Test opon zimowych to jedno z najlepszych źródeł informacji o zachowaniu poszczególnych modeli w określonych warunkach. Jeżeli planujesz zakup nowego kompletu ogumienia, to koniecznie zapoznaj się z wynikami badań przeprowadzonych przez największy niemiecki automobilklub ADAC.

zbliżenie na opony zimowe w auciePoznaj wyniki testów opon zimowych 2023.

ADAC to wywodząca się z Niemiec, niezależna organizacja motoryzacyjna. Co roku przeprowadza rzetelne badania, w trakcie których w praktyce sprawdzane są różne modele ogumienia zimowego. Muszą one poradzić sobie w wymagających warunkach, pokonując śnieg, lód oraz mokre nawierzchnie.

W tym roku na warsztat wzięte zostały rozmiary 205/60 R16 oraz 225/45 R17. Jeżeli chcesz kupić nowe opony zimowe, testy ADAC pomogą Ci w wyborze właściwego modelu.

Testy opon zimowych ADAC 2023 – kryteria oceniania

Niemiecki klub motoryzacyjny ADAC od lat słynie z dokładności wykonywanych przez siebie testów opon zimowych, wielosezonowych i letnich. Aby zobrazować skalę tych projektów wystarczy wspomnieć, że badania odbywają się w różnych miejscach na świecie. Dla przykładu – jazdę na lodzie przeprowadza się na specjalnym torze lodowym marki Continental, sprawdzian na śniegu ogumienie przechodzi w Finlandii, a egzaminy z poruszania się po suchej nawierzchni organizowane są w ośrodkach testowych Bridgestone i ADAC we Włoszech oraz w Bawarii. Warto zaznaczyć, że producenci nie mają żadnego wpływu na sposoby badania opon ani przyznawane im oceny.

Rok 2023 wniósł pewne zmiany w metodologii testów przeprowadzanych przez ADAC. Organizatorzy, poza najważniejszym kryterium dotyczącym bezpieczeństwa, położyli również nacisk na kwestię ochrony środowiska. Obecnie punkty przyznawane są więc w dwóch głównych kategoriach, które decydują o ocenie końcowej.

Pierwszą z nich jest bezpieczeństwo jazdy (70% oceny końcowej), na które składają się:

  • zachowanie na suchej nawierzchni (30% oceny kategorii),
  • zachowanie na mokrej nawierzchni (40% oceny kategorii),
  • zachowanie na nawierzchni zimowej (śnieg i lód) (30% oceny kategorii).

Druga to równowaga środowiskowa (30% oceny końcowej), w której pod uwagę brane są:

  • przebieg (40% oceny kategorii),
  • zużycie opon (20% oceny kategorii),
  • wydajność (20% oceny kategorii),
  • generowany hałas (10% oceny kategorii),
  • zrównoważony rozwój (10% oceny kategorii).

Klasyfikacja ADAC – oceny

Na podstawie wymienionych wyżej kategorii, specjaliści z organizacji ADAC przyznają oceny. W ten sposób łatwo sprawdzisz, które ze sprawdzonych opon dobrze poradziły sobie w warunkach zimowych. Dzięki temu możesz mieć pewność, że będą one dobrym wyborem i nie zawiodą Cię podczas jazdy w wymagających warunkach zimowych.

Warto zwrócić uwagę na sposób oceniania. W pięciostopniowej skali najlepsze są modele z najmniejszą notą, a najsłabsze te, które mają najwięcej punktów.

Klasyfikacja ADAC – skala ocen w tabeli:

NotaOcena
0,6 – 1,5Bardzo dobra
1,6 – 2,5Dobra
2,6 – 3,5Zadowalająca
3,6 – 4,6Wystarczająca
4,6 – 5,5Niewystarczająca

Test opon zimowych ADAC 2023/2024 w rozmiarze 205/60 R16

Opony zimowe w tym rozmiarze stosowane są w wielu popularnych modelach aut, takich jak choćby: Audi A4, Skoda Octavia, Volkswagen Touran, BMW serii 3, czy Mercedesy klas A, B, C, E i T. Ten rozmiar stosowany jest też w większych autach, możemy więc w tym przypadku mówić także o teście opon zimowych SUV. Badaniom poddano aż 16 modeli, wśród których znalazły się zarówno opony z segmentu premium, jak i średniego, czy ekonomicznego. Prym w rankingu zdecydowanie wiodą produkty z najwyższej klasy, jednak dobrą oceną otrzymało także dwóch przedstawicieli z segmentu średniego, a konkretnie od marek Hankook i Firestone.

ModelNotaOcena końcowa
Dunlop Winter Sport 52,2Dobra
Michelin Alpin 62,2Dobra
Goodyear UltraGrip 9+2,3Dobra
Continental WinterContact TS 870 P2,4Dobra
Hankook Winter i*cept RS32,4Dobra
Bridgestone Blizzak LM 0052,4Dobra
Firestone Winterhawk 42,5Dobra
BFGoodrich G-Force Winter 22,6Zadowalająca
Fulda Kristall Control HP 22,6Zadowalająca
Kleber Krisalp HP32,8Zadowalająca
Falken Eurowinter HS023,0Zadowalająca
Barum Polaris 53,1Zadowalająca
Vredestein Wintrac3,1Zadowalająca
Uniroyal WinterExpert3,2Zadowalająca
Lassa Snoways 45,2Niewystarczająca
Austone Athena SP-9015,3Niewystarczająca

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/205-60-r16/

Podium dla opon premium

Na pierwszym miejscu znalazły się ex aequo dwa modele opon z segmentu premium. Pierwszym z nich jest Dunlop Winter Sport 5. Produkt doskonale sprawdził się na nawierzchniach suchych, mokrych oraz ośnieżonych, oferując właściwą kontrolę nad samochodem. Wszystko za sprawą bieżnika naznaczonymi licznymi rowkami, które doskonale odprowadzają wodę oraz błoto pośniegowe, a także zwiększonej liczby klocków względem poprzedniej odsłony tego modelu. Nie bez znaczenia są też zakrzywione lamele gwarantujące świetną przyczepność i krótką drogę hamowania na śliskich nawierzchniach.


Drugim modelem, któremu w udziale przypadł zaszczytny laur zwycięzcy jest produkt od francuskiej marki premium. To ­Michelin Alpin 6, który doskonale poradził sobie w kwestii bezpieczeństwa jazdy i tylko odrobinę słabiej, jednak nadal świetnie w kategorii równowagi środowiskowej. Ten model doceniono zwłaszcza za jego odporność na ścieranie, a co za tym idzie długi czas eksploatacji. Te cechy produkt zawdzięcza przede wszystkim nowoczesnej mieszance gumowej, która poza trwałością oferuje także doskonałą przyczepność.



Kolejne miejsce w teście opon zimowych ADAC 2023 przypadło oponie Goodyear UltraGrip 9+. To model, który zapewnia duże bezpieczeństwo jazdy oraz dobrą równowagę środowiskową. Jedynymi kryteriami, w których uzyskał notę „zadowalającą” był hałas oraz zrównoważony rozwój. Cechą charakterystyczną tego ogumienia są technologie Winter Grip i Mileage+. Pierwsza z nich bazuje na specjalnej mieszance zwiększającej obszar styku opony z nawierzchnią, co gwarantuje świetną przyczepność. Drugie rozwiązanie zapewnia natomiast dłuższe przebiegi dzięki zwiększonej wytrzymałości na sztywnienie gumy wywołane niskimi temperaturami.

Test ADAC 2023 205/60 R16 ­– wyniki z podziałem na kategorie

ModelZachowanie na suchej drodzeZachowanie na mokrej drodzeZachowanie na ośnieżonej drodzePrzebiegŚcieranieWydajnośćHałasZrównoważony rozwój
Dunlop Winter Sport 51,92,22,12,02,12,23,33,4
Michelin Alpin 62,02,42,31,61,52,13,13,0
Goodyear UltraGrip 9+2,52,12,22,32,31,82,83,3
Continental WinterContact TS 870 P2,52,22,22,52,22,22,83,1
Hankook Winter i*cept RS3
2,52,21,82,82,22,03,03,2
Bridgestone Blizzak LM 0052,51,8
2,23,12,62,53,13,3
Firestone Winterhawk 42,52,02,43,02,82,32,83,3
BFGoodrich G-Force Winter 22,52,72,22,51,72,33,03,1
Fulda Kristall Control HP 22,42,92,51,32,01,93,83,3
Kleber Krisalp HP33,02,62,42,51,72,42,83,1
Falken Eurowinter HS022,22,53,12,52,42,62,84,1
Barum Polaris 53,42,82,62,12,21,93,33,1
Vredestein Wintrac3,42,52,22,31,92,22,73,5
Uniroyal WinterExpert3,32,72,52,92,92,23,33,1
Lassa Snoways 42,52,55,22,52,42,62,83,8
Austone Athena SP-9014,05,31,72,72,13,12,74,3

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/205-60-r16/

Test opon zimowych 2023/2024 ADAC w rozmiarze 225/45 R17

Ogumienie w rozmiarze 225/45 R17 stosowane jest w wielu popularnych autach kompaktowych, takich jak choćby: Toyota Corolla, Opel Astra, Volkswagen Golf, Hyundai i30, Renault Megane, czy Skoda Octavia. Podobnie jak w przypadku testu rozmiaru 205/60 R16, także i tutaj przetestowano 16 modeli z różnych półek cenowych. Zwyciężył produkt od marki Continental, a na podium ponownie pojawiły się Michelin Alpin 6 oraz Dunlop Winter Sport 5. Oprócz nich na medal zasłużył także Goodyear UltraGrip Perfromance+.

ModelNotaOcena końcowa
Continental WinterContact TS 8702,0Dobra
Michelin Alpin 62,2Dobra
Goodyear UltraGrip Performance +2,2Dobra
Dunlop Winter Sport 52,4Dobra
Vredestein Wintrac Pro2,6Zadowalająca
Semperit Speed Grip 52,6Zadowalająca
Hankook Winter i*cept RS32,6Zadowalająca
Giti GitiWinter W22,7Zadowalająca
Kumho Wintercraft WP522,7Zadowalająca
Apollo Aspire XP Winter2,8Zadowalająca
Nokian Tyres WR Snowproof3,0Zadowalająca
Pirelli Cinturato Winter 23,0Zadowalająca
Yokohama BluEarth-Winter V9063,0Zadowalająca
Sava Eskimo HP23,0Zadowalająca
Bridgestone Blizzak LM0053,2Zadowalająca
Kormoran Snow5,4Niewystarczająca

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/225-45-r17-h

Cztery opony z dobrą oceną od ADAC

Continental WinterContact TS870 to opona, którą zdecydowanie warto wziąć pod uwagę, jeżeli planujesz zakup nowych zimówek. Ten model gwarantuje doskonałą przyczepność w zróżnicowanych warunkach, a oprócz tego zapewnia imponujące przebiegi, więc posłuży Ci przez dłuższy czas. Niewątpliwy wpływ na takie osiągi miało zastosowanie nowoczesnej mieszanki Cool Chili z domieszką żywicy, która nie tylko skraca drogę hamowania, ale również wyróżnia się dużą odpornością na ścieranie oraz niskimi oporami toczenia. Doskonałą przyczepność i pewne wchodzenie w zakręty gwarantują natomiast lamele kieszeniowe, sprawiające, że opona lepiej radzi sobie z zalegającym na drodze śniegiem.


Drugie miejsce, na równi z Michelin Alpin 6 przypadło modelowi Goodyear UltraGrip Performance +. Podobnie jak w przypadku ogumienia od Continentala, ten produkt również zapewnia długi czas eksploatacji i świetną przyczepność w zróżnicowanych warunkach. Nieco słabiej wypadł pod względem generowanego hałasu, nadal jest on jednak na poziomie zadowalającym, czyli takim, który nie będzie przeszkadzał większości kierowców. Goodyear UltraGrip Performance+ utrzymuje optymalną elastyczność w warunkach zimowych dzięki technologii Winter Grip, a mieszanka z zawartością żywicy gwarantuje wysoką skuteczność hamowania oraz przyczepność.


Na uwagę zasługuje również model Semperit Speed Grip 5, który co prawda ax equo, razem z oponą Vredestein Wintrac Pro, znalazł się poza ścisłym podium, tuż za Dunlop Winter Sport 5, jednak jego nota jest bardzo wysoka, biorąc pod uwagę fakt, że należy do klasy ekonomicznej. To świetny wybór dla osób, które szukają dobrego, budżetowego ogumienia. Produkt wyróżniają bardzo długie przebiegi, będzie to więc inwestycja na dłuższy czas. Oprócz tego poszczycić się może również niezłymi wynikami jeśli chodzi o przyczepność. Zapewniają ją m.in. specjalne haczyki śnieżne i lamele, skracające drogę hamowania oraz zapewniające dobrą trakcję na śniegu. Kierunkowa rzeźba bieżnika z licznymi rowkami sprawnie odprowadza wodę, a sztywne boki pozwalają zachować stabilność na suchych nawierzchniach.

Testy opon zimowych ADAC 225/45 R17 – wyniki cząstkowe

ModelZachowanie na suchej drodzeZachowanie na mokrej drodzeZachowanie na ośnieżonej drodzePrzebiegŚcieranieWydajnośćHałasZrównoważony rozwój
Continental WinterContact TS 8702,22,01,91,32,02,23,13,1
Michelin Alpin 62,22,42,20,91,72,33,43,0
Goodyear UltraGrip Performance +2,12,52,21,52,11,83,53,3
Dunlop Winter Sport 52,42,61,90,92,01,73,73,3
Vredestein Wintrac Pro
2,72,62,51,92,02,53,33,5
Semperit Speed Grip 52,52,5
2,81,42,22,33,43,1
Hankook Winter i*cept RS32,72,02,12,22,32,33,13,1
Giti GitiWinter W22,42,52,62,62,82,73,44,1
Kumho Wintercraft WP522,72,72,30,71,82,83,03,9
Apollo Aspire XP Winter2,72,42,91,92,22,63,83,5
Nokian Tyres WR Snowproof3,03,23,02,32,12,33,13,2
Pirelli Cinturato Winter 23,32,42,31,62,32,23,33,0
Yokohama BluEarth-Winter V9062,92,43,02,82,62,63,43,9
Sava Eskimo HP23,43,22,11,82,41,63,93,3
Bridgestone Blizzak LM0052,31,73,23,03,12,43,43,3
Kormoran Snow3,95,41,61,21,92,23,93,0

autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło:https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/225-45-r17-h

Sprawdź testy opon zimowych ADAC i ciesz się bezpieczną jazdą

Test ADAC 2023 stanowi doskonałe źródło informacji na temat zachowania poszczególnych modeli opon w ściśle określonych warunkach. Warto więc oprzeć się na prezentowanych w nim wynikach, dopierając nowy komplet ogumienia do swojego modelu. Osoby, które dysponują ograniczonym budżetem, mogą z powodzeniem znaleźć odpowiedni dla siebie model, opierając się na notach cząstkowych wystawianych dla poszczególnych kryteriów. W ten sposób dużo łatwiej jest dobrać produkt z segmentu średniego bądź ekonomicznego, który dobrze radzi sobie w najważniejszych dla nich kwestiach.