Oficjalne statystyki wypadków drogowych spowodowanych uszkodzeniem ogumienia często są nieprecyzyjne i zaniżone. W rzeczywistości im doskonalsze narzędzia i metody badające przyczyny tego typu zdarzeń, tym częściej okazuje się, że winne były właśnie opony.

 Przywiązywanie należytej uwagi do opon może uratować życie.

Usterki opon a statystyki drogowe

Twórcy ogólnych statystyk przyznają, że wiele wypadków, które w rzeczywistości są spowodowane niesprawnością opon, klasyfikuje się do innych kategorii, np. niedostosowanie prędkości do panujących warunków albo zaśnięcie lub zasłabnięcie kierowcy. Przykładowo — we Włoszech, do wypadków związanych z oponami klasyfikuje się tylko te spowodowane przez wybuch opony lub nadmierne zużycie bieżnika. Duża ilość wypadków drogowych w Polsce – choć z roku na rok malejąca, również jest trudna do odpowiedniego sklasyfikowania.

Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych są bardzo ogólne opisywane. Trudność jest związana z faktem, że powypadkowe zniszczenia pojazdów nie pozwalają jednoznacznie ocenić, czy uszkodzenia opony wystąpiły wskutek zdarzenia, czy wcześniej — przyczyniając się do nieszczęścia.

Przyczyny wypadków drogowych

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego w raporcie „Wpływ opon na bezpieczeństwo drogowe”, nawet 45% wypadków drogowych pośrednio lub bezpośrednio wynika ze złego stanu technicznego pojazdu. W tym wysoki odsetek to skutek uszkodzenia opon. Według policyjnych statystyk z 2018 roku, aż 24% wypadków, do których przyczyniła się niesprawność pojazdu, było następstwem właśnie z usterek ogumienia.

Nawet błahe dla niektórych kwestie mogą mieć ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa. Przykładowo, zbyt niskie ciśnienie opon w samochodzie zwiększa prawdopodobieństwo ich uszkodzenia. Za niski bieżnik natomiast znacząco pogarsza przyczepność auta, a co za tym idzie, auto prowadzi się mniej precyzyjnie i stabilnie. Warto tutaj przypomnieć, że ciśnienie w oponach zimowych i letnich powinno być na poziomie wskazywanym przez producenta auta, a wysokość gumy nie powinna być niższa niż 4-3 mm.

Dlaczego używanie opony, która uderzyła w krawężnik jest niebezpieczne?

Każde dostatecznie silne uderzenie opony w krawężnik lub ostrą krawędź dziury w asfalcie może doprowadzić do poważnej usterki karkasu, czyli rozerwania osnowy. Efektem tego może być wystrzał opony.

Uszkodzenie osnowy opony — konsekwencje

Zerwanie osnowy powoduje miejscowe osłabienie szkieletu opony. W miejscu uszkodzenia pojawia się charakterystyczny bąbel, który może w każdej chwili pęknąć, co spowoduje gwałtowny spadek ciśnienia powietrza. Jeśli eksplozja opony wydarzy się na osi kierowanej przy prędkości powyżej 70 km/h, utrata panowania jest pewna. Nawet na prostym odcinku drogi pęknięta opona jest realnym zagrożeniem.

Sprawdź, jakie jeszcze uszkodzenie eksploatacyjne opony mogą być przyczyną wypadków.

Jak można zapewnić sobie bezpieczeństwo?

Skutki wypadków drogowych często są tragiczne, w 2018 roku w Polsce zginęły w nich 2862 osoby, a ponad 37 tys. zostało rannych. Dlatego niezbędne są częste i staranne oględziny opon — po ich obu stronach. Należy też kontrolować ciśnienie powietrza. Powinny być to rutynowe działania, wykonywane najlepiej raz w tygodniu lub przed każdą dłuższą jazdą. To zalecenie powinni wziąć sobie do serca szczególnie opiekunowie samochodów flotowych, o które często nie dba się tak, jak o samochody prywatne.