybrać do swojego samochodu, sprawdź nasz poradnik:

Jakie felgi dobrać do auta

Szerokość felgi a opona

W teorii szerokość felgi powinna być minimalnie węższa od ogumienia, wszystko po to, by felga z oponą mogły się dobrze dopasować. W praktyce oznacza to, że opona, której szerokość wynosi 185 mm najczęściej montowana jest na feldze sześciocalowej, choć teoretycznie taki wymiar powinien pasować raczej do rozmiaru 6,5 cala. Dodatkowo należy pamiętać, że dobierając obręcz, musimy brać pod uwagę szerokość ogumienia w miejscu, w którym styka się ono z felgą. Warto wiedzieć, że źle dopasowana szerokość może być przyczyną uszkodzenia felgi podczas jazdy.

Sprawdź naszą ofertę felg aluminiowych w podziale na parametr ET:

ET 20ET 25ET 30ET 35
ET 40ET 42ET 45ET 50