Jak czytać testy opon?

Opony są jednym z najważniejszych elementów samochodu. Czy podczas ich zakupu należy sugerować się testami publikowanymi w prasie i Internecie?

Każdy kierowca zwraca uwagę na inne cechy opony. Dla jednych najważniejsza jest cena i to ona przede wszystkim wpływa na decyzję o zakupie, inni głębiej drążą temat. Czytają testy opon i zapoznają się z opiniami innych użytkowników. Warto brać z nich przykład i dokonywać świadomych wyborów.

testy opon jak czytac
Gdy trudno zdecydować się na konkretny model opony, z pomocą przychodzą testy.

Najlepsza opona w teście = najlepszy wybór?

Nie zawsze tak jest. Osoby przeprowadzające testy przyjmują przed ich rozpoczęciem pewne założenia. Mogą zwracać uwagę na inne cechy opony niż te, które są najważniejsze dla nas. W tym wypadku zwycięski produkt nie zawsze będzie najlepszy dla danego kierowcy, np. opona wygrywająca w teście ekologii nie do końca zadowoli osobę preferującą dynamiczny styl jazdy, a więc poszukującą maksymalnej przyczepności opon.

Testy opon - najważniejsze kryterium

Zazwyczaj w testach najbardziej liczy się przyczepność na mokrej nawierzchni. W takich warunkach następuje obniżenie przyczepności i wielu kierowców nie czuje się zbyt pewnie. Przyczepność na mokrej nawierzchni jest wyznacznikiem poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez oponę.

Ostatnio coraz większą wagę przykłada się także do aspektów środowiskowych. Czytając testy zwróćmy uwagę na osiągi, które są najważniejsze dla nas.

przyczepnosc na mokrej nawierzchni
W testach opon największą wagę najczęściej przykłada się do przyczepności na mokrej nawierzchni.

Testy opon - dobór modeli

Często w testach konfrontuje się opony różnych klas (ekonomicznej, średniej, wyższej). Opona klasy premium najczęściej wygrywa z oponą klasy ekonomicznej, ale to nie oznacza, że jest najlepsza na rynku. Bardziej miarodajne są testy opon zbliżonej klasy.

Testy opon - jak powstaje końcowy wynik?

Ostateczny wynik testu jest ustalany na podstawie wyników poszczególnych kategorii. Istnieją różne sposoby obliczania tego wyniku. Najpopularniejsze są następujące sposoby:

  • SUMA OCEN CZĄSTKOWYCH: W każdej kategorii możliwa jest do uzyskania maksymalnie określona liczba punktów. Uzyskane punkty są następnie sumowane i powstaje klasyfikacja końcowa.
  • ŚREDNIA WAŻONA: Każda ocena posiada swoją wagę, np. przyczepność na mokrej nawierzchni bardziej wpływa na końcową ocenę niż opory toczenia.
  • ŚREDNIA ARYTMETYCZNA: Wszystkie kategorie traktowane są równo, ocena powstaje na podstawie średniej arytmetycznej ocen z wszystkich kategorii.

conti premiumcontact 2
Opona Continental PremiumContact 2 charakteryzuje się doskonałą przyczepnością na mokrej nawierzchni.

Testy opon - jak wyglądają w praktyce?


ace logo


W tegorocznym teście opon organizacji ACE/GTÜ w rozmiarze 205/55 R16 każdy model mógł uzyskać maksymalnie 160 punktów, w tym:
  • 80 punktów (50% całości) za osiągi na mokrej nawierzchni (w tym 30 pkt. za hamowanie na mokrej nawierzchni,
  • 40 punktów za osiągi na suchej nawierzchni,
  • 40 punktów za aspekty związane z kosztami (np. odporność na ścieranie) i ochroną środowiska (opory toczenia, które wpływają na zużycie paliwa; hałas itp.).

Taki sposób punktacji spowodował, że opony charakteryzujące się słabymi osiągami na mokrej nawierzchni nie miały szans na wysoką ocenę końcową.


adac logo


W testach opon niemieckiej organizacji ADAC, w każdej kategorii dany model może uzyskać taką samą liczbę punktów, ale poszczególne kategorie mają różne wagi. Są one uwzględniane dopiero przy tworzeniu klasyfikacji końcowej.

Zaletą systemu jest to, że każdy może przyłożyć swoje wagi do osiągów, które są dla niego najważniejsze. W ten sposób można stworzyć własną klasyfikację, której wyniki mogą być zgoła odmienne od oficjalnych wyników testu.

W testach opon w 2011 roku ADAC wprowadził następujące wagi:

OPONY LETNIE OPONY ZIMOWE
przyczepność na suchej nawierzchni - 20% przyczepność na suchej nawierzchni - 15%
przyczepność na mokrej nawierzchni - 40% przyczepność na mokrej nawierzchni - 30%
hałas i komfort - 10% przyczepność na śniegu - 20%
opory toczenia - 10% przyczepność na lodzie - 10%
trwałość - 20% hałas i komfort - 5%
  opory toczenia - 10%
  trwałość - 10%

Także w tym przypadku najwyżej ceniona jest przyczepność na mokrej nawierzchni. W przypadku testów ADAC im niższa ocena tym lepiej. Opony, które uzyskały notę wyższą niż 2,6 na mokrej nawierzchni nie mogą uzyskać oceny całkowitej wyższej niż zadowalająca.


test auto bild


Test czasopisma "Auto Bild" (w Polsce „Auto Świat” i „Auto Świat Poradnik”)  składał się z dwóch etapów. W pierwszym przetestowano 50 modeli opon. Poddane one zostały próbie hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Do drugiego etapu przeszły modele, które umożliwiły zatrzymania auta na dystansie krótszym niż:

  • 40 metrów na suchej nawierzchni,
  • 50 metrów na mokrej nawierzchni.

W drugim etapie opony zostały poddane bardziej szczegółowym próbom zgrupowanym w trzy kategorie:

  • mokra nawierzchnia,
  • sucha nawierzchnia,
  • koszty użytkowania.

Oceny za każdą próbę były przyznawane według szkolnej skali. Jeśli opona w którejkolwiek kategorii osiągnęła ocenę gorszą niż 5- lub w pojedynczej próbie niższą niż 4+, nie mogła otrzymać wzorowej oceny końcowej, wyliczanej jako średnia z trzech kategorii.

michelin energy saver
Michelin Energy Saver - najlepsza opona ekologiczna wg czasopisma "Auto Bild".

Podsumowanie

W teście "Auto Bild" ocenę wzorową otrzymały dwa modele. Dodatkowo opona, która najlepiej wypadła w kategorii "koszty" otrzymała tytuł Mistrza Eko 2011. Tym razem był to model Michelin Energy Saver.

W teście "Auto Bild" najlepiej wypadła opona Pirelli Cinturato P7. W teście ACE/GTÜ 2011 również dostała najwyższą możliwą ocenę zajmując drugie miejsce, tuż za oponą Continental Conti PremiumContact 2. Z kolei opona Continental w teście "Auto Bild" wypadła gorzej niż w teście ACE/GTÜ. Dlaczego tak się stało? W teście "Auto Bild" wagi poszczególnych kategorii są takie same i gorsze wyniki jeśli chodzi o koszt (trwałość, opory toczenia) mocno odbiły się na ocenie końcowej. Test ACE/GTÜ większy nacisk kładł na osiągi na mokrej nawierzchni, a te są najmocniejszą stroną opony Continental PremiumContact 2.

Powyższy przykład pokazuje, że czytając testy opon zawsze powinniśmy zapoznać się z zasadami ich przeprowadzania. Jeśli skonfrontujemy te wyniki z naszym oczekiwaniami będziemy mogli mówić o świadomym zakupie. Prawdopodobieństwo, że będziemy zadowoleni z takiego zakupu znacznie wzrośnie.

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo