Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Prototypy opon przyszłości

aktualizacja: 19 listopada 2018
OPONEO.PL

Czy opony będą niebawem podczas jazdy wytwarzać energię elektryczną? Czy kauczuk zastąpi wkrótce w mieszance ogumienia wyciąg z mniszka lekarskiego? I wreszcie – czy koła zostaną ostatecznie zastąpione przez sfery? To tylko kilka pytań dotyczących przyszłości branży oponiarskiej.

Opony przyszłości

Co roku magazyn „Time” sporządza listę 25 wynalazków „które czynią świat lepszym, bardziej rozwiniętym, a czasem również bardziej radosnym”. W 2016 roku, oprócz zestawu do wirtualnej rzeczywistości, dachu samochodowego zbudowanego z paneli słonecznych czy samosznurujących się butów, eksperci czasopisma w zestawieniu innowacyjności umieścili przełomowe prototypy opon Goodyeara: Eagle-360.

 

 

Model ten to istotnie przykład ogumienia jutra, bowiem, co podkreślają inżynierowie amerykańskiej firmy, został on opracowany pod kątem rewolucji, jaka nadchodzi w transporcie samochodowym. Rozwój pojazdów autonomicznych (różne badania i prognozy przewidują, że takie pojazdy wejdą do powszechnego użycia w ciągu 10 lat), coraz mniejszy udział kierowcy w czynnościach związanych z prowadzeniem auta sprawią, że opony – łącznik samochodu z podłożem, będą odgrywać jeszcze ważniejszą rolę. Niezwykłość Eagle-360 polega na sferycznym kształcie, dzięki któremu zapewnia samochodowi bezprecedensowy poziom manewrowości (a to jedna z recept np. na brak miejsca na zatłoczonych parkingach w dużych miastach). Opona jest zawieszona w polu magnetycznym pod podwoziem, a więc lewituje na podobnej zasadzie jak kolej magnetyczna. W ten sposób generuje mniej hałasu, zapewniając większy komfort podróżującym. Jeszcze jeden interesujący szczegół –  produkcja ogumienia w technologii druku 3D, ma oferować możliwość dopasowania opon do specyfiki regionu, który zamieszkuje jej użytkownik.

Trudno powiedzieć, kiedy i czy w ogóle sferyczne opony Goodyear trafią do seryjnej produkcji i zmienią nasze wyobrażenie na temat ogumienia. Jeśli jakąś wykładnią może być los innego przełomowego wynalazku z ostatnich lat – modelu Michelin Tweel, to należy przygotować się na wieloletni proces.

Inteligentne ogumienie?

Tweel, czyli, jak sama nazwa wskazuje – opona i koło w jednym (nazwa powstała ze złożenia angielskich słów tire oraz wheel) to wciąż prototyp, wykorzystywany na razie jedynie w małych samochodach przemysłowych i kosiarkach. Od zwykłego typu ogumienia różni się brakiem powietrza i konstrukcją składającą się z dwóch wytrzymałych obręczy oraz serii elastycznych szprych z tworzywa. To one uginają się pod naciskiem, a następnie wracają do pierwotnego kształtu. W ten sposób opona dobrze tłumi drgania, co więcej można regulować jej twardość i sztywność np. rozmieszczeniem szprych. Tweel jest nieprzebijalny, posiada przy tym tradycyjny bieżnik, który można wymienić, gdy się zetrze. Tak deklarują twórcy wynalazku z Michelin.

Podobna koncepcja ucieleśniła się w biurach projektowych Bridgestone. Mowa o oponie AirFree Concept. Jak sama nazwa wskazuje, jest to ogumienie niepneumatyczne, ze szprychami wykonanymi z żywicy termoplastycznej. Opona charakteryzuje się ekologicznymi wskaźnikami (np. oporami toczenia) na tym samym poziomie, co najbardziej energooszczędne opony pneumatyczne. Koncept na razie nadaje się do wykorzystywania w pojazdach o masie maksymalnej 400 kg, rozwijających prędkość do 60 km/h. To jednak tylko jeden z etapów w jego doskonaleniu.

Opona Airfree Concept Bridgestone

Koncept marki Bridgestone - opona Airfree Concept.

Nad swoją wersją opony przyszłości pracuje również  Hankook. 2014 roku konkurs Hankook Tyre Design Challenge wyłonił kilka futurystycznych projektów, które w przyszłości mogą odmienić jazdę samochodem. Prototyp o nazwie Dakar to opona, która składa się z połączonych ze sobą sześciokątnych bloków, które na terenowej drodze rozłączają się, indywidualnie napełniają powietrzem i zwiększają powierzchnię. Co więcej, każdy z bloków można wymienić osobno w przypadku uszkodzenia. Innym ciekawym wynalazkiem jest inteligentna opona Vent Tyre – ona z kolei posiada podwójny bieżnik z elementami przystosowanymi do jazdy na suchej i mokrej nawierzchni.

Podobną ideę zastosował Goodyear w swoim koncepcie Triple Tube. To ogumienie z trzema niezależnymi poduszkami powietrznymi napełnianymi w zależności od typu drogi i warunków atmosferycznych. Bieżnik może więc być przygotowany do szybszej jazdy, do podróży bardziej ekonomicznej lub do ruchu po mokrej nawierzchni. Być może to opony Hankook nadadzą w przyszłości ton rozwojowi oponiarstwa na całym świecie.

Energooszczędne opony i inne pomysłu rozwoju

Jeśli wspominamy o oponach z tzw. adaptacyjnym bieżnikiem, nie sposób nie przywołać bardzo ciekawego i stosunkowo prostego rozwiązania, zaprezentowanego przez markę Nokian na swoje 80. Urodziny. Jak przystało na producenta słynącego z ulepszania ogumienia zimowego, fińska firma opracowała model zimówki z chowanymi kolcami, którymi można sterować z kabiny kierowcy. Lód na drodze? Wysuwamy kolce, której później ponownie ukrywamy za pomocą jednego przycisku.

Osobnym tematem i wyzwaniem dla naukowców pozostaje ochrona opony przed uszkodzeniami podczas jazdy. Jednym z owoców inżynierskiego namysłu nad tą sprawą jest koncept autorstwa  Pirelli – Seal Inside. Warstwa wewnątrz opony wypełniona jest elastyczną żywicą, która w przypadku przebicia koła błyskawicznie oblepia ciało obce. Po wyjęciu sprawcy awarii (np. gwoździa), żywica uszczelnia ogumienie. Pirelli oferuje już to rozwiązanie, m.in. w modelu Cinturato All Season.

Żywica wewnątrz opony marki Pirelli Seal Inside

Żywica wewnątrz opony Pirelli.

Wspomnijmy jeszcze o innowacjach, których ideowym podłożem jest ekologia. Jak zastąpić w składzie opony kauczuk, którego przemysłowa produkcja jest trudna, czasochłonna i negatywnie wpływa na środowisko naturalne w Afryce, Azji oraz Ameryce Południowej? Continental we współpracy z Instytutem Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej prowadzi już zaawansowane badania nad pozyskaniem kauczuku naturalnego z korzeni mniszka lekarskiego. Pod względem chemicznym jest on identyczny jak produkt kauczukowca. Nowy materiał ma już nawet przemysłową nazwę – Taraxagum. Co najważniejsze, mniszek jest na tyle mało wymagającym gatunkiem, że jego uprawa będzie możliwa nawet na nieużytkach.

Ostatnią, być może kluczową kwestią w rozwoju technologicznym oponarstwa jest energooszczędność. W 2012 roku marka Dunlop zaprezentowała na branżowych targach model, który uzyskał najwyższą ocenę energooszczędności w systemie stosowanym przy etykietowaniu opon w Unii Europejskiej.

Opony klasy AA to tylko jeden krok w stronę ochrony środowiska, kolejnym może okazać się rewolucyjny pomysł marki Goodyear – model BH03, który przekształca ciepło i naprężenia powstałe w trakcie jazdy w energię elektryczną – tą z kolei można zasilać np. akumulatory samochodu. W przyszłości ten prototyp może być kluczowym elementem działania aut elektrycznych, które w możliwie jak największym stopniu będą przetwarzać wytwarzaną energię.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA