Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Nowości na zimę 2018/2019 – propozycje na sezon

aktualizacja: 11 października 2018
OPONEO.PL

Choć w Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na zimę, warto to zrobić. Opony to niewielka część wartości samochodu, a odpowiadają za bezpieczeństwo, jak mało który system, montowany we współczesnym samochodzie.

 

Zimowa droga

 

Czym właściwie różni się opona zimowa od letniej? Przede wszystkim rzeźbą bieżnika i mieszanką gumy, z której jest wykonana. Opony letnie zimą twardnieją i tracą swoją elastyczność. Dzieje się tak, gdy temperatura za oknem spadnie poniżej 7 stopni, a więc przez większą część sezonu.

Opona zimowa powinna mieć też wyższy bieżnik. Przepisy mówią o minimalnej głębokości 1,6 milimetra, jednak dobrze, by opona miała bieżnik o wysokości przynajmniej 3-4 mm.

Jak wybrać opony zimowe?

Aby kupić opony zimowe, musisz zwrócić uwagę na kilka ważnych parametrów.

  • Jaki masz rozmiar opony? To najważniejsza informacja. Producenci samochodów podają, jaki konkretnie rozmiar powinien być zamontowany dla danego modelu. Można go odczytać z samej opony – jest podany na jej boku w formie liczb i litery lub liter (na przykład 195/60R15). Pierwsza wartość oznacza szerokość opony w milimetrach. Druga – profil, określony procentowym stosunkiem do szerokości (60 procent). Trzecia to średnica felgi, na którą zakładamy oponę, wyrażona w calach (15).

  • Indeks nośności i prędkości opony. Są umieszczone zaraz za rozmiarem (na przykład 195/60 R15 91 V). „91” to indeks nośności, czyli maksymalne dopuszczalne obciążenie na jedną oponę. W tym przypadku to 615 kg. Jeśli pomnożymy tę liczbę przez 4, powinniśmy uzyskać liczbę nieco większą niż dopuszczalną masę całkowitą samochodu z pełnym obciążeniem. To bardzo ważny parametr. Literka „V” to indeks prędkości opony, a więc maksymalna dopuszczalna prędkość dla danej opony. W tym przypadku wynosi ona 240 km/h. Kupując opony zimowe można wybrać model z niższym indeksem prędkości, ale nie mniejszym niż Q (do 160 km/h). W takiej sytuacji należy w środku samochodu umieścić informację, że zastosowano opony z niższym indeksem prędkości.

Dopasuj opony do swoich potrzeb

Nie każdy kierowca pokonuje dziesiątki tysięcy kilometrów po zaśnieżonych bieszczadzkich drogach. Niektórzy jeżdżą jedynie po mieście, przemierzając odśnieżone osiedlowe uliczki. Jak dopasować opony do swoich potrzeb?

  • Klasa ekonomiczna opon – niewielkie przebiegi, jazda najczęściej po mieście, mały samochód miejski, stateczny styl jazdy.

  • Klasa średnia opon – jazda w mieście i na trasie, samochód kompaktowy i klasy średniej, umiarkowany styl jazdy.

  • Klasa premium opon – duże odległości, jazda mieszana, także na  trudniejsze trasy, samochód z silnikiem o dużej mocy, dynamiczny styl jazdy.

Michelin Alpin 6 – pogromca dróg

Michelin Alpin 6 to przedstawiciel klasy premium. Opona ma symbol 3PMSF. Oznacza on, że w Unii Europejskiej spełnia wszystkie wymogi dla produktu na zimę. Aby otrzymać taki symbol, opona musi być dokładnie przetestowana w warunkach zimowych.

Alpin 6 polecana jest tym kierowcom, którzy przemierzają trasy pokryte śniegiem lub błotem. Opona ma trzy podstawowe zalety:

  • Zakres hamowania na zimowych nawierzchniach. Producent zapewnia, że dzięki Alpin 6 samochód zatrzyma się nawet o 5,4 metra szybciej niż w przypadku standardowych wyrobów konkurencji. To zaś, w niektórych sytuacjach, pozwoli uniknąć wypadku. Tak dobry wynik jest możliwy dzięki zastosowaniu kierunkowego bieżnika, oryginalnemu układowi rowków i dwuwarstwowym blokom bieżnika.  

  • Przyspieszanie i trakcja na ośnieżonych drogach. Ruszanie pod górę to wyzwanie dla każdej opony. Jednak nie dla Alpin 6. Według badań przeprowadzonych przez producenta, nawet na stoku o nachyleniu 12% samochód wyposażony w nowe opony Michelin szybciej osiąga prędkość, nie zbacza z toru jazdy i sprawniej pokonuje kilometry niż konkurencyjne modele. Jazda po śniegu to bardzo duży atut Alpin 6.

  • Dłuższe przebiegi na jednym komplecie opon. Dzięki technologii EVERGRIP opona służy dłużej niż 9 na 10 modeli konkurencji. Nowy bieżnik pozwala na bezpieczną jazdę od pierwszego do ostatniego kilometra. Wraz ze zużyciem gumy rowki się rozszerzają, co pozwala na utrzymanie najlepszych parametrów. Większą przyczepność na śniegu, pomimo zużywania się bieżnika, osiągnięto dzięki mieszance Traction Booster Compound.   

 

Nokian WR SUV 4 – twardy zawodnik z Finlandii

Nokian WR SUV 4 to także przedstawiciel klasy premium. Nowość od fińskiego producenta skierowana jest do kierowców samochodów typu SUV. Opona posiada cechy, które sprawiają, że to idealny produkt na naszą zimę.

  • Nie musisz się bać pogody – opona zapewnia doskonałą przyczepność i stabilność jazdy.

  • Kierowca ma pełną kontrolę nad pojazdem.

  • Opona gwarantuje łatwe ruszanie na śliskiej nawierzchni i skróconą, w porównaniu do konkurencji, drogę hamowania.

  • Długie podróże po zaśnieżonych drogach są możliwe dzięki ekstremalnej wytrzymałości.

W Nokian WR SUV 4 zastosowano kilka ciekawych technologii. Snow Claws, czyli śniegowe pazurki, zapewniają dobre trzymanie opony na śniegu oraz błocie pośniegowym. Zmniejszenie ryzyka aquaplaningu i zapewnienie stabilnej jazdy jest możliwe dzięki kierunkowemu wzorowi bieżnika. Lamele (wąskie i długie nacięcia) są tak zaprojektowane, by opona zapewniała lepsze prowadzenie zarówno na mokrych, jak i suchych nawierzchniach.

Mieszanka gumy reaguje na temperaturę, co gwarantuje bezpieczeństwo podczas każdej aury. Ścianki boczne opony zrobione są m.in. z włókien aramidowych, materiału, który stosowany jest lotnictwie. Zapewnia on trwałość i odporność na przebicie.

 

Hankook Kinergy 4S2 H750 – bezpieczeństwo przez cały rok

Hankook Kinergy 4S2 H750 to idealne połączenie rozsądnej ceny i świetnych parametrów. Opona przeznaczona jest do jazdy przez cały rok. Jej atutami są nietypowa budowa i mieszanka gumowa, w której składzie są naturalne surowce. Czym się wyróżnia konstrukcja Hankook Kinergy 4S2 H750?

  • Dzięki bezszwowej opasce wzmacniającej, sztywność opony jest optymalna. Długą żywotność osiągnięto z pomocą dwóch szerokich pasów stalowych.

  • Materiał, z którego zrobiono karkas, to nowoczesny poliester. Zapewnia on sztywność opony i wytrzymałe boki.

  • Stopka opony wzbogacona jest o specjalne wypełniacze. Wytrzymały rdzeń gwarantuje dobre układanie się gumy na feldze.

  • Wielomiesięczne badania i testy przeprowadzone przez producenta nie pozostawiają złudzeń: bieżnik Hankook Kinergy 4S2 H750 sprawdzi się przez cały rok we wszystkich warunkach drogowych.

  • Na blokach bieżnika umieszczono specjalne kanaliki tak, by poprzeczne rowki nie blokowały się śniegiem i błotem. Ułatwia to znacznie jazdę zimą.

  • Pomiędzy elastycznymi klockami zastosowano wklęsłe łączenia. Dzięki temu osiągnięto o 4% większą sztywność obwodową.

  • Odprowadzanie wody przebiega szybciej. Udało się to uzyskać z pomocą poszerzonych kanałów obwodowych w strefach bocznych.

Te wszystkie cechy sprawiają, że Hankook Kinergy 4S2 H750 to nowoczesna opona wysokiej jakości, przeznaczona do jazdy całorocznej. Idealny wybór spośród produktów klasy średniej.

 

Fulda Multicontrol SUV – hit w wersji 4x4

Fulda Multicontrol SUV to kolejna propozycja na sezon 2018/2019 ze średniej półki cenowej. Ten całoroczny model przeznaczony jest do samochodów z napędem na cztery koła. Opona cechuje się świetną przyczepnością, natychmiastowym odprowadzaniem wody i błota oraz ponadstandardową trwałością.

Fulda Multicontrol SUV posiada cechy, które wyróżniają ją na tle konkurencji.

  • Bieżnik ma kierunkowy układ (rowki ułożone są w kształcie litery „V”), dzięki czemu opona bardzo sprawnie odprowadza wodę.

  • Komora bieżnika ma zwiększoną powierzchnię, co przekłada się na długie przebiegi.

  • Opona „pracuje” bardzo cicho; jest to możliwe dzięki zoptymalizowanemu układowi bloków.

Firma Fulda opracowała kilka rozwiązań, które sprawiają, że jej opony są tak skuteczne podczas całorocznej jazdy. Bieżnik stworzono w oparciu o technologię 3D Bubble Blade. Lamele się wzajemnie blokują, co dodatkowo poprawia przyczepność w zimowych warunkach.

Model wyprodukowano ze specjalnej mieszanki gumy, w ramach której aktywne polimery zwiększają powierzchnię styku opony z nawierzchnią. Mieszanka zachowuje elastyczność w niskich temperaturach i odpowiednią sztywność podczas jazdy w upałach.

 

Barum Polaris 5 – jakość za niską cenę

Barum Polaris 5 to kontynuacja modelu Polaris 3. Producent zastosował jeszcze lepsze materiały i innowacyjne rozwiązania. Ta zimowa opona przeznaczona jest zarówno do samochodów osobowych, jak i większych typu SUV.

Czy rzeczywiście Polaris 5 różni się od Polaris 3? Tak, i to pod wieloma względami. Nowa odsłona modelu ma zmieniony kształt bieżnika. Co prawda nadal jest to typ kierunkowy, ale układ klocków jest już inny. Opona korzysta z wielu zaawansowanych technologii.

  • Trójwymiarowe lamele sprawiają, że samochód swobodnie rusza, a koła dobrze przylegają do drogi. Jest to rozwiązanie znane z opon klasy premium, a przecież mamy do czynienia z producentem opon ekonomicznych

  • Zaletą szerokich rowków i właściwie ułożonych na czole opony elementów jest bardzo szybkie i sprawne odprowadzanie wody

  • Mieszanka gumy ma w swoim składzie krzemionkę. Dzięki niej opona może pochwalić się sporymi przebiegami. Poza tym guma zachowuje swoje właściwości w szerokim zakresie temperatur. Udział krzemionki w mieszance typowy jest dla znacznie droższych opon

Choć Barum produkuje opony ekonomiczne, na straży jakości stoi właściciel marki – firma Continental. Barum Polaris 5 to bardzo dobry wybór dla kierowców ceniących jakość za rozsądną cenę.  

 

Delinte AW5 – dobra cena i sporo atutów

Delinte AW5 to opona całoroczna, która sprawdzi się zarówno latem, jak i zimą.

Produkt, pomimo niskiej ceny, ma sporo atutów.

  • Asymetryczny bieżnik sprawia, że opona zapewnia pewność prowadzenia podczas zróżnicowanych warunków pogodowych.

  • Głębokie, podłużne nacięcia dobrze odprowadzają wodę. Bieżnik wyposażony jest w solidne bloki, które sprawnie wgryzają się w śnieg.

  • Dzięki dużej liczbie lameli i wysokiej sztywności klocków, kontrola nad pojazdem jest bardzo dobra, niezależnie od nawierzchni, po której się jedzie.

  • Opona została zaprojektowana do samochodów osobowych. Dostępna jest w rozmiarach od 13 do 18 cali.

  • Specjalna mieszanka, z której zrobiono oponę, zapewnia komfort podróżowania i niskie spalanie paliwa.

  • Bieżnik został komputerowo zoptymalizowany. Dzięki temu hałas generowany przez oponę jest na akceptowalnym poziomie.

Zaletą opony całorocznej, także Delinte AW5, jest niższy koszt użytkowania. Opon nie trzeba bowiem wymieniać dwa razy w roku.
Delinte to azjatycka marka, która została zbudowana, by odpowiedzieć na zapotrzebowanie europejskiego rynku. Choć jej zakłady znajdują się Tajlandii, wszystkie maszyny do produkcji zostały sprowadzone z USA, Niemiec i Japonii.

Droga

Wybór opon zimowych na rynku jest olbrzymi – trudno podjąć właściwą decyzję. Aby to ułatwić, polecamy zapoznanie się z wynikami testów, przygotowanych przez niemiecki automobilklub ADAC.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz