Menu

Informacje

Korki w Warszawie - sprawdziliśmy średnią prędkość jazdy

Aktualizacja: 06 sierpnia 2019
| OPONEO.PL

400 milionów złotych – tyle warszawscy radni planowali przeznaczyć na inwestycje drogowe w 2018 roku. Kwota jest wystarczająco wysoka, by pokazać skalę prac prowadzonych na terenie całej Warszawy. Jednak nie tylko infrastruktura drogowa wpływa na ogólne zadowolenie uczestników ruchu, dlatego przyjrzeliśmy się bliżej temu, jak stolica wypadła w zestawieniu miast najbardziej przyjaznych kierowcom.

Warszawa rokrocznie zamyka rankingową stawkę miast powyżej 300 tys. mieszkańców, co przypieczętowują aktualne wyniki. Dlatego nadzieją napawają prowadzone prace modernizacyjne, które mogą pozytywnie wpłynąć na ten stan rzeczy.

Przeanalizowaliśmy, co wpłynęło na pozycję stolicy w rankingu. Dowiesz się dzięki temu, ile trzeba zapłacić za pozostawienie auta w strefie płatnego parkowania oraz na jakie koszty związane z tankowaniem musisz być przygotowany. Za sprawą danych udostępnionych przez system Yanosik wiemy także, z jaką prędkością można poruszać się po Warszawie oraz jak często dochodzi tam do stłuczek.

Warszawa - podsumowanie

Zobacz, jakie miasto zostało uznane za najbardziej przyjazne kierowcom.

Stolica stawia na nowoczesne rozwiązania

Najmocniejszą stroną stolicy okazała się infrastruktura dla samochodów elektrycznych, której inne miasta mogą pozazdrościć. Właściciele aut napędzanych prądem nie powinni mieć problemu z odnalezieniem w Warszawie stacji ładowania, ponieważ jest ich tam aż 72. Oznacza to, że jedna stacja przypada na 7 km2.

Udogodnienie to rekompensuje nieco brak ulg parkingowych dla posiadaczy hybryd. Ci, w przeciwieństwie do ustawowo zwolnionych z opłat właścicieli ”elektryków”, nie mają co liczyć na zniżki przy parkometrze.

Na tle innych miast Warszawa wypada bardzo dobrze również pod względem infrastruktury Park N Go (inaczej: Park&Ride lub Parkuj i Jedź). Prawie 3400 dobrze skomunikowanych z resztą miasta miejsc parkingowych pozwoliło stolicy wysoko uplasować się w tej kategorii (po przeliczeniu liczby miejsc na liczbę mieszkańców).

Parkuj i płać?

Pozostając w tej dziedzinie, sprawdziliśmy ile kosztuje parkowanie w Warszawie. W tej kwestii od zeszłego roku nie zaszły żadne zmiany. W ciągu pierwszych czterech godzin płaci się tam średnio 3,45 zł za każdą godzinę. Minimalna opłata to 50 groszy, czyli równowartość 10 minut.

Zasady te obowiązują w dni robocze między godziną 8:00 a 18:00. Wyjątkami są 2 maja oraz 24 i 31 grudnia, kiedy wizyta przy parkometrze nie jest konieczna.

Z ulgą odetchnąć mogą mieszkańcy Warszawy, dla których przygotowano specjalny abonament. Jego cena to jedyne 30 złotych rocznie. Uprawnia on osoby zameldowane na terenie strefy płatnego parkowania do postoju bez ponoszenia dodatkowych opłat. Posiadacze motocykli natomiast mogą parkować na terenie stolicy za darmo.

Co ciekawe, wpływy do kasy miejskiej ze stref płatnego parkowania regularnie wzrastają. W 2016 roku dzięki parkometrom budżet Warszawy powiększył się o 83,7 mln złotych. W ostatnim roku natomiast było to aż  94,9 mln złotych. Jest to najwyższy wynik spośród dziewiętnastu analizowanych przez nas miast.

Mocną stroną stolicy jest infrastruktura dla samochodów elektrycznych.

Mocną stroną stolicy jest infrastruktura dla samochodów elektrycznych.

Prędkości i kolizje drogowe

Zanim odstawimy auto, by móc zająć się swoimi spawami, trzeba dotrzeć na parking. Choć o Warszawie często mówi się w kontekście korków, okazuje się, że pojazdy poruszają się po stolicy w niezłym tempie! Jak wskazują dane zbierane w dni robocze przez system Yanosik, po centrum auta poruszają się  ze średnią prędkością 29 km/h.

Po wyjechaniu z centrum samochody osiągają średnią prędkość 42 km/h, co również stawia stolicę w dobrym świetle. Chociaż w zeszłym roku prędkości te były o 1 km/h wyższe, obecny wynik – w porównaniu do innych miast, jest naprawdę dobry.

Jeśli chodzi o kolizje drogowe, Warszawa niechlubnie przoduje. W 2018 roku zgłoszono aż 32825 stłuczek, co w przeliczeniu daje prawie 19 zdarzeń rocznie na tysiąc mieszkańców. Szybka jazda ma zatem nie tylko zalety, ale i wady.

Ile kosztuje paliwo i wymiana opon?

W całej Polsce regularnie wzrastają ceny paliw – Warszawa nie ma w tym przypadku żadnej taryfy ulgowej. Uśredniając, najbardziej w stolicy podrożał olej napędowy (ON), bo aż o 57 groszy na litr w porównaniu do zeszłego roku. Benzyna bezołowiowa (PB) rok temu była tańsza średnio o 37 groszy, a gaz (LPG) o 17 groszy.

Ceny paliw na stacjach w Warszawie wzrosły średnio o 8,4%, co jest jedną z niższych wartości wśród miast konkurujących o tytuł miasta najbardziej przyjaznego kierowcom. Nie zmienia to jednak faktu, że średnia cena paliwa w stolicy jest dość wysoka, co potwierdza niska nota otrzymana w tej rankingowej kategorii.

Wymiana opon – Warszawa i pod tym względem nie należy do najbardziej przyjaznych miast. Za wymianę jednej opony w popularnym rozmiarze 205/55 R16, osadzonej na feldze stalowej płaci się średnio 21,81 zł, a na obręczy aluminiowej 26,21 zł. W porównaniu do najtańszego pod tym względem Lublina, różnica wynosi około 6 zł!

Sprawdź, ile kosztuje wymiana ogumienia w Twojej okolicy i zamów nowe opony z montażem w wybranym warsztacie!

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu OC? Z przeprowadzonej przez nas symulacji wynika, że statystyczny Polak w Warszawie spotka się z jednymi z najwyższych stawek. Trzeba jednak zaznaczyć, że koszt OC w wielu miastach powyżej 300 tysięcy mieszkańców jest na podobnym poziomie.

Infografika do pobrania tutaj.

Podziel się
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA