Sezon zimowy to prawdziwe wyzwanie dla wszystkich zmotoryzowanych. Częste opady deszczu czy śniegu, a także niskie temperatury, wymagają idealnie dopasowanego kompletu opon, który zapewni pewność prowadzenia oraz bezpieczeństwo na drodze niezależnie od warunków. Zobacz, jakie opony w rozmiarze 215/55 R16 polecają na bazie własnych doświadczeń nasi klienci. 

Okres zimowy to prawdziwy sprawdzian dla opon.Okres zimowy to prawdziwy sprawdzian dla opon.

Kiedy warto wymienić letnie opony na zimowe?

W niektórych krajach europejskich data wymiany ogumienia na zimowe jest określona przepisami prawa, w innych decydują o tym warunki pogodowe. Tak naprawdę nie jesteśmy w stanie z dużym wyprzedzeniem przewidzieć, kiedy panująca aura stanie się bardziej wymagająca. Dlatego też zamiast wyznaczać precyzyjną datę, eksperci wolą określać sezon zimowy po warunkach atmosferycznych.

Za graniczny moment między sezonami uznaje się temperaturę na poziomie 7°C. Gdy wskazania termometru utrzymują się w ciągu dnia poniżej tej wartości, warto założyć już komplet zimówek. Oczywiście nie należy tej granicy traktować bardzo sztywno, jeśli do pracy wstajemy wcześnie lub często podróżujemy po zmroku, o zmianie trzeba pomyśleć już nieco wcześniej. 

W jakich samochodach stosuje się rozmiar 215/55 R16?

Najczęściej opony w takim wymiarze montuje się w większych autach osobowych, takich jak: Ford Mondeo, Opel Signum, Vectra C, Audi A4 i A6, Citroen C4 i C5, VW Passat, Peugeot 308, 406, 5008 i Ford Focus.

Z myślą o kierowcach użytkujących takie opony, zestawiliśmy opinie wystawiane dla modeli w okresie styczeń 2018 – wrzesień 2019, żeby stworzyć listę najlepiej odpowiadającą aktualnej sytuacji na rynku ogumienia. Jakie modele oceniliście najwyżej?

ModelOcena
Firemax FM805+5,25
Nokian WR D35,05
Zeetex WH10005
Imperial Snowdragon UHP4,65
Imperial Snowdragon 34,6

Firemax FM805+

Obecność opony Firemax FM805+ na pierwszy miejscu zestawienia opinii kierowców z pewnością może być sporą niespodzianką. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę nowoczesną, asymetryczną budowę bieżnika, dobre przebiegi oraz wysoką skuteczność podczas jazdy w zimowych warunkach, to efekt zaskoczenia zaczyna stopniowo zanikać. Gdy dołożymy do tego bardzo atrakcyjną cenę, to obecność modelu sygnowanego logiem Firemax nie powinna już nikogo dziwić.

Dla kierowców preferujących umiarkowany styl jazdy, najważniejsze jest bezpieczeństwo na drodze oraz precyzja prowadzenia. Asymetryczny bieżnik modelu FM805+ został zaprojektowany z myślą o tych dwóch parametrach. Liczne lamele i głębokie rowki odpływowe zapewniają pewne manewrowanie po zimowych nawierzchniach, a elastyczna mieszanka nie tylko nie sztywnieje na mrozie, ale także zapewnia odpowiedni komfort.

Nasi klienci bardzo wysoko ocenili oponę Firemax FM805+, zapewniając jej w przebadanym okresie notę 5,25. To kilka z opinii:

  • Długo się zastanawiałem nad zakupem opon na zimę, czy wybrać te droższe, z tak zwanej górnej półki, czy może te tańsze... w końcu wybór padł na Firemax FM805+. Teraz mogę stwierdzić, że był to znakomity wybór. Opony spisują się rewelacyjnie, pewne zachowanie w niepewnych warunkach, podczas śniegu bez najmniejszego problemu radzą sobie na drodze, pewne trzymanie przyczepności na łukach. Jeżeli ktoś szuka naprawdę dobrej opony, to Firemaxy mogę polecić każdemu z czystym sumieniem, a dodatkowo zakup opon przez Oponeo.pl to znakomita opcja, i bezproblemowa transakcja, jeszcze raz polecam w 100%. – Grzegorz

  • To jedne z najlepszych opon jakie miałem, naprawdę polecam wszystkim. Dzięki nim czuję się bezpieczniej na drodze. Dodatkowo są one w bardzo korzystnej cenie. – Józef


Nokian WR D3

Drugie miejsce w zestawieniu opinii naszych klientów dla rozmiaru 215/55 R16 zachował względem zeszłorocznego rankingu, model Nokian WR D3. Fińską firmę możemy nazwać prawdziwym ekspertem od zimowych warunków. Tworząc kolejne odsłony serii WR, wykorzystują bazę kompleksowej wiedzy i doświadczeń – w końcu to właśnie Nokian jest najstarszym na świecie producentem opon zimowych.

Nowoczesne technologie zastosowane w bieżniku, takie jak system rowków „Slush Blower” odpowiadających za przyczepność czy dodatkowa mieszanka tłumiąca wibracje ściany bocznej „Silent Sidewall”, sprawiają że podróżowanie na modelu Nokian WR D3 jest bezpieczne i komfortowe nawet w środku wymagającego zimowego sezonu.



Blisko 1400 opinii wystawione modelowi WR D3 na naszym portalu od jego premiery, nieodzownie świadczy o olbrzymiej popularności. To kilka z waszych opinii:

  • Ten model opony zamawiałem już kilkukrotnie i to do rożnych aut w naszej firmie - również z napędem na 4 koła. W każdym przypadku zbierały one bardzo pozytywne opinie wśród osób, które pokonują na oponach zimowych nawet do 20000 km podczas jednego sezonu. Wcześniej korzystałem głównie z opon Goodyear, nie uważam by Nokian pod jakimkolwiek względem od nich odstawał. Bardzo dobrze "wgryzają się" w śnieg, na mokrej nawierzchni przy prędkościach autostradowych (do 180 km/h) również niczego bym im nie zarzucił. Opory toczenia moim zdaniem podobne jak innych opon zimowych. – Nuvolari

  • Bardzo polecam oponę. Kupiłem już drugi komplet do kolejnego samochodu. W poprzednim przejechałem ok. 15 tys. km, a w obecnym ok. 6 tys. bez żadnych problemów, głównie w mieście i na trasie, ale czasem także po zaśnieżonych górskich drogach. Opona bardzo przyczepna, cicha i komfortowa na co dzień, ale pełnię swojego potencjału pokazuje dopiero na całkowicie ośnieżonych stromych podjazdach w górach! Polecam szczególnie tym, którzy oprócz jazdy po mieście chcą bezpiecznie i bezproblemowo dotrzeć w zimie pod każdy wyciąg. – Piotr


Zeetex WH1000

Opona Zeetex WH1000 znalazła się w kliku zestawieniach opon cieszących się dobrymi opiniami dla różnych rozmiarów. Nic w tym dziwnego, szczególnie że jest to model wyjątkowy. Oponę WH1000 zbudowano na bazie bardzo nowoczesnego bieżnika asymetrycznego, w którym wewnętrzna i zewnętrzna strona odpowiadają za różne grupy osiągów. 

Wyróżniającym się elementem wzoru są umieszczone na klockach barkowych lamele 3D, które odpowiadają za poprawę przyczepności w trakcie jazdy po śniegu. Wymienione wyżej rozwiązanie charakterystyczne jest głównie dla najwyższej klasy premium, więc jego obecność w budżetowym projekcie jest zdecydowanie warta uwagi, a łączna nota dla modelu na poziomie 5,0 jest tego potwierdzeniem:

  • Ten model opon przetestowano na Audi A3, miłe zaskoczenie, przyczepność na suchym, mokrym i na śniegu. Skoro syn zadowolony to i ojciec zakupił do swojego Volvo. Nie był to zakup w ciemno, a przemyślany, opony sprawdzone. Także cichutkie na volvo s60 d5 185KM, dobra przyczepność na suchym, mokrym i na śniegu. Dobry zakup za rozsądną cenę. Zrobiłem około 5 tys. km, bieżnik bez oznak zużycia. Na pewno na kilka sezonów wystarczą. Polecam innym kierowcom. – łysy

  • Byłem sceptycznie nastawiony do zakupu opon tej firmy. Jakże się myliłem! Opony przeszły prawdziwy test podczas wyprawy do Czech na narty, tam gdzie inni kierowcy zakładali łańcuchy, ja spokojnie pokonywałem kolejne kilometry. Nie było żadnego problemu z podjazdami i zjazdami bez względu na to, czy leżał śnieg czy błoto pośniegowe. Polecam opony ze względu na jakość i cenę. – Sebastian


Imperial Snowdragon 3 i Imperial Snowdragon UHP

Dwa następne miejsca należą do producenta, który pomimo krótkiego stażu na rynku, zdążył już zaskarbić sobie serca wielu kierowców. Imperial, bo o tej marce mowa, należy do grupy belgijskiego koncernu Deldo, który zapewnia mu wsparcie produkcyjne i dystrybucyjne.

Wyroby tworzone przez Imperial od wielu lat udowadniają, że dobrych dalekowschodnich produktów nie trzeba się obawiać. Projektowane i tworzone z myślą o rynku europejskim modele z serii Snowdragon świetnie sprawdzają się na zimowych nawierzchniach, oferując nowoczesne wykonanie, dobrze dobrane mieszanki gumowe i bieżniki przystosowane do trudnych warunków. Choć oba modele przeznaczone są do różnych segmentów samochodowych, łączy je jedno – świetne zimowe osiągi.

Imperial Snowdragon 3

To projekt stworzony z myślą o kierowcach samochodów osobowych, którzy szukają niezawodnych opon zimowych w cenach nienadwyrężających budżetu. Nowoczesna, asymetryczna budowa bieżnika sprawdza się zarówno na śnieżnych, jak i mokrych nawierzchniach. 

Obszerne rowki doskonale radzą sobie z zalegającą wodą oraz błotem, a liczne lamele pozwalają na sprawniejsze ruszanie, manewrowanie oraz hamowanie na śniegu. Dzięki sztywniejszym strefom brakowym, Imperial Snowdragon 3 pozwoli także cieszyć się z przyjemnej jazdy w trakcie słonecznych, cieplejszych dni. Właśnie ten aspekt najwyżej ocenili nasi klienci, wskazując oponę jako przyjazną do podróżowania po suchej nawierzchni.

 Oto kilka z najciekawszych opinii kierowców o oponach Imperial Snowdragon 3:

  • To pierwsze moje opony marki Imperial (klasy ekonomicznej), niemniej jestem bardzo pozytywnie zaskoczony ich dobrymi właściwościami jezdnymi. Mój główny dystans to miasto - szczególnie zimą, ale i tutaj zdarzają się sytuacje podbramkowe, które umożliwiają wyrobienie sobie opinii o oponach. Wiele razy zdarzyło mi się ostro zahamować w mieście w tym sezonie i ani razu nie włączył się system ABS, który mógłby świadczyć o braku przyczepności na zimowym asfalcie. Ale i w trakcie wchodzenia w ostre zakręty auto ma stały kontakt z nawierzchnią. Podsumowując: stosunek ceny do właściwości jezdnych w tym wypadku wypada wręcz bardzo dobrze. – Roman

  • Przejechaliśmy na tych oponach ponad 4 tys. km. po drogach Skandynawii, w dużej części ośnieżonych (biała droga z ubitym śniegiem po przejechaniu pługów). Trochę również po krętych, ośnieżonych drogach w Alpach. Samochód prowadzi się pewnie. Zdarzyło się kilka razy, że włączył się system kontroli trakcji (ale naprawdę sporadycznie). Pozostała część sezonu to polska zima, czyli głownie błoto pośniegowe i mokra nawierzchnia. W takich warunkach również żadnych uwag do tych opon. Po jednym sezonie bieżnik ponad 8mm. Moim zdaniem są to bardzo dobre opony, za bardzo rozsądną cenę. – Robert


Imperial Snowdragon UHP

To model już zdecydowanie nastawiony na szybszą jazdę i mocniejsze silniki. Kierowcy, którzy nie chcą się ograniczać ze względu na zimowy sezon z pewnością docenią tę konstrukcję. 

Kierunkowy bieżnik o masywnych strefach barkowych zapewnia świetną trakcję niezależnie od pokonywanej akurat nawierzchni. Głębokie nacięcia i obszerne rowki dobrze poradzą sobie z zalegającą wodą czy śniegiem, minimalizując ryzyko poślizgu podczas jazdy przy dużej prędkości. Dzięki wzmocnionym ściankom oraz specjalnie dobranej mieszance gumowej opona nie traci swoich właściwości w trakcie mrozów.

Aż 96% użytkowników poleca opony innym kierowcom. Kilka z ich pozytywnych opinii:

  • Pierwszy sezon z Imperialami zaliczony, uważam, że spisywały się bardzo dobrze, nie widać śladów zużycia, a pracowały w różnych warunkach spowodowanych anomaliami pogodowymi. Polecam wszystkim te oponki. – Dariusz

  • Polecam, jak dla mnie lepsze od firmowych opon użytkowanych w poprzednich sezonach (nie dawały rady na wyjazdach na narty), Imperiale na tych samych trasach jadą bez problemu. – Piotr

Co wziąć pod uwagę wybierając nowe opony? 

Przede wszystkim warto korzystać z wielu źródeł - dzięki czemu zyskamy pewność, że opinie na temat danych opon są rzetelne i spójne.

Na początek warto zacząć od przeczytania komentarzy użytkowników Oponeo, którzy dzielą się swoimi przemyśleniami na temat różnych opon. Nic tak nie przekłada się na realną ocenę modelu, jak opinie kierowców, którzy korzystają z niego na co dzień.

Kolejnym wartym uwagi źródłem są specjalistyczne testy organizowane przez czasopisma i zrzeszenia motoryzacyjne. W szczególności przeprowadzane przez doświadczone organy jak chociażby: ADAC, ACE czy AutoZeitung.

Zachęcamy także do zapoznania się z etykietami dołączonymi do opon. Mimo że nie wskazują one zimowych osiągów opony, to znajdują się na nich informacje dotyczące efektywności paliwowej, hałasu oraz hamowania na mokrej nawierzchni.