Menu

Informacje

Kolizje drogowe w Szczecinie rzadziej niż w innych miastach

Aktualizacja: 06 sierpnia 2019
| OPONEO.PL

W czołówce obyło się bez większych przetasowań. Czytelnicy zaznajomieni z poprzednimi edycjami rankingu nie będą zaskoczeni – w tegorocznym zestawieniu Szczecin ponownie wypadł fantastycznie i w kategorii miast powyżej 300 000 mieszkańców uplasował się ponownie na drugim miejscu, tuż za Lublinem.

Punktacja otrzymana przez Szczecin za poszczególne aspekty tylko nieznacznie różni się względem roku ubiegłego. Nic drastycznie się nie zmieniło, Szczecin jawi się w naszym rankingu jako miejsce, w którym kierowcom powinno żyć się dobrze. Dlaczego jest tak przyjazne dla samochodów? Przede wszystkim jest bezpieczne, tanie, i jak na tak dużą metropolię, raczej niezakorkowane.

Zobacz, jakie miasto zostało uznane za najbardziej przyjazne kierowcom.

Tanie parkowanie

Miejsca parkingowe nie są drogie. Pod tym względem Szczecin okazał się wśród dużych miast bezkonkurencyjny i otrzymał maksymalną notę – 9 punktów.

Czym wyróżnia się na tle innych metropolii? Nad Odrą ceny są najniższe, a oprócz tego kierowcy mogą korzystać z dużej ilości wprowadzonych przez miasto ulg i udogodnień. Strefy płatnego parkowania obowiązują od poniedziałku do piątku między 8:00 a 17:00.

Ile średnio kosztuje w Szczecinie każda godzina postoju, jeśli zostawisz auto na cztery godziny w strefie parkowania? Tylko 2,43 zł, co jest jedną z najniższych stawek w kraju. Dla porównania – w Gdańsku byłoby to 3,48 zł. Szczecinianie mogą  również korzystać z rocznych i miesięcznych abonamentów oferowanych w atrakcyjnych cenach. Oprócz tego, z wszelkich opłat zwolnieni są motocykliści, a właściciele hybryd zapłacą jedynie symboliczne 10 zł rocznie.

Jaki z tego wniosek? Niskich opłat za postój i zdroworozsądkowych udogodnień wprowadzonych przez władze miasta reszta Polski może tylko zazdrościć. Parkowanie w Szczecinie nie stanowi dla mieszkańców żadnych kłopotów!

Co więcej, w stolicy województwa zachodniopomorskiego funkcjonują aż 484 miejsca typu Park N Go, co również plasuje ją w krajowej czołówce. Niestety korzystanie z tego typu rozwiązań wciąż cieszy się w Polsce znikomym zainteresowaniem, co potwierdza szczeciński przypadek. Z  ankiety przeprowadzonej przez popularny lokalny portal informacyjny infoludek.pl, wynika, że z systemu P&R na ulicach Hangarowej i Turkusowej, korzysta tylko 14% respondentów.

Pozostaje mieć nadzieję, że prędzej czy później parkingi tego typu zyskają w Szczecinie na popularności, ponieważ ich zalety dla funkcjonowania miasta trudno przecenić. To rozwiązanie bardzo ekologiczne – ogranicza ruch drogowy, zatłoczenie oraz hałas w centrum.

Wypadki w Szczecinie? Zdarzają się rzadko

W końcowym rozrachunku jest to być może najważniejsza z analizowanych przez nas kategorii. Niska liczba kolizji to przecież nie tylko bezpieczeństwo podczas poruszania się po mieście, ale także oszczędność – najdrobniejsza stłuczka może okazać się dosyć kosztowna w naprawie. 

W tej dziedzinie Szczecinowi również przyznaliśmy najwyższą notę, dziewiątkę. Liczby mówią same za siebie, w 2018 roku odnotowano tutaj tylko 3493 wypadki. Dla celów porównawczych przeliczyliśmy ten wynik na 1000 mieszańców, osiągnięty wynik – 8.6 okazuje się najlepszym rezultatem wśród dużych miast. W najgorszej pod tym względem Warszawie notuje się ponad dwa razy więcej kolizji – 18.6.

Niech szczecinianie nie popadają jednak w zachwyt – łyżką dziegciu w beczce miodu pozostaje fakt, że kolizje drogowe w Szczecinie zdarzały się częściej. Odnotowano ich aż o 102 więcej niż w 2017 roku. Apelujemy zatem o szczególną rozwagę w 2019 r.

Ile kosztuje paliwo w Szczecinie? Słona cena diesla

Ceny paliwa to z kolei aspekt najistotniejszy dla naszych portfeli. Szczecin należy do miast, w których są one raczej wysokie. Choć w całym kraju trzeba było w 2018 roku zapłacić za litr paliwa więcej niż w 2017, to nad Odrą podwyżka była wyjątkowo odczuwalna – ceny wzrosły o ponad 9%.

Co ciekawe, stosunkowo niedroga okazała się benzyna bezołowiowa, średnia cena wyniosła 4,88 zł i był to jeden z najlepszych wyników wśród miast. Jednak prawdziwą różnicę zrobił olej napędowy, który w Szczecinie był najdroższy w Polsce – 5,01 zł za litr (tylko tutaj średnia cena paliwa przekroczyła psychologiczną barierę 5 złotych). Oznacza to, że dla właścicieli diesli jazda w 2018 roku była o 13% bardziej kosztowna niż w 2017 r. Cena za LPG była nad Odrą umiarkowana – średnio 2,20 za litr.

Choć kierowcy tankujący benzynę nie mogli narzekać na ceny paliw w Szczecinie, to posiadacze diesli z pewnością woleliby napełniać bak gdzie indziej, chociażby w Gdańsku, gdzie średni koszt paliw był o 11 groszy niższy.

Kosztowne obowiązki – ubezpieczenie auta i wymiana ogumienia

Opłaty wyliczane przez przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe zależą od wielu czynników, jednym z nich jest miejsce zamieszkania kierowcy. Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu w Szczecinie? Kwota, jaką musiałby zapłacić kierowca z naszej symulacji, wynosi w tym mieście 758 zł. W najtańszym Lublinie za takie same parametry ubezpieczenie było o około 100 zł niższe, natomiast w najdroższym Wrocławiu, koszt byłby o 100 zł wyższy.

Kolejnym wziętym przez nas pod uwagę aspektem były obowiązujące w mieście ceny wymiany ogumienia. Jak wiadomo, większość kierowców korzysta z takiej usługi dwa razy w roku, a ceny potrafią znacząco różnić się w zależności od miasta. W 2018 roku za wymianę jednej opony w popularnym rozmiarze 205/55 R16 trzeba było w Szczecinie zapłacić średnio 24,54 zł. To o ponad 8 zł więcej niż w najtańszym Radomiu. Przy usłudze zmiany 4 sztuk ogumienia robi się to istotna różnica.

Sprawdź, ile kosztuje wymiana ogumienia w Twojej okolicy i zamów nowe opony z montażem w wybranym warsztacie!

Pędząc przez Szczecin

Korki są współcześnie prawdziwą zmorą dużych miast. Powolnego wleczenia się przez centrum nie lubi nikt. Dlatego, posiłkując się danymi zbieranymi przez Yanosik.pl, sprawdziliśmy jaka jest średnia prędkość samochodów poruszających się po poszczególnych aglomeracjach.

Wyniki Szczecina pod tym względem plasują go w środku stawki – średnio jest to 26 km/h w centrum i 44 km/h poza nim. Dane są prawie identyczne z zeszłorocznymi. Nie są to prędkości złe dla miasta zamieszkanego przez ponad 400 000 mieszkańców, jednak brak poprawy w stosunku do zeszłego roku jest pewnym rozczarowaniem.

Udogodnienia dla „elektryków”

Elektryczne pojazdy od paru lat są jednym z najważniejszych światowych trendów motoryzacyjnych. Z tego powodu zdecydowaliśmy się na uwzględnienie w naszym rankingu miast przyjaznym kierowcom również udogodnień dla „elektryków”. Czy infrastruktura i specjalne ulgi w Szczecinie sprzyjają jeździe hybrydami i autami elektrycznymi?

W tej kategorii przyznaliśmy Szczecinowi 7 punktów, co jest dobrym wynikiem na tle ubogiej infrastruktury dla aut elektrycznych w Polsce. W całym mieście znajduje się 18 stacji ładowania, co oznacza, że jedna przypada na 17 km2, co jest wynikiem średnim. Znacząco poprawiają go obowiązujące w Szczecinie zniżki na parkingi, dzięki którym opłaty za postój pojazdów hybrydowych są symboliczne – 10 zł rocznie.

Szczecin miastem przyjaznym kierowcom!

Drugie miejsce w naszym rankingu miast przyjaznych kierowcom oznacza, że Szczecin jest pod tym względem jednym z najlepszych w Polsce, jednak wciąż ma pewien margines do poprawy. Do stanu idealnego z pewnością brakuje postępu pod względem średnich prędkości osiąganych w mieście oraz rozwoju infrastruktury związanej z pojazdami elektrycznymi.

Infografika do pobrania tutaj.

Podziel się
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA