Nie wiesz jakie opony zimowe wybrać? Chcesz porównać między sobą poszczególne modele, aby wybrać ten najlepszy? Sprawdź, które opony zostały przetestowane i wyróżnione przez organizację ADAC, a na pewno podejmiesz najlepszą decyzję!

Odpowiednio dobrane zimówki to nie tylko doskonałe osiągi i komfortowe prowadzenie, ale przede wszystkim wysoki poziom bezpieczeństwa. W poniższym artykule prezentujemy modele w rozmiarze 225/45 R17 H sprawdzone przez organizację ADAC. Zestawienie pozwoli Ci porównać je między sobą i wybrać opony dopasowane do Twojego auta i stylu jazdy.

Do jakich samochodów?

Opony w rozmiarze 225/45 R17 H są montowane w wielu popularnych autach takich, jak: Opel Astra, Skoda Octavia, Audi A3, Mercedes klasy C czy BMW X3. Warto jednak pamiętać, że opony w tym rozmiarze to nie jedyna opcja montażu w wymienionych samochodach. Wybór konkretnego rozmiaru zależy od roku produkcji pojazdu, jego generacji, mocy, pojemności czy wersji wyposażenia. 

Aby dowiedzieć się, jakie opony możesz zamontować w swoim aucie, skorzystaj z naszego konfiguratora: Dobór opon do pojazdu.

 

Opony testowane przez ADAC są sprawdzane pod kątem różnych parametrów (fot. ADAC).

W wyżej wymienionych autach najlepiej sprawdzą się wszechstronne opony gwarantujące nie tylko maksymalne parametry, ale także pewne prowadzenie zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Aby przekonać się czy specjaliści oceniają opony tak samo jak przeciętni użytkownicy, warto porównać ich obserwacje z uwagami kierowców takich jak Ty. Dzięki temu, że na naszym portalu już ponad sto tysięcy osób pozostawiło opinie o użytkowanych przez siebie oponach, bez problemu możesz sprawdzić czy pokrywają się one z wynikami testów przeprowadzonych przez specjalistów.

W teście sprawdzono 13 modeli opon (kolejność w tabeli wg miejsc zajętych w teście).

Model oponyOferta
1. Dunlop Winter Sport 5 (dobra)Zobacz ofertę
2. Pirelli SottoZero Serie 3 (zadowalająca)Zobacz ofertę
3. Firestone Winterhawk 3 (zadowalająca)Zobacz ofertę
4. Goodyear UG Performance G1 (zadowalająca)Zobacz ofertę
5. Hankook i*cept evo2 W320 (zadowalająca)Zobacz ofertę
6. Nokian WR D4 (zadowalająca)Zobacz ofertę
7. Uniroyal MS Plus 77 (zadowalająca)Zobacz ofertę
8. Bridgestone Blizzak LM001 (zadowalająca)Zobacz ofertę
9. Viking SnowTech 2 (zadowalająca)Zobacz ofertę
10. Vredestein Wintrac Xtreme S (zadowalająca)Zobacz ofertę
11. Yokohama W.drive V905 (zadowalająca)Zobacz ofertę
12. Matador MP92 Sibir Snow (dostateczna)Zobacz ofertę
13. BFGoodrich G-Force Winter 2 (dostateczna)Zobacz ofertę

Najlepsze modele opon w danych konkurencjach

Sucha nawierzchniaDunlop Winter Sport 5, Hankook i*cept evo2 W320, Nokian WR D4, Bridgestone Blizzak LM001, Vredestein Wintrac Xtreme S, Yokohama W.drive V905.
 Mokra nawierzchniaDunlop Winter Sport 5, Uniroyal MS Plus 77, Bridgestone Blizzak LM001.
Jazda po śnieguDunlop Winter Sport 5, Firestone Winterhawk 3, Goodyear UG Performance G1, Hankook i*cept evo2 W320, Nokian WR D4, Uniroyal MS Plus 77, Viking SnowTech 2, Yokohama W.drive V905, Matador MP92 Sibir Snow, BFGoodrich G-Force Winter 2. 
Jazda po lodzieDunlop Winter Sport 5, Firestone Winterhawk 3, Goodyear UG Performance G1, Hankook i*cept evo2 W320, Nokian WR D4.
HałasDunlop Winter Sport 5, Pirelli SottoZero Serie 3, Firestone Winterhawk 3, Goodyear UG Performance G1, Hankook i*cept evo2 W320, Nokian WR D4, Uniroyal MS Plus 77 (najwyższą oceną w tej kategorii była "zadowalająca").
Oszczędność paliwaGoodyear UG Performance G1.
Odporność na zużycieBFGoodrich G-Force Winter 2.

źrodło: ADAC

Najlepsze opony zimowe wg ADAC

W tegorocznym teście w rozmiarze 225/45 R17 H tylko jedna opona uzyskała rekomendację „dobra”. Aż 10 modeli otrzymało ocenę „zadowalająca”, a dwie plasujące się na ostatnich pozycjach „dostateczna”.

Pierwsze miejsce w teście zajęła opona Dunlop Winter Sport 5 z notą „dobra”. Jej wyniki  pokazują, że model sprawdził się w prawie wszystkich konkurencjach – na suchej i mokrej nawierzchni, śniegu, lodzie, pod względem zużycia paliwa i ścieralności. Nieco niższą notę („zadowalająca”) otrzymał jedynie w zakresie emitowanego hałasu. Jak tę oponę recenzują kierowcy? Również bardzo wysoko. Model uzyskał ocenę 5,5 i został uznany za oponę „rewelacyjną”. Jej zakup poleca innym aż 98% użytkowników. Szczególnie wysoko kierowcy oceniają jej zachowanie na mokrej nawierzchni. Nic w tym dziwnego – innowacyjny bieżnik modelu z szerokimi rowkami sprawia, że Winter Sport 5 nie ma sobie równych na tego typu nawierzchni.

Zwycięzca testu - Dunlop Winter Sport 5.

Kup zwycięzcę testu ADAC - opony Dunlop Winter Sport 5

Na drugiej pozycji uplasowała się opona Pirelli SottoZero Serie 3, stworzona z myślą o samochodach osobowych średniej i wyższej klasy. Opona otrzymała rekomendację „zadowalająca”. Model uzyskał nieco niższe oceny niż zwycięski Dunlop, a najlepiej wypadł pod względem efektywności paliwowej i szybkości zużywania bieżnika. Również kierowcy oceniający SottoZero Serie 3 zwrócili uwagę na jej trwałość – opona uzyskała ocenę 5,5, a aż 97% kierowców poleca ją znajomym.

Ostatnie miejsce na podium testu ADAC należy do Firestone Winterhawk 3. To jedyna opona klasy średniej, która znalazła się w czołówce zestawienia. Model został wysoko oceniony przez specjalistów dzięki wyróżniającemu się zachowaniu na śniegu i lodzie. Kierowcy oceniający oponę w naszym serwisie wystawili jej notę 5,0, a za największe plusy modelu uznali bezpieczeństwo oraz osiągi na suchej nawierzchni.

 Zachowanie na mokrej nawierzchni i śniegu to kluczowe osiągi dla opon zimowych (fot. ADAC).

Kolejne siedem opon znajdujących się na dalszych miejscach w zestawieniu otrzymało rekomendację „zadowalającą”. Na zróżnicowanych nawierzchniach okazały się one przeciętne, nieznacznie różniąc się w poszczególnych obszarach (np. w zakresie jazdy na mokrej nawierzchni czy na śniegu). Stawkę zamykają modele Matador MP92 Sibir Snow oraz BFGoodrich G-Force Winter 2 z notą „dostateczną”. Opony te okazały się gorsze szczególnie pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, a więc obszaru kluczowego dla opon przeznaczonych na sezon zimowy.

Jak testowane są opony? Ostateczna rekomendacja ADAC zależy od składowych branych pod uwagę w czasie testu opon. Każda konkurencja ma przypisaną wagę. Najważniejsze parametry brane pod uwagę to przyczepność na mokrej nawierzchni (30%), osiągi na śniegu (20%) oraz zachowanie na suchej jezdni (15%). Mniejsza waga jest przypisana ścieralności, spalaniu oraz zachowaniu na lodzie – 10%. Najmniej, bo tylko 5% oceny ogólnej zależy od hałasu emitowanego przez oponę.

Rozmiar, rzeźba i klasa czyli na co zwrócić uwagę przed zakupem

Zanim zdecydujesz się na konkretny model, warto określić najważniejsze cechy opony. Rozmiar to parametr od którego musimy rozpocząć poszukiwanie odpowiedniego produktu. Nie jesteś pewien na jakich oponach jeździ Twoje auto? Informację na ten temat znajdziesz na klapce wlewu paliwa, w instrukcji obsługi samochodu lub na naklejce znajdującej się na słupku drzwi kierowcy.

 Wymiana całego kompletu opon jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem (fot. ADAC).

Równie istotne jest to, ile nowych opon zamierzamy zamontować. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zmiana całego kompletu. Gwarantuje to maksymalne osiągi i bezpieczeństwo w ekstremalnych warunkach pogodowych. Jazda na dwóch różnych rodzajach ogumienia jest wg prawa dopuszczalna, jednak musmy pamiętać, żeby nowe opony zawsze montować na tylnej osi pojazdu - pozytywnie wpłynie to na parametry jezdne i zapewni odpowiedni komfort.

Jaka rzeźba bieżnika jest najlepsza? Na to pytanie nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. wszystko zależy od przeznaczenia opon i preferencji kierowcy. Wśród opon zimowych najpopularniejszym bieżnikiem jest bieżnik kierunkowy. Charakteryzuje się rowkami w kształcie litery "V", które efektywnie odprowadzają wodę i dbają o bezpieczeństwo na mokrych nawierzchniach.

Przed ostatecznym wyborem warto także zapoznać się z opiniami innych kierowców, a także dostępnymi testami przeprowadzanymi przez różne magazyny i ogranizacje motoryzacyjne. Jeżeli nasz samochód jeździ na oponach w popularnym rozmiarze, z pewnością będziemy mieli w czym wybierać.

Jesteś ciekawy jakie opony w rozmiarze ADAC polecał wcześniej? Organizacja przetestowała modele w tym samym rozmiarze kilka lat temu. Oto wyniki, które wówczas uzyskano:

Najlepsze opony 225/45 R17 H wg ADAC w sezonie 2013/2014

ModelOcena ADACSucha nawierzchniaMokra nawierzchniaŚniegLódPoziom hałasuZużycie paliwaZużycie opony
Waga 15%30%20%10%5%10%10%
1. Continental ContiWinterContact TS850szczególnie polecana1,82,11,72,43,02,11,8
2. Bridgestone Blizzak LM32szczególnie polecana1,82,02,32,43,01,92,3
3. Michelin Alpin A4szczególnie polecana1,82,52,42,43,42,30,5
4. Uniroyal MS Plus 77szczególnie polecana2,52,42,12,53,41,72,5
5. Goodyear UG 8 Performancepolecana2,32,62,12,53,51,92,3
6. Nokian WR D3polecana1,72,62,52,53,12,42,5
7. Dunlop SP Winter Sport 4Dpolecana2,02,22,22,73,62,02,3
8. Fulda Kristall Control HPpolecana2,72,72,32,53,32,02,5
9. Semperit SPEED - GRIP 2polecana2,22,72,22,33,11,61,8
10. ESA-TECAR Supergrip 7+ HP210polecana2,42,62,32,53,02,22,8
11. Pirelli SottoZero Serie 3polecana2,52,32,52,53,02,02,8
12. Hankook i*cept RS W442polecana2,13,22,52,53,41,82,3
13. Toyo Snowprox S953polecana2,23,52,72,83,92,32,8
14. Interstate Winter IWT-2niepolecana2,65,13,72,73,32,32,3
15. Sailun ICE BLAZER WSL2niepolecana3,55,52,12,33,42,11,8

Uwaga: Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik.

ModelZaletyWadyZobacz opinie użytkowników
Continental ContiWinterContact TS850wszechstronna opona, najlepsza ocena na śniegu, szczególnie dobra zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, małe zużycie bieżnika-Przeczytaj opinie o oponie Continental ContiWinterContact TS850
Bridgestone Blizzak LM32wszechstronna opona, najlepsza na mokrej jezdni, szczególnie dobra na suchej nawierzchni, małe zużycie paliwa-Przeczytaj opinie o oponie Bridgestone Blizzak LM32
Michelin Alpin A4wszechstronna opona, bardzo małe zużycie bieżnika, szczególnie dobra na suchej jezdni-Przeczytaj opinie o oponie Michelin Alpin A4
Uniroyal MS Plus 77wszechstronna opona, szczególnie dobra na śniegu, małe zużycie paliwa-Przeczytaj opinie o oponie Uniroyal MS Plus 77
Goodyear UG 8 Performanceszczególnie dobra na śniegu, małe zużycie paliwasłabsza od najlepszych na mokrej nawierzchniPrzeczytaj opinie o oponie Goodyear UG 8 Performance
Nokian WR D3najlepsza w teście na suchej jezdni trochę słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchniPrzeczytaj opinie o oponie Nokian WR D3
Dunlop SP Winter Sport 4Ddobra na suchej jezdni, na mokrej nawierzchni oraz na śnieguwzględnie słaba na lodziePrzeczytaj opinie o oponie Dunlop SP Winter Sport 4D
Fulda Kristall Control HPdość dobra na śniegu i na lodziesłabsza na suchej i na mokrej nawierzchniPrzeczytaj opinie o oponie Fulda Kristall Control HP
Semperit SPEED - GRIP 2najmniejsze zużycie paliwa w teście, dobra na śniegu, małe zużycie bieżnikasłabsza od najlepszych na mokrej nawierzchniPrzeczytaj opinie o oponie Semperit SPEED-GRIP 2
ESA-TECAR Supergrip 7+ HP210dość dobra na śniegu i na lodziesłabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni, dość duże zużycie bieżnikaNie posiadamy tej opony w ofercie
Pirelli SottoZero Serie 3dobra na mokrej jezdnidość duże zużycie bieżnikaPrzeczytaj opinie o oponie Pirelli SottoZero Serie 3
Hankook i*cept RS W442dobra na suchej nawierzchni, małe zużycie paliwastosunkowo słaba na mokrej jezdniPrzeczytaj opinie o oponie Hankook i*cept RS W442
Toyo Snowprox S953dość dobra na suchej nawierzchnisłaba na mokrej jezdni, na śniegu i na lodzie, dość duże zużycie bieżnikaPrzeczytaj opinie o oponie Toyo Snowprox S953
Interstate Winter IWT-2-bardzo słaba na mokrej nawierzchni oraz na śniegu, trochę słabsza na suchej i na oblodzonej jezdniPrzeczytaj opinie o oponie Interstate Winter IWT-2
Sailun ICE BLAZER WSL2szczególnie dobra na śniegu i na lodzie, małe zużycie bieżnikabardzo słaba na mokrej nawierzchniPrzeczytaj opinie o oponie Sailun ICE BLAZER WSL-2