Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony a wypadki

aktualizacja: 22 listopada 2018
OPONEO.PL

Oficjalne statystyki wypadków drogowych spowodowanych uszkodzeniem ogumienia często są nieprecyzyjne i zaniżone. W rzeczywistości im doskonalsze narzędzia i metody badające przyczyny tego typu zdarzeń, tym częściej okazuje się, że winne były właśnie opony. Dlaczego tak się dzieje?

wypadki i opony

 Przywiązywanie należytej uwagi do opon może uratować życie.

 

Usterki opon a statystyki drogowe

Twórcy ogólnych statystyk przyznają, że wiele wypadków, które w rzeczywistości są spowodowane niesprawnością opon, klasyfikuje się do innych kategorii, np. niedostosowanie prędkości do panujących warunków albo zaśnięcie lub zasłabnięcie kierowcy. Przykładowo — we Włoszech, do wypadków związanych z oponami klasyfikuje się tylko te spowodowane przez wybuch opony lub nadmierne zużycie bieżnika. Duża ilość wypadków drogowych w Polsce – choć z roku na rok malejąca, również jest trudna do odpowiedniego sklasyfikowania.

Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych są bardzo ogólne opisywane. Trudność jest związana z faktem, że powypadkowe zniszczenia pojazdów nie pozwalają jednoznacznie ocenić, czy uszkodzenia opony wystąpiły wskutek zdarzenia, czy wcześniej — przyczyniając się do nieszczęścia.

Przyczyny wypadków drogowych spowodowanych usterkami opon

Federalny Instytut ds. Drogownictwa (Bundesanstalt für Straßenwesen) w 2001 roku wziął pod lupę 1357 wypadków spowodowanych w Niemczech przez awarie opon.

  • 51,5% wypadków wynikało z defektów opon niespowodowanych błędami obsługi, wywołanych np. najechaniem na ostry przedmiot.

  • 31,6% usterek prowadzących do wypadku miało związek z nieprawidłową eksploatacją – w tym np. złe ciśnienie opon w samochodzie, nadmierne zużycie bieżnika lub zaawansowanym wiekiem opon.

 

Dlaczego używanie opony, która uderzyła w krawężnik jest niebezpieczne?

Każde dostatecznie silne uderzenie opony w krawężnik lub ostrą krawędź dziury w asfalcie może doprowadzić do poważnej usterki karkasu, czyli rozerwania osnowy. Efektem tego może być wystrzał opony.

 

Prawdopodobieństwo usterki ogumienia zwiększa zbyt niskie ciśnienie opon w samochodzie. Tymczasem ponad 70% pojazdów na polskich drogach jeździ z niedopompowanymi oponami. Tę niechlubną liczbę udało się zmniejszyć z około 80% w ciągu kilku lat. Warto przypomnieć, że ciśnienie w oponach zimowych i letnich powinno być na poziomie wskazywanym przez producenta auta.

 

 

Uszkodzenie osnowy opony — konsekwencje

Zerwanie osnowy powoduje miejscowe osłabienie szkieletu opony. W miejscu uszkodzenia pojawia się charakterystyczny bąbel, który może w każdej chwili pęknąć. co spowoduje gwałtowny spadek ciśnienia powietrza. Jeśli eksplozja opony wydarzy się na osi kierowanej przy prędkości powyżej 70 km/h utrata panowania jest pewna. Nawet na prostym odcinku drogi pęknięta opona jest realnym zagrożeniem.

Sprawdź, jakie jeszcze uszkodzenie eksploatacyjne opony mogą być przyczyną wypadków.

Jak można zapewnić sobie bezpieczeństwo?

Skutki wypadków drogowych często są tragiczne, dlatego niezbędne są częste i staranne oględziny opon — po ich obu stronach. Należy też kontrolowac ciśnienie powietrza. Powinny być to rutynowe działania, wykonywane najlepiej raz w tygodniu lub przed każdą dłuższą jazdą. To zalecenie powinni wziąć sobie do serca szczególnie opiekunowie samochodów flotowych, o które często nie dba się tak, jak o samochody prywatne.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA