Warszawa to miasto, w którym natężenie ruchu jest jedno z największych w Polsce. To sprawia, że stolica nie jest miejscem przyjaznym dla kierowców. Potwierdza to nasz raport. Warszawa zajęła w nim ostatnie miejsce.

W stolicy na koniec 2018 roku zarejestrowanych było 1 520 333 pojazdów, w tym 1 187 800 osobowych. To oznacza, że na 1000 mieszkańców przypada aż 661 aut. Co ciekawe, samochodów elektrycznych było jedynie 936. Te liczby szokują. Dla porównania w 1924 roku w milionowej Warszawie zarejestrowanych było 1376 aut (wszystkich). Łatwo policzyć, że 0,7 pojazdu przypadało na 1000 mieszkańców. Niemal dokładnie tysiąc razy mniej niż teraz. Oczywiście od tamtego czasu wiele się zmieniło, miasto jednak nie urosło nagle tysiąc razy.

Jak zbieraliśmy dane?

Wróćmy do XXI wieku. Ranking przygotowaliśmy w oparciu o osiem kategorii. Ocenialiśmy więc: parkowanie, liczbę kolizji, ceny paliw, prędkość jazdy, koszt zmiany opon, cenę ubezpieczenia OC, ekojazdę i carshering. Zestawiliśmy 19 miast, które podzieliliśmy na dwie kategorie: miasta powyżej i poniżej 300 tysięcy mieszkańców. Chodziło o to, by wyniki były bardziej wiarygodne.

Zobacz, jakie miasto zostało uznane za najbardziej przyjazne kierowcom

Nas interesuje ta pierwsza grupa. Miasta mogły zdobyć w każdej z kategorii od 1 do 9 punktów. Wyjątkiem jest koszt zmiany ogumienia – tutaj można było zdobyć od 1 do 6 punktów. Carsharing to bonus, za który można otrzymać jeden dodatkowy punkt.

W jaki sposób zbieraliśmy informacje? Opinie mieszkańców danego miasta nie są za bardzo miarodajne. Dlatego posłużyliśmy się danymi, przekazanymi przez urzędy miast, zarządy dróg i kierowców (za pośrednictwem aplikacji Yanosik).   

Zaparkuj i wsiadaj w metro

Strefa płatnego parkowania -  Warszawa plasuje się w tej kategorii w połowie tabeli. Przeciętnie godzina parkowania kosztuje 3,45 zł. W stolicy jest jedna strefa i trudno porównać tę sumę z innymi miastami. Mieszkańcy mają korzystne warunki, jeśli chodzi o abonament. Rocznie trzeba zapłacić jedynie 30 zł, co wydaje się bardzo atrakcyjną ceną. Strefa płatnego parkowania w Warszawie jest więc pod tym względem bardzo przyjazna.

Policzyliśmy także, jakie są wpływy do budżetu miasta z opłat za parkowanie. W 2019 roku warszawska kasa zwiększyła się o niemal 100 milionów złotych z tego tytułu. To oczywiście rekord w skali kraju. Najwięcej – w porównaniu z innymi miastami – jest także miejsc Parkuj i jedź. Warszawa ma 16 takich parkingów, na których 4655 samochodów może zaparkować, a ich kierowcy pojechać dalej środkami komunikacji publicznej.

Liczba zdarzeń drogowych to dość istotny parametr, który wiele mówi o tym, czy jazda jest prosta i przejrzysta, czy to raczej droga przez mękę. Kolizje drogowe w Warszawie nie są rzadkością. W ubiegłym roku doszło do 27687 takich zdarzeń, wynika ze zgłoszeń kierowców w aplikacji Yanosik. Daje to 15,6 takich kolizji na 1000 mieszkańców. Niestety, wypadki i Warszawa to słowa, często występujące obok siebie.

Godziny w korkach

Ceny paliwa - Warszawa wypadła najgorzej w kraju. Średnio litr benzyny 95 kosztował w 2019 roku 4,99 zł. Drogi jest także olej napędowy – 5,07 zł to drugi najgorszy wynik w kraju. Najdroższy jest również gaz – 2,15 zł za litr LPG nie zachęca do tankowania. Trzeba jednak uczciwie napisać, że warszawskie pensje też są jednymi z najwyższych w Polsce.

Średnia prędkość poruszania się po miejskich ulicach to bardzo ważny parametr. Coraz częściej mieszkamy w jednym miejscu, dziecko zawozimy do punktu A, a do pracy jedziemy do punktu B. Fachowcy obliczyli, że Polacy stojąc w korkach, tracą codziennie 14,6 mln zł, co daje 3,8 mld zł rocznie. Warszawiacy marnują w korkach przeciętnie 8 godzin i 12 minut w skali miesiąca. To tak, jakbyśmy pracowali dodatkowo jeden dzień w miesiącu. Za darmo.

Jazda po Warszawie, przynajmniej jej centrum, odbywa się ze średnią prędkością 29 km/h. Tak wynika z danych, przekazywanych przez kierowców w aplikacji Yanosik, którzy przemieszczali się od poniedziałku do piątku w godzinach 7-21. Co ciekawe, jeśli weźmiemy pod uwagę jazdę po całym mieście, wartość ta wzrasta do 41 km/h.   

Najdrożej w Polsce

Wymiana opon to ważna pozycja w książce serwisowej. Fachowcy zalecają, by do samochodu zakładać opony sezonowe. Tylko one gwarantują odpowiednie zachowanie na drodze podczas każdych warunków atmosferycznych. Łatwo policzyć, że w takiej sytuacji każdy kierowca musi dwa w roku zapłacić za wymianę.

Warszawa wypada w tej kategorii dość przeciętnie. Średnio koszt wymiany jednej opony to 26,69 zł.

Inną wydatkiem, związanym z posiadaniem samochodu, jest obowiązkowe ubezpieczenie OC. Obliczyliśmy średnią dla trzech marek: Dacii, Volkswagena i Skody. Przeciętna cena z czterech towarzystw wynosi dla stolicy 644 zł. To pozwoliło zdobyć Warszawie 3 punkty.

Weź samochód na minuty

Stacje ładowania samochodów elektrycznych - Warszawa jest liderem w tej kategorii. Aż 140 takich miejsc sprawia, że jedna z nich przypada na cztery kilometry kwadratowe. Zestawiając to z 936 zarejestrowanymi „elektrykami” można policzyć, że w kolejce do jednej stacji ustawi się siedem samochodów.

To oczywiście pewne uproszczenie, ładować można także hybrydy plug-in, których statystyka nie obejmuje. Poza tym napełnienie akumulatora prądem trwa dość długo.

Carsharing to model biznesowy, polegający na krótkotrwałym wynajmie auta, na przykład na godzinę. Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie – mamy auto tylko wtedy, kiedy go potrzebujemy. Carsharing to także kategoria naszego rankingu, za który można było zdobyć dodatkowy punkt.   

Warszawa jest jednym z ośmiu ocenianych miast, które zdobyło „oczko”. To pocieszające – fachowcy od czterech kółek twierdzą, że carsharing może być w niedalekiej przyszłości bardzo liczącym się trendem.