Menu

Informacje

Koło zapasowe czy zestaw naprawczy do opon - wady i zalety

Aktualizacja: 06 sierpnia 2019
| OPONEO.PL

Koło zapasowe coraz częściej staje się zbędnym gadżetem. Nie dość, że „zapas” swoje waży, to trudno go zmieścić do coraz ciaśniejszych samochodów. Czy jednak zestaw naprawczy wyprze zupełnie koło zapasowe?

To wciąż odległa perspektywa, choć z kołem zapasowym pożegnali się właściciele aut sportowych. Potem miłośnicy LPG – w miejsce „zapasu” montuje się zwykle butlę na gaz, a na koło nie ma już miejsca. Dziś aż 40 procent nowych aut sprzedawanych jest bez dodatkowego koła.  

Koło zapasowe 

Koło zapasowe, jeśli już jest, występuje zwykle w dwóch wersjach: 

  • Pierwsza: pełne koło zapasowe, na którym jest identyczna opona, jak w pozostałych czterech kołach. 

  • Druga – koło dojazdowe. Najczęściej producenci stosują w tym wariancie węższe, niepełnowymiarowe koło na stalowej feldze. Samochód, w którym zamontowano taki ”zapas”, może jechać z mniejszą prędkością, zwykle 80 km/h.    

Zaletą pełnego koła zapasowego jest to, że po wymianie uszkodzonego ogumienia można jechać z „normalną” prędkością. Nie odczujemy żadnej różnicy do sytuacji sprzed awarii. Pełnowymiarowy zapas  ma też sporą wadę. Zajmuje mnóstwo miejsca. Gdy umieścimy go w bagażniku małego samochodu, niewiele więcej się zmieści poza zapasowym kołem.

W samochodach osbowych przewożenie koła zapasowego wiąże się zwykle z rezygnacją z części przestrzeni w bagażniku. W terenówkach nie ma tego problemu.

W samochodach osbowych przewożenie koła zapasowego wiąże się zwykle z rezygnacją z części przestrzeni w bagażniku. W terenówkach nie ma tego problemu. 

Plusem koła dojazdowego jest znacznie bardziej kompaktowy rozmiar. Jeśli się je włoży do nawet małego bagażnika, wciąż zostanie sporo miejsca. Inną zaletą jest także stosunkowo niska cena. Oczywiście rozwiązanie to ma też minusy. Na kole zapasowym można jechać z ograniczoną prędkością, a wąska opona sprawia, że to wyjście raczej na krótkie dystanse. 

O koła zapasowe trzeba dbać tak samo, jak o pozostałe. Podczas każdego badania technicznego warto sprawdzić ciśnienie w oponie, a co dwa lata należy wymienić wentyl.

Zestaw naprawczy

Alternatywą dla koła zapasowego jest zestaw naprawczy koła. Składa się on zwykle z kompresora (zasilanego z gniazdka zapalniczki) oraz specjalnego płynu uszczelniającego. Jego bezsprzeczną zaletą jest bardzo kompaktowy rozmiar. Zestaw można zwykle zmieścić nawet w samochodowym schowku.

W jaki sposób działa zestaw? Końcówkę mocujemy na wentylu opony, a kompresor podpinamy do gniazdka samochodowego. Uruchamiamy urządzenie. Uszczelniacz jest wtłaczany pod ciśnieniem do środka. Dziura zostaje załatana, a powietrze wypełnia oponę. Dzięki takiemu działaniu można dojechać kilkanaście kilometrów do najbliższego serwisu. Niektórzy producenci podają dystans do 50 km.    

W teorii wszystko brzmi znakomicie. Niestety, zestaw umożliwia naprawę jedynie niewielkich uszkodzeń – mniej więcej do około 6 mm średnicy. Do tego dochodzi niewielka skuteczność w niskich temperaturach i kłopot z załataniem nacięć na boku opony. Wadą jest także wysoki koszt wyczyszczenia ogumienia po operacji napełnienia pianką uszczelniającą.

Czasami nawet doświadczeni kierowcy mają problem z wymianą koła na zapasowe

Czasami nawet doświadczeni kierowcy mają problem z wymianą koła na zapasowe

Koło zapasowe w sprayu

Spray do opon można kupić na niemal każdej stacji benzynowej. Ma on formę puszki ze specjalnym płynem. W przeciwieństwie do zestawu naprawczego, nie posiada kompresora. 

Cena sprayu do naprawy opon jest niska – ok. 20-40 zł. Zanim go użyjemy, musimy przeczytać instrukcję. Różni producenci mają swoje przepisy na to, jak stosować zestaw naprawczy do opon w sprayu.  

Użycie koła zapasowego w sprayu jest proste. Wystarczy rurkę z puszki przykręcić do wentyla i „wstrzyknąć” całą zawartość. Po tym zabiegu opony nie trzeba pompować – podczas jazdy pianka się rozpręży. Po „naprawie” trzeba jak najszybciej wymienić uszkodzoną oponę.

Koło zapasowe czy zestaw naprawczy?  

Zestaw naprawczy raczej nie zastąpi koła zapasowego. Działa on bowiem jedynie w określonych sytuacjach (niewielkie uszkodzenia opony, odpowiednia temperatura). Ale zestaw naprawczy może być doskonałym uzupełnieniem koła zapasowego. Z jego pomocą oponę naprawia się szybciej, jeśli tylko są do tego warunki.

A może opona Run Flat?

Opony typu Run Flat to żadna nowość – rozwiązanie to znane jest na świecie szerzej od końca lat 80. Z uwagi na dość wysoką cenę są w Polsce stosunkowo mało popularne. Zazwyczaj opony te pozwalają na jazdę po przebiciu przez około 80 kilometrów z prędkością 80 km/h.  

Główną zaletą opon Run Flat jest praktycznie zerowe prawdopodobieństwo nagłej utraty powietrza w kole. Tym samym, znacznie zwiększa się bezpieczeństwo. Obecnie rozwiązanie to stosuje się zwykle w samochodach luksusowych, które poruszają się z dużą prędkością i pokonują spore odległości. Przebicie opony Run Flat może być dla kierowcy praktycznie niezauważalne . O awarii dowiadujemy się przeważnie z odczytu czujnika powietrza w kole. To bardzo ważny element – bez niego możemy tygodniami jeździć , nie wiedząc o „panie”.

Opony Run Flat mają także inne zalety. Nie musimy natychmiast zmieniać uszkodzonego koła, co może być w niektórych warunkach uciążliwe. Poza tym w bagażniku mamy więcej miejsca na pakunki. Koło jest także bardziej odporne na uszkodzenia, a samochód na kradzież… Nie można bowiem zastosować metody „na koło”, czyli symulacji przebicia opony.   

Run Flaty mają także wady. Po pierwsze, są droższe. Po drugie, komfort jazdy samochodami w nie wyposażonymi jest mniejszy. Po trzecie, w przypadku jazdy przez dłuższy czas bez powietrza należy wymienić ogumienie. Przypomnijmy, że ogumienie na jednej osi musi być tego samego typu, jak również powinno mieć zbliżoną grubość bieżnika. Poza tym opony typu Run Flat powinno się wymieniać w zakładach, które są do tego przygotowane (odpowiednie kadra i sprzęt).

Podziel się
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA