Chcesz się dowiedzieć, które osiągi opon w największym stopniu wpływają na bezpieczeństwo? A może zastanawiasz się, czy ogumienie zapewniające dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni może jednocześnie gwarantować komfort akustyczny? Sprawdź, na jakie parametry należy zwrócić uwagę podczas poszukiwań nowego kompletu.
Opony znacząco wpływają na osiągi samochodu.
Do głównych osiągów opon należą:
hamowanie na mokrej nawierzchni,
przyczepność na mokrej nawierzchni,
przyczepność na suchej nawierzchni,
poziom hałasu i komfort jazdy,
kierowalność,
opory toczenia,
trwałość bieżnika,
przyczepność w zimowych warunkach (w przypadku modeli całorocznych i zimowych).
Wykres przedstawiający porównanie kluczowych osiągów 3 opon.
W zestawieniu cechy te oddziałują bezpośrednio na osiągi aut. Najważniejszy jest ich wpływ na bezpieczeństwo jazdy, na co składa się także komfort podróżowania i kierowalność. Osiągi samochodów wiążą się często także z kosztami eksploatacyjnymi.
Parametr | Wpływ | Znaczenie |
---|
Przyczepność na mokrej jezdni | Zachowanie auta na wilgotnej nawierzchni podczas wykonywania różnych manewrów. | bezpieczeństwo (bardzo ważne) |
Hamowanie na mokrej jezdni | Dłuższa lub krótsza droga hamowania na mokrej nawierzchni. | bezpieczeństwo (bardzo ważne) |
Przyczepność na suchej jezdni | Zachowanie auta na suchej nawierzchni podczas wykonywania różnych manewrów. | bezpieczeństwo (bardzo ważne) |
Kierowalność | Łatwość w sterowaniu samochodem. | bezpieczeństwo (ważne) |
Poziom komfortu i hałasu | Komfort jazdy oraz wpływ na zmęczenie. | zmęczenie (bezpieczeństwo) |
Opory toczenia | Ekologia oraz koszty użytkowania. | indywidualne |
Trwałość | Czas i koszty użytkowania. | koszty eksploatacji |
Osiągi opon – charakterystyka parametrów
Przyczepność na mokrej jezdni
Parametr ten odpowiada za utrzymanie przyczepności na nawierzchni pokrytej wodą. Elementy mające wpływ na tę właściwość to:
kształt rzeźby bieżnika opony,
ilość i układ lamelek oraz rowków,
rodzaj zastosowanej mieszanki gumowej,
konstrukcja opony,
rodzaj nawierzchni,
zabrudzenia występujące na nawierzchni,
głębokość wody.,
Przyczepność na mokrej jezdni to także odporność na niebezpieczne zjawisko aquaplaningu. Polega ono na utracie kontroli nad samochodem w sytuacji, gdy opona przejeżdżając przez warstwę wody nie ma kontaktu z nawierzchnią. Zadaniem ogumienia jest wówczas odprowadzenie płynu na zewnątrz, dzięki czemu maleje ryzyko wpadnięcia w poślizg. Warto wspomnieć, że ze wzrostem prędkości ryzyko aquaplaningu rośnie. Dzieje się tak ze względu na fakt, iż opona ma mało czasu na wyrzucenie wody.
Hamowanie na mokrej jezdni
Parametr ten jest szczególnie istotny w grupie osiągów związanych z przyczepnością. Konieczność awaryjnego hamowania jest krytycznym manewrem o bardzo dużym znaczeniu dla bezpieczeństwa jazdy, niezależnie od panującyh warunków. Hamowanie na mokrej nawierzchni uznawane jest za niezwykle istotny element bezpieczeństwa jazdy przez Unię Europejską, dlatego od 2012 roku widnieje on na etykietach umieszczonych na każdej oponie.

Bieżnik opony ma wpływ na szereg osiągów.
Przyczepność na suchej jezdni
W zależności od opony, poziom przyczepności może być różny. Istotne jest, jaką drogę hamowania zapewnia dany model oraz jaka jest jego przyczepność podczas pokonywania zakrętów. Ogumienie musi gwarantować dynamiczne ruszanie oraz dobrze radzić sobie z mocą, jaką dysponuje auto.
Przyczepność zależy od wielu czynników, m. in.:
rzeźby bieżnika opony,
szerokości, kształtu zarysu opony i wysokości profilu,
zastosowanej mieszanki,
budowy wewnętrznej opony,
parametrów pracy (obciążenia, ciśnienia),
czynników zewnętrznych (warunków pogodowych, rodzaju nawierzchni i jej stanu).
Kierowalność
Kierowalność to inaczej precyzja, łatwość i szybkość z jaką sygnały ze strony układu kierowniczego są przekazywane na ogumienie. Im większą kontrolę nad autem posiadamy, tym łatwiej wykonuje się gwałtowne manewry. Parametr ten jest istotny także w czasie w pokonywania serii szybkich zakrętów.
Ważne jest wypośrodkowanie kierowalności – reakcja nie może być ani zbyt szybka, ani zbyt wolna. Istotna jest również przewidywalność. Wymagania od opony pod względem tego osiągu są określane już w czasie projektowania danego auta. Właśnie dlatego właściwości ogumienia przeznaczonego do samochodów rodzinnych i sportowych różnią się znacząco, a producenci aut homologują konkretne opony do określonych modeli.
Komfort i hałas
Parametr ten jest istotny dla wielu kierowców. Na poziom hałasu wytwarzanego przez oponę ma wpływ przede wszystkim kształt bloków oraz rzeźba bieżnika. Jeżeli priorytetem producenta są inne osiągi niż np. droga hamowania, osiągnięcie komfortu akustycznego jest trudne. Odpowiednia przyczepność na mokrej jezdni wymaga otwartej rzeźby bieżnika, co przekłada się na wzrost hałasu. Również modele sportowe są głośniejsze i cechują się niższym komfortem jazdy – mogą słabiej tłumić drgania i nierówności.
Mimo iż wygoda i hałas nie mają bezpośredniego przełożenia na bezpieczeństwo jazdy, to właśnie zmęczenie może mieć ogromny wpływ na koncentrację i zachowanie kierowcy.
Trwałość opony
Trwałość to inaczej odporność opony na zużycie. Przekłada się ona na liczbę pokonanych kilometrów i/lub czas do momentu zdarcia się bieżnika do poziomu TWI.
Na trwałość opony wpływają takie czynniki jak m. in.:
konstrukcja opony,
zastosowana mieszanka gumowa,
prędkość jazdy,
poziom obciążenia,
styl jazdy,
stan techniczny zawieszenia,
ciśnienie powietrza.

Zimą ogumienie musi zapewniać jak najlepsze osiągi.
Opory toczenia
Opory toczenia wpływają na:
środowisko naturalne (niższe opory toczenia to mniej spalin emitowanych do atmosfery),
koszty eksploatacji auta (niższe opory toczenia to spadek zużycia paliwa)
Przyczepność zimą
W tej właściwości zawarte jest:
zachowanie samochodu podczas jazdy na wprost, podczas pokonywania zakrętów oraz w czasie innych manewrów,
płynne przyspieszanie i długość drogi hamowania w typowo zimowych warunkach.
Najlepsze zimowe parametry są możliwe do osiągnięcia dzięki odpowiedniej rzeźbie bieżnika i zoptymalizowanej mieszance gumowej. Niestety łączy się to zazwyczaj z pogorszeniem osiągów na suchej i mokrej jezdni.