Co oznacza symbol alpejski, znany jako 3PMSF i czym model nim opatrzony różni się od opony M+S? Podstawowa wiedza może uchronić Cię przed kosztowną pomyłką przy zakupie nowego kompletu ogumienia. Przeczytaj artykuł i dowiedz się wszystkiego na temat oznaczeń opon wielosezonowych oraz zimowych.

Zwracaj uwagę na oznaczenia opon zimowych. Opony Zwracaj uwagę na oznaczenia opon zimowych. Opony "M plus S" nie poradzą sobie w każdych warunkach.

Wybór pomiędzy oponami zimowymi a całorocznymi powinien być świadomą decyzją każdego kierowcy. Jednak nieoczywiste podziały i skomplikowane symbole mogą wprowadzić w błąd niezorientowanego konsumenta. Dlatego warto przyswoić sobie wiedzę na temat najważniejszych oznaczeń opon wielosezonowych i zimowych – M+S oraz 3PMSF.

Oznaczenia opon wielosezonowych i zimowych – pomocne etykiety

Brak odpowiedniej standaryzacji w oznaczeniach ogumienia jeszcze kilka lat temu mógł przyprawić o prawdziwy zawrót głowy. Rozróżnienie modeli na poszczególne sezony było utrapieniem wielu kierowców, porównywalnym np. do szukania tzw. zamienników opon. Sytuacja poprawiła się, gdy w 2012 roku Unia Europejska wprowadziła regulacje dotyczące metek, czyli oznaczeń ogumienia do samochodów osobowych. Jeszcze bardziej sprawę ułatwiły nowe etykiety, które zaczęły być obowiązkowo stosowane w modelach produkowanych w 2021 roku. Zawierają one m.in. informacje na temat przyczepności danego produktu w warunkach zimowych.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o oznaczeniach stosowanych na oponach, 
sprawdź artykuł: 

Oznaczenia opon samochodowych – kompletny przewodnik

Co to jest opona M+S i czy poradzi sobie w każdych warunkach?

W przeciwieństwie do znaku 3PMSF, za którym kryje się oficjalny certyfikat, symbol M+S ( ang. mud and snow – błoto i śnieg) na boku opony jest jedynie informacją deklarowaną przez jej producenta. Oznacza to, że zdaniem jej twórców radzi ona sobie lepiej w lekkich warunkach zimowych niż standardowy model przeznaczony na okres letni. Jest to zasadnicza różnica, która może niektórych kierowców wprowadzić w błąd. Do tego rodzaju informacji należy podchodzić ostrożnie i nie traktować opon M+S, jako dostosowanych do mroźnych oraz śnieżnych warunków.

Przy zakupie ogumienia trzeba pamiętać, że oznaczenia z symbolem M+S występują na wszystkich modelach zimowych, lecz nie każde ogumienie z tym znakiem ma zimowe właściwości. Litery M+S możemy spotkać także na części produktów całorocznych i letnich.

W założeniu opony M+S posiadają bardzo miękką mieszankę i bieżnik wyposażony w większą ilość nacięć niż wersje letnie, tak by model lepiej sprawdzał się na ośnieżonej drodze. Niestety nie jest to potwierdzone testami, więc może być zawodne. 

Oznaczenie opon zimowych lub całorocznych – 3PMSF

Sam skrót oznacza dosłownie Three Peak Mountain Snow Flake. Jak nietrudno się domyślić jest to po prostu opis przedstawienia graficznego, na którym widnieją właśnie opisane w angielskiej nomenklaturze płatek śniegu na tle trzech górskich szczytów. W przeciwieństwie do opon M+S, aby móc umieścić oznaczenie 3PMSF na ogumieniu, producent musi sprawić, żeby spełniło ono określone warunki. Dopiero wtedy otrzyma certyfikat, który uczyni je pełnoprawnym modelem zimowym.

Co musi zrobić producent, żeby móc nanieść na oponę symbol 3PMSF?

Aby uzyskać certyfikat 3PMSF, czyli oznaczenie opony wielosezonowej lub zimowej, producenci muszą poddać ogumienie odpowiedniemu sprawdzianowi. Jednym z wymogów jest to, aby odbył się on w ustalonych warunkach, w których produkt ma spełnić określone normy.

Test powinien być wykonywany na możliwie płaskim torze z ubitego śniegu, o maksymalnym stopniu nachylenia wynoszącym 2°, mającym odpowiednią długość oraz szerokość. Warstwa śniegu musi być złożona z:

  • mocno ubitej warstwy spodniej o grubości minimum 3 centymetrów,
  • warstwy wierzchniej o grubości około 2 centymetrów.

W czasie próby temperatura powietrza na poziomie 1 metra od ziemi ma wynosić pomiędzy -2 °C i -15 °C, a temperatura śniegu, mierzona na głębokości około 1 centymetra, powinna zawierać się pomiędzy 4 °C a -15 °C. Zalecane jest unikanie silnego wiatru, nasłonecznienia oraz zmian wilgotności w czasie trwania testu.

Dopiero produkt, który poradził sobie w wymienionych wyżej warunkach oraz uzyskał certyfikat, może zostać oznaczony symbolem 3PMSF i stanowić bezpieczny wybór na wymagający okres zimowy.

Jak interpretuje się wyniki testów?

Oponę uznaje się za przystosowaną do użytku w surowych, śnieżnych warunkach, dopiero kiedy posiada wyższy indeks przyczepności na śniegu względem ogumienia wzorcowego. Parametr ten może być również określany za pomocą metody pomiaru trakcji na śniegu. W tym przypadku opona musi osiągnąć indeks 1,10, czyli być lepsza od wzorcowej o 10%.

Niestety konkretne wyniki testów nie są ujawniane, więc nie wiemy, które modele okazały się najlepsze podczas uzyskiwania homologacji. Pogląd na osiągi danych produktów mogą dać testy przeprowadzane przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne.

Opony M+S mają więc inne przeznaczenie niż wersje produkowane typowo z myślą o zimie. 

Opony 3PMSF – gwarancja dobrych osiągów

Wielu kierowców zastanawia się, co właściwie da im stosowanie ogumienia opatrzonego tym symbolem i jak przekłada się przejście testu koniecznego do wydania certyfikatu na rzeczywiste parametry jazdy. Główną korzyścią jest odporność na niskie temperatury oraz przyczepność na śniegu. 3PMSF już samą swoją symboliką nawiązuje do trudnych, zimowych warunków. Dzięki mocno rozbudowanej rzeźbie bieżnika oraz rozwiązaniom takim jak np. lamele 3D, opony z tym znakiem pozwolą bezpiecznie poruszać się po ośnieżonych drogach. Zastosowane do ich wykonania mieszanki gumowe pozostaną miękkie w ekstremalnych mrozach, co przełoży się na dobrą trakcję.

Opony zimowe z oznaczeniem 3PMSF

Jak rozpoznać opony wielosezonowe – podstawowe różnice

Jeszcze niedawno oponę zimową można było rozpoznać przede wszystkim właśnie po oznaczeniu 3PMSF, jednak obecnie jest to nieco trudniejsze ze względu na to, że ten symbol otrzymuje także wiele modeli ogumienia wielosezonowego. Duże ułatwienie w kwestii rozróżnienia obu wariantów często stanowią nazwy nadawane poszczególnym modelom przez producentów, zawierające słówka wskazujące na konkretną porę roku. W przypadku opcji sezonowej należą do nich „Winter” lub „Snow”, nietrudno się więc domyślić, jak są oznaczone opony wielosezonowe – zazwyczaj to nazwy typu „quad”, „allseason”, „4season”, „multiseason” itd. Czasem producenci umieszczają na boku także własne symbole, takie jak np. płatek śniegu.

Czym są opony M+S i 3PMSF? Obejrzyj nasz filmik i pozbądź się wątpliwości:

 

Szukając ogumienia na okres zimowy, najlepiej zadbać, aby oznaczenia opon całorocznych i zimowych zawierały zarówno symbol 3PMSF, jak i M+S. Dzięki temu możemy mieć pewność, że są dobrze przystosowane do warunków, które mogą nas spotkać na trasie podczas jazdy przy niskich temperaturach. Jeżeli jednak do wyboru jest tylko jeden z wymienionych znaków, to warto postawić na produkt opatrzony emblematem 3PMSF, co oznacza, że posiada homologację zimową. Ze względu na to, że został on prawnie ustanowiony, jako oznaczenie opon zimowych, używanie go nie będzie wiązało się z ryzykiem otrzymania mandatu podczas zagranicznych wycieczek, jak ma to miejsce w przypadku ogumienia M+S.

Aby uniknąć mandatu za niewłaściwe ogumienie, sprawdź artykuł: 

Obowiązek opon zimowych w Europie. Kiedy i w jakich państwach konieczna jest zmiana opon na zimowe?


Sprawdź nasze porównania opon zimowych i całorocznych:

Nokian Seasonproof vs Weatherproof
Nokian WR D4 vs Nokian WR Snowproof
Michelin Crossclimate 2 vs Crossclimate +
Kleber Quadraxer 2 vs Michelin Crossclimate +
Goodyear Vector 4seasons gen 3 vs Michelin Crossclimate 2
Dębica Navigator 3 vs Kormoran All Season
Dębica Frigo HP2 vs Nokian WR D4
Bridgestone Weather Control A005 EVO vs Michelin Crossclimate +
Vredestein Quatrac 5 vs Michelin Crossclimate+