Menu

Informacje

Ranking miast przyjaznych kierowcom

Aktualizacja: 06 sierpnia 2019
| OPONEO.PL

Jak wyglądałoby miasto spełniające wszystkie marzenia kierowców? Z pewnością nie byłoby w nim korków, koszty eksploatacyjne samochodu nie obciążałyby nadmiernie budżetu, a darmowe miejsca parkingowe czekałyby za każdym rogiem, gotowe by z nich skorzystać. Czy któreś z polskich miast zbliżyło się do tego ideału?

ranking miast przysjaznych kierowcom - lublin

Lublin okazał się być najbardziej przyjazny kierowcom w grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców.

Kulisy rankingu

Które miasto można uznać za najbardziej przyjazne kierowcom? Przygotowując tegoroczny ranking miast w Polsce, wzięliśmy pod lupę nie sześć – jak poprzednio, a siedem kategorii:

W zestawieniu znajdują się największe miasta w Polsce, które podzieliliśmy na dwie grupy, ze względu na liczbę mieszkańców. Noty przyznawaliśmy w skali od 1 do 9 – miastom powyżej 300 tys. mieszkańców, a w przypadku miejscowości, w których mieszka mniej niż 300 tys. osób – od 1 do 10. Wyjątkiem były koszty związane z wymianą ogumienia, gdzie maksymalna ocena to 6. Dodatkowymi punktami (0-3) nagradzaliśmy ulgi związane z parkowaniem  samochodów hybrydowych.

Spośród dziewiętnastu miast wyłoniliśmy dwóch zwycięzców. Im miejscowość lepiej wypadła w poszczególnych kategoriach, tym więcej punktów lądowało na jej koncie. Aby wyniki były miarodajne i rzetelne, zgromadziliśmy informacje, które pochodzą z urzędów miast oraz zarządów dróg. Niezwykle istotne były także dane, które udostępnił specjalnie dla nas partner rankingu – Yanosik.pl.

Zobacz, w jakich kategoriach najlepiej poradziły sobie następujące miasta:

Sprawdź zeszłoroczne wyniki

W Lublinie i w Kielcach wciąż najlepiej!

Zeszłoroczni zwycięzcy trzymają poziom! Drugi rok z rzędu te same miasta polskie uzyskały tytuły najbardziej przyjaznych kierowcom. W grupie powyżej 300 tys. mieszkańców wygrał Lublin, a drugie miejsce utrzymał Szczecin. Pośród nieco mniej zaludnionych miast zwycięstwa nie oddały Kielce, a Sosnowiec ponownie uplasował się tuż za nimi.

miasta powyżej 30 tys. mieszkańców

Pośród dziewięciu największych miast należy wyróżnić także Gdańsk, który w zeszłym roku zajmował 6. pozycję. W aktualnym zestawieniu awansował aż o trzy miejsca, dzięki czemu najniższy stopień podium należy do niego.

Duży spadek zaliczyła natomiast Bydgoszcz, która przesunęła się z trzeciej lokaty na piątą. Warto jednak zauważyć, że różnice punktowe od czwartej do szóstej pozycji były niewielkie. Warszawa zamyka stawkę, zostając daleko w tyle.

najabrdziej przyjazne kierowcom miasta powyżej 300 tys. mieszkańców - mapa

Ranking miast powyżej 300 tys. mieszkańców - podsumowanie

miasta powyżej 300 tys. mieszkańców

W porównaniu do zeszłego roku, w kategorii miast do 300 tys. mieszkańców doszło do przetasowania w tabeli. Awans zaliczyły Gliwice (z 4 na 3 miejsce), Białystok (z 7 na 6) oraz Katowice. W przypadku tego ostatniego skok jest naprawdę duży, bo z ósmej, aż na czwartą pozycję.

Zdecydowanie gorzej niż poprzednio wypadł Radom, który zamiast zamykać podium, jak w ubiegłym roku, zakończył rywalizację z jednym z najgorszych wyników w swojej grupie. Najmniej przyjaznymi miastami poniżej 300 tys. mieszkańców okazały się Toruń i Gdynia.

najabrdziej przyjazne kierowcom miasta poniżej 300 tys. mieszkańców - mapa

Ranking miast powyżej 300 tys. mieszkańców - podsumowanie

Kolizja? Nie tutaj!

Choć w kwestii stłuczek dużo zależy od samych kierowców, to nie bez znaczenia jest także infrastruktura drogowa. Sprawdziliśmy, w których metropoliach należy zachować nadzwyczajną ostrożność, ponieważ statystycznie najczęściej dochodzi tam do kolizji.

    

     Jak przyznawaliśmy punkty?

Najwięcej punktów otrzymały miasta, w których za pomocą aplikacji Yanosik zgłoszono najmniej kolizji w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców.

miasta powyżej 30 tys. mieszkańców

W tej grupie – bez zmian. Pomimo wzrostu liczby zgłoszonych kolizji we wszystkich analizowanych miastach, w czołówce tych najbezpieczniejszych utrzymały się Szczecin, Wrocław i Gdańsk. Zdecydowanie najgorzej wypada Warszawa, w której stłuczki zdarzają się statystycznie ponad 2 razy częściej, niż w wymienionych wcześniej miejscowościach.

miasta powyżej 300 tys. mieszkańców

Kielce górą! W stolicy województwa świętokrzyskiego doszło średnio do mniej niż 7 kolizji na tysiąc mieszkańców. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Radom i Gliwice, które w porównaniu do ubiegłego roku zamieniły się lokatami. Nie popisały się za to Katowice, które z wynikiem 19 kolizji na tysiąc mieszkańców wyprzedziły nawet największe miasto w Polsce – prawie dwumilionową Warszawę.

Ranking miast przyjaznych kierowcom - kolizje

Aviva - Tylko dla klientów Oponeo

Prędkość pod kontrolą

Nikt nie lubi stać w korkach. Dlatego prędkość poruszania się jest równie istotna dla mieszkańców, jak i dla kierowców przemierzających aglomeracje jedynie okazjonalnie. Często pojawia się bowiem pytanie, czy lepiej przejeżdżać przez centrum, czy nadłożyć kilka kilometrów poruszając się obrzeżami. Ujawniamy, w którym mieście ruch odbywa się najszybciej, a gdzie jeździ się najwolniej.

     Jak przyznawaliśmy punkty?

W tej kategorii ponownie wykorzystaliśmy dane zbierane przez system Yanosik. Na ich podstawie obliczyliśmy z jaką średnią prędkością w 2018 roku poruszali się kierowcy od poniedziałku do piątku, w godzinach między 7:00 a 21:00. Osobno sprawdziliśmy, jak rzecz ma się w centrum, a jak w dalszych częściach miast (w ich administracyjnych granicach).

Dokładne obszary, które zostały uznane za centrum, znajdują się w tabeli na końcu artykułu.

ranking miast przyjaznych kierowcom - prędkości

Uśrednione wartości wskazują, że w grupie miast, w których mieszka ponad 300 tys. mieszkańców, najszybciej podróżuje się po Łodzi, Gdańsku i Lublinie. Zaskakująco dobrze wypada też Warszawa. W drugiej grupie na podium stanęły: Częstochowa, Gliwice oraz Katowice.

Jeżeli zależy Ci na szybkim przejechaniu przez miasto, lepiej unikaj Wrocławia i Krakowa. Ruch nie należy do najpłynniejszych również w Radomiu, Kielcach oraz w Białymstoku.

miasta powyżej 30 tys. mieszkańców

W miastach zajmujących najwyższe pozycje, po centrum poruszać się można średnio z prędkością 32-33 km/h. Na szczególne wyróżnienie zasługuje Łódź, w której samochody z roku na rok przyspieszają. W 2016 roku kierowcy musieli być przygotowani na jazdę ze średnią prędkością ok. 28 km/h, w 2017 roku było 29 km/h, a w 2018 – 32 km/h.

miasta powyżej 300 tys. mieszkańców

Okazuje się, że podróżowanie po mniejszych miastach przebiega coraz sprawniej, zwłaszcza poza centrum. Przykładem jest najwyżej punktowana Częstochowa, w której średnia prędkość w granicach miasta to aż 54 km/h. Dla porównania, w Białymstoku i Toruniu kierowcy poruszają się w tempie 42 km/h.

W centrum natomiast najwolniejszy ruch odbywa się w Radomiu, bo z prędkością jedynie 25 km/h, gdzie w najlepiej wypadających pod tym względem Katowicach jest to wartość o 10 km/h większa.

ranking miast przyjaznych kierowcom - prędkości poza centrum

Miejsca parkingowe na wagę złota?

Ile razy zdarzyło Ci się krążyć po mieście w poszukiwaniu miejsca postojowego, by w końcu trafić na drogi parking daleko od celu? Na pewno nie raz. Aby oszczędzić Ci nerwów, sprawdziliśmy, w której miejscowości zaparkujesz najłatwiej i najtaniej. Nowym elementem, który w tym roku wpłynął na oceny ogólne miast, jest rozwiązanie park n go (park&ride).

     Jak przyznawaliśmy punkty?

Pod uwagę wzięliśmy:

  • średnią opłatę za postój przez pierwsze cztery godziny

  • godziny funkcjonowania płatnych stref (najwięcej punktów otrzymały miasta, w których strefy działają najkrócej)

  • możliwość wykupienia elastycznych abonamentów – np. tygodniowych i miesięcznych

  • zwolnienie motocyklistów z opłat parkingowych

  • infrastrukturę „parkuj i jedź” (ilość miejsc parkingowych przypadająca na 1000 mieszkańców)

Każde z tych zagadnień otrzymało osobne noty. Po zsumowaniu przyznawaliśmy punkty rankingowe.

ranking miast przyjaznych kierowcom - opłaty parkingowe

miasta powyżej 30 tys. mieszkańców

W ogólnym rozrachunku Szczecin, podobnie jak rok temu, okazał się najbardziej przyjaznym miastem pod względem parkingowych udogodnień. Choć miasto nie przewidziało specjalnego abonamentu dla przedsiębiorców, to w szczecińskich strefach płatnego parkowania kierowcy płacą najmniej, bo średnio 2.43 zł za godzinę. Odwiedzający Szczecin mogą skorzystać także z 483 miejsc park n go, co jest jednym z lepszych wyników w całym zestawieniu.

Bardzo dobrze wypada także Wrocław, który należy wyróżnić za aż 1500 miejsc „parkuj i jedź”. Trzecia lokata należy do Lublina, w którym strefa płatnego parkowania jest jedną z najtańszych.

Największe problemy z parkowaniem mogą mieć mieszkańcy stolicy. Opłaty są dość wysokie, a abonamenty mało elastyczne. Za to, jeśli chodzi o „parkuj i jedź”, Warszawa może się pochwalić rekordową liczbą 3392 miejsc (niecałe 2 miejsca na tysiąc mieszkańców).

ranking miast przyjaznych kierowcom - abonamenty w największych miastach

miasta powyżej 300 tys. mieszkańców

Sosnowiec wciąż deklasuje konkurencję. Wszystko za sprawą braku strefy płatnego parkowania. Jedyną kategorią, za którą nie otrzymał maksymalnej liczby jednostkowych punktów, jest infrastruktura park n go, której tam na razie nie ma. Jest to jednak ogólna tendencja dla miast poniżej 300 tys. mieszkańców.

Drugie miejsce należy ex aequo do Białegostoku oraz Kielc, w których decydujące były stosunkowo niskie średnie opłaty za postój, a także dogodna oferta abonamentowa. Zajmująca ostatnie miejsce Gdynia powinna za to pójść w ślady Torunia, który dzięki zniesieniu opłat dla motocyklistów awansował w tej kategorii.

ranking miast przyjaznych kierowcom - abonamenty parkingowe

ranking miast przyjaznych kierowcom - park n go

Ubezpieczenie OC nie tylko dla przezornych

Każdy kierowca co roku musi inwestować w obowiązkowe ubezpieczenie OC. Na jego koszt wpływa jednak szereg czynników, takich jak m.in. rodzaj samochodu, doświadczenie za kółkiem czy właśnie miasto. Gdzie ubezpieczyciele oferują najniższe stawki?

     Jak przyznawaliśmy punkty?

Przeprowadziliśmy symulację, w której pomógł nam Karol – statystyczny polski kierowca. Wyposażyliśmy go w trzy auta, którymi według bazy udostępnionej przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, Polacy jeżdżą najczęściej.

Zestawiliśmy oferty przygotowane dla Karola przez cztery przodujące firmy ubezpieczeniowe. Dzięki temu udało nam się ustalić, w którym mieście wykupić można najtańsze ubezpieczenie OC. Im niższa była średnia kosztów, tym więcej punktów przyznawaliśmy.

ranking miast przyjaznych kierowcom - profil kierowcy

miasta powyżej 30 tys. mieszkańców

W porównaniu do zeszłego roku, w tym zestawieniu niewiele się zmieniło. Ponownie to mieszkańcy Lublina oraz Krakowa zostawiają najmniej pieniędzy w ubezpieczalni.

Dobrych wieści nie mamy dla Gdańszczan i Wrocławian. Tam Karol za ubezpieczenie zapłaciłby ponad 800 zł. Różnica między najtańszym a najdroższym miastem to aż 232 złote!

 

miasta powyżej 300 tys. mieszkańców

Pośród miast do 300 tys., najtańsze OC oferują ubezpieczyciele w Kielcach i Częstochowie. Trzecie miejsce zajął Rzeszów, który spadł aż o dwie pozycje. Jednak we wszystkich trzech miejscowościach Karol wydał mniej niż 600 złotych.

Tym razem na dole tabeli znalazła się Gdynia, w której koszt OC wyniósł prawie 800 złotych! Dla porównana, w przedostatnim Białymstoku oferta ubezpieczycieli była średnio o 135 złotych tańsza.

ranking miast przyjaznych kierowcom - koszty ubezpieczenia

Na paliwie nie zaoszczędzisz

Pozostając przy kosztach eksploatacji samochodu sprawdziliśmy, w których miastach można najtaniej zatankować auto. Nawet niewielkie różnice mają w tym przypadku ogromny wpływ na budżet kierowcy w skali roku. Zwłaszcza, że średnie ceny paliw regularnie wzrastają.

     Jak przyznawaliśmy punkty?

Punkty przyznawaliśmy na podstawie średnich cen PB, ON oraz LPG w poszczególnych miastach. Im tańsze paliwo, tym miasto otrzymywało lepszą notę.

miasta powyżej 30 tys. mieszkańców

Jeżeli chcesz tankować najtaniej, powinieneś wybrać się do Łodzi, Poznania, Gdańska albo Lublina. Aby nie uszczuplić portfela, lepiej omijać stacje w Warszawie i Bydgoszczy.

miasta powyżej 300 tys. mieszkańców

Ceny paliw w nieco mniejszych miejscowościach nie odbiegają od tych, które spotkać można w aglomeracjach. Najniższe średnie ceny paliwa odnotowano na południu Polski – w Sosnowcu, Katowicach i Gliwicach (kolejno 1., 2. i 4. miejsce), a także w Białymstoku (3. miejsce). Na najwyższy koszt paliwa muszą być przygotowani tankujący w Toruniu i w Częstochowie.

ranking miast przyjaznych kierowcom - ceny paliw

Duże różnice przy wymianie opon

Planując wydatki związane z samochodem, należy pamiętać o sezonowej wymianie opon, którą zazwyczaj wykonuje się dwa razy w roku. Nie ma jednego, ogólnego cennika dla tej usługi, dlatego w zależności od miasta czy warsztatu, ceny mogą się różnić.

      Jak przyznawaliśmy punkty?

Wzięliśmy pod uwagę koszt wymiany jednej opony w popularnym rozmiarze 205/55 R16. Osobno rozpatrywaliśmy cenniki dla felg stalowych i aluminiowych, z których następnie wyciągnęliśmy średnią.

miasta powyżej 30 tys. mieszkańców

Bezkonkurencyjny okazał się Lublin, gdzie za wymianę jednej opony trzeba średnio zapłacić jedynie 18,28 zł. To jeden z najniższych odnotowanych przez nas wyników. Na pochwałę zasłużyła także Bydgoszcz, w której za cały komplet zapłaci się niewiele ponad 80 złotych. Dla porównania, w najgorzej wypadającym Poznaniu, banknot stuzłotowy może nie wystarczyć, by opłacić usługę wymiany czterech sztuk.

miasta powyżej 300 tys. mieszkańców

Choć w Kielcach w tym roku płaci się średnio 2 złote mniej, niż to było w zeszłym roku, to Radom wciąż dzierży palmę pierwszeństwa. 16,19 zł – tylko tyle średnio płacą Radomianie za wymianę opony. Za niewiele więcej, bo za 17,15 zł wymianę przeprowadzają warsztaty w Rzeszowie. Niestety z tak dobrych ofert nie mogą cieszyć się kierowcy w Sosnowcu czy Gdyni.

ranking miast przyjaznych kierowcom - koszty wymiany opon

Samochody elektryczne po raz pierwszy w rankingu

Uwzględnienie kwestii samochodów elektrycznych w rankingu wynika z rosnącej popularności tego rozwiązania. Kierowcy, którzy się na nie zdecydowali, wciąż muszą skrupulatniej niż inni planować podróż, aby mieć pewność, że bez problemu naładują swoje auto. Dlatego sprawdziliśmy, które miasto jest i pod tym względem najbardziej przyjazne (eko)kierowcom.

     Jak przyznawaliśmy punkty?

Obliczyliśmy, na ile km2 przypada jedna stacja ładowania samochodów elektrycznych w każdym z miast. Dodatkowe punkty rankingowe (maksymalnie 3) przydzielaliśmy za przyznanie ulg kierowcom parkującym pojazdy hybrydowe, lub całkowite zniesie opłat w tym zakresie.

miasta powyżej 30 tys. mieszkańców

W kwestii infrastruktury dla samochodów elektrycznych miasta powyżej 300 tys. mieszkańców wypadają naprawdę dobrze. Szczególnie w Warszawie posiadacze „elektryków” nie muszą się martwić o dostęp do stacji ładujących, ponieważ w sumie jest ich aż 72 (1 stacja na 7 km2).

Bardzo dobrze poradziły sobie też: Wrocław, Poznań, Gdańsk i Kraków. Powodu do dumy nie ma natomiast Łódź. Tam jedna stacja ładowania przypada na 27 km2.

Niestety stolica, jako najbardziej zaludnione miasto, nie przewiduje jeszcze żadnych ulg parkingowych dla właścicieli samochodów hybrydowych. Natomiast w Łodzi, Krakowie, Bydgoszczy i Poznaniu mogą oni wykupić specjalne abonamenty, dostępne w obniżonych cenach, a we Wrocławiu i Szczecinie opłaty za parkowanie są symboliczne. Za to w Gdańsku i Lublinie hybrydy parkują całkowicie za darmo.

Uwaga! Aby kierowcy aut hybrydowych mogli korzystać z przysługujących im ulg, ich auta powinny posiadać specjalne oznaczenia. Są one wydawane przez właściwe urzędy w danych miastach i są honorowane w całym kraju.

miasta powyżej 300 tys. mieszkańców

W miejscowościach do 300 tys. mieszkańców trudniej jest naładować samochody elektryczne. Z tej tendencji wyłamują się Katowice, które z 29 stacjami, w ogólnym rozrachunku okazują się lepsze niż Warszawa. Bardzo dobrym wynikiem mogą pochwalić się także Kielce, a Gdynia powoli dogania liderów.

W pozostałych miastach liczba stacji ładujących nie przekracza dziewięciu. W zajmującym przedostatnie miejsce Radomiu brakuje takich miejsc, jednak kierowcy posiadający samochód hybrydowy, mogą tam liczyć na wysokie ulgi w opłatach podczas parkowania. Tym samym miasto to wyprzedziło Częstochowę, która właścicielom elektryków oferuje jedynie dwie stacje ładowania i nie przewiduje zniżek.

Kierowcy hybryd parkują za darmo w Toruniu, Sosnowcu i Kielcach, a symboliczne opłaty uiszczają w Radomiu i Katowicach. Natomiast Gdynia i Rzeszów oferują w obniżonych cenach specjalne abonamenty parkingowe dla posiadaczy tego typu pojazdów.

ranking miast przyjaznych kierowcom - staje ładowania

Jest dobrze, ale może być lepiej

Miasta dokładają wielu starań, aby stać się bardziej przyjaznymi nie tylko dla kierowców, ale dla wszystkich uczestników ruchu. Kolejne remonty oraz przebudowy potrafią uprzykrzyć życie, jednak ich ostateczny efekt w wielu przypadkach wart jest czekania.

Podsumowując zeszłoroczną edycję rankingu, życzyliśmy sobie mniejszej liczby wypadków i tańszego paliwa. Choć najnowsze dane nie do końca temu odpowiadają, wciąż zachodzą zmiany, które pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość.

Infografika do pobrania tutaj.

Dane zebrane we współpracy z Yanosik.pl

Sponsorzy

Tabela - obszar uznany za centrum miasta
Podziel się
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA