Dowiedz się więcej o budowie opon terenowych. Poznaj podział opon terenowych. Przeczytaj o kluczowych elementach opony Twojej terenówki.

Jakie są najważniejsze elementy opony terenowej?

  • Osnowa (szkielet wewnętrzny)
  • Bieżnik
  • Rodzaj użytej mieszanki gumowej
  • Sposób trzymania powietrza

Czym jest osnowa? 

Osnowa to warstwy materiału ułożone pod odpowiednim kątem, nadające oponie wytrzymałość i gwarantujące stabilizację bieżnika.

Ze względu na zastosowany szkielet, opony dzielimy na:

  • Diagonalne, posiadające osnowę zbudowaną z kilku warstw tkaniny ułożonych naprzemiennie pod różnym kątem mniejszym niż 90 stopni
  • Radialne, posiadające osnowę ułożoną pod kątem 90 stopni

 

Nie ma uniwersalnych opon terenowych - każdy model ma inną charakterystykę. Fot. Radek Grzesiak

Nie ma uniwersalnych opon terenowych - każdy model ma inną charakterystykę. Fot. Radek Grzesiak

Czym charakteryzuje się opona diagonalna?

  • Wysoką odpornością ścianek bocznych
  • Wyższym komfortem jazdy na złych nawierzchniach
  • Wyższym zużyciem paliwa
  • Gorszym przyleganiem do podłoża
  • Mniejszą precyzją prowadzenia
  • Niższą nośnością

Czym charakteryzuje się opona radialna?

  • Bardzo dobrym przyleganiem do podłożą
  • Wysokim komfortem jazdy
  • Uzyskiwaniem wyższych prędkości
  • Mniejszą odpornością na zużycie

Bieżnik

Bieżnik to kluczowy element opony terenowej, decydujący o przyczepności.

Jakie elementy bieżnika mają największy wpływ na przyczepność?

  • Ilość, głębokość i szerokość rowków odpowiedzialnych za odprowadzanie wody, zapewnienie trakcji na luźnym podłożu i oczyszczanie opony
  • Ilość lameli (drobnych szczelinek) wspomagających odprowadzanie wody i poprawiających właściwości trakcyjne na mokrej nawierzchni
  • Żebro (kształt i ilość) zapewniające kontakt z podłożem oraz stabilność w czasie jazdy na wprost

Opony kierunkowe posiadają bieżnik uformowany w charakterystyczną jodełkę, nastawioną na zbieranie i nagarnianie materiału podłoża pod oponę. Charakteryzują się lepszą trakcją w jednym kierunku.

Opony może podzielić ze względu na ułożenie żeber i rowków na:

  • Kierunkowe
  • Niekierunkowe

Mieszanka gumowa

Mieszanka gumowa to materiał, z którego wykonana jest opona.

Mieszanka gumowa decyduje o:

Podział opon za względu na ich przeznaczenie/sezon użytkowania:

  • Opony letnie, charakteryzujące się twardą mieszanką
  • Opony zimowe, posiadające bardziej miękką mieszankę (konieczność zachowania elastyczności w niskich temperaturach)
  • Opony całoroczne, zawierające mieszankę gwarantującą lepszą przyczepność i większy komfort, kosztem szybszego zużycia i większej ścieralności

 

Zmiana opon na trasie. Fot. Radek Grzesiak.

Zmiana opon na trasie. Fot. Radek Grzesiak.

Sposób trzymania powietrza 

Podstawą tej klasyfikacji jest podział na opony dętkowe i bezdętkowe. Mimo że obecnie na rynku dominują opony bezdętkowe, to warto przyjrzeć się pewnym zaletom opon dętkowych:

  • Są zdecydowanie prostsze w naprawie
  • Są mniej uzależnienie od stanu budowy zewnętrznej opony
  • Zajmują mniej miejsca - jadąc w daleką podróż, łatwiej będzie nam spakować pięć dętek niż pięć opon

Najpopularniejszy podział opon terenowych dotyczy rodzaju terenu, po którym będzie opona użytkowana. Wyróżniamy:

  • Opony AT (All Terain), charakteryzujące się kompromisem pomiędzy komfortem prowadzenia na nawierzchniach utwardzonych, a zdolnościami trakcyjnymi w terenie
  • Opony MT (Mud Terain), charakteryzujące się naciskiem na zdolność poruszenia się w terenie

Dodatkowo, możemy spotkać się z podziałem występującym wewnątrz samych kategorii. Opony AT i MT dzielimy na:

  • Uniwersalne
  • Wyprawowe
  • Ekspedycyjne
  • Wyczynowe

W ofertach producentów spotyka się jeszcze jeden sposób klasyfikacji opon, charakterystyczny zwłaszcza dla AT’eków. Określanie przeznaczenia opony w podziale procentowym. Dla przykładu – podział 50/50 oznacza, że opona jest przeznaczona w 50% na teren, a w 50% na powierzchnie utrwaloną. W takim przypadku mamy do czynienia z oponą uniwersalną.

Jak widać, nie istnieje prosty i jednoznaczny podział terenowych. Utrudnia to dobór opony do naszych potrzeb, ponieważ nie istnieje również coś takiego, jak idealna opona terenowa na wszystkie warunki drogowe.