Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony w najbardziej luksusowych limuzynach

aktualizacja: 23 marca 2017
OPONEO.PL

Jakie opony montowane są, jako oryginalne wyposażenie, w najbardziej eleganckich, najdroższych, najbardziej reprezentacyjnych limuzynach takich marek, jak Rolls-Royce, Bentley, Maybach czy Cadillac? Parafrazując dawny slogan Rolls-Royce’a: „Wystarczająco dobre”.

 

Rolls-Royce z Goodyearem

„Moc? Wystarczająca” - tak kiedyś Rolls-Royce charakteryzował możliwości silnikowe swoich limuzyn. W szczegóły nie trzeba było się zagłębiać, zresztą który z pasażerów RR (wszak w tym samochodzie jest się wożonym) zaprzątałby sobie głowę kwestią tak prozaiczną jak liczba koni mechanicznych. To oczywiście się z czasem zmieniło, zresztą w dzisiejszych czasach trudno byłoby utrzymać w tajemnicy jakikolwiek szczegół dotyczący konstrukcji, czy kwestii technicznych samochodu. A opony?

Tu tajemnicy nie ma żadnej – Rolls-Royce od lat utrzymuje współpracę z amerykańskim koncernem Goodyear. Co oczywiste, dla każdej firmy oponiarskiej współpraca z tak renomowaną, luksusową marką ma wymiar prestiżowy. Dlatego Goodyear zapewnia limuzynom RR najbardziej zaawansowane technologicznie ogumienie typu run-flat ze ścianami wykonanymi ze wzmocnionego kauczuku. Auto po przebiciu opony może zupełnie bezpiecznie przejechać dystans do 80 kilometrów. W przypadku modelu Phantom (6 metrów długości, 2,5 tony wagi, silnik V12 o mocy 460 KM) jest to seria Eagle NCT 5 EMT. Z kolei model Ghost korzysta z opon EfficientGrip. Jeśli natomiast chodzi o ogumienie zimowe, Goodyear dostarcza Rolls-Royce’owi ogumienie UltraGrip Performance 2.

rolls-royce

Dobre opony to standardowe wyposażenie RR

Należy wspomnieć, że swoimi prawami, jeśli chodzi o tę część wyposażenia, rządzą się limitowane, tuningowane wersje limuzyn brytyjskiej marki. Przykładowo – model Black One, czyli Rolls-Royce Ghost zmodyfikowany przez niemiecką firmę Spofec, korzysta z opon Pirelli. Natomiast ten sam Ghost w wydaniu Mansory był wyposażony w ogumienie marki Vredestein.

 

Japoński trop Aston Martina

Druga z najbardziej luksusowych wizytówek brytyjskiej motoryzacji, przez lata spokrewniony z Rolls-Roycem Bentley w kwestii doboru opon w ramach oryginalnego wyposażenia jest – przynajmniej częściowo – tradycjonalistą. To znaczy, utrzymuje trwającą od dekad współpracę z marką Avon, która obecnie dostarcza ogumienie Turbospeed CR27 do flagowego modelu Mulsanne. Ale już na przykład model Flying Spur łamie tę konwencję – w nim od rozpoczęcia produkcji montowane są opony Pirelli P-Zero.

opona do bentleya

Bentley przy doborze opon jest tradycjonalistą

Skoro jesteśmy wciąż na wyspach brytyjskich, nadmieńmy jeszcze o marce Aston Martin i modelu Rapide, jej pierwszym czterodrzwiowym aucie sportowym. Z fabryki wyjeżdża on na oponach Bridgestone Potenza S001, czyli flagowym ogumieniu japońskiej firmy w segmencie Ultra High Performance. Co ciekawe, w ramach prac nad ogumieniem dla Aston Martina Rapide, inżynierom Bridgestone udało się opracować takie innowacje, jak lżejsze opasanie czy gwarancję mniejszego zużycia paliwa dzięki niższym oporom toczenia.

 

W Maybachu musi być cicho

Przenieśmy się teraz do Niemiec, gdzie marka Maybach znów jest historią, ale obecnie służy Mercedesowi do wyeksponowania topowej wersji swojej Klasy S. Ta, w wersji opatrzonej nazwą „Maybach” jest już produktem ultraluksusowym i z tego też wynika taki, a nie inny wybór ogumienia. W samochodzie standardowo montowane są opony Goodyear EfficientGrip lub Eagle F1 Asymmetric 2 - oba komplety w wersji run-flat, co więcej, oba noszą symbol MOE, co oznacza, że zostały wyprodukowane specjalnie dla Mercedesa. Jak deklarowali przedstawiciele niemieckiej marki, kluczowa była w tym przypadku zastosowana przez Goodyeara technologia SoundComfort, która, dzięki zastosowaniu pianki poliuretanowej na wewnętrznej powierzchni opony, zapewnia wyciszenie podczas jazdy nawet o 4dB w kabinie pojazdu. Niższy poziom hałasu to jeden z elementów wyjątkowego komfortu oferowanego przez Klasę S w wersji Maybach.

Przypomnijmy przy okazji, że ostatni z Maybachów wyprodukowanych jako model odrębnej marki, czyli Exelero, był oryginalnie wyposażony w ogumienie Fulda Carat Exelero. Były to opony stworzone specjalnie do tej limuzyny, przystosowane do jazdy z prędkością ponad 350 km/h.

mercedes

Opony mają dodatkowo podkreślić charakter Mercedesa S

Na bardziej patriotyczny wybór opon oryginalnego wyposażenia zdecydowało się Audi – do flagowej limuzyny A8 trafia ogumienie produkcji Continental, z serii ContiSportContact. BMW serii 7 korzysta z opon Bridgestone Potenza S001 w wersji letniej, ale już zimówki niemieckiej marce dostarczają Goodyear i Dunlop, konkretnie modele Goodyear UltraGrip 8 Performance oraz Dunlop Winter Sport 4D, przygotowane specjalnie pod wymagania BMW. Z kolei Porsche Panamera współpracuje z marką Michelin – w efekcie samochód w oryginalnej konfiguracji ma do dyspozycji opony Pilot Super Sport (letnie), Pilot Alpin 4 (zimowe) oraz (tylko na rynku amerykańskim) całosezonową Pilot Sport All Season Plus.

Na koniec dwie luksusowe limuzyny z amerykańskiego rynku. W nowym imponującym Cadillaku CT6 montowane są opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Natomiast najnowsza generacja Lincolna Continentala posiada ogumienie włoskie – Pirelli P-Zero.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz