Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony w najbardziej luksusowych limuzynach

aktualizacja: 23 marca 2017
OPONEO.PL

Jakie opony montowane są, jako oryginalne wyposażenie, w najbardziej eleganckich, najdroższych, najbardziej reprezentacyjnych limuzynach takich marek, jak Rolls-Royce, Bentley, Maybach czy Cadillac? Parafrazując dawny slogan Rolls-Royce’a: „Wystarczająco dobre”.

 

Rolls-Royce z Goodyearem

„Moc? Wystarczająca” - tak kiedyś Rolls-Royce charakteryzował możliwości silnikowe swoich limuzyn. W szczegóły nie trzeba było się zagłębiać, zresztą który z pasażerów RR (wszak w tym samochodzie jest się wożonym) zaprzątałby sobie głowę kwestią tak prozaiczną jak liczba koni mechanicznych. To oczywiście się z czasem zmieniło, zresztą w dzisiejszych czasach trudno byłoby utrzymać w tajemnicy jakikolwiek szczegół dotyczący konstrukcji, czy kwestii technicznych samochodu. A opony?

Tu tajemnicy nie ma żadnej – Rolls-Royce od lat utrzymuje współpracę z amerykańskim koncernem Goodyear. Co oczywiste, dla każdej firmy oponiarskiej współpraca z tak renomowaną, luksusową marką ma wymiar prestiżowy. Dlatego Goodyear zapewnia limuzynom RR najbardziej zaawansowane technologicznie ogumienie typu run-flat ze ścianami wykonanymi ze wzmocnionego kauczuku. Auto po przebiciu opony może zupełnie bezpiecznie przejechać dystans do 80 kilometrów. W przypadku modelu Phantom (6 metrów długości, 2,5 tony wagi, silnik V12 o mocy 460 KM) jest to seria Eagle NCT 5 EMT. Z kolei model Ghost korzysta z opon EfficientGrip. Jeśli natomiast chodzi o ogumienie zimowe, Goodyear dostarcza Rolls-Royce’owi ogumienie UltraGrip Performance 2.

rolls-royce

Dobre opony to standardowe wyposażenie RR

Należy wspomnieć, że swoimi prawami, jeśli chodzi o tę część wyposażenia, rządzą się limitowane, tuningowane wersje limuzyn brytyjskiej marki. Przykładowo – model Black One, czyli Rolls-Royce Ghost zmodyfikowany przez niemiecką firmę Spofec, korzysta z opon Pirelli. Natomiast ten sam Ghost w wydaniu Mansory był wyposażony w ogumienie marki Vredestein.

 

Japoński trop Aston Martina

Druga z najbardziej luksusowych wizytówek brytyjskiej motoryzacji, przez lata spokrewniony z Rolls-Roycem Bentley w kwestii doboru opon w ramach oryginalnego wyposażenia jest – przynajmniej częściowo – tradycjonalistą. To znaczy, utrzymuje trwającą od dekad współpracę z marką Avon, która obecnie dostarcza ogumienie Turbospeed CR27 do flagowego modelu Mulsanne. Ale już na przykład model Flying Spur łamie tę konwencję – w nim od rozpoczęcia produkcji montowane są opony Pirelli P-Zero.

opona do bentleya

Bentley przy doborze opon jest tradycjonalistą

Skoro jesteśmy wciąż na wyspach brytyjskich, nadmieńmy jeszcze o marce Aston Martin i modelu Rapide, jej pierwszym czterodrzwiowym aucie sportowym. Z fabryki wyjeżdża on na oponach Bridgestone Potenza S001, czyli flagowym ogumieniu japońskiej firmy w segmencie Ultra High Performance. Co ciekawe, w ramach prac nad ogumieniem dla Aston Martina Rapide, inżynierom Bridgestone udało się opracować takie innowacje, jak lżejsze opasanie czy gwarancję mniejszego zużycia paliwa dzięki niższym oporom toczenia.

 

W Maybachu musi być cicho

Przenieśmy się teraz do Niemiec, gdzie marka Maybach znów jest historią, ale obecnie służy Mercedesowi do wyeksponowania topowej wersji swojej Klasy S. Ta, w wersji opatrzonej nazwą „Maybach” jest już produktem ultraluksusowym i z tego też wynika taki, a nie inny wybór ogumienia. W samochodzie standardowo montowane są opony Goodyear EfficientGrip lub Eagle F1 Asymmetric 2 - oba komplety w wersji run-flat, co więcej, oba noszą symbol MOE, co oznacza, że zostały wyprodukowane specjalnie dla Mercedesa. Jak deklarowali przedstawiciele niemieckiej marki, kluczowa była w tym przypadku zastosowana przez Goodyeara technologia SoundComfort, która, dzięki zastosowaniu pianki poliuretanowej na wewnętrznej powierzchni opony, zapewnia wyciszenie podczas jazdy nawet o 4dB w kabinie pojazdu. Niższy poziom hałasu to jeden z elementów wyjątkowego komfortu oferowanego przez Klasę S w wersji Maybach.

Przypomnijmy przy okazji, że ostatni z Maybachów wyprodukowanych jako model odrębnej marki, czyli Exelero, był oryginalnie wyposażony w ogumienie Fulda Carat Exelero. Były to opony stworzone specjalnie do tej limuzyny, przystosowane do jazdy z prędkością ponad 350 km/h.

mercedes

Opony mają dodatkowo podkreślić charakter Mercedesa S

Na bardziej patriotyczny wybór opon oryginalnego wyposażenia zdecydowało się Audi – do flagowej limuzyny A8 trafia ogumienie produkcji Continental, z serii ContiSportContact. BMW serii 7 korzysta z opon Bridgestone Potenza S001 w wersji letniej, ale już zimówki niemieckiej marce dostarczają Goodyear i Dunlop, konkretnie modele Goodyear UltraGrip 8 Performance oraz Dunlop Winter Sport 4D, przygotowane specjalnie pod wymagania BMW. Z kolei Porsche Panamera współpracuje z marką Michelin – w efekcie samochód w oryginalnej konfiguracji ma do dyspozycji opony Pilot Super Sport (letnie), Pilot Alpin 4 (zimowe) oraz (tylko na rynku amerykańskim) całosezonową Pilot Sport All Season Plus.

Na koniec dwie luksusowe limuzyny z amerykańskiego rynku. W nowym imponującym Cadillaku CT6 montowane są opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Natomiast najnowsza generacja Lincolna Continentala posiada ogumienie włoskie – Pirelli P-Zero.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA