Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Test opon letnich ADAC 2011 w rozmiarze 175/65 R14

aktualizacja: 24 lutego 2011
Robert I. Bielecki, źródło: ADAC

Różnica w długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni między najlepszą a najgorszą oponą w teście ogumienia 175/65 R14T wynosiła ponad 22 metry, czyli ok. pięciu długości samochodów, w jakich montowane są takie opony – wykazał test zorganizowany przez fundację Warentest i automobilklub ADAC.

Podana różnica w praktyce decyduje o życiu albo śmierci, względnie trwałym kalectwie. Niestety, trzy kolejne modele, w tym Dębica Passio 2, wypadło na mokrej jezdni tak słabo, że odradza się ich zakup. Na szczęście jest w czym wybierać. 5 z 17 produktów uznano za dobre, a 8 za dostateczne. Za bardzo dobre nie uznano ani jednego modelu.

Test opon letnich ADAC - zwycięzcy

Najlepsze wyniki w teście uzyskały: Continental ContiPremiumContact 2 i Uniroyal RainExpert. Nieco ustępowały im Michelin Energy Saver, Hankook Optimo K715 i Semperit Comfort-Life 2. Cała piątka uzyskała notę dobry (odpowiada dawniej ocenie „polecana”). Produkt Continental okazał się zdecydowanie najlepszy zarówno na suchej, jak i mokrej jezdni, a do tego jednym z lepszym w stawce pod względem zużycia paliwa. Z kolei wyrób Michelin okazał się najbezpieczniejszym w stawce tzw. eko opon, a dzięki dużej trwałości bieżnika wydaje się najbardziej ekonomiczny (możliwe duże przebiegi).


Kup zwycięzcę testu - opony Continental ContiPremiumContact 2


Continental ContiPremiumContact 2
Najlepsza opona w teście - Continental ContiPremiumContact 2.

Test opon letnich ADAC - opony warunkowo polecane

Jako dobre określono: Apollo Amazer 3G Maxx, Pirelli Cinturato P1, Firestone Multihawk, Kumho Solus KH 17, Barum Brillantis 2, Fulda EcoControl, Goodyear DuraGrip i Dunlop SP Street Response. Wszystkim z wymienionych ocenę końcową obniżono z powodu gorszych właściwości na mokrej nawierzchni, względnie, w przypadku Apollo, z powodu dużego zużycia bieżnika. Warto odnotować, że Pirelli Cinturato P1 okazała się bezkonkurencyjna pod względem zużycia paliwa. Z kolei razem z Kumho Solus KH 17 były najmniej hałaśliwe.

Test opon letnich ADAC - najsłabsze modele

Dębica Passio 2, podobnie jak Sava Perfecta i Kleber Dynaxer HP 3, została uznana za wystarczająca, a na suchej nawierzchni była najgorsza w stawce. Wymienionym trzem produktom obniżono oceny końcowe za kiepskie właściwości jezdne na mokrej jezdni, przypuszczalnie będące skutkiem wydłużenia trwałości opony (cała trójka charakteryzuje się małym zużyciem bieżnika), mocno akcentowanej np. w chwili wprowadzania na rynek modelu Passio 2. Osiąganie dużych przebiegów wydaje się w tym przypadku iluzoryczną korzyścią w przypadku przeciętnego kierowcy – przy standardowej mobilności rzędu 10-15 tys. km ogumienie prędzej sparcieje niż zużyje się jego bieżnik.

Jeden produkt w teście wypadł katastrofalnie i otrzymał ocenę niedostateczny. O ile auto wyposażone w ogumienie ContiPremiumContact 2, po hamowaniu na mokrej nawierzchni, zatrzymało się po 58,3 m, to na oponach Dayton D110 długość drogi hamowania wynosiła aż 80,4 m. Jak pokazał test najmniejsze zużycie bieżnika przełożyło się na kiepskie właściwości jezdne na mokrej jezdni, ale wcale nie oznacza małego zużycie paliwa (jak twierdzi część branżowych ekspertów).

adac test
ADAC sprawdza odporność opon na zjawisko aquaplaningu. 

Podsumowanie testu

Test dobitnie pokazuje, że w zbliżonej cenie kupić można zarówno dobre, jak i kiepskie ogumienie. Zdecydowanie najlepsze właściwości jezdne zapewnia Continental ContiPremiumContact 2. Z powodu większego niż u najbliższych konkurentów zużycia bieżnika wydaje się optymalny do samochodów o małych przebiegach rocznych. Przy dużych przebiegach najlepszym wyborem wydaje się Michelin Energy Saver, wyraźnie ustępująca Pirelli Cinturato P1 pod względem zużycia paliwa, ale za to z wolniej zużywającym się bieżnikiem. Pirelli Cinturato P1 i Kumho Solus KH 17, jako najmniej hałaśliwe (ale i słabsze od zwycięzców na mokrej jezdni), warto wybrać w przypadku kabrioletów, użytkowanych zwykle na suchej nawierzchni.

Z powodu utrzymywania się bardzo wysokich cen na rynkach kauczuku naturalnego i ropy naftowej, ważnych surowców do produkcji ogumienia, należy w tym roku przyśpieszyć zakup nowych opon. W 2011 roku spodziewane są nie tylko kolejne podwyżki cen, ale znacznie dotkliwsze długie okresy niedoboru w podaży najlepszych modeli opon. Dlatego warto wybrać i kupić nowe gumy już teraz.

Test opon letnich ADAC 2011 w rozmiarze 175/65 R14 - szczegółowe wyniki

UWAGA! Jak czytać tabelę?

Tabela zawiera szczegółowe oceny w poszczególnych kategoriach. Kolejność opon nie jest przypadkowa i wynika z dokładnie wyliczonej wartości oceny. Zachowano oryginalne noty, gdzie niższa wartość oznacza lepszy wynik.

W tabeli na zielono wyróżniono najlepsze noty w poszczególnych dziedzinach, a oceny, które obniżyły ocenę ADAC zaznaczono kolorem czerwonym.


   

MODEL Sucha nawierzchnia Mokra nawierzchnia Hałaśliwość Zużycie paliwa Zużycie bieżnika OCENA
Continental ContiPremiumContact 2  1,5 2,0 3,0 1,9 2,5 dobry
Uniroyal RainExpert 2,0 2,1 3,2 2,2 1,8 dobry
Michelin Energy Saver 1,8 2,5 3,3 1,9 1,5 dobry
Hankook Optima K715 1,9 2,4 3,3 1,9 1,8 dobry
Semperit Comfort-Life 2 2,1 2,5 3,3 2,3 2,3 dobry
Apollo Amazer 3G Maxx 1,5 2,1 3,4 2,4 2,8 zadowalający
Pirelli Cinturato P1 1,6 2,7 2,7 1,5 2,3 zadowalający
Firestone Multihawk 1,5 2,7 3,5 2,3 1,8 zadowalający
Kumho Solus KH17 1,7 2,9 2,7 2,0 2,0 zadowalający
Barum Brillantis 2 1,8 2,6 3,5 1,9 2,3 zadowalający
Fulda EcoControl 1,8  2,9 3,1 2,2 1,8 zadowalający
Goodyear DuraGrip 1,8 3,0 2,9 1,9 2,0 zadowalający
Dunlop SP StreetResponse 1,6 3,0 3,3 2,2 2,0 zadowalający
Sava Perfecta 1,9 3,8 3,7 2,3 1,5 wystarczający
Kleber Dynaxer HP 3 2,1 3,8 3,3 1,9 1,8 wystarczający
Dębica Passio 2 2,6 3,9 3,7 2,1 1,5 wystarczający
Dayton D110 2,2 5,5 3,5 2,1 1,3 niedostateczny

Ocena ADAC bazuje na ocenie łącznej, wyliczanej z ważonych ocen w poszczególnych kategoriach. Jeśli opona w jednej z kategorii dotyczącej bezpieczeństwa albo środowiska (na suchej nawierzchni, na mokrej nawierzchni, zużycie paliwa, zużycie bieżnika, test przyspieszonego zużycia) wypadnie gorzej niż łącznie, to ocena ADAC obniżana jest o 1 albo nawet 2 stopnie. Kryteria testu i wagi ocen: na suchej nawierzchni (20%), na mokrej nawierzchni (40%), hałaśliwość (10%), zużycie paliwa (10%), zużycie bieżnika (20%), test przyspieszonego zużycia (bez wagi, może być zdany, częściowo zdany, np. wg normy DIN, ale nie wg ADAC, albo „oblany”).

Charakterystyka poszczególnych opon


MODEL ZALETY WADY
OPONY POLECANE
Continental ContiPremiumContact 2 wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem, najlepsza na mokrej jezdni, najwyższa nota na suchej nawierzchni -
Uniroyal RainExpert wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem -
Michelin Energy Saver wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem, najlepsza nota za małe zużycie bieżnika -
Hankook Optima K715 wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem -
Semperit Comfort-Life 2 wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem -
OPONY WARUNKOWO POLECANE
Apollo Amazer 3G Maxx najlepsza nota na suchej nawierzchni, dobra na mokrej jezdni zużycie bieżnika
Pirelli Cinturato P1 najmniejsze zużycie paliwa, dobra na suchej nawierzchni, cicha trochę słabsza na mokrej jezdni
Firestone Multihawk bardzo dobra na suchej nawierzchni trochę słabsza na mokrej jezdni, stosunkowo hałaśliwa
Kumho Solus KH17 dobra na suchej nawierzchni trochę słabsza na mokrej jezdni
Barum Brillantis 2 dobra na suchej nawierzchni trochę słabsza na mokrej jezdni, stosunkowo hałaśliwa
Fulda EcoControl dobra na suchej nawierzchni trochę słabsza na mokrej jezdni
Goodyear DuraGrip dobra na suchej nawierzchni trochę słabsza na mokrej jezdni
Dunlop SP StreetResponse dobra na suchej nawierzchni słabsza na mokrej jezdni
OPONY NIEPOLECANE
Sava Perfecta bardzo małe zużycie bieżnika słaba na mokrej nawierzchni, hałaśliwa
Kleber Dynaxer HP 3 małe zużycie bieżnika słaba na mokrej nawierzchni
Dębica Passio 2 bardzo małe zużycie bieżnika trochę słabsza na suchej jezdni, słaba na mokrej nawierzchni, hałaśliwa
Dayton D110 bardzo małe zużycie bieżnika zła na mokrej jezdni, hałaśliwa
Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (1)
888 2013-05-03
nie badali debicy passio 2 tylko passio - widac po wynikach Odpowiedz