Transport ciężarowy obwarowany jest wieloma przepisami. Część z nich dotyczy opon. Poznaj najważniejsze wymogi związane z tym wyposażeniem.

W artykule znajdziesz porady związane z doborem odpowiedniej głębokości bieżnika, polskie przepisy dotyczące opon ciężarowych oraz ogólne zasady dotyczące użytkowania opon ciężarowych w Europie.

głębokość bieżnika pomiar
Głębokość bieżnika bez problemu zmierzysz za pomocą suwmiarki.

Głębokość bieżnika opon ciężarowych

Użytkowanie opon (każdych, nie tylko ciężarowych) o skrajnie zużytym bieżniku jest bardzo niebezpieczne. W całej Europie jedną z pierwszych rzeczy sprawdzanych przy kontroli ciężarówki jest właśnie głębokość bieżnika.

Przepisy są jasne - zazwyczaj min. głębokość wynosi 1,6 mm, ale może to być więcej, szczególnie w przypadku opon zimowych. Wielu kierowców czy właścicieli flot nie wie jednak jak prawidłowo zmierzyć głębokość bieżnika w oponach ciężarowych. Pomiaru głębokości bieżnika zawsze należy dokonywać w głównych rowkach opony. Bardzo często znajdują się tam wskaźniki zużycia TWI (małe klocki o głębokości 1,6 mm), które pozwalają zorientować się czy nie został przekroczony dopuszczalny poziom.

Głębokość bieżnika opon ciężarowych można dokładnie zmierzyć za pomocą suwmiarki lub specjalnego miernika. Pamiętaj, że zużyte opony są nie tylko niebezpieczne. Jazda na nich może skończyć się zabraniem dowodu rejestracyjnego i mandatem!

ciężarówka w zimie
Przestrzeganie przepisów to nie tylko uniknięcie mandatu, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze.

Czego od opon ciężarowych wymaga polskie prawo?

Wszelkie kwestie związane z użytkowaniem opon (w tym opon ciężarowych) reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

W rozporządzeniu możemy przeczytać, że pojazd należy wyposażyć w opony pneumatyczne o nośności dostosowanej do nacisku koła (indeks nośności) i jego maksymalnej prędkości (indeks prędkości). Wymagane jest dostosowanie ciśnienia opon do jej typu i obciążenia pojazdu.

Zasada mówiąca, że indeks prędkości w oponach zimowych może być niższy niż wymagany, ale co najmniej dostosowany do prędkości równej 160 km/h w przypadku opon ciężarowych nie ma racji bytu. Wynika to z faktu, że opony ciężarowe i tak mają niższe indeksy prędkości niż Q=160 km/h.

Nie można montować opon diagonalnych lub diagonalnych z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne, diagonalnych na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem. Przepis ten dotyczy także opon ciężarowych.

Opon różnej konstrukcji nie można montować na osiach składowych (zespołach złożonych z dwóch lub więcej osi, w którym odległość między sąsiednimi osiami jest nie mniejsza niż 1 metr i nie większa niż 2 metry). Na poszczególnych osiach wchodzących w skład zespołu możesz za to założyć opony ciężarowe (w przypadku innych pojazdów jest tak samo) o różnych rzeźbach bieżnika. Pamiętaj jednak, że opony na jednej osi muszą mieć taką samą rzeźbę bieżnika.

Niedozwolone jest oczywiście użytkowanie nie tylko opon zużytych (wspomnieliśmy o tym na początku artykułu), ale też o widocznych pęknięciach, które odsłaniają lub naruszają ich osnowę oraz opon z kolcami (w najtrudniejszych warunkach wykorzystuje się łańcuchy śniegowe).

Zamontowane koło zapasowe może mieć inne właściwości niż stosowane na co dzień pod warunkiem, że stanowi oryginalne wyposażenie pojazdu.

samochody ciężarowe w zimie
Wiele przepisów dotyczy użytkowania opon podczas zimy.

Przepisy w Europie

W krajach europejskich panują nieco odmienne zasady dotyczące użytkowania opon ciężarowych. Dotyczy to w szczególności ogumienia zimowego i łańcuchów. Obowiązuje oczywiście konwencja wiedeńska, w myśl której za właściwie wyposażenie pojazdu uważa się to, które jest obowiązkowe w kraju rejestracji samochodu. Z drugiej strony warunki drogowe i atmosferyczne w każdym kraju mogą być różne. Ze względów praktycznych i bezpieczeństwa warto dostosować się do tamtejszych zaleceń.

Oprócz tego dany wymóg może funkcjonować jako przepis  porządkowy, a wówczas konwencja wiedeńska nie obowiązuje. Do tego dochodzą kwestie komunikacji. Wszelkie dyskusje z miejscową policją i próby wytłumaczenia kwestii prawnych mogą być trudne, a wręcz niemożliwe.

Z powyższych powodów i tak warto znać przepisy dotyczące opon i łańcuchów w samochodach ciężarowych w poszczególnych krajach europejskich.

Warto zawsze wozić ze sobą łańcuchy i mieć opony z głębokim bieżnikiem (w krajach Europy Północnej wymaga się nawet 5 mm). Jeśli chodzi o obowiązek montażu opon zimowych w poszczególnych państwach, to najczęściej dopuszczalne są opony z oznaczeniem M+S, ale skrajnie trudne warunki w Alpach lub na północy mogą uniemożliwić dalszą jazdę w przypadku posiadania takich opon (całorocznych).

Szczegółowe omówienie tych zasad znajdziesz w artykule OPONY ZIMOWE W EUROPIE.

 

Zobacz naszą ofertę opon ciężarowych

 

dlaczego warto kupić w oponeo