Ranking miast przyjaznych kierowcom pozwala pokazać, jak z roku na rok rozwija się infrastruktura drogowa na obszarach miejskich w całej Polsce, a także obserwować niektóre zmiany w trendach oraz kulturze jazdy. Jedną z czołowych pozycji w zestawieniu regularnie zajmuje Szczecin. Jaki wynik udało mu się osiągnąć tym razem, biorąc pod uwagę dane za rok 2019?

Szczecinianie mogą być dumni, gdyż stolica województwa zachodniopomorskiego kolejny rok z rzędu uplasowała się na drugim miejscu rankingu miast przekraczających 300 tys. mieszkańców. Nad nią znalazł się tylko Lublin, który niezmiennie broni pozycji lidera.

Drobną zmianą jest dzielenie średniego stopnia podium z Gdańskiem, który zdobył taką samą liczbę punktów co Szczecin. Warto zauważyć, że w poprzednim rankingu Gdańsk przegrał walkę o drugie miejsce zaledwie o jeden punkt.

Oprócz tego, w samym mieście nad Odrą trudno doszukiwać się diametralnych zmian na przestrzeni ostatniego roku. Szczecin od lat przedstawia się przede wszystkim bardzo stabilne pod względem oferowanych kierowcom wygód.

Zobacz, jakie miasto zostało uznane za najbardziej przyjazne kierowcom.

Opłaty parkingowe

Głównym atutem zachęcającym do przemieszczania się autem po Szczecinie, niezmiennie pozostają niskie opłaty parkingowe. W tej kategorii stolica zachodniopomorskiego wciąż jest niedoścignionym liderem. Inne miasta w Polsce nadal nie podjęły rękawicy, by spróbować zająć jej miejsce.

Skorzystanie ze strefy płatnego parkowania w Szczecinie to średnio koszt zaledwie 2,43 zł za godzinę, przy założeniu, że auto zostawi się w niej minimum na cztery. W Warszawie kierowca musiałby zapłacić w analogicznej sytuacji około 3,45 zł, a w Krakowie aż 5 zł! Ceny za parkowanie w Szczecinie nie wzrosły w ostatnich latach, co pokazują poprzednie edycje naszego rankingu. Szczecinianie nadal mogą także korzystać z atrakcyjnych rocznych i miesięcznych abonamentów.

Stolica województwa zachodniopomorskiego posiada również 2 tzw. punkty Park N Go (Parkuj i Jedź) z dostępnymi 483 miejscami na auta. Jest to dobry wynik, mimo tego, że infrastruktura ta wciąż pozostaje niedoceniona i nie cieszy się zbyt dużym zainteresowaniem.

Korki i kolizje drogowe w Szczecinie

Mało co jest w stanie tak zniechęcić do jazdy samochodem po mieście, jak wiecznie zatłoczone ulice, dlatego jest to bardzo ważny punkt w ocenie przyjazności danego miasta. Bazując na danych, które dostarcza aplikacja Yanosik, zbadaliśmy, z jaką średnią prędkością poruszają się kierowcy w Szczecinie. Czy trzeba liczyć się z korkami?

Nie jest najgorzej. Względem poprzedniego rankingu szczecinianie poruszają się autami o kilometr wolniej. Średnio jest to 25 km/h w centrum miasta oraz 43 km/h poza nim. Różnica jest więc niewielka i dalej taki wynik zapewnia, w tej kategorii Szczecinowi miejsce w połowie stawki.

Jeśli wydaje się to komuś niesatysfakcjonujące, dużo korzystniej wyglądają statystyki kolizji. W Szczecinie wypadki samochodowe to raczej rzadkość. W roku 2019 zgłoszono zaledwie 3287 tego typu incydentów, czyli biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców miasta, uzyskujemy 8,2 kolizji na 1000 osób. Wśród największych miast w Polsce lepiej wypadł tylko Wrocław (7,2), a Gdańsk dokładnie tak samo (8,2). Wynik ten cieszy szczególnie dlatego, że jest to o 206 mniej wypadków niż w roku 2018, w którym z kolei liczba incydentów drogowych wzrosła względem roku 2017 (o 102 przypadki).

Ceny paliwa wysokie, ale stabilne

Cena paliw w Szczecinie zawsze w naszych rankingach okazywała się wysoka. Z roku 2017 na rok 2018 miasto nad Odrą odnotowało wzrost cen o przeszło 9%. Ostatnio na szczęście nie było aż tak źle. Paliwo nadal jest bardzo drogie, szczególnie olej napędowy, który w Szczecinie jest najdroższy w całej Polsce – 5,11 zł za litr, ale nie jest to już tak nagły wzrost, jak poprzednio.

Średnia cena benzyny bezołowiowej wyniosła 4,94 zł za litr, a LPG 2,07. Tym samym benzyna podrożała o ok. 1,21% (olej napędowy o 1,96%), a co ciekawe LPG potaniało o 6,28%. Jest to zmiana cen niemal taka sama jak w innych rejonach Polski. W roku 2019, w naszym kraju koszt zakupu benzyny bezołowiowej wzrósł średnio o 1,01%, oleju napędowego o 1,95%, a LPG zmalał o 6,30%.

Ubezpieczenie samochodu i wymiana opon w Szczecinie

Pozostając w temacie kosztów, z którymi musi liczyć się kierowca w Szczecinie, spójrzmy na ubezpieczenia samochodowe oraz kwestię wymiany opon.

Przyglądając się ofertom najpopularniejszych ubezpieczycieli, dla kilku aut średniej klasy uzyskaliśmy wypośrodkowaną cenę za ubezpieczenie OC w Szczecinie na poziomie 612 zł. Jest to przyzwoity wynik – mniej przyszłoby nam zapłacić tylko w Lublinie, Krakowie i Bydgoszczy (biorąc pod uwagę miasta przekraczające 300 tys. mieszkańców). Warto jednak zaznaczyć, że w najdroższym pod tym względem Wrocławiu koszt ubezpieczenia wyniósłby ok. 110 zł więcej.

Drugim kosztownym obowiązkiem, który prędzej czy później spotka każdego kierowcę, jest zmiana ogumienia. Jeśli ktoś nie korzysta z coraz popularniejszych opon wielosezonowych, zwykle robi to dwa razy do roku.

Sprawdziliśmy ceny wymiany najpopularniejszego rozmiaru (205/55 R16) i okazało się, że w Szczecinie trzeba zapłacić ok. 26,60 zł za wymianę jednej opony. Nie najtaniej, ale jest to wynik porównywalny z większością dużych polskich miast.

Sprawdź, ile kosztuje wymiana ogumienia w Twojej okolicy i zamów nowe opony z montażem w wybranym warsztacie!

Nowinki motoryzacyjne – samochody elektryczne i carsharing

Zdecydowaliśmy się pójść z duchem czasu i uwzględnić w naszym rankingu miast przyjaznych kierowcom również najnowsze rozwiązania. Już w zeszłorocznej edycji przyjrzeliśmy się udogodnieniom dla kierowców samochodów elektrycznych, a w tej sprawdziliśmy także dostępność carsharingu.

Niestety tak jak wspomnieliśmy na początku, Szczecin jest przede wszystkim stateczny. I o ile szczęśliwie nie wycofuje się z dobrych rozwiązań, to nieco wolno otwiera się na nowe.

Miasto dysponuje 19 stacjami ładowania samochodów elektrycznych (tylko o jedną więcej niż w zeszłym roku). W poprzednim rankingu byłby to wynik przyzwoity, jednak inne miasta w tym czasie znacznie poszerzyły swoją ofertę. Ponadto w Szczecinie niełatwo z usługami carsharingowymi. Do końca roku 2019 w całym mieście nie funkcjonował ani jeden samochód w tym systemie. Zapewne szybko się to zmieni, gdyż carsharing może stać się przyszłością motoryzacji i trudno sobie wyobrazić, by zmiany nie zawitały również do Szczecina.