Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Kierunek rozwoju opon

aktualizacja: 01 września 2011
OPONEO.PL

W dzisiejszych czasach opony nie powinny charakteryzować się tylko i wyłącznie dobrą przyczepnością. Podczas procesu projektowania opon dużą wagę przykłada się do ich innych osiągów, takich jak opory toczenia i hałaśliwość.

Przemysł oponiarski rozwija się bardzo dynamicznie. Co sezon wprowadzane są nowe modele opon, które charakteryzują się szeregiem nowatorskich rozwiązań. Mówi się, że „potrzeba jest matką wynalazku”. W tym przypadku to przysłowie znajduje potwierdzenie. Przeczytaj na czym polegają nowe rozwiązania wprowadzane w oponach, dlaczego kładzie się na nie największy nacisk i gdzie najpierw trafiają najnowsze produkty.

opona michelin energy saver
Obecnie dużą wagę przykłada się do właściwości ekologicznych opon.

Osiągi nowoczesnych opon

Opory toczenia

Zmniejszenie oporów toczenia wpływa na obniżenie poziomu spalania paliwa. Małe opory toczenia można osiągnąć poprzez dodanie krzemionki do mieszanki gumowej użytej do produkcji opony. Pomysły na zmniejszenia spalania paliwa przez samochód jako pierwsze pojawiły się w przemyśle oponiarskim. Dalszych postępów dokonują także producenci samochodów.

Pionierską firmą w dziedzinie obniżania oporów toczenia jest firma Michelin, która wprowadziła technologię Energy. Najpopularniejszym modelem opony z tym rozwiązaniem jest Michelin Energy Saver. Jedne z najbardziej oszczędnych opon to także: Goodyear EfficientGrip oraz Pirelli Cinturato P7 (według testu ekologii opon).

Hałas opon

Zmniejszenie poziomu hałasu producenci opon uzyskują głównie poprzez zmiany wzorów bieżnika. Nowoczesne bieżniki charakteryzują się inną rzeźbą niż te produkowane kilka lat temu. 8-10 lat temu opony niskoprofilowe charakteryzowały się otwartymi klockami, które zapewniały lepsze odprowadzanie wody. Takie rozwiązanie miało dwie podstawowe wady:

  • wyższy poziom hałasu (wpływający na obniżenie komfortu jazdy),
  • mniejszą trwałość bieżnika (otwarte klocki szybciej się ścierały).

Cichej pracy opony towarzyszą zazwyczaj małe opory toczenia i na odwrót. Test opon letnich ADAC w rozmiarze 195/65 R15 do grupy najciszej pracujących opon zaliczył m.in. modele: Bridgestone Ecopia EP150, Hankook Kinergy eco K425, Pirelli Cinturato P1 oraz Nokian V.

Czym charakteryzują się nowoczesne opony?

Obecnie obowiązujące normy prawne dotyczące hałasu opon i postęp technologiczny spowodowały przejście na produkcję cichszych wzorów bieżnika, które dodatkowo posiadają także inne zalety. Hałas i opory toczenia są obecnie na tyle istotne, że informacje o tych osiągach znajduje się na etykietach na oponach.

Wzór bieżnika takiej opony posiada żebra przecinane węższymi rowkami, a klocki ułożone są bliżej siebie. Większa powierzchnia styku opony z podłożem ma szereg zalet:

  • poprawia przyczepność opon na suchej drodze,
  • obniża wpływ opon na poziom spalania paliwa (mniejsze opory toczenia),
  • nie pogarsza przyczepności na mokrej nawierzchni (zasługa odpowiedniej konstrukcji żeber i rowków),
  • obniża poziom hałasu.

volvo c30
Opony z pierwszego wyposażenia nieznacznie różnią się od tych, które można kupić w sklepie.

Gdzie najpierw trafiają nowe modele opon?

Postęp w branży oponiarskiej dokonuje się głównie za sprawą rynku pierwszego wyposażenia. Zaawansowanie technologiczne aut wymusza wprowadzanie nowych rozwiązań.

Producenci opon na pierwsze wyposażenie skupiają się na trzech cechach:

  • osiągach,
  • hałasie,
  • komforcie.

Obecnie rośnie także rola oporów toczenia i ich wpływu na spalanie paliwa. Osiągi opon przeznaczonych na pierwsze wyposażenie dostosowane są do pojazdu i do warunków, w których będzie użytkowane dane auto. Przykładowo opony do kompaktowego, miejskiego auta mają małe opory toczenia (Michelin Energy Saver montowany w Peugeot 308 i Renault Twingo). Opony do samochodów luksusowych są zwykle bardzo komfortowe itp.

Na rynku zamienników najważniejsze są cena i trwałość, które zwykle oznaczają kompromis, jeśli chodzi o inne cechy opony.

Zamiennik a opona z oryginalnego wyposażenia

W tym momencie pojawia się pytanie: czy zamiennik kupiony w sklepie jest identyczny jak ten sam model opony zamontowany fabrycznie? Odpowiedź brzmi: prawdopodobnie nie.

Opony na rynku OE posiadają niewielkie zmiany konstrukcyjne wykonane specjalnie z myślą o modelu, w którym będą montowane. Ponowny zakup opon z OE jest praktycznie niemożliwy. Zamienniki produkowane są w znacznie większej ilości i ich budowa stanowi pewien kompromis osiągów.

Z drugiej strony zmiany w budowie są tak małe, że nawet najbardziej wybredny kierowca ich nie zauważy. Kompromisowe zamienniki pozwalają także na lepsze dostosowanie osiągów do oczekiwań klienta, a to przecież on jest najważniejszy.

Podsumowując, zamienniki są nieco inne niż opony z pierwszego wyposażenia, ale wcale nie są gorsze. Również charakteryzują się nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi.

Rozwój opon zimowych

Nie istnieją żadne uniwersalne, oderwane od oczekiwań i warunków użytkowania, opony zimowe, które można nazwać najlepszymi. Opony najlepsze to takie, które sprawdzają się najlepiej do danego stylu jazdy czy oczekiwań użytkownika. W tym artykule najlepszymi oponami zimowymi nazywamy te, które są najbardziej zaawansowane technologicznie i które wyznaczają trend rozwoju opon zimowych jako takich. W praktyce są to opony klasy premium, a więc najwyższej półki ogumienia.

opony zimowe nokian
Nokian pierwszy zaczął produkować opony zimowe (fot. Nokian).

Technologia kluczem do sukcesu

Sztaby naukowców i inżynierów w centrach badawczych pracują nad kolejnymi nowatorskimi technologiami, ponieważ zarówno oni, jak i władze firm wiedzą doskonale, że brak postępu na dłuższą metę oznacza brak klientów. Jak w każdej dziedzinie życia obowiązuje tu zasada: kto pierwszy ten lepszy.

W historii przemysłu oponiarskiego miały już miejsce odkrycia, które w sposób diametralny zmieniały całą branżę jak chociażby produkcja pierwszych opon zimowych przez firmę Nokian w latach 30. XX wieku.

Innowacyjne rozwiązania technologiczne wprowadzane są przez producentów do nowych gam opon praktycznie cały czas. Pomimo, że nie mają charakteru przełomowego, znacząco wpływają na parametry i właściwości opon, co ma duże znaczenie dla kierowców i może się przekładać na sukces rynkowy.

opona z kolcami
W jakim kierunku będą się rozwijać opony zimowe (fot. Michelin)?

Skład mieszanki opon zimowych

Większość czołowych producentów wykorzystuje obecnie mieszanki na bazie krzemionki, które zapewniają optymalne właściwości. Jednak formuły tych mieszanek różnią się w znaczny sposób między sobą. Dla przykładu:

Firma Nokian w swoich produktach, które odnoszą sukces rynkowy, a mianowicie WR G2 i Hakkapeliitta stosuje mieszankę Canola-silica Compound, której składnikiem obok krzemionki jest olej rzepakowy mający wpływać pozytywnie na zachowanie na mokrej nawierzchni.

Firma Michelin w swoich zimowych gamach Alpin stosuje mieszankę Helio Compound. Mieszanka ta zawiera w swoim składzie olej słonecznikowy. Ten składnik, który trudno skojarzyć z oponami, pozwala na poprawę osiągów na mokrej nawierzchni, jak i na śniegu.

Technologia StabiliGrip zastosowana w oponach Michelin Agilis Alpin. Fot. Michelin
Technologia StabiliGrip zastosowana w oponach Michelin Agilis Alpin (fot. Michelin)?

Kierunek rozwoju wyznaczony przez najlepsze opony zimowe

W jakim kierunku zmierzają opony zimowe? Obserwując opony, które na przestrzeni ostatnich lat odnosiły największy sukces można powiedzieć, że najistotniejszy jest wysoki poziom osiągów we wszystkich warunkach, jakie można spotkać podczas zimy. Innymi słowy: opona musi być uniwersalna.

Trudno jednak mówić o idealnej oponie przyszłości. Klimat i pogoda zimą nawet w samej Europie jest bardzo zróżnicowana. Opona przyszłości na rynek skandynawski będzie więc inna od opony zimowej idealnej na niemieckie autostrady. Inne będą też innowacje i nowinki techniczne, decydujące o ich czołowej pozycji na danym rynku. Obrazowo można wprowadzić podział na opony śnieżne i opony na każde warunki pogodowe.

Goodyear UltraGrip Performance 2 i lamele wykonane w technologii 3D-BIS. Fot. Goodyear
Goodyear UltraGrip Performance 2 i lamele wykonane w technologii 3D-BIS (fot. Goodyear).

Opony śnieżne czyli właśnie te przeznaczone na rynek skandynawski i inne obszary o srogich zimach, z intensywnymi opadami śniegu, będą rozwijane jako opony o bieżniku kierunkowym, przy czym konieczne będą prace nad poprawą właściwości na lodzie. Od lat 50. XX wieku w Skandynawii powszechne jest stosowanie opon z kolcami, poczyniony został ogromny postęp jeśli chodzi o ich negatywny wpływ na nawierzchnię drogi. W 2010 roku po raz kolejny została ograniczona maksymalna ilość kolców jaka może występować na oponie. Również na obszarach, gdzie zakazane jest stosowanie opon z kolcami, kierowcy często mają potrzebę posiadania dobrych osiągów na śniegu, można więc przypuszczać, że producenci podejmą wyzwanie. Do poprawy będą również osiągi tych opon w mniej ekstremalnych warunkach zimowych.

Historia oponyDruga grupa opon zimowych czyli opony na każde warunki pogodowe, które często mają rzeźbę asymetryczną, czeka zrównoważone podnoszenie osiągów. Producenci za pomocą innowacji będą musieli zapewnić klientom jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i osiągów w każdych warunkach jakie mogą wystąpić zimą. Można więc przewidywać, że z biegiem czasu te dwie koncepcje opon zimowych zbliżą się do siebie.

W obliczu nowych przepisów dotyczących efektywności paliwowej i innych istotnych osiągów czyli hałasu i przyczepności przyjętych przez Unię Europejską, dużym wyzwaniem i polem do popisu dla konstruktorów pozostaje obniżenie oporów toczenia i poziomu hałasu emitowanego przez opony zimowe.

Zobacz także test przeprowadzony przez Bridgestone, który pokazuje rozwój technologiczny opon zimowych:

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz