Jak czytać testy opon?

Opony są jednym z najważniejszych elementów samochodu. Czy podczas ich zakupu należy sugerować się testami publikowanymi w Internecie i prasie?

Każdy kierowca zwraca uwagę na inne cechy opony. Dla jednych najważniejsza jest cena i to ona przede wszystkim wpływa na decyzję o zakupie, inni głębiej drążą temat. Czytają testy opon i zapoznają się z opiniami innych kierowców. Warto brać z nich przykład i dokonywać świadomych wyborów.

testy opon jak czytac
Gdy trudno zdecydować się na konkretny model opony, z pomocą przychodzą testy.

Zwycięzca testu = najlepszy wybór?

Nie zawsze tak jest. Osoby przeprowadzające testy przyjmują przed ich rozpoczęciem pewne założenia. Mogą zwracać uwagę na inne cechy opony niż te najważniejsze dla nas. W tym wypadku zwycięski produkt nie zawsze będzie najlepszy dla danego kierowcy, np. opona wygrywająca w teście ekologii nie do końca zadowoli osobę preferującą dynamiczny styl jazdy, a więc poszukującą maksymalnej przyczepności opon.

Testy opon - najważniejsze kryterium

Zazwyczaj w testach najbardziej liczy się przyczepność na mokrej jezdni. W takich warunkach następuje obniżenie przyczepności i wielu kierowców nie czuje się zbyt pewnie. Przyczepność na mokrej drodze jest wyznacznikiem poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez oponę.

Ostatnio coraz większą wagę przykłada się także do aspektów środowiskowych. Czytając testy zwróćmy uwagę na osiągi, które są najważniejsze dla nas.

przyczepnosc na mokrej nawierzchni
W testach opon największą wagę najczęściej przykłada się do przyczepności na mokrej nawierzchni.

Testy opon - dobór modeli

Często w testach konfrontuje się opony różnych klas (ekonomicznej, średniej, wyższej). Opona klasy premium najczęściej wygrywa z oponą klasy ekonomicznej, ale to nie oznacza, że jest najlepszą dostępną opcją. Bardziej miarodajne są testy opon zbliżonych klas.

Testy opon - jak powstaje końcowy wynik?

Ostateczny wynik testu jest ustalany na podstawie wyników w poszczególnych konkurencji. Istnieją różne sposoby obliczania tego wyniku. Najpopularniejsze są następujące sposoby:

  • SUMA OCEN CZĄSTKOWYCH: W każdej z kategorii możliwa jest do uzyskania maksymalnie określona liczba punktów. Są one następnie sumowane w wyniku czego powstaje końcowa klasyfikacja.
  • ŚREDNIA WAŻONA: Do każdej noty przypisana jest waga, np. przyczepność na mokrej jezdni bardziej wpływa na końcową ocenę niż opory toczenia.
  • ŚREDNIA ARYTMETYCZNA: Wszystkie kategorie traktowane są równo, ocena powstaje na podstawie średniej arytmetycznej ocen z wszystkich kategorii.

conti premiumcontact 2
Opona Continental PremiumContact 2 charakteryzuje się doskonałą przyczepnością na mokrej nawierzchni.

Testy opon - jak wyglądają w praktyce?


ace logo


W teście ogumienia organizacji ACE/GTÜ dla rozmiaru 205/55 R16 każdy model mógł uzyskać maksymalnie 160 punktów, w tym:
  • 80 punktów (czyli 50% całości) za osiągi na mokrej drodze (w tym 30 pkt. za hamowanie na mokrej nawierzchni,
  • 40 punktów za osiągi na suchej jezdnii,
  • 40 punktów za aspekty związane z kosztami (np. odporność na ścieranie) i ochroną środowiska opory toczenia, które wpływają na zużycie paliwa; hałas itp.).

Taki sposób punktacji spowodował, że opony charakteryzujące się słabymi osiągami na mokrej drodze nie mogły uzyskać wysokiej noty końcowej.

adac logo


W testach opon niemieckiej organizacji ADAC, w każdej kategorii dany model może uzyskać taką samą liczbę punktów, ale poszczególne kategorie mają różne wagi. Są one uwzględniane dopiero podczas tworzenia końcowej klasyfikacji.

Zaletą systemu jest to, że każdy może przyłożyć swoje wagi do osiągów, które są dla niego najważniejsze. W ten sposób kierowca można stworzyć swoje własne zestawienie, którego ostateczne wyniki mogą się znacznie różnić oficjalnych wyników sprawdzianu.

W testach opon w 2011 roku ADAC wprowadził następujące wagi:

OPONY LETNIE OPONY ZIMOWE
przyczepność na suchej jezdni - 20% przyczepność na suchej jezdni - 15%
przyczepność na mokrej jezdni  - 40% przyczepność na mokrej jezdni - 30%
hałas i komfort - 10% przyczepność na śniegu - 20%
opory toczenia - 10% przyczepność na lodzie - 10%
trwałość - 20% hałas i komfort - 5%
  opory toczenia - 10%
  trwałość - 10%

Także w tym przypadku najwyżej ceniona jest przyczepność na mokrej drodze. W przypadku testów ADAC im niższa ocena tym lepiej. Modele, które zdobyły ocenę wyższą niż 2,6 na mokrej jezdni, nie mogą uzyskać noty całkowitej wyższej od zadowalającej.


test auto bild


Test czasopisma "Auto Bild" (w Polsce „Auto Świat Poradnik” i „Auto Świat”) był przeprowadzony w dwóch etapach. W pierwszym z nich przetestowano 50 modeli, które poddane zostały próbie hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Do drugiego etapu przeszły modele, które umożliwiły zatrzymania auta na dystansie krótszym niż:

  • 40 metrów na suchej nawierzchni,
  • 50 metrów na mokrej nawierzchni.

W drugim etapie wszystkie modele sprawdzono w trzech kolejnych konkurencjach:

  • mokra nawierzchnia,
  • sucha nawierzchnia,
  • koszty użytkowania.

Oceny za każdą próbę były przyznawane według szkolnej skali. Jeżeli model w jakimkolwiek z konkurencji zdobył notę gorszą niż 5- lub też w pojedynczej próbie niższą od 4+, nie mógł uzyskać oceny końcowej "wzorowa", wyliczanej ze średniej noty w trzech kategoriach. 

michelin energy saver
Michelin Energy Saver - najlepsza opona ekologiczna wg czasopisma "Auto Bild".

Podsumowanie

W teście "Auto Bild" ocenę wzorową otrzymały dwa modele. Dodatkowo opona, która okazała się najlepsza w kategorii "koszty" otrzymała tytuł Mistrza Eko 2011. Tym razem był to model Michelin Energy Saver.

W teście "Auto Bild" najlepiej wypadła opona Pirelli Cinturato P7. W sprawdzianie ACE/GTÜ 2011 także zdobyła najwyższą możliwą notę plasując się na drugiej pozycji, zaraz za oponą Continental Conti PremiumContact 2. Z kolei opona Continental w teście przeprowadzonym przez "Auto Bild" wypadła gorzej niż w teście ACE/GTÜ. Dlaczego tak się stało? Test ACE/GTÜ kładł większy nacisk na parametry opony na mokrej jezdni, które sa najmocniejszą stroną Continental Conti PremiumContact 2.

Powyższy przykład pokazuje, że czytając testy opon zawsze powinniśmy zapoznać się z zasadami ich przeprowadzania. Jeśli skonfrontujemy te wyniki z naszym oczekiwaniami to zakup na pewno będzie w pełni świadomy. Prawdopodobieństwo, że będziemy zadowoleni z takiego zakupu znacznie wzrośnie.

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo