Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Historia opon Trayal

aktualizacja: 04 stycznia 2013
OPONEO.PL

Dzieje serbskiej marki Trayal sięgają końca XIX wieku, a firma, na bazie której marka ta powstała, zaczynała swoją historię od produkcji prochu strzelniczego. Można też powiedzieć, że ojcem chrzestnym przedsiębiorstwa rodem z miasta Krusevac jest król Serbii, Milan I Obrenowić.

opony trayal logo
Logotypy marki opon Trayal.

Zaczęło się od materiałów wybuchowych

Król? On sam (gwoli ścisłości – chodzi o Milana I z dynastii Obrenowiciów, panującego jako książę Serbii w latach 1868-1882 oraz jako król Serbii w latach 1882-1889) wydał dekret, dzięki któremu w 1889 roku powstały narodowe zakłady wytwarzające między innymi proch oraz materiały wybuchowe. W 1892 roku fabryka zainaugurowała działalność i w pierwszych dwunastu miesiącach wyprodukowała 37 ton czarnego prochu. Warto pamiętać, że Serbia w tamtych czasach przeżywała dość burzliwy okres – choć po kongresie berlińskim w 1878 roku kraj został przekształcony z księstwa w Królestwo Serbii, wciąż znajdował się on pod dużymi wpływami, również gospodarczymi Austro-Węgier.

Drugi ważny etap dziejów protoplastów marki Trayal rozpoczął się po zakończeniu pierwszej wojny światowej, gdy powstało przedsiębiorstwo wojskowo-techniczne Obilicevo, dysponujące dziesięcioma fabrykami i dwoma tysiącami par rąk do pracy. Spółka, znów działająca w niespokojnych czasach, szybko doczekała się własnego zaplecza naukowo-badawczego i przystąpiła do produkcji prochu nitrocelulozowego, węgla aktywnego, nitrotoluenów oraz innych substancji chemicznych, a także, m.in. – masek ochronnych. To ostatnie było skutkiem pierwszego na wielką skalę użycia broni chemicznej podczas I wojny światowej. W 1927 roku powstały pierwsze maski gazowe (model M-27, a potem M-29, M-33 i M-34). W latach 30. Przedsiębiorstwo wytwarzało tym podobne urządzenia ochronne na zlecenie czechosłowackiej spółki Fatra AD. Z kolei kontrakt z francuską firmą Karonisione umożliwił wybudowanie nowego zakładu do produkcji węgla aktywnego.

opony trayal historyczna fabryka
Przedsiębiorstwo Obilicevo dało początek oponom Trayal.

Debiut w branży oponiarskiej

Po drugiej wojnie światowej i po długiej, mozolnej odbudowie zniszczonej infrastruktury przemysłowej, w nowej socjalistycznej Jugosławii firma została przekształcona w państwową spółkę Miloje Zakić. Obszary funkcjonowania nie zostały zmienione: w jej fabrykach nadal powstawały materiały wybuchowe, od tej pory, przynajmniej oficjalnie, wytwarzane na potrzeby przemysłu. W latach 50. produkowano je nadal. Przełomowy był rok 1963, kiedy zakłady Miloje Zakić rozszerzyły swoją ofertę o asortyment gumowy, w tym pierwsze opony do rowerów, motorowerów i skuterów.

Kluczową rolę w  tym procesie odegrała mała fabryka Pobeda, która dwa lata wcześniej rozpoczęła działalność polegającą m.in. na wulkanizacji opon. W 1963 roku stała się ona częścią koncernu Miloje Zakić i w pierwszym okresie zajmowała się głównie produkcją artykułów gumowych, a także bieżnikowaniem wszystkich rodzajów opon do samochodów osobowych i ciężarowych.

produkcja opon  trayal kiedys
Produkcja opon Trayal w początkach działalności marki.

Francuskie technologie za żelazną kurtyną

Dalszy rozwój w branży ogumienia możliwy był dzięki współpracy międzynarodowej. Na przełomie lat  sześćdziesiątych  i siedemdziesiątych, zza żelaznej kurtyny serbska, a raczej jugosławiańska firma, nawiązała kontakty z francuskimi spółkami Kleber, Cifal i Setilex, dzięki czemu w 1974 roku w Krusevac świętowano otwarcie pierwszego zakładu wytwarzającego opony radialne. W tym celu powołano spółkę joint venture, Francuzi dostarczyli niezbędne technologie, a Serbowie stworzyli nową markę oponiarską.  W ten sposób narodził się Trayal. W pierwszym roku zakład w Krusevac wyprodukował dwa miliony sztuk ogumienia radialnego.

Wkrótce potem oferta firmy poszerzyła się o opony adresowane do pojazdów i maszyn przemysłowych, pojazdów i maszyn rolniczych, kosiarek i innych. W 1978 roku wybudowano kolejną fabrykę o zdolnościach produkcyjnych przekraczających 3,5 miliona sztuk ogumienia i dętek, a 9 lat później o nowy zakład poszerzony został kompleks w Krusevac  - przeniesiono do niego część produkcji dętek i cały program produkcji opon rowerowych. Z kolei dzięki współpracy z marką Dunlop, zaczęto wytwarzać również opony do samolotów.

fabryka trayal obecnie
Współczesna fabryka opon Trayal.

Test Coopera w Krusevac

W 1995 roku, trzy lata po rozpadzie Jugosławii, sformowany został koncern Trayal Corporation, w skład którego wchodziło w sumie pięć fabryk zajmujących się produkcją opon i materiałów gumowych, przemysłowych materiałów wybuchowych oraz urządzeń ochronnych.

W listopadzie 2006 roku firma została sprywatyzowana i wykupiona przez bułgarską spółkę Brikel EAD. W 2012 roku marka oponiarska Trayal stała się własnością koncernu U.S. Cooper Tire. Transakcja opiewała na kwotę 13 milionów euro. Przedstawiciele Cooper Tire zapowiedzieli inwestycje mające na celu unowocześnienie fabryk oponiarskich Trayal, a także zwiększenie w nich zatrudnienia, na razie z blisko 400 do ponad 500 osób. 

 

Kup opony Trayal

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Galeria

fabryka opon trayal z zewnatrz

opony trayal dawna produkcja

opony trayal reklama 1

opony trayal reklama 2

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA