Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Ranking miast przyjaznych kierowcom

aktualizacja: 13 kwietnia 2018
OPONEO.PL

Miasto bez fotoradarów, korków i wypadków to marzenie każdego kierowcy. 
Czy na mapie Polski można znaleźć miejsce, które jest najbardziej przyjazne dla zmotoryzowanych?

W poszukiwaniu ideału

Do tej pory słyszeliśmy o jednym, takim mieście w kraju. Położone na południu Polski, zamieszkałe przez niemal 100 tys. osób – Jaworzno. Po kompleksowej przebudowie infrastruktury drogowej oraz rozwinięciu sieci komunikacji miejskiej od 2016 roku liczba wypadków i zdarzeń drogowych znacznie zmalała, a korki zniknęły. W ramach projektu m.in. poszerzono chodniki dla pieszych oraz zwiększono liczbę ścieżek rowerowych. Brzmi jak komunikacyjne Eldorado!

Jednak im większe miasto, tym kierowcy częściej trafiają na potencjalne problemy.
I to nie tylko ze względu na rosnącą liczbę samochodów. 

 

Panorama miasta

 

Postanowiliśmy, podobnie jak rok temu, wziąć pod lupę największe bolączki kierowców i sprawdzić m.in. gdzie najszybciej dojedziemy do restauracji w centrum miasta oraz czy opłata za parking nie przewyższy rachunku za kolację.

Po przeanalizowaniu danych możemy śmiało stwierdzić, że ranking miast najbardziej przyjaznych dla kierowców ponownie nas zaskoczył.

Informacje czerpaliśmy z ogólnodostępnych baz danych na stronach internetowych urzędów miast oraz zarządów dróg. Swoje dane udostępnili nam również: system Yanosik oraz serwis autocentrum.pl.

 

Jak powstawał nasz ranking

W tym roku wzięliśmy pod uwagę największe miasta w Polsce, czyli z liczbą mieszkańców ponad 180 tys. W efekcie otrzymaliśmy listę 19 ośrodków, które następnie podzieliliśmy zgodnie z liczbą ludności: poniżej i powyżej 300 tys.

Miastem najbardziej przyjaznym dla kierowców została miejscowość, która uzyskała najwięcej punktów.

Jak przyznawaliśmy oceny?

Ranking podzieliliśmy na 6 kategorii, które są szczególnie ważne dla kierowców w każdym mieście, bez względu na wielkość i położenie. Zsumowanie punktów z każdej części pozwoliło nam wybrać zwycięzców.

Za poszczególne kategorie miasto mogło uzyskać:

  • od 1 do 9 punktów – w grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców

  • od 1 do 10 punktów – w grupie miast poniżej 300 tys. mieszkańców

  • wyjątek stanowiła wymiana opon – dla tej kategorii ustaliliśmy 6-punktową skalę

Miejscowość z najlepszym wynikiem w danej kategorii uzyskiwała najwięcej punktów. Dalsza ocena przebiegała analogicznie: im gorsza nota, tym gorsze miejsce. W przypadku, gdy w danej dziedzinie wyniki powtarzały się, przyznawaliśmy taką samą liczbę punktów. Przykładowo: dwa miasta po przeliczeniu punktów wypadły identycznie i zajęły ex aequo 1 miejsce. Otrzymują po 9 punktów każde.

 

Które z polskich miast są najbardziej przyjazne dla kierowców, a gdzie lepiej nie wjeżdżać samochodem?

Mapa miast przyjaznych kirowcom.

 

Mapa miast najbardziej przyjaznych kierowcom

 

Lublin i Kielce na czele - po przyjacielsku na południu

Po dokładnym przeanalizowaniu danych oraz zsumowaniu punktów przyznanych w poszczególnych kategoriach okazało się, że najbardziej przyjazne dla kierowców miasta to:

Kielce – w grupie do 300 tys. mieszkańców

Lublin – wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców

Kielce zostawiły za sobą Sosnowiec, z różnicą zaledwie 2 punktów i Radom, który był o 4 punkty niżej od zwycięzcy.

Wśród miast o największej populacji Lublin wyprzedził o zaledwie 3 punkty Szczecin, a Bydgoszcz o 6.

Co ciekawe, w naszym zeszłorocznym rankingu, to właśnie stolica województwa zachodniopomorskiego okazała się najlepsza.

Sprawdź nasz zeszłoroczny ranking miast przyjaznych kierowcom.

Jeśli natomiast spojrzymy na dół tabel, znajdziemy tam miejsca, gdzie kierowcy nie mają łatwego życia. Najmniejszą liczbę punktów uzyskały Warszawa oraz Toruń. Nie oznacza to jednak, że zwycięzcy klasyfikacji generalnej przodowali w każdej z kategorii. Sprawdź jak wyglądały punktacje w poszczególnych grupach tematycznych.

 

Zostaw stres innym, we Wrocławiu i Kielcach najbezpieczniej

Trybik

 

Jak przyznawaliśmy punkty?

 

 

Najwyżej punktowane były miasta, w których na 1000 mieszkańców przypada najmniejsza liczba wypadków.

Żaden kierowca nie lubi stresujących sytuacji na drodze, a tym bardziej, jeśli prowadzą do zniszczeń czy zarysowań samochodów. Zobacz zatem, gdzie jeździ się najbezpieczniej.

 

Miasta pow 300 tys mieszkańców.

Okazuje się, że najmniej obaw pod tym względem mogą mieć mieszkańcy Wrocławia, gdzie wypadków jest statystycznie najmniej. Również Ci, którzy poruszają się po drogach Gdańska i Szczecina cechują się większą rozwagą w porównaniu z resztą mieszkańców miast z naszego zestawienia.

 

Ilość kolizji przypadająca na 1000 mieszkańców - wyniki.

 

Miasta do 300 tys. mieszkańców.

W tym przypadku to południe Polski opanowało podium, ponieważ najmniej kolizyjnie poruszają się mieszkańcy Kielc, Gliwic oraz Radomia.

Okazuje się, że najwięcej nieuważnych kierowców jeździ po Warszawie oraz Katowicach. Czy ma to związek ze średnimi prędkościami, które mieszkańcy osiągają w poszczególnych miastach? Zaraz się przekonamy.

 

Korki i wolna jazda, czyli coś o prędkościach

Trybik

 

Jak przyznawaliśmy punkty?

 

 

Przy tworzeniu rankingu prędkości, z jakimi kierowcy poruszają się na danym terenie, wykorzystaliśmy informacje zebrane przez system Yanosik. Dane zbierano przez cały rok 2017, w dni robocze od godziny 7:00 do 21:00.

 

Po uśrednieniu wyników, w grupie miast o największej liczbie ludności kierowcy jeżdżą najszybciej po Warszawie. Jeśli chodzi natomiast o miasta mniejsze, to na pierwszym miejscu znalazły się ex aequo: Katowice, Częstochowa i Gliwice, niestety do wolnej jazdy przywyknąć muszą odwiedzający: Rzeszów, Wrocław i Kraków. 

 

Średnie prędkości, z jakimi kierowcy poruszają się w miastach.

 

Byliśmy również ciekawi, jak wygląda sytuacja w centrum miasta oraz na obrzeżach, stąd też podział na podkategorie. Przeanalizowaliśmy dane i w każdym przypadku zależność jest jednakowa – wjeżdżając do centrum prędkość się zmniejsza.

Aby ustalić obszar badania, który pozwala obiektywnie zobrazować sytuację dla każdej miejscowości, przy pomocy systemu Yanosik zostały ustalone punkty centralne, a obszar wokół nich zmierzono i przedstawiono poniżej.

 

Średnie prędkości osiągane przez kierowców w centrach miast.

 

Miasta

W tym przypadku podium okazało się za małe i musieliśmy je rozszerzyć, aby pomieściło aż pięciu zwycięzców. Najszybciej poruszają się w obrębie centrum mieszkańcy Gdańska i Lublina – 32 km/h, następnie Warszawy – 30 km/h, natomiast zestawienie zamyka Łódź i Bydgoszcz – 29 km/h.

Na żółwie tempo mogą narzekać kierowcy w Krakowie, którzy poruszają się z prędkością jedynie 25 km/h i jest to również najwolniejsze miasto w całym naszym zestawieniu.

 

Miasta do 300 tys. mieszkańców

Najszybciej w obrębie centrum jeżdżą zmotoryzowani w Katowicach – 34 km/h, co ciekawe to również więcej niż w Gdańsku i Lublinie. Na drugiej pozycji znalazły się Gliwice – 32 km/h, trzecie miejsce dzielą ze sobą Częstochowa oraz Toruń. Zestawienie zamyka Radom i Rzeszów, gdzie średnia prędkość wynosi 26 km/h.

 

Poza centrum delikatnie przyśpieszamy

Opuszczając teren ścisłego śródmieścia samochody nieco przyśpieszają. Omijając korki, wąskie uliczki oraz częste ograniczenia prędkości znacznie sprawniej poruszamy się po obranej trasie. Dodajmy, że z tych pomiarów zostały wyłączone centra miast ujęte w poprzednich akapitach.

 

Średnie prędkości z jakimi poruszają się kierowcy w granicach miast

 

Miasta

Najszybciej przemieszczamy się w Szczecinie ze średnią prędkością 45 km/h, drugie miejsce zajmują trzy miasta: Bydgoszcz, Łódź i Warszawa, tam kierowcy poruszają się średnio 43 km/h. Zaraz za nimi uplasował się Poznań z wynikiem 42 km/h. Najwolniejszy na tej liście okazał się Wrocław, gdzie uśrednione tempo jazdy to 38 km/h. Co ciekawe, Wrocław jest miastem stosunkowo najbezpieczniejszym.

 

Miasta do 300 tys. mieszkańców

W tym zestawieniu niektóre uśrednione prędkości przekraczają nawet przyjętą popularną 50-tkę w trenie zabudowanym, dzieje się tak przez odcinki dróg miejskich, gdzie dozwolona prędkość często wynosi 60 lub 70 km/h. Nie mają powodów do narzekań kierowcy Częstochowy, gdzie jeździ się najszybciej – 57 km/h, Gliwic – 55 km/h oraz Katowic. Ci ostatni jeżdżą bardzo przepisowo, bo średnio – 49 km/h. Temperament i ciężka stopa nie wadzą kierowcom Białegostoku i Rzeszowa, którzy prowadzą najrozważniej – średnio 42 km/h.

 

Jak daleko od parkometru, czyli gdzie warto parkować

Wyłonienie zwycięzców w tej kategorii było dla nas dużym wyzwaniem. Po dokładnym przeanalizowaniu danych postanowiliśmy przyznawać dodatkowe punkty dla miast, które mają nadprogramowe udogodnienia w systemie parkowania, w porównaniu z konkurencją.

 

Trybik

 

Jak przyznawaliśmy punkty?

 

 

Najwięcej punktów otrzymały ośrodki, w których:

  • Godzina postoju kosztuje najmniej

  • Jest możliwość opłacenia postoju krótszego niż godzina (15-30 min)

  • Strefa płatnego parkowania funkcjonuje 9 h lub krócej

  • Istnieje możliwość wykupienia różnych rodzajów abonamentu

  • Abonament jest elastyczny (tygodniowy, miesięczny)

  • Motocykle zwolnione są z opłat parkingowych

 

Strefa płatnego parkowania - średnie ceny

 

Miasta

Tym sposobem najbardziej przyjaznym miastem do parkowania okazał się Szczecin. Mimo że pierwsza godzina postoju w strefie płatnego parkowania nie jest najtańsza, istnieje możliwość opłacenia 15-minutowego zatrzymania i kosztuje to tylko 55 groszy. Kolejny dodatkowy punkt Szczecin otrzymał za strefę, która funkcjonuje jedynie 9 h oraz za możliwość wykupienia elastycznego abonamentu. Jeśli natomiast posiadasz motocykl możesz parkować bezpłatnie. W doskonałej sytuacji są również posiadacze aut hybrydowych, którzy mogą wykupić roczny abonament za jedyne 10 zł. 

 

Rodzaje abonamentów w większych miastach

 

Zadowoleni mogą być ze swoich planów parkingowych również Bydgoszczanie oraz Wrocławianie.

W najgorszej sytuacji są odwiedzający centrum Warszawy. Tam strefa płatnego parkowania obowiązuje przez 10 h w ciągu dnia oraz brakuje możliwości wykupienia ogólnodostępnego abonamentu. Jest to jednak miejsce przyjazne dla motocyklistów – oni parkują za darmo.

 

Miasta do 300 tys. mieszkańców

Konkurentów zdeklasował Sosnowiec, ponieważ w mieście nie funkcjonuje strefa płatnego parkowania, oznacza to, że wszyscy mogą tam parkować za darmo 24 h na dobę 7 dni w tygodniu.

Jeśli chodzi o miasta, które posiadają zorganizowany system parkingów miejskich bardzo dobrze prezentują się Białystok oraz Kielce, w których strefa działa tylko 8 h oraz miasta udostępniają abonamenty zróżnicowane pod względem czasu obowiązywania. Najgorzej w tej konkurencji wypadł Toruń. Gród Kopernika pobiera opłaty przez 10 h w ciągu doby oraz nie przewiduje zniżek dla posiadaczy motocykli.

 

Rodzaje abonamentów w mniejszych miastach.

 

Ubezpieczenie: wytchnienie dla portfeli czy finansowy koszmar?

Trybik

 

Jak zbieraliśmy dane do porównania ofert?

 

 

Dane dotyczące cen za ubezpieczenia, które były potrzebne do wyłonienia zwycięskich miast w tej kategorii, zostały zebrane na podstawie ofert czterech wiodących firm na rynku.

Na tej podstawie przeprowadziliśmy symulację kosztów podstawowego ubezpieczenia dla 3 najczęściej użytkowanych w Polsce samochodów, pomógł nam w tym nasz dobry znajomy - poznajcie Karola.

 

Informacje o Karolu.

 

Miasta

Najkorzystniej ubezpieczają auta mieszkańcy Lublina, co wcale nie idzie w parze z częstotliwością wypadków, bo w tej kategorii stolica Lubelszczyzny wcale nie wypada dobrze. Najdroższe ubezpieczenie opłacają kierowcy z Wrocławia, czyli miejscowości z najmniejszą liczbą wypadków przypadających na 1000 mieszkańców.

 

Miasta do 300 tys mieszkańców

Niskie koszty ubezpieczenia ponoszą w tej grupie rzeszowianie, natomiast najdroższe mieszkańcy jednego z trójmiejskich ośrodków – Gdyni. W tej konkurencji północ Polski wypada mniej korzystnie od południa.

 

Średnie ceny ubezpieczeń

Tendencja wzrostowa w każdym aspekcie, czyli ceny paliw

Trybik

 

Jak przyznawaliśmy punkty?

 

 

Aby sprawdzić, które z miast zasługuje na odznakę „taniego baku” zsumowaliśmy średnią cen wszystkich rodzajów paliw w danym mieście. 

 

W porównaniu z zeszłorocznym rankingiem, paliwa do naszych samochodów niestety drożeją. Sam fakt wzrostu cen sprawia, że miasta automatycznie robią się mniej przyjazne dla kierowców, nikt przecież nie lubi, kiedy portfel robi się coraz cieńszy. 

 

Średnie ceny paliw w 2017 roku

 

Miasta

Lublin, Poznań, Gdańsk i Szczecin – mieszkańcy tych ośrodków płacą najmniej za jazdę własnym środkiem transportu. Między dwoma ostatnimi pozycjami w naszym zestawieniu różnica wyniosła jedynie 1 gr. Na spore wydatki muszą nastawić się warszawiacy – tam obecnie paliwa są najdroższe.

 

miasta do 300 tys. mieszkańców

Opłaca się zalać auto do pełna w Sosnowcu, Gdyni oraz Gliwicach. Pomiędzy pierwszymi dwoma miejscami różnica jest minimalna. Nie warto natomiast tankować w Toruniu, który w tej kategorii wylądował na ostatnim – najdroższym miejscu.

 

Sezonowy szał wymiany opon, gdzie najtaniej?

 

Jak przyznawaliśy punkty?

 

 

Uśredniliśmy koszty wymiany opon dla jednego z popularniejszych rozmiarów: 205/55 R16 – podana cena dotyczy opłaty za zmianę jednej opony. Miasto przyjazne dla kierowców to nie tylko infrastruktura drogowa, ale również tanie usługi związane z motoryzacją.

Dla części kierowców sezonowa wymiana opon to jedyna okazja na wizytę w warsztacie motoryzacyjnym.

 

Średnie ceny usługi wymiany opon

 

Miasta

Zestawienie cen usług w poszczególnych miastach pokazały, że najkorzystniej jest w Lublinie – tam zapłacimy jedynie 18 zł za wymianę jednej opony. To jedyne miejsce, które oferuje takie usługi w kwocie poniżej 20 złotych. Na drugiej pozycji, z tym samym wynikiem uplasowały się Bydgoszcz oraz Gdańsk (niecałe 22 zł). Pierwszą trójkę zamyka Kraków z wynikiem 22,17 zł za usługę. Znowu najdroższym miastem okazała Warszawa.

 

miasta do 300 tys. mieszkańców

Wymiana opon już od 16 zł jest możliwa w Radomiu, taką ceną miasto zapewniło sobie najwyższe miejsce w tej kategorii rankingu. Całkiem korzystnie wymienimy opony również w Kielcach i Rzeszowie – nie przekraczając 20 zł. Powody do zmartwień mają kierowcy w Sosnowcu, którzy za wymianę zapłacą ponad 30 zł! Taka stawka przewyższa nawet średnią cenę dla stolicy.

 

Zastnawiasz się, jak poradziło sobie konkretne miasto w danej kategorii, oto szczegółowe wyniki.

 

Wyniki w poszczególnych kategoriach. Większe miasta.

 

Wyniki szczegółowe. Mniejsze miasta.

 

Komunikacja w dużych ośrodkach miejskich to prawdziwe wyzwanie organizacyjne. Większa liczba ludności oraz samochodów sprawiają, że zarządzanie infrastrukturą drogową musi odbywać się sprawnie i z myślą o użytkownikach ruchu. Jak pokazuje nasz ranking nie ma jeszcze rozwiązań idealnych, które definitywnie rozprawiają się z najczęstszymi problemami kierujących. Mamy tylko nadzieję, że przyszłoroczny ranking będzie obfitował w dużo mniejsze liczby związane z wypadkami oraz zdecydowanie niższe ceny paliwa.

 

Infografika do pobrania tutaj.

Dane zebrane we współpracy z Yanosik.pl

Partnerzy akcji:

Sponsorzy

 

Miasto

Adres środka centrum

Promień dla centrum [km]

Warszawa Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1 2 km
Kraków Rynek Główny 3 1,5 km
Łódź Generała Romualda Traugutta 1 1 km
Wrocław Rynek 30 1 km
Poznań Stary Rynek 2 1 km
Gdańsk Okopowa 9 1 km
Szczecin Plac Grunwaldzki 12 1 km
Bydgoszcz Stary Rynek 13 1 km
Lublin Rynek 1 1 km
Katowice Rynek 13 1 km
Białystok Rynek Kościuszki 10 1 km
Gdynia Antoniego Abrahama 51 1 km
Częstochowa Plac Biegańskiego  - Ratusz 1 km
Radom ul. Żeromskiego 32 1 km
Sosnowiec ul. Warszawska 3 1 km
Toruń Rynek Nowomiejski 28 1 km
Kielce Rynek 17 1 km
Rezeszów Rynek 20 1 km
Gliwice Rynek 11 1 km

 

Zobacz także:

opony letnie
opony letnie 15
opony zimowe
opony zimowe 15
Ranking Systemów Rowerów Miejskich 2018
 

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz